Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opnieuw tenten.... - Forum Wereldfietser

opnieuw tenten....

Ik heb lang zitten zoeken hier op het forum naar ene goede hulp en heb veel ideeen gelezen over goede tenten. Maar als je teveel gaat zoeken zie je tussen het bos de bomen niet meer en voor gelijkaardige reizen zie ik vooral tenten die buiten mijn budget vallen (700+ euro, nordisk telemark, hilleberg. Ik ben helemaal verloren in wat voor tent ik nu eigenlijk best gebruik en zou jullie ervaring willen weten ivm de volgende voorwaarden hieronder.

Achtergrondinfo:
- tent voor ene LANGE reis (6maand+) -> duurzaam
- waterkolom >=3000mm buitenzeil + gaat niet zomaar waaien met wind
- hoeft zeker geen 4seizoenstent te zijn (we nemen liever wat extra mee dan het dubbele te betalen) , maar mag best wel wat bescherming bieden tegen het weer
- 4 personen -> bij voorkeur 2 x 2personentent
- richtprijs 400 euro

Mijn hamvraag is vooral of je voor zulke lange reis best gaat voor grootte en comfort of juist voor iets klein compact en zuiver als slaaphut. Voor kortere reizen gebruik ik altijd iets waar mijn bagage in past en ik comfortabel in lig...

+ hoe belangrijk vinden jullie dat de tent kan opstaan zonder haringen ? Is dat echt handig of valt het best mee om je plan te trekken met stenen en bagage als het echt moet voor zo lang?

wat leek mij interessant?
- Nordisk oppland 2 -> tunneltent, voortent, betaalbaar, kwaliteit
- Nordisk Halland -> tunneltent, binnen budget, niet te groot niet te klein, valt binnen specs
- Robens lodge -> koepeltent, freestanding, geen voortent, groot >5000mm buitenzeil
- MSR hubba bubba -> klein, compact, <1500 mm is te weinig?
- carl denig mars xt -> goedkoop, regenbestendig, klein maar zwaar
- Vaude mark L -> licht, snel op te zetten,...

tips? toch eerder groot en comfort kiezen voor zo'n reis?
ikzelf begin eerder te neigen naar 2x kleine tunneltent en een extra zeil opspannen om buiten te koken, maar lijkt me niet echt ideaal bij koude... Maar ik twijfel ook om toch te kiezen voor tenten die zonder haringen kunnen staan...

Ervaringen of tips rond 400 euro zijn welkom!
20 maart komen we ook naar de beurs dus misschien zal dat wel helpen... :)
Ik heb geen ervaring met een lange reis van +6 maanden, maar vrijstaand lijkt me wel handig. Op mijn recente zoektocht naar de 'ideale tent' ben ik wel wat aardige vrijstaande tentjes tegengekomen die je misschien ook zullen aanspreken.

Mijn broer heeft een MSR Hubba Hubba HP, lijkt me wat klein voor 2 personen, is wel licht en vrijstaand. Waterkolom van het buitendoek is prima en ook het grondzeil goed waterdicht. De Mutha Hubba is een grotere versie, misschien beter voor 2 personen? Twee deuren en luifels lijkt me ook handig als je met z'n tweeën bent.

De Terra Nova Voyager XL is ook een mooie vrijstaande tent, stormproof en grote luifel. Eureka Sentinel 2 SUL van rond de 2 kg is erg ruim, ook 2 deurs/luifels.

Mijn keus is uiteindelijk gevallen op een tipi (Luxe Outdoor Hexpeak), dit soort tenten zijn niet vrijstaand, hebben relatief meer haringen nodig en een grotere footprint maar zijn stormproof, snel op te zetten en bieden voor een relatief laag gewicht erg veel binnenruimte. De Sil Octapeak is in theorie geschikt voor 4 personen en weegt maar 2,6kg. Naast Luxe Outdoor maakt Nigor met de Wickiup (3 of 4) ook mooie tipi's, bij Bever is de Wickiup3 momenteel in de aanbieding (€375).
Hier ook nog geen ervaring met 6maanden+ reizen. Maar in mijn eigen zoektocht heb ik eerst gezocht wat voor mij essentieel is in een tent. En vandaar uit ben ik gaan zoeken.

Ook ik heb met de gedacht gespeeld voor vrijstaand te gaan maar naar het nodige lezen erachter gekomen dat je hem niet zo vaak zonder haringen gebruikt. En deze gedacht dus min of meer los gelaten.

Verder vind ik ruimte erg belangrijk - zeker op een lange reis. Je zult maar verplicht een dag in je tent mogen doorbrengen ivm weersomstandigheden of zo. Als jullie met zijn 4en reizen dan is het handig dat je ook een tijdje met zijn 4en comfortabel in 1 van de 2 tenten kunt doorbrengen.

Hoogte was/ is voor mij belangrijk (ivm de rug) en daarom vielen vele tenten af. Ik hield er 2 over Exped Orion II (extreme) en de tarptent SS2. De laatste is het voor mij geworden ivm lekker licht, erg ruim, en hoog genoeg. Misschien voor jullie om ook eens naar te kijken: http://www.tarptent.com/index.html. Als hoogte voor mij niet zo belangrijk was geweest dan was de Scarp 2 (is er ook in 4 pers) een mogelijkheid geweest.

Hoop dat je wat aan bovenstaande gedachten hebt.
Hier wel ervaring met 6maanden+ reizen.

Blijft een persoonlijke keuze vind ik, maar dit waren onze beslissingen:

- voor ons ging de reis niet om snelheid, dus een wat zwaardere tent vonden wij geen probleem.
- comfort vinden wij voor een langere reis wel belangrijk, dus een wat ruimere tent (3-p voor 2 personen + een vestibule)
- wij verwachten (en kregen) diverse weersomstandigheden om onze oren: veel wind en temperaturen tot -21 graden. Een tunnel houdt zich beter in de wind dan een koepel
- vrijstaand vonden wij echt niet belangrijk en hebben we ook nooit gemist. Er is altijd wel een manier om de tent staande te houden en dat bleek ook zo.
- een footprint vonden wij fijn en handig (stekeltjes, steentjes etc.) ter bescherming van je tent
- kleur vonden wij ook belangrijk ivm wildkamperen. Een rood tentje is natuurlijk veel mooier op de foto, maar een groene tent valt toch minder op ;)

We hebben onze ideeën en gedachten over het kiezen van een tent ook in een blog gezet trouwens, die kun je hier lezen.

Succes met je keuze!
een keer 6 maanden en een paar keer 3 maanden weg geweest op de fiets
waarvan mijn voorkeur naar een tunneltent gaat ,veel ruimte en erg handig als het slecht weer is
ook andere tenten gehad maar tunnel blijft onze favoriete
en nooit gemist dat hij niet zonder haringen kan staan
wij hebben er nu weer een van hellsport dat komt uit Noorwegen dacht ik
mooie tenten maar iets boven het budget denk ik
FWIW: staar je niet blind op de waterkolom, condens is eigenlijk een groter issue. Lekken doen tenten doorgaans op de naad of als je tegen het doek drukt. Anders rolt het water gewoon af (weg van de minste weerstand).

Verder, in jouw prijsklasse en wensen zou ik ook kijken naar een Nigor Wickiup 3.

375,- bij Bever, 2kg en toch erg ruim.

Google naar wat tests, hij krijgt erg goede beoordelingen.
De Wikiup 3 is voor dat geld een erg leuke tent inderdaad.
Welke route wil je gaan volgen naar China? Dat kan nogal uitmaken namelijk.

Zoals veel fietsers hier zou ik een ruime tunnel met voortent als basismodel kiezen en gewoon wat extra scheerlijn en haringen meenemen.
Ik heb meerdere lange reizen (te voet en op de fiets) gemaakt en een comfortabele en degelijke tent was voor mij erg belangrijk als basisplek: ruimte voor alle spullen in de tent, mogelijkheid om binnen te koken, redelijke 'zekerheid' bij veel regen en wind.
Bezuinigen op een tent zou ik dus niet doen, zeker niet als de aanschaf daarvan slechts een bescheiden rol speelt op het totale budget van zo'n lange reis.
Bij de keuze zou ik me dus vooral laten leiden door: 1. degelijkheid, 2. ruimte (3-persoons tent voor 2 reizigers), 3. gesloten voortent.
Gewicht en prijs spelen een minder belangrijke rol, vrijstaand al helemaal niet.
Heel erg bedankt voor de ervaringen! Vanuit wat ik lees van jullie zal het niet vrijstaand worden en eerder geneigd naar tunneltent en vooral ook met aandacht voor comfort in geval van gedwongen binnenzijden. Kga al de hierboven genoemde voorbeelden opzoeken en een keuze maken.

Nog 1 ding : Hoe doe je dat dan op een totale rots ondergrond of puur zand? Vind je altijd wel een manier om je koorden en haringen te zetten ? Ben al heel vaak met vrijstaande temt gaan kamperen en da's best gemakkelijk :)
Anyway : bedankt nogmaals, ervaringen van mensen met gelijkaardige reizen zijn echt nuttig!
ikfietsnaarchina schreef:...Nog 1 ding : Hoe doe je dat dan op een totale rots ondergrond of puur zand? Vind je altijd wel een manier om je koorden en haringen te zetten ? Ben al heel vaak met vrijstaande temt gaan kamperen en da's best gemakkelijk :)
Wij hebben ervaring met een lange reis - ook door China - en hebben geen zelfstandig staande tent. Toch hebben we een aantal keren de tent opgezet op plekken waar je niks met haringen kan beginnen. Meestal vanwege een rotsondergrond. Voordeel van een rotsondergrond is dat er altijd wel wat stukken steen hebben losgelaten van die ondergrond. Die kan je goed gebruiken om scheerlijnen aan te spannen.

Afbeelding
Een kampeerplek direct aan de Pamir Highway. We hebben de tent in het donker opgezet zonder haringen. Toegegeven, ik heb wel eens een een tent strakker opgezet maar we hebben prima geslapen.

Maarten
Er is altijd wel een mogelijkheid om je tunneltent op te zetten, je moet soms een beetje inventief zijn.

Hier hebben we de tent opgezet op de betonnen vloer bij een benzinestation in Brazilië, daar past in ieder geval geen haring in! De lengte-scheerlijnen hebben we aan een rots gehangen, die we daar ergens vonden.
Afbeelding
Of je gebruikt tafel- en stoelpoten, zoals bij dit benzinestation in Griekenland (vóór de vluchtelingencrisis)

Afbeelding
Om een tunneltent in de lengte strak te houden kun je ook de fietsen gebruiken:

Afbeelding

In het mulle lavazand van IJsland.
Update:

De keuze is gevallen op een mix van 2 tenten: de terra nova voyager XL met een Sil octapeak F8!

Waarom? De terra nova voyager XL lijkt ons oordegelijk en wordt op sommige plaatsen als 4 seizoens gelijst. De ruime voortent en uitstekende reviews gaven de doorslag.

De octapeak kiezen we voor de extreme ruimte en versatiliteit: met 4 personen willen we ook in regen binnen kunnen zitten als we door omstandigheden enkele dagen ter plaatse moeten blijven. Ik maak me wel zorgen over de stormvastheid van de octapeak. Erg weinig reviews van te vinden. Verder lijkt me ze nogal hoog en ben bang dat dit een issue kan zijn tijdens wildcamperen.

Omdat er voor de octapeak geen footprint bestaat hebben we maar een tarp aangeschaaft met 2 tenstokken gratis bij die we gaan gebruiken als grondzeil bij sneeuw en als shelter bij regen
Lijkt me een prima keuze. Over de stormvastheid van zo'n tipi hoef je je geen zorgen te maken, mits goed verankerd zijn dit soort tenten bijzonder goed bestand tegen de wind. Zorg wel voor voldoende en goede haringen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Gefeliciteerd met jullie keuze! Hoop dat ze goed gaan bevallen.

Keep us updated!
loknor schreef:FWIW: staar je niet blind op de waterkolom
Daarbij: Ik vind de waterkolomdichtheid van een nieuwe tent niet zo interessant. Interessant is het pas of de tent na een paar maanden gebruik nog voldoende waterdicht is.
Onze Fjällräven met gesiliconiseerd doek valt wat dat betreft nogal tegen. Na vier vakanties van twee weken ging het water tijdens een bui al - letterlijk - dwars door het doek heen en moest ik al in de weer met spuitbusjes. En aangezien die spuitbussen niet door de fabrikant aangewezen en gegarandeerd worden ben je als eigenaar dan al garantieloos.
tip:

Zoek even op op zelf impregneren met een siliconen/ wasbenzine mengsel. Of pb me dan stuur ik je de link.

Heb zo zelf het grondzeil van mijn Tarptent behandeld en dat werkt erg goed. Er zijn er ook die het tentdoek ermee behandelen dat is bij mijn tent nog niet nodig