Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander of benzine brander - Forum Wereldfietser

gasbrander of benzine brander

144 berichten
wat is beter of handiger
gasbrander of benzine brander
nu steeds met een gasbrander op pad geweest
maar gaat het mij voordeel opleveren met benzine ?
en is benzine misschien ,,heter,,?
Bron: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... Kookgerief

Brander

Er zijn grofweg drie soorten branders met elk hun eigenschappen en daardoor verschillende gebruikersgroepen. Voor de verkrijgbaarheid van brandstoffen kijk je in de landeninfo. Een lijst met namen van brandstoffen inveel talen vind je hier: http://fuel.papo-art.com Dit is ook interessant als je in Europa blijft!

Spiritusbrander: Dit is het eenvoudigste type brander. Voordelen zijn het geringe gewicht, de simpele constructie waardoor er vrijwel niets kapot kan gaan, het totaal ontbreken van geruis en het eenvoudige gebruiksgemak. Nadelen zijn de soms beperkte verkrijgbaarheid van de brandstof, het relatief geringe vermogen van de brander waardoor het langer duurt voordat een grote hoeveelheid kookt en bakken minder goed gaat en het ongeveer dubbele volume en gewicht van de brandstof per vrijkomende warmte-eenheid. Spiritusbranders verschillen onderling qua eigenschappen niet heel veel. Wel is er veel winst te behalen met een goed windscherm, wat overigens ook voor andere brandertypen geldt. Door de eigenschappen zijn spiritusbranders met name geschikt voor solofietsers die niet uitgebreid koken. Maar ook met een spiritusbrander is het met geduld en goed gebruik van hulpmiddelen mogelijk om een volledige maaltijd voor 2 of meer personen te kokkerellen. Een aandachtspunt is wel de verkrijgbaarheid van brandalcohol tijdens de vakantie, of de reiziger(s) moet(en) voldoende meenemen voor hun trip.

Benzine- en mulitifuelbranders: Dit zijn de meest gecompliceerde branders waarvan je zeker de gebruiksaanwijzing moet lezen voordat je er mee aan de slag gaat. Voordelen zijn hun flinke vermogen waardoor je goed en snel kunt koken, ook voor meerdere personen en de grotere warmte-inhoud van de brandstof waardoor je met één fles brandstof een hele tijd vooruit kunt met 2 personen. Nadelen zijn het hogere gewicht, het feit dat het tijd kost om deze branders op te starten, de soms matige regelbaarheid en soms optredende verstoppingen waar je zelf iets aan kunt doen maar wat je wel moet oefenen, ook zitten er aan deze branders onderdelen die stuk kunnen zoals rubber afdichtingen en het pompje. Met een erbij verkrijgbaar onderhoudssetje ben je tamelijk zeker dat je verder kunt als er eens iets mis is. Ook zijn deze branders groter van afmetingen. Door hun eigenschappen zijn deze branders met name bedoeld voor mensen die uitgebreider willen koken of in gebieden reizen waar de verkrijgbaarheid van gas lastiger is dan die van benzine of andere brandstoffen. Er zijn verschillende typen branders die verschillende brandstoffen aan kunnen. Benzine kunnen ze allemaal aan en in oplopende mate van geschiktheid kunnen ze verder (vliegtuig)kerosine, petroleum en diesel aan. De laatstgenoemde brandstoffen hebben als toenemend nadeel dat ze meer lawaai maken, er meer roet vrijkomt en dat de brander lastiger opstart, met name in koudere omstandigheden. Wasbenzine en Coleman Fuel hebben de voorkeur boven autobenzine vanwege de mindere giftigheid, minder geuroverlast en betere brandeigenschappen. De in Nederland verkrijgbare wasbenzine verschilt nauwelijks van de wereldwijd verkrijgbare Coleman Fuel maar kost veel minder. De in het buitenland verkrijgbare wasbenzines hebben soms minder ideale eigenschappen voor een brander maar zijn meestal wel te verziezen boven autobenzine.

Gasbrander: Gasbranders zitten qua veel eigenschappen tussen benzine- en spiritusbranders in. Voordelen zijn de in veel landen probleemloze verkrijgbaarheid van brandstof, de probleemloze werking van de brander en het feit dat je de brander direct kunt aansteken. Nadelen zijn dat er bij onoplettende montage van de flesjes gas kan vrijkomen, dat de types waar de brander bovenop de fles zit hoog zijn waardoor een wankel geheel onstaat wat niet altijd veilig is, de hoge literprijs van de brandstof die bij een langere reis mee gaat wegen en de zwakkere werking (of totale uitval) bij kou. Er zijn veel verschillende gasbranders. Waar je op moet letten is welk type gasblik erbij hoort. Je hebt priktankjes die in Europa redelijk gangbaar zijn maar niet helemaal ongevaarlijk. De ventieltankjes zijn veel veiliger, maar er zijn helaas twee standaarden: het internationale schroefventiel systeem (Lindall valve), en het eigen Franse klik systeem van Camping Gaz dat je buiten Frankrijk en Nederland niet veel zult zien. In Frankrijk zelf is helaas nauwelijks iets anders dan Camping Gaz te krijgen, en Frankrijk is wel een belangrijk land voor de fietskampeerder. Er zijn adapters te koop (ook om prikblikjes te gebruiken). Een overweging die je zelf maakt is de mate van lichtgewichtheid: de allerlichtste en eenvoudigste brandertjes zijn niet degenen waar de pannen het meest stabiel op staan. Door hun eigenschappen zijn gasbranders meest gekozen door fietsers die door een land reizen waar gasblikjes verkrijgbaar zijn en niet uitgebreid willen koken of niet elke dag.

Daarnaast heb je nog combibranders. Deze branders werken niet alleen op benzine maar je kunt er ook een gasblikje aan monteren. Het voordeel is de grotere kans dat je brandstof kunt krijgen. Je hebt echter niet tegelijk alle voordelen van beide soorten branders.

Branders in het Vliegtuig

Een soms heikel onderwerp. Bij het reizen per vliegtuig mag je absoluut geen flesje gas of andere brandstof meenemen en dit wordt er met grote kans bij de röntgencontrole uitgepikt. Bij gas maar je dus na aankomst eerst een winkel zoeken. Bij benzine wilje echter wel graag de fles mee want die is niet zo goed verkrijgbaar. Maak de fles daarom erg goed schoon zodat hij niet meer naar brandstof ruikt. Doe de fles bij de ruimbagage. Sommigen maken de rode fles blauw en doen er wat water in om te kunnen demeonstreren dat het een waterfles is. Ook zijn er verhalen van mensen wier brander is afgemomen omdat je een brander niet mee zou mogen nemen. Dit komt echter niet vaak voor. Je zou het kunnen voorkomen door de brander te demonteren zodat alleen een hooopje metalen onderdelen rest.
De multifluelbrander vanwege de vrijheid!

Overal ter wereld vind je benzinepompstations en als die er niet zijn heeft altijd wel iemand een jerrycan waarmee jij je flesje mag vullen. In Spanje op zoek naar benzine of wasbenzine was er een probleem in de vertaling en kochten we terpentine - maar dit brandde ook goed in vele kleuren. Met vliegen nooit een probleem. We halen de pomp uit de fles en plaatsen de lege fles in de bidon houder op de fiets. Thuis kopen we wasbenzine.
dank voor het snel vinden van de info :D
Die prikgaskonteeners schijnen niet langer onveilig wegens smurfensnot voor prikgaskonteeners waardoor ze niet meer leeglopen als de prik eruit is dus dat ventielverhaal lijkt achtergehaald. Ze zijn in alle merken te koop en veels goedkoper dan de ventielvariant; ook in la douche frans.
Waar ga je ermee reizen?
fietsjunks schreef:Waar ga je ermee reizen?
+1
Dat is een van de belangrijkste vragen die je je zelf moet stellen. Buiten Europa kan gas namelijk wel eens een zoektocht worden.
frakrijk en belgie is het reis doel
En ga je dan langdurig van de gebaande paden af? Kampeer je op campings? Kom je geregeld door dorpjes?
jefi schreef:frakrijk en belgie is het reis doel
Voor de komende jaren? Een brander koop je niet voor het komende vakantie maar op de 'groei'. Althans ik. Dus denk goed na waar je wilt gaan reizen en hoe zoals Fietsjunks al aangaf.
jefi schreef:frakrijk en belgie is het reis doel
Ik zou dan gewoon een gasbrandertje kopen. Campingaz is overal te koop. Het is veel minder gepruts dan met een benzinebrander. En je kunt beter doseren. En ik ken nog wel een voordeel van gas bij slecht weer, maar als ik dat noem krijg ik een fatwa van de technisch expert van dit forum 8) .
willem.m schreef:En ik ken nog wel een voordeel van gas bij slecht weer, maar als ik dat noem krijg ik een fatwa van de technisch expert van dit forum 8) .
Mooi die zelfcensuur. Een onterecht erg ondergewaardeerd fenomeen, hier.
Blijf je voorlopig binnen Europa, dan is het antwoord simpel: een gasbrandertje, eventueel met adapter voor prikblikjes. Kost een paar tientjes, blikjes zijn gemakkelijk verkrijgbaar bij elke bouwmarkt, en gas is probleemloze brandstof die niet kan lekken, verstoppen, niet stinkt etc.
peter de rijk schreef:Blijf je voorlopig binnen Europa, dan is het antwoord simpel: een gasbrandertje,
Mogelijk op voorwaarde dat je niet aan winterkamperen doet. Want gas is niet geschikt voor erg koude omstandigheden.

Renaat
Revanho schreef:Mogelijk op voorwaarde dat je niet aan winterkamperen doet. Want gas is niet geschikt voor erg koude omstandigheden.
Ook in andere jaargetijden kan de nachtelijke temperatuur dusdanig dalen dat het lastig wordt om het laatste beetje gas in je blikje te gebruiken om je ochtendkoffie of -thee te zetten. Daar heb je met de benzine-/allesbrander geen last van.
Leon schreef:

Branders in het Vliegtuig

Een soms heikel onderwerp. Bij het reizen per vliegtuig mag je absoluut geen flesje gas of andere brandstof meenemen en dit wordt er met grote kans bij de röntgencontrole uitgepikt. Bij gas maar je dus na aankomst eerst een winkel zoeken. Bij benzine wilje echter wel graag de fles mee want die is niet zo goed verkrijgbaar. Maak de fles daarom erg goed schoon zodat hij niet meer naar brandstof ruikt. Doe de fles bij de ruimbagage. Sommigen maken de rode fles blauw en doen er wat water in om te kunnen demeonstreren dat het een waterfles is. Ook zijn er verhalen van mensen wier brander is afgemomen omdat je een brander niet mee zou mogen nemen. Dit komt echter niet vaak voor. Je zou het kunnen voorkomen door de brander te demonteren zodat alleen een hooopje metalen onderdelen rest.
opfrissertje inzake brander en vliegtuig. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=24866

iedereen die alsnog problemen ondervindt help ik graag met de claim. Zorg dan wel voor fotos hoe je de fles verpakt hebt.
Het zal zoals Leon ook aangeeft niet de eerste keer zijn dat onkundig grondpersoneel branders confisceert of weigert.

Walter
Duidelijk stukje wat je in de link schrijft - altijd goed om te weten. Gelukkig heb ik hiervan op de ferry geen last.
peter de rijk schreef:gas is probleemloze brandstof die niet kan lekken, verstoppen, niet stinkt etc.
Helaas heb ik toch al een stuk of vier bijna-verschikkelijke ongevallen met branders zien gebeuren, allemaal met gas, inclusief het geval waarbij betrokkene op me af komt lopen met de vraag waarom er toch vloeistof lekt uit het tankje dat ze in haar hand heeft.
Daarnaast heb ik tweemaal van dichtbij gezien hoe een pannetje van de hoge gasbrander afgevallen was en een verbranding veroorzaakte. Ook heb ik gezien dat iemand een spiritusbrander probeerde uit te blazen en daarna maar de dokter ging. Met benzinebranders heb ik geen incident gezien.

Ik denk dat het juist de vermeende veiligheid is, die tot problemen leidt. Benzinebranders zien er gevaarlijk uit, dus dat geeft een voorsprong in veiligheid.
Walter M schreef:opfrissertje inzake brander en vliegtuig. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=24866
Dan moet iemand de wiki aanpassen!
Leon schreef:
Walter M schreef:opfrissertje inzake brander en vliegtuig. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=24866
Dan moet iemand de wiki aanpassen!
Dan zal k dat maar s gaan doen her en der op de wiki :)

Walter
Is dat kou-issue van gasbrandertjes nog steeds een issue, nu je steeds meer brandertjes ziet waarbij het tankje ondersteboven op een houdertje naast de brander wordt geplaatst? Dan zit het gas toch meteen al dicht bij het ventiel?

Of sla ik nu de plank mis? Ik heb een DragonFly herrieschopper, dus van gas geen last.