Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies fietskar - Forum Wereldfietser

Advies fietskar

Wij zijn op zoek naar een fietskar. Er is hiervoor een ruim aanbod en de juiste keuze maken lijkt me niet simpel. Wie weet is er hier iemand met ervaringen of is er iemand zelf net wat `research` heeft gedaan.

Profiel:
- Voor een een baby van 6 maand
- In de toekomst graag voor 2 kindjes
- Graag enkele jaren te gebruiken
- Voor dagelijks gebruik i.p.v de auto (voor boodschappen,...)
- Voor dagtochten
- Voor fietsreizen (tot 3 weken)
- Graag makkelijk om te bouwen tot buggy
- Om af en toe ook eens mee te gaan lopen

Jullie reacties/tips zijn meer dan welkom!
Daar is op het forum al veel over geschreven, zoek anders even. Heb je de advertenties van "BlijDatIkFiets" hieronder gezien?
Volop plezier gehad van de Chariot Cougar2. Nu geloof ik van Thule. Lichtgewicht, klein opvouwbaar, dat was nodig omdat íe mee moest in het vliegtuig. Destijds nieuw gekocht en die dingen zijn opvallend waardevast. Voor een mooi bedrag kunnen verkopen toen de kar niet meer nodig was. Zou ik zo weer doen!
Chariot (Thule) is inderdaad vrijwel unaniem gezien als het summum van kinder-fietskarren, zowel qua veiligheid, comfort als gebruiksgemak.
Ik heb het voornemen om eens een volledige review te schrijven, maar kort alvast dit: wij hebben een chariot cougar 2. Tweedehands gekocht in 2013, vorige eigenaar had er weinig mee gereden, volgens het label is de kar geproduceerd in 2011.

We hebben er inmiddels ongeveer 7500 km mee gedaan, een 1000 tal als vakantie, de rest als dagelijks verkeer. Dat laatste is meestal snel (gemiddeld boven de 20 km/u), wat naar mijn gevoel wel een hogere belasting op enkele componenten legt dan meestal. Algemeen zijn we tevreden over de kar.

+ ligt (indien goed onderhouden) vrij stabiel op de weg
+ vering
+ koppelling is op de meeste fietsen makkelijk aan te brengen en te verwijderen
+ waterdichting is ook zonder regenhoes behoorlijk goed. (en recent door 25 cm water gereden en dat ging zonder al teveel insijpeling, al is het geen boot)
+ onderdelen makkelijk te bestellen (zie ook hieronder)
+ achter het voorraam zit een gaas. Dat hebben sommige karren niet. Zeker als er snel gereden wordt vliegt er erg veel vuil op en is dat gaas absoluut nodig. (als het plastiek scherm omhoog is)
+ de hangmat en peuterzitting.
+ zonnescherm
- bagage ruimte is kleiner dan bv burley d'lite of chariot captain xl
- de bagage ruimte schuurt tegen de voetrem (die overigens wel aanwezig maar totaal nutteloos is omdat je er niet met je voet aan kan als er bagage in de zak zit)
- als buggy te breed om in de stad veel mee te doen
- opgevouwen toch vrij volumineus (kan bv. niet in de koffer van een gewone golf)
- onze (oudere) kar heeft wel wat onderhoud nodig gehad voor ze terug goed reed. Alle lagers zijn vervangen, de hulzen waar de assen in pakken hadden speling, en toch wel wat zorgwekkend: de bouten waarmee de as aan de vering vast zit waren losgekomen en één ervan brak af bij het terug aandraaien. Ze zijn dan allemaal preventief vervangen.

Wat ik zou willen op "de ideale fietskar":
- een punt op het frame waarmee je de kar goed kan op slot zetten.
- aansluitings om lichten op circuit van de fiets te koppelen. (en liefst dan meteen witte leds vooraan en rode achteraan op een daarvoor voorziene plaats)
- een leeslampje :-)
- een hoofdsteun met zij steun voor grotere kinderen die willen slapen.
- onderhoudshandleiding (de hele handleiding staat vol met van die "consult your dealer bullshit)
- beter afgedichte lagers

Inmiddels heeft ook croozer karren met vering, dus ik vraag me af of de hoge prijs op dit moment nog te verantwoorden is.
Stel je vraag ook es op Facebook: Fietsvakantie met kinderen.

Zit ook vast kennis.

Wij hadden de Croozer. Prima kar.