Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitdaging met een prikblikje - Forum Wereldfietser

Uitdaging met een prikblikje

Afgelopen dagen zijn we op stap geweest met o.a. een prikblikje en onderstaand Edelrid adapter. Nu doet zich de volgende (voor mij) bizarre situatie voor. Op de eerste avond heb ik dit adapter (ik had 'm nog niet eerder gebruikt) in gebruik genomen samen met een butaan <!> blikje van de Aktion. We hebben er prima mee gekookt! De volgende ochtend gaf ie echter totaal geen sjoege. Alleen als ik het adapter een stukje los draaide en weer vastdraaide kwam er ongeveer drie seconden aan gas uit. Maar het tankje was nog wel gevuld met gas (je hoort het tot vloeistof samengeperste gas gewoon klotsen in het tankje) Aangezien het voor mij nieuwe technologie was had ik ook nog een draaiventiel tankjebij me dus dat ging verder goed en heb de Edelrid/prikblik combinatie opgeborgen.

Zojuist thuis gekomen had ik zoiets van dan toch maar voorzichtig het Edelrid adapter losdraaien en het gas laten ontsnappen. Dus met de nodige veiligheidsmaatregelen het adapter er af gedraaid. Wie schetst mijn verbazing toen er helemaal geen gas ontsnapte. Er zit nu dus wel een gaatje in de tank, er klotst vloeistof in de tank maar er ontsnapt geen gas. En dit terwijl ik er de dag ervoor gewoon een halfuurtje mee gekookt heb :?:

Nu heb ik helemaal geen zin in geëxperimenteer met een hogedruk gastankje maar ik wil wel graag weten of dit nu puur pech is: een incidenteel raar tankje, of dat er toch iets mis is met het adapter (op het eerste gezicht zag ik niks raars! Ook het naaldje lijkt ver genoeg (ongeveer een centimeter) uit te steken. Eigenlijk is het enige wat ik me voor kan stellen dat zo'n tankje nog een soort binnenlaag heeft (kunststof?) die in dit specifieke geval het gaatje weer heeft dichtgedrukt. Maar met een flinke overdruk vind ik dat ook weer niet voor de hand liggen.

Heeft iemand van jullie misschien een idee?
Afbeelding
Lijkt mj toch verontreiniging in het blikje dat nu het gaatje blokkeerd. Die adapters zijn hel betrouwbaar, wij gebruiken hem al jaren. Je zou eens kunnen proberen, buiten natuurlijk met ruimte on je heen, wat er gebeurd als je er een saté prikker in stopt. Het is niet zo dat het tankje ineens helemaal leegspuit. Ik heb meerdere malen een halfleeg tankje losgekoppeld. Dan gaat hij even gas spuiten maar door het drukverlies bij het gaatje koelt het blikje zoveel af dat het gaatje door ijsvorming zelf afsluit.
Volgens deze video dien je de adapter 1/4 tot 1/2 slag los te draaien (na geheel vastgedraaid te hebben) voordat die goed werkt.
-Daan- schreef:Volgens deze video dien je de adapter 1/4 tot 1/2 slag los te draaien (na geheel vastgedraaid te hebben) voordat die goed werkt.
Hé da's een interessante! Heb ik niet geprobeerd. Sterker nog... had juist de neiging nog harder aan te draaien natuurlijk. (interessant filmpje trouwens!) Mocht dit niet werken dan ga ik de tip van Ronald nog even volgen.
-Daan- schreef:Volgens deze video dien je de adapter 1/4 tot 1/2 slag los te draaien (na geheel vastgedraaid te hebben) voordat die goed werkt.
Nou dan... dat was inderdaad de oplossing: Een kwart slag terugdraaien. Daarna bleef het gas wel lopen. Ik vind het wel bizar dat ik dit dus kon doen met een blikje dat ik los geschroefd heb en dat met gaatje en al een nacht in onze kliko (het leek me niet het beste idee van de wereld om dat wrakke blikje in huis te bewaren.)

Maar goed... Daan bedankt!
Maar als je de brander er af wilt draaien heb je dus kans dat ook het blikje los komt, met een gaslek als gevolg. Wat een constructie.
Sinds enige tijd hebben prikblikjes een extra beveiliging (info medewerker Air Liquide) . De beveiliging schijnt te bestaan uit een extra stuk rubber aan de binnenzijde die voorkomt dat er gas lekt wanneer de brander loskomt van het prikblikje. Het lijkt er dus op dat die beveiliging bij jou goed werkt :lol: . Misschien wel iets te goed, omdat ook in het dagelijks gebruik eea niet lekker functioneert. Belangrijk dus om te kijken hoe eea functioneert bij een volgend blikje.
Wim schreef:Maar als je de brander er af wilt draaien heb je dus kans dat ook het blikje los komt,
Alleen als je in het wilde weg wat gaat draaien. Er zit een keurige brede ring aan de adapter om vast te pakken als je de brander eraf wilt draaien. Snapt een kind, toch?

Carl