Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sierra Designs hybride tenten - Forum Wereldfietser

Sierra Designs hybride tenten

Aangezien mijn 4,2kg :oops: zware Coleman Darwin 2+ Tent het een paar weken geleden heeft begeven ben ik zoekende naar een nieuw tentje om in voorjaar, najaar en zomer mee te kamperen. Het liefst met wat minder gewicht dan de coleman. Heb al wat interessante tentjes gezien en voel me erg aangetrokken tot de tentjes van Sierra Designs.

http://www.bever.nl/kamperen/tenten/sierra-designs (nee heb geen aandelen)

Wat mij aanspreekt zijn de volgende punten:
- ruime tentjes
- gelijktijdig redelijk licht
- ogenschijnlijk heel goed geventileerd
- snel op te zetten ondermeer doordat binnen- en buitentent aan elkaar vastzitten.
- nooit meer eerst de binnentent nat laten regenen alvorens de buitentent er overheen te spannen.
- momenteel redelijk betaalbaar bij Bever

Mogelijk negatief:
- mijn veel te zware coleman tent had een voortentje met eigen geïntegreerde grondzeil (was onderdeel van de tent) waar ik fijn me tassen in kon bewaren. Dat hebben deze tentjes niet maar de Sierra tentjes zijn dan ook maar bijna de helft zo zwaar.
-het bij veel sierra tenten toegepaste samengestelde stokkensysteem (waarbij er meerdere stokken aan elkaar vast zitten) oogt kwetsbaar.
- het ziet eruit alsof alles in de regen erg gemakkelijk zeiknat zou kunnen worden...

De Sierra tentjes spreken me erg aan alleen vind ik op dit forum en op andere Nederlandse websites helaas maar weinig leesvoer over dit merk. Mijn vraag is dus of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de huidige tentjes van Sierra Designs en wellicht iets kunnen toevoegen aan mijn hierboven genoemde voors- en tegens...

Zoals altijd: alvast bedankt voor de reacties!!! :D :D :D :D
Welke van deze tentjes ben je naar aan het kijken? Ik zou zelf niet zo gauw voor de tentjes uit link kiezen omdat ik graag een afgesloten voorstuk heb.
Ik ga morgen een kijkje nemen in houten maar mijn oog valt nu voornamelijk op de flash 2 en de flashlight 2. De tensigrity vind ik ook wel interessant, maar daar zitten standaard geen stokken bij (maakt gebruik van tracking poles als stokken).

Zoals ik al zei was ik bij mijn coleman ook erg gelukkig met mijn voortentje, maar geloof ik ook best dat ik zonder zou kunnen. kwestie van aanpassen.

Een alternatief voor de sierra tentjes zou nog een msr elixer mét voorruimte kunnen zijn, maar dan heb ik weer een losse binnen en buitentent. Bovendien heb ik hier op het forum gelezen dat deze tentjes niet zo fijn geventileerd zijn en veel last heben van condens...

Heb ook nog gekeken naar vango banshee 200 en 300 maar werd in de 200 al snel claustrofobisch en vond de 300 al een erg grote tent worden met in verhouding maar weinig efficiente ruimte.
Ik heb deze zomer de lichning2 gekocht en er een week mee gekampeerd. Op zich beviel hij goed, vond hem wel kouder dan mijn oude katoenen tent. En bij regen heb je veel last van opspattend water. Ik gebruikte hen alleen en had mijn bagage erin liggen, maar als je je bagage ernaast legt zoals op de plattegrond blijft dat zeker niet droog. Wel handig die ruimte om schoenen neer te zetten 's nachts.
Ik heb wel eens gekampeerd met een flashlight 2 (in augustus in Engeland), erg enthousiast ben ik er niet door geworden over deze tent. Hij is weliswaar lekker licht, maar redelijk krap, veel last van condens (maarja, was ook wel in Engeland) en ook best koud. Dus niet geschikt voor al te natte of koude omstandigheden.
Dit zijn mooi weer tentjes voor gebruik in warme regionen. Kunnen alleen kort een regenbui doorstaan, let bijv op:
- beperkte waterkolom grondzeil (3000 is heel weinig)
- beperkte waterkolom tent
- weinig regenbeschutting
- zeer open gebouwd, wind blaast er recht doorheen (en regen dus ook)

Dus prima voor in de zomer bij mooi weer, verder niet handig in andere jaargetijden of ander weer.

Ik wil hierbij graag nog een keer reclame maken voor de Decathlon QUICKHIKER ULTRALIGHT 2. Goedkoop, redelijk licht en kwalitatief beter dan de tenten die jij noemt. Wat mij betreft de eerste keus als je een goedkope tent wilt hebben.
Totaal toevallig heb ik net in de uitverkoop bij een Amerikaanse webshop de Flash 3 FL gekocht voor $400. Een vriendin neemt hem volgende maand pas mee vanuit de VS, dus ik heb er nog geen praktijkervaring mee.

Wat mij erg aansprak waren:
- De grote hoeveelheid ruimte
- Het lage gewicht (2,1 kilo inclusief tassen, 1,9 kilo zonder)
- Idd dat de binnentent niet nat wordt als je hem in de regen op zet.
- Het systeem met de bagageopslag aan de zijkanten, zodat je niet meer over je bagage heen hoeft te klimmen voor je naar buiten gaat.

Ik maak me nog wel een beetje zorgen of de bagage in die zijvakken niet alsnog nat wordt als het hard regent, maar de recensies op Amerikaanse sites zijn allemaal uitstekend, dus het zal wel los lopen. Ik ben niet van plan hem te gebruiken als het echt heel koud wordt.
Dank voor alle reacties!

Ben vandaag in houten wezen kijken bij de tentenshow van Bever en Frans de Wit en moet zeggen dat de Sierra tentjes me nog steeds heel erg aanspreken. Met name de flash 2 en flashlight 2 vind ik lekker licht en ruim. Het grootste gebrek blijft het ontbreken van bergruimte voor bagage, hoewel de bagage ook mee de tent in zou kunnen. Bij nat weer kunnen de tassen in de bagagecompartimenten. Dat de tassen dan niet helemaal droog blijven hoeft geen probleem te zijn, aangezien de tassen waterdicht zijn.

Heb ook nog de Ultralight van jaap g in overweging, maar dan wel het 3 persoonsmodel. Het 2 persoonsmodel maakt me erg claustrofobisch en zelfs het 3 persoonsmodel is eigenlijk net te krap om goed rechtop in te zitten.

Wat ik vooral nog in overweging heb is de waterdichtheid van de tentjes. Voor de flash en de flashlight is dat 1500 voor het tentdoek en 3000 voor het grondzeil. Voor de quickhiker is het 2000 voor het tentdoek en 5000 voor het grondzeil. Maakt het hierbij nog uit of ik al dan niet een footprint gebruik?

Hoor het graag! Alvast bedankt!
Een footprint zorgt ervoor dat er minder/geen water/condens aan de onderkant van het grondzeil komt. Dus dan is een kolom van 0 in principe al goed genoeg, oftewel geen onderzeil :). En een onderzeil heeft nog anders functies.
3000 is veel te weinig, 5000 eigenlijk ook op lange termijn. Ga maar eens met je knie of elleboog (lokale puntbelasting) op een onderzeil met zo'n kolom zitten als de bodem zeiknat is, gegarandeerd water in de tent. Vaak niet veel maar toch.
Overigens zijn de opgegeven kolomwaardes niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid, en worden ze lager als de tent ouder wordt. 1000 is ongeveer het minimum om iets waterdicht te mogen noemen, 2000 voor een lange stortbui, 5000 voor een grondzeil (lees bijv https://kampeerwijzer.wordpress.com/uitrusting/tent/). Veel te laag dus in het geval van Sierra.

Zoals gezegd, de Sierra tentjes zijn mooi weer zomertentjes. Als je die zoekt zijn ze prima, bijv voor een vakantie in Spanje in de zomer. Voor Frankrijk of in andere jaargetijden zou ik ze al niet meer willen hebben ivm de regenkans.

Ik pas met mijn 1.83 en niet smal prima in de 2 persoons (die meer een eenpersoons is zoals gebruikelijk), ik heb maximaal 90 cm nodig om gestrekt rechtop te zitten en de Decathlon is 95 cm (en dat is ie ook, nog iets dat niet altijd klopt met de werkelijkheid).
Nog even over de voordelen van een binnen- en buitentent die samen opgezet worden. Ik heb afgelopen dagen met een Vaude Taurus 3p gekampeerd. De eerste nacht regende het flink. Vervolgens de boel drijfnat ingepakt en aan het eind van de middag weer opgezet. Gelukkig was het zondag wel droog en kon ik de binnentent droog genoeg krijgen om er prettig in te slapen. Dan toch liever een binnentent die in de binnentent gehangen wordt of desnoods een binnentent die eerst opgezet wordt. Moet wel raar lopen dat er niet even een moment zijn de tent redelijk droog op te zetten. Een losse droge binnentent kan je dan apart van de natte buitentent vervoeren.
Verder lekker tentje overigens.

Nog ff goed gekeken. Binnentent kan eruit. Was beter idee geweest. :oops:
Volgende keer proberen.
Toch wel fijn om te horen dat de Sierra tentjes vooral zomertentjes lijken te zijn. Heb op basis daarvan uiteindelijk gekozen voor een Quickhiker Ultralight 3. 2,6 kilo is toch wel een groot verschil met de 4,2 kilo van mijn oude coleman. Heb de tent inmiddels in huis maar heb nog geen gelegenheid gehad om hem op te zetten om de ruimte te beoordelen. Maar misschien moet ik me ook wel gewoon een beetje over mijn angst voor kleine tentjes heen zetten :)

Resteert de vraag of ik er al dan niet een footprint bij moet aanschaffen? Wat is jullie gedachte daarover? Enerzijds is het extra gewicht, anderzijds verlengt het wellicht de levensduur van de tent...
Altijd een footprint gebruiken, mag ook en stukje plastic zijn, en zorgen dat het goed aansluit met de buitentent zonder dat het er onder uitkomt. Beschermt je tent en vermindert condensproblemen.
Ik gebruik nooit een footprint, vind ik te zwaar en teveel gedoe. Maar ik heb dan ook 3 gaten in mijn grondzeil gehad....
Condens gaat wel, mijn tent is goed genoeg geventileerd.

Als het je het extra gewicht waard vindt zou ik altijd een footprint gebruiken. Niet de originele maar een stuk tyvek. Lichter, sterker, kleiner opvouwbaar, beter.