Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campingaz pannen geanodiseerd. Is dit wat? - Forum Wereldfietser

Campingaz pannen geanodiseerd. Is dit wat?

Ik liep dit setje tegen het lijf. Sprak me wel aan om (een deel daarvan) mee te nemen op onze fietsreis. Vond het gehannes met zo'n handklem steel niet zo handig. Bovendien had ik een paar geleende aluminium pannen die A. Nogal gebutst raakten en B. Nogal makkelijk aanbrandden.

Afbeelding

http://www.baxrecreatieshop.nl/kampeer- ... inium.html

Geanodiseerd aluminium. Dekseltjes, Handvatten, niet al te zwaar... Normaal gesproken zijn we met z'n tweeën en dan kunnen we er dus minimaal één pannetje thuislaten. Dat dan weer wel.

Heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee? Zo ja, kun je het setje me aanbevelen voor dit geld?

Ik ben heel benieuwd
Ja, leuk setje, heb ze ook wel eens in handen gehad.
Grote vraag van mij is altijd: kan ik ze stapelen, dwz van klein naar groot, een torentje maken om de boel verder lekker warm te houden op je 1-pitter.
En meestal, ronde bodem, kan dat niet!
Bij stapelen heb je al die deksels op één na ook niet nodig.
Wat ge-anodiseerd betekent weet ik ook niet, maar zal wel beter zijn dan de gewone alu-pannetjes die ik al 50 jaar -nog steeds dezelfden- gebruik. Aanbranden? Never, gewoon wat roeren. En een goede braad-bakpan met Teflon (ook al niet gezond).
Alu-vergiftiging, dat is best wel mogelijk maar tot nu toe vind ik dat meevallen :lol:
Ik heb dit setje. Kook er al 5 jaar heel tevreden mee, al vind ik de koekepan niet geweldig qua aanbaklaag. Ik heb atijd wel wat ei of worstvel op de bodem geplakt na het koken. Maar afgezien van dat, voor rijst of pasta koken, water koken voor de koffie/thee, en het opwarmen van blikjes groente en ravioli of kant en klaar nasi die eigelijk in de magnetron moet opbakken...dat kan het allemaal. Em de binnenkant s nog steeds heel netjes.
Ze stapelen ook goed in elkaar, ook als je de deksels er op hebt, en de grootste pan past in de koekepan, en dan in het bijgeleverde netje. Goed inpakbaar torentje, met in het kleinste pannetje nog wat ruimte voor theezakjes, aansteker etc.
Handvaten blijven ook koel genoeg om zonder bescherming te hanteren.
Ik heb dergelijke pannetjes met er op gelijkende handvatten. Ze zijn wel van een ander merk. Dat laatste terzijde vind ik dit type pannetjes voor mij optimaal. Ze zijn niet te duur, ze zijn robuust en de kookeigenschappen vind ik fijn. Ze bakken minder aan dan blank aluminium dat ik daarvoor had en véél minder dan rvs. Teflon vind ik niks omdat er quasi niks bruin in wil worden, het kwetsbaarder is en het risico van oververhitting reeël is - dan is de teflonlaag gewoon weg.
Ze zijn ook gewoon goed schoon te maken. De overblijvende ruimte tussen de twee gestapelde pannetjes vul ik met de theedoek.

(Nasi in de magnetron opwarmen, bah! :wink: )
Geanodiseerd is wel prettig. Het blijft langer mooi, bakt wat minder aan, en is makkelijker af te wassen. Als je gelooft in de broodje aap verhalen over aluminium en Altzheimer is geanodiseerd ook een voordeel.
Zelf ben ik erg blij met de HA UL pannetjes van de Trangia branders. Die zijn erg licht en die van de Trangia 25 zijn perfect voor twee personen: 1,75 liter, 1,5 liter en een redelijk grote koekenpan waar je twee aardige stukken vis of vlees in kunt bakken. Ze zijn ook allemaal los te koop, net als een extra deksel. Zelf hebben we bij de koekenpan van onze Trangia 25 gekozen voor de teflon versie. Die bakt inderdaad nog minder aan dan de geanodiseerde koekenpan van mijn Trangia 27, maar is wel wat zwaarder en slijt redelijk snel.
Ik zit zelf in dubio over de koekepan. Als je niet erg vind dat je ei niet perfect bakt, of je worstjes een beete plakken, is het een perfect pannetje, en het stapelt mooi met de andere pannen, dus neemt weinig ruimte in enzo.
Dus een apart, beter koekepannetje zou fijner koken, maar...in de praktijk kom ik meestal toch later op de camping dan gepland, en heb ik te veel honger om kritisch te koken, dan moet er gewoon brandstof in het lichaam. Snel en veel.
Lekker is dan wel de bedoeling, maar als het gewoon eetbaar is, loop ik vaak al te kwijlen van verlangen boven m'n brandertje...honger maakt aangebakken worstjes zoet!

Dus ik zal dit jaar wel weer met dit setje onderweg gaan. En 'normale' campinggasten verbazen met mijn tevreden gesmikkel van simpel eten voor m'n tentje.
Wat is een fietsvakantie toch heerlijk!
Wij hebben dezelfde pannenset en bevalt prima, alleen het koekepannetje is wat minder maar op fietsvakantie neem je dat voor lief!!!

Zelfde pannensetje is bij Obelink overigens €10,00 goedkoper.
Ik heb een bakpannetje met een anti-aanbaklaag die ik elke vijf jaar opgebruik en 50 jaar oude alu pan(nen) voor koken. Never change a winning team.

(Ik heb ook van die luxe pannen (zie eerdere berichten boven) voor mijn verjaardag gekregen, maar die vind ik te zwaar en vooral te kwetsbaar, en heb ik dus nog nooit gebruikt. Een pan moet kunnen deuken :P)
Heb ook hetzelfde setje ooit bij Perry gekocht. Gebruik de koekenpan nooit en neem hem dan ook niet meer mee, de rest bevalt prima en blijft heel. De set is wel niet de allerlichtste door de geintegreerde handgrepen, maar wel handig (het pastapannetje met het gaatjesdekseltje is leuk) en duurzaam.
En lekker goedkoop, heb toen € 18 betaald voor de set.
Ziet er goed uit! Het geklooi met een aparte greep vond ik maar niks de afgelopen jaren. Ook het deksel moet je er met de greep vanaf halen om even te roeren... Afgieten, gaat wel maar is toch behelpen. Met een beetje pech verdwijnt de voorraad gekookte macaroni :D

Ik ga deze maar rap bestellen denk ik...
Bedankt allemaal!

Zijn ze qua maat ook ok?

3 potten Ø 18, 16 en 13 cm.
1 pan Ø 18 cm.

De kleinste lijkt me niet groot genoeg om nog waarde te kunne toevoegen en de grootste lijkt niet te nesten in de koekenpan want beide hebben een diameter van 18cm.
Heb zelf deze pannenset van Bo-camp (nog maar 1x gebruikt). Simpel en te klein om uitgebreid een eitje met spek in te bakken, maar compact en weegt bijna niks.

Afbeelding

http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/p ... delig.html
AndreM schreef:Bedankt allemaal!

Zijn ze qua maat ook ok?

3 potten Ø 18, 16 en 13 cm.
1 pan Ø 18 cm.

De kleinste lijkt me niet groot genoeg om nog waarde te kunne toevoegen en de grootste lijkt niet te nesten in de koekenpan want beide hebben een diameter van 18cm.
Ze passen prima in elkaar en in de hoes die erbij zit (ook lekker degelijk en dus zwaar). De koekenpan en de grote pan passen precies, ze zijn dus blijkbaar niet allebei precies 18 cm (nu te lui om het setje van de zolder te halen en na te meten maar het past precies).
Ik vind het kleine pannetje ideaal voor de pasta voor 1 persoon als je veel eet, 2 personen als je gewoon eet. Leuk met die gaatjes in de deksel.
Is dit eigenlijk niet hetzelfde setje maar met andere deksels en handvatten? Of zijn er nog andere verschillen? Ik liep er vandaag in Utrecht tegenaan en vond dit setje wel lekker in de hand liggen. Zachte siliconen handgreepjes btw.

http://www.bever.nl/bo-camp-explorer-4- ... id_colour=
Ik heb de set binnen en om de vraag van TS te beantwoorden: ja, echt waar voor het geld! Jammer dat alleen het kleinste pannetje gaatjes heeft. Misschien is die net groot genoeg voor 2 personen om alleen pasta of groente in te koken (en dus af te gieten).

Verder, eigen handgreep voor deksel en pan, dus geen geklooi meer met zo'n knijper op een toch al wiebelig brandertje. Dat was voor mij een belangrijke reden om aan te schaffen, samen met het feit dat het geanodiseerd alu is, maar dat moet nog blijken hoe dat zich houdt in de praktijk al heb ik daar geen twijfels over als ik dit zo zie.
Johojo schreef:Ik heb de set binnen en om de vraag van TS te beantwoorden: ja, echt waar voor het geld! Jammer dat alleen het kleinste pannetje gaatjes heeft. Misschien is die net groot genoeg voor 2 personen om alleen pasta of groente in te koken (en dus af te gieten).

Verder, eigen handgreep voor deksel en pan, dus geen geklooi meer met zo'n knijper op een toch al wiebelig brandertje. Dat was voor mij een belangrijke reden om aan te schaffen, samen met het feit dat het geanodiseerd alu is, maar dat moet nog blijken hoe dat zich houdt in de praktijk al heb ik daar geen twijfels over als ik dit zo zie.
Dank voor de feedback en voor de trigger om zelf ook even terug te koppelen. Inmiddels heb ik het setje ook binnen en zelfs al even kunnen gebruiken tijdens een fietsvakantietje rond hemelvaartsdag. Kwaliteit is prima. De handvatten zijn van hard kunststof, niet van silicone. Dat was een vraag die ik nog even had. Degelijkheid moet zich op wat langere termijn bewijzen.
Aangeschaft bij Obelink zoals elders in dit topic al gememoreerd toen een tientje voordeliger dan elders.