Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuw bakpannetje van MSR? - Forum Wereldfietser

nieuw bakpannetje van MSR?

We zijn toe aan een nieuw bakpannetje. Voorkeur gaat uit naar MSR Quick Skillet omdat deze precies om onze andere pan past. Maar wie heeft hem in gebruik en is het pannetje prettig in gebruik. Kan je bv een ei bakken zonder dat deze vastkleeft in de pan en kan je een stukje vlees bakken. Pan is van Titanium en het kenmerk hiervan is dat het plaatselijk erg heet wordt, merk je dit in het gebruik?
Bedankt alvast voor de reactie.
Volgens MSR (http://www.cascadedesigns.com/msr/cookw ... et/product) is het een hardgeanodiseerde aluminium pan.
In een hardgeanodiseerde pan kun je prima bakken, maar het is geen tefloncoating waar je als het teflon nieuw is een ei kunt bakken zonder dat er een korstje op komt. Je zult boter moeten gebruiken als je iets gemakkelijk wilt bakken.
Anderzijds zijn zulke pannen in vergelijking met teflon veel minder kwetsbaar.
Het is maar wat je wilt.
Leon, je hebt helemaal gelijk. Het materiaal is aluminium, maar hij is nonstick. Ik ga er dan van uit dat hij een of andere anti-aanbakcoating heeft.
Zoals Leon zegt: in een geanodiseerd aluminium pannetje kunt je prima bakken, plakt minder vast als rvs, aluminium of titanium, maar natuurlijk meer als een teflon gecoat pannetje. Het grote voordeel tov teflon is natuurlijk dat je in de loop der jaren niet het giftige teflon opeet.
Mijn ervaring met geanodiseerd alu (Fontignac zware koekenpan, dat is geen MSR mini pan!) is dat het praktisch gezien beter werkt dan Teflon.

- De pan mag heter worden, wat bij vlees e.d. wel zo prettig is.
- de pan bakt niet aan zolang je er een druppeltje olie in doet (echt minimaal!)
- schoonmaken is simpel
- Hoewel ik het bij houten spatels hou is de coating veel en veel sterker.

Let wel op dat omdat de pan heter moet je wel op je olie letten. Verbrande olie is niet lekker^^

Ik ben daarom heel benieuwd hoe de MSR pan bevalt. Ik wil namelijk thuis al niets anders meer dan alu koekenpannen (gietijzer/plaatstaal vind ik te hardcore). Helaas is een Fontignac pan te zwaar om mee te nemen, ook een kleintje is toch wel pittig (zwaar handvat helpt ook niet).
Ik heb er eentje gekocht... ik houd jullie op de hoogte! 8)
Ok, een weekje flink gebruikt; zoals verwacht is het een kwaliteitsproduct (niet gek na al die lovende reviews).

1. Je hebt nauwelijks vet nodig (wij gebruikten een drupje olie). Een paar keer een piepklein beetje aanbak (visfilet, dat gaat al snel), maar schoonmaken was supersimpel.
2. Pannetjes is dunwandig, dus is in no-time op temperatuur.
3. De pan is bizar licht.

Ik heb er van alles op gebakken, zelfs geroerbakt. Ging best goed, al is het natuurlijk niet geschikt voor subtiel werk, daarvoor is hij veel te dun. Zoals gezegd bakte hij een beetje aan met vis/kip, maar dat heb je altijd wel met dat soort flinterdun spul. Sowieso tik je het zo los met je spatel, het werd geen zwart/bruine koek.