Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meerdere OSM kaarten laden op één sd-kaart? - Forum Wereldfietser

Meerdere OSM kaarten laden op één sd-kaart?

Vraagje:
Als ik één OSM kaart laad op een sd-kaart gaat alles prima.
- Mapje Garmin aanmaken op sd-kaart
- gmapsupp.img in de map plaatsen
- klaar
Maar nu wil ik graag meerdere OSM kaarten laden op één sd-kaart.
- Twee .img bestanden met dezelfde naam in één map plaatsen gaat natuurlijk niet.
- Als ik het .img bestand van naam verander (bv. nederland.img) leest mijn Garmin Edge 810 het bestand niet meer.
- Als ik een tweede map aanmaak (bv. garmin-nl) wordt dat niet herkend door mijn Edge.

Wie weet de oplossing?
Buiten de bestandsnaam, heeft de kaart zelf ook een naam. Die kun je zien (en wijzigen) met bijvoorbeeld JaVaWa GMTK. Als je een kaart downloadt, is de kans groot dat de kaart een standaardnaam krijgt, die voor alle kaarten hetzelfde is. De bestandsnaam is alleen maar precies dat: een bestandsnaam.
Javawa Device Manager biedt hier de oplossing, GMTK is voor de kaarten die je op de computer hebt geïnstalleerd, JDM is voor de GPS.
Bedankt voor de tip, Tovenaar. Jammer dat het alleen lijkt te kunnen door weer iets te installeren op mijn mac. Ik houd er niet zo van om overal weer andere software voor te installeren. Helaas blijkbaar de enige oplossing? Of toch maar meerdere sd-kaartjes meenemen?
Over welke kaart heb je het? Normaal moet je meerdere kaarten kunnen installeren, hoef je alleen de naam gmapsupp.img te veranderen (let op, gebruik bij voorkeur alleen letters en/of cijfers en niet te lang, ca. 12 tekens is genoeg, en de extensie moet .img zijn). Alle kaarten komen in dezelfde map "garmin". Submappen werkt idd niet. De enige situatie waarbij meerdere kaarten een probleem kunnen vormen is op de site van garmin.openstreetmap.nl wanneer je een custom selectie van landen maakt. Meerdere selecties levert telkens dezelfde naam + ID op. Download je een voorgeselecteerd land dan krijgt die een unieke ID + naam waarvan je er dus meerdere kunt plaatsen op een SD kaart zonder dat je JDM nodig hebt.
Tim74 schreef:Jammer dat het alleen lijkt te kunnen door weer iets te installeren op mijn mac. Ik houd er niet zo van om overal weer andere software voor te installeren.
Daar kan ik een eind in meegaan, maar als je met GPS taken op een Mac bezig bent, zou ik toch aanraden om de tools van Javawa (GMTK, Device Manager én RTWtool) te installeren. Ze werken prima, en zijn bijkans onmisbaar omver de serieuze "GPS'er".
Tim74 schreef:Vraagje:
Als ik één OSM kaart laad op een sd-kaart gaat alles prima.
- Mapje Garmin aanmaken op sd-kaart
- gmapsupp.img in de map plaatsen
- klaar
Maar nu wil ik graag meerdere OSM kaarten laden op één sd-kaart.
- Twee .img bestanden met dezelfde naam in één map plaatsen gaat natuurlijk niet.
- Als ik het .img bestand van naam verander (bv. nederland.img) leest mijn Garmin Edge 810 het bestand niet meer.
- Als ik een tweede map aanmaak (bv. garmin-nl) wordt dat niet herkend door mijn Edge.

Wie weet de oplossing?
Als ik op de site van Waypoint kijk, http://www.gps.nl/fietsnavigatie/garmin_edge_serie.html dan zie ik dat de Edge niet met meerdere punt img bestanden kan omgaan. Veel "outdoor toestellen" zoals mijn GPSmap62st, kunnen dat wel.
Ik ben zelf niet-werkende met de Edge 810, maar een snelle blik op de handleiding suggereert dat die prima met meerdere kaarten kan omgaan.
Dat gold voor de oudere Edge series 6xx en 7xx maar zeker niet voor 8xx, daar kan je met meerdere kaartensets werken.
Voordat je de nieuwe kaart installeert op je SD ga je naar de map Garmin en herbenoem je de kaart die er al opstaat zoals in mijn voorbeeld en dan kun je gewoon de volgende img er opzetten.

gmapprom.img herbenoem je naar gmappromusa.img (bij mij city navigator usa)
gmapsupp.img herbenoem je naar gmapsuppjava.img (kaart van het eiland Java)

Het doet er niet toe wat je achter bv gmapprom zet zolang het maar niet hetzelfde is als de img die er al opstaat.
Peter.
Nog steeds er van uitgaande dat de daadwerkelijke kaartnamen en -ID's uniek zijn.
Ik doe dit al jaren zo met mijn GPSmap 62s en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Peter.
Hmmm...
Ik ga het dit weekend toch nog eens proberen zoals Peter het omschrijft.
Natuurlijk laat ik jullie het resultaat nog weten. Bedankt voor het meedenken.
Morgen weer een mooie tocht rijden. Het wordt prachtig weer.
Fiets ze...
Gelukt!!!
In het mapje "Garmin" op de SD-kaart heb ik nu verschillende .img bestanden gezet met eigen bestandsnamen:
- BeNeLux.img
- Duitsland.img
- Frankrijk.img
- Zwitserland.img
Zodra ik inzoom op bijvoorbeeld Zwitserland of Frankrijk zie daar alle straten tot in detail. Ik hoef niet eens de gewenste kaart te selecteren in een menu.
In het verleden heb ik het ook al eens op deze manier geprobeerd, maar toen heb ik handmatig samengestelde OSM kaarten gebruikt. Blijkbaar werkt dat niet (zoals Tovenaar ook schreef). Bedankt voor alle tips.
Maar begrijp ik dan goed dat al deze kaarten steeds geladen worden en je gps daardoor trager wordt?
Nee, zoveel (werk)geheugen hebben de meeste GPS-en niet. Ze laden volgens mij alleen de kaartsegmenten die ze gezien hun positie nodig hebben.
Tim74 schreef:Ik hoef niet eens de gewenste kaart te selecteren in een menu.
Dat komt omdat alle nieuwe kaarten automatisch aangezet worden. Je kan ze evt uitzetten als je merkt dat het routeren van de ene naar de andere kaart niet werkt.