Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Accupack+omvormer - Forum Wereldfietser

Accupack+omvormer

Wie gebruikt er een dynamolader+accupack en welke? En uiteraard, hoe tevreden ben je daarover?

Met een reis richting Zuid-Frankrijk in het verschiet (een fietsreis uiteraard :) ), ben ik op zoek gegaan naar info over hoe de batterijen te laden van mijn gps (AA-batterijen) en mijn smartphone (met mini-usb-poort).

Omdat laders die alleen op het elektriciteitsnet aansluitbaar zijn, me al bij voorbaat niet interesseren en omdat zonneladers blijkbaar toch ook niet je dat zijn, kwam ik uiteindelijk uit bij een dynamolader/omvormer+accupack (onder andere via dit boeiende artikel van de Nederlandse Fietsersbond uit 2010 ).

Blijft de vraag: wat is een goeie?

Ik zie dat Zzing de twee-in-één verkoopt en vermoed dat dat wel een goed merk is, maar allicht zijn er nog?

En de bijkomende vraag: bestaan er ook drie-in-één? Waarmee ik bedoel dat je omvormer+accupack hebt plus iets waar de AA-batterijtjes in passen.

Dus, wie is waar tevreden over?

Lieven
Ik gebruik de Zzing en ben daar best tevreden over. Zie hier: http://www.maesivo.be/trekking/index.ph ... -usb-lader

Tevens gebruik ik ook nog een accupack extra van 13000 mAh en 5500 mAh. Zo kom je al een heel eind.

Veel plezier op je reis naar Zuid-Frankrijk.
Info testkees is inmiddels uit het stenen tijdzwerk. Zzing is wel goede keus. Ziet voor ietwat recentere info ook de url's onderaan hiero.
speedycyclist schreef:Ik gebruik de Zzing en ben daar best tevreden over. Zie hier: http://www.maesivo.be/trekking/index.ph ... -usb-lader

Tevens gebruik ik ook nog een accupack extra van 13000 mAh en 5500 mAh. Zo kom je al een heel eind.

Veel plezier op je reis naar Zuid-Frankrijk.
Hey Ivo,

ik had je website al eerder gevonden via Google. :)

Praktische vraag:

op de website van Zzing lees ik dat je het ding kan open maken om de batterijen in een ander apparaat te gebruiken.

http://zzing.de/index.php/en/product --> "The internal battery pack can be removed for separat disposal."

Zijn dit AA- of AAA-batterijtjes? Mij is het niet helemaal duidelijk.

En heb jij ervaring met die toepassing? Want dat zal voor mijn gebruik wel zinvol zijn, dat ik geen extra lader voor batterijtjes moet meeslepen.

Lieven
Ik hou me onderweg nauwelijks bezig met opladen van electronica en weet er dus niet zoveel van, maar ik had iets (Ledlampen) besteld bij Conrad en krijg daar een reclameblaadje bij waarin ik accupacks zie van 20.800 mAh voor 50 euro en een van 15.000 mAh voor 35 euro. Dat is best wel veel accu voor je geld. Of het iets is dat enige betroubaarheid heeft kan ik niet zeggen.
Je vindt ze zo: https://www.conrad.nl/nl/Search.html?se ... +powerbank
Ik vraag me af wat er in Europa en zeker Frankrijk mis is met het electriciteitsnet?
Ik laad mijn iPhone altijd op op een camping, en mocht hij onverhoopt midden op de dag leeg zijn dan is er altijd wel een bistro/café waar je hem even een uurtje een shot kunt geven. Of hij is gewoon even leeg en uit, hoe erg is dat?

Wat de GPS betreft; gewoon alkaline AA's kopen, een stuk of 4 reserve en je kunt behoorlijk vooruit, niks opladen. Zijn ze op; in F overal te verkrijgen.
Ik gebruik(te) ook oplaadbare AA's voor mijn GPS, maar heb gemerkt dat ze sneller leeg zijn dan 'gewone' AA's, en het scheelt een specifieke (snel)oplader meenemen, toch weer een ding in je bagage. Een multi-lader lijkt leuk maar het duurt een eeuwigheid voor AA's vol zijn.
Georg schreef:Of hij is gewoon even leeg en uit, hoe erg is dat?
Dat zal wellicht van persoon tot persoon behoorlijk verschillen. Mag dat?
^^^Niet meteen kwade zin suggereren, dan blijft het forum leesbaar.

Het enige dat ik beoog met mijn reactie, is de TS wellicht behoeden voor extra aankopen die zwaar zijn en (wellicht) niet nodig. Dat is alles.
@Livino: de Zing heeft 5 AA-batterijen, aan elkaar gekoppeld. Ze zijn dus niet individueel te gebruiken.
arnob schreef:@Livino: de Zing heeft 5 AA-batterijen, aan elkaar gekoppeld. Ze zijn dus niet individueel te gebruiken.
Dit klopt inderdaad... Niet apart te gebruiken. Ik gebruik zowel gps, smartphone als grote accupacks die ik allemaal oplaad via de Zzing die gekoppeld is aan de Son naafdynamo. De ene dag de gps, de andere dag de smartphone....zo heb ik bijna nooit een stopcontact nodig op een camping of café. Is ook handig als je verschillende dagen na elkaar gaat wild kamperen.
Georg schreef:Wat de GPS betreft; gewoon alkaline AA's kopen, een stuk of 4 reserve en je kunt behoorlijk vooruit, niks opladen. Zijn ze op; in F overal te verkrijgen..
Georg,

voor mij speelt het ook dat ik met zo'n oplader net niet moet gaan rekenen op wegwerpbatterijen. Net daarom wil ik zo'n ding kopen.

Voor de rest heb ik in Europa (maar dan wel vooral op campiungs in Engeland, toegeven) wel al ervaring met het geen toegang hebben tot het elektriciteitsnet. In Frankrijk (of eender welk ander land) wil ik mijn smartphone of gps niet direct onbeheerd laten liggen om op te laden èn moet je ook af en toe (of vaak?) een 'transformator' hebben om je apparaten aan te sluiten op een Frans stopcontact.

Lieven
Er zijn nog wel wat opties:
ik gebruik mijn Zzing ook om een 15.000 mAh accupack op te laden (wel 300 gram).
En Varta heeft een batterijlader (AA en AAA) die zelf zijn stroom weer via een USB-poort aangereikt kan krijgen (incl. 4 x AA 220 gram).
Erg tevreden met E-Werk omvormer en accu.
Primair voor Etrex, kan ik zonder probleem de verlichting aanlaten.
Verder als Back-up voor laden IPhone. Ieder zijn meug.
Ik heb een Biologic ReeCharge uit 2012. Het is een leuk idee, maar:

* Hij gaf niet genoeg stroom om mijn camera op te laden
* De batterij heeft iets van 1600 mAh, dat is de helft van de batterij van mijn telefoon. Dat schiet niet erg op. Misschien is dit bij nieuwere modellen beter.
* De behuizing van de kabel scheurt open rond de "power regulator" op de voorvork

Vorig jaar ben ik met een accupack van 10400 mAh van Xiaomi onderweg geweest (Tweakers-review). Weegt maar 259 gram en kost iets van 3 tientjes, al was ie toen in de aanbieding bij aliexpress of een aanverwante site voor nog minder.

Met dat accupack kan ik een dag of vijf doen, en je kunt het prima in het toiletgebouw laten liggen. Dus één keer in de vijf dagen 's nachts een stopcontact hebben is genoeg. Tenzij je heel avontuurlijke plannen hebt, is dit volgens mij de praktische oplossing.
Ik heb een combinatie van:

Biologic Reecharge + 15k mAh power bank voor mijzelf. En een tweetal 10k mAh powerbanks voor mijn vriendin.

Voldoende stroom op zak.

De Biologic Reecharge maakt het mogelijk om met GPS tracking aan, scherm uit per 5 uur fietsen ca. 10% battery drain te hebben op mijn Samsung Galaxy S4 mini. Helemaal onafhankelijk van een andere stroombron kom je er dan ook helaas niet mee. Mogelijk dat als ik mijn Garmin Edge 810 gebruik dat dit wel zal lukken, volgende trip wil ik dit proberen.

Tot die tijd bieden de powerbanks een goed alternatief. Een paar kleine power banks boven één grote is overigens te verkiezen. Minder problematisch indien er één wordt gestolen. En een toilet gebouw heeft vaak wel meerdere contacten, met als resultaat dat je aanzienlijk sneller klaar bent door meerdere power banks simultaan te laden terwijl je even de afwas doet ofzo. Begeeft mijn 15k mAh powerbank het, dan zal ik deze dan ook vervangen door een aantal kleinere powersticks.
Alvast bedankt voor de reeks antwoorden en suggesties. Op een rustiger moment ga ik eea bestuderen.

Lieven

p.s. Meer tips nog steeds welkom ;-)