Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst: tips gevraagd! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Paklijst: tips gevraagd!

Kikitjah schreef: Een sterker grondzeil zou ik willen, maar eentje van 2m op 2m50cm (of 2m op 2m) weegt jammer genoeg redelijk veel én neemt veel plaats in. Ik zal dus moeten zorgen voor een proper geveegde ondergrond alvorens ik mijn binnentent opzet.
Tyvek grondzeil weegt "niets" (nou ja, zo'n 50g per m2) is erg compact en zeer sterk.
Voor een betaalbare regenjas is het misschien handig om bij de decathlon te kijken. Mijn vriend heeft sinds 6 jaar een regenjas (incl uitritsbare binnenjas) van ong 60 euro van de decathlon. Deze gebruikt hij dagelijks en ook bij fietsvakanties. Ondanks dat hij al veel regen heeft gezien begint hij nu pas minder waterdicht te worden. Dit is misschien wel een mooie: http://www.decathlon.nl/forclaz-400-dam ... d_8356612.. Met membraan dus langer en beter waterdicht dan met coating. En ook nog ventilatiegaten onder de armen.
Kelly, Top, facebook doe ik nog steeds niet aan. Wil ik zo lang mogelijk zo proberen te houden. maar zal er blog met regelmaat gaan lezen daar ik zelf ook plannen die kant uit heb. Alleen gaat dat nog wel een jaar of 3 a 5 duren voor ik zover ben dat ik daadwerkelijk kan en wil gaan.
Dit kleine zakmesje heb ik altijd mee op fietsvakanties ik vind het een erg handig ding.
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-vic ... sic-sd.htm
Ik lees dat een regenjas niet op de paklijst stond... ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om in het hooggebergte doorweekt van de sneeuw op een pas te rijden. Ik zie toch wel regelmatig verslagen uit bijv Kirgizië waar hoog in de bergen in de sneeuw belandt, soms met harde wind erbij. Zelfs al is de kans op sneeuw klein, dan zou ik er niet op gokken. Regenkleding en warme handschoenen mee dus.

Wat betreft de zonnebril: ik was blij dat ik m op had toen ik op 4000 meter en hoger in de felle zon reed. Maar goed, misschien heb ik gevoelige ogen.

De tip van voortassen onderschrijf ik. Je zult regelmatig in gebieden fietsen waar proviand moeilijk te krijgen is. Dan is het fijn dat je voor een aantal dagen rijst, koekjes etc mee kunt nemen. Overigens heb ik ook in Ladkakh wel mensen zien rijden met alleen achtertassen, maar dat was dan wel een enorme stapel - lijkt me niet fijn. Maar ieder zijn of haar voorkeuren.
Hoi iedereen,

Bedankt voor de tips rond de regenjas! Ik ga het nog eens beter bekijken. De prijs zou nog net haalbaar moeten zijn en inderdaad: geen regenjas is nogal dom... (het is om de een of andere reden van de lijst gevallen en in mijn hoofd was het dus niet nodig...)
Jorijn, bedankt voor de link! Het is wel een redelijk zware jas zo te zien, maar bon: goedkoop = zwaarder.

Inge, als je vragen hebt, dan laat je het maar weten! Zonder Facebook ga je nog steeds alle informatie krijgen, maar later en uitgebreider.

Tovenaar, waar kan ik tyvek grondzeil vinden? Ik weet dat ik een tijd geleden hierover informatie aan 't zoeken was, maar ik ben het allemaal weer kwijt... .

Hanzefietser: ik hou je link bij! Voorlopig neem ik het niet mee, maar als ik onderweg merk dat ik het mis, dan vraag ik aan mijn vriend om het te kopen en mee te nemen! :)

Willem: Ik heb in Japan één keer met een zonnebril gefietst, omdat mijn ogen toen superzwaar verbrand waren. Ik heb het echter niet lang volgehouden. Ik draag het nooit, dus voor mij zag de wereld er plots heel anders uit en dat voelde niet veilig aan. Aangezien ik nooit een zonnebril draag, ga ik ervanuit dat het mee zal vallen.

Mensen die rijden met een enorme stapel achterop rijden niet met alleen achtertassen. Zij rijden met achtertassen, een zak en allerlei achterop. Ik heb enkel mijn achtertassen en een bagagenetje achterop. Tijdens het fietsen kan er eventueel wat eten bij komen, maar dat kan ik ook vooraan bij de tent krijgen vermoed ik.

Het meenemen van voortassen is op zich al een hoop extra gewicht, een hoop extra gedoe om de fiets uit elkaar te halen en een gigantische hoop extra gesleur met vier tassen en een fiets. Ik heb nu al soms problemen om alles in het oog te houden en te verplaatsen. Maar ik kan begrijpen dat het voor de meeste handig zou zijn ;)

Zo te zien is mijn paklijst grotendeels volledig. Als je nog dingen vindt die eraf kunnen, mag je dat natuurlijk altijd laten weten! :)
Als iets grotendeels volledig is, is het niet volledig.

8)

Die kon ik even niet laten liggen :lol: .
Kikitjah schreef:Tovenaar, waar kan ik tyvek grondzeil vinden? Ik weet dat ik een tijd geleden hierover informatie aan 't zoeken was, maar ik ben het allemaal weer kwijt...
Tyvek kan je oa hier kopen:
http://www.extremtextil.de/catalog/Tyve ... 0c7fbba998
http://www.wepaflyer.com/cgi/shop.cgi/t ... ag=p006004

Ik heb het via ebay, die worden verkocht met een breedte van 9 foot (2.74m) zodat je ze niet aan elkaar hoeft te plakken of naaien.
Ik zie niets dat ontbreekt, als je fietsverlichting op batterijen werkt, kan je ofwel die lamp ofwel de petzl thuis laten, maar of je daar veel mee wint?

Je bent 15 maanden weg, maak je dus geen illusies dat je spullen meeneemt voor heel die tijd: als je spullen zo intensief gebruikt sneuvelt er regelmatig iets. Bovendien zit je in een vreemde omgeving en is het dan wel leuk om wat op te gaan in die omgeving door kleding of andere spullen te kopen die daar courant zijn. Vaak zijn die ook beter aangepast aan de lokale weersomstandigheden. Ik zou om die reden ook kiezen om te kijken waar je onderweg spullen kan bijkopen en niet zoals sommige zeggen om spullen te laten opsturen.

Met een tent en een slaapzak hoef je je ook geen zorgen te maken om kou in de bergen: als het echt te koud wordt heb je altijd een veilige/warme plek bij je. (niet dat een jas niet nodig is, maar het geeft je de optie om niet in alle omstandigheden te moeten fietsen.)

Je Japans bijspijkeren is verder ongetwijfeld de beste bagage die je kan meenemen (en weegt ook geen hol).
Is koken op gas wel een goed idee voor zo'n trip?
Ik ben bang dat je al snel zonder gas komt te zitten, zou liever een benzinebrander gebruiken.
Peter.
henk huizenga schreef:EHBO nooit op bezuinigen, en je hebt een bagagenetje, dus niets staat een mooie trip in de weg.
Dus jij neemt alles mee wat er van EHBO-spul bestaat of theoretisch van pas kan komen?

Sowieso heeft het zelden zin heeft om spullen mee te nemen waarvan je niet weet hoe ze te gebruiken. (Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zo kan het zinvol zijn om injectiespuiten mee te nemen op locaties waar men bij een dringende medische ingreep niet de garantie heeft dat er steriel materiaal ter beschikking staat.-

Ik weet niet wat er in de EHBO-set zit en 15 maanden is natuurlijk erg lang, maar 759 gr is een behoorlijk gewicht aan EHBO-materiaal. Het roept bij mij toch ook de vraag op of alles wat daar in zit wel nodig/nuttig is.

Renaat
EHBO sets zijn overrated.

Dingen die je met de spullen uit een EHBO koffertje kunt behandelen, kunnen ook wel even wachten, en als het ECHT erg is help een EHBO setje toch niet meer.
Ik vind het gewicht wel meevallen maar misschien ben ik zo'n eh'er die meer weet, kan en mag dan de gemiddelde eh'er. Naar dit soort landen vind ik voor mezelf bv injectienaalden een must.

Shrek ben het niet met t je eens. Met de juiste eh spullen kun je ook de serieuzere zaken behandelen. Wat niet weg neemt dat soms controle/ bevestiging van in het ziekenhuis handig is.
Hoi iedereen,

Travelmaster: dat was een goeie! ;) (ik doelde met grotendeels volledig eigenlijk vooral op de regenjas (en de andere kleine dingen) die nog aangekocht moeten worden, maar die wel al op de lijst staan! Maar je hebt gelijk: hij is niet volledig! :) )

De Tovenaar: bedankt voor de goede tips ;)

Hoi EnriceV: ik heb inderdaad overwogen om de fietsverlichting of Petzl thuis te laten, maar de winst is inderdaad minimaal ten opzichte van het gemak: De Petzl kan ik in de lusjes van mijn tent steken en zo een hangende lamp maken, da's toch ook erg handig!

Ik ga inderdaad geen spullen opsturen, maar heb wel een eigen postservice in de vorm van een partner die in december een aantal spullen meeneemt uit België en andere spullen ook weer terug meeneemt. Qua kledij of andere spullen heb je helemaal gelijk: zo heb ik net beslist dat mijn leuk, maar zwaar kleedje hier blijft om ruimte te maken voor lokale leuke kledij!

Mijn Japans bijspijkeren gaat hopelijk gebeuren in Zuid-Oost-Azië, want dat begint inderdaad nodig te worden! Voorlopig probeer ik me te richten op enkele basiswoordjes in het Russisch en het Chinees... .

@Petervd: ik begrijp je opmerking over koken op gas. Jammer genoeg ben ik niet zeker genoeg van mijn stuk om op iets anders te koken (ik heb het niet zo voor vuur...). En zeker met mijn nieuwe SeaToSummit opvouwbare kookpot is gas een iets betere keuze, aangezien de vlam iets beter onder controle te houden is.

@Revanho: ik vond het ook een behoorlijk hoog gewicht, maar 400gram ervan is medicatie die ik elke avond moet nemen (170gr), de plastieken doos waarin alle EHBO zit (115gr) en de tube aftersun (114gr). De overige dingen bestaan vooral uit verband, een reddingsdeken, pleisters, pijnstillers, medicatie tegen hoogteziekte en diarree, zalf tegen allergische reacties op insectenbeten (heb ik last van), zalf voor wonden, een schaartje en een tekenpincet (ik denk toch dat dat zowat alles is).

@Shrek: in veel gevallen kan dit zo zijn, maar soms is het toch handig of nodig. Ik had tijdens mijn toeristische reis naar Japan drie weken geleden geen zalf tegen allergische reacties op beten mee en heb nu nog wonden omdat ik het door de jeuk en de reactie openkrab. Pijnstillers en medicatie tegen hoogteziekte en dergelijke lijken me, afhankelijk van de situatie, ook zeker handig om bij je te hebben. Een pleister kan wonderen doen als je een blaar hebt, of tegen het openkrabben van wonden (in mijn geval). Een verband kan ook dienen als steunverband op een moment dat je geen andere keuze hebt dan verder te fietsen. Uiteraard zijn de meeste dingen in een EHBO set normaal gezien niet nodig, maar soms kunnen ze wel tijdelijk helpen, tot je de echt professionele hulp kan krijgen die je nodig hebt ;) Uiteraard is de grootte ervan ook grotendeels bepaald door de mate aan geruststelling die de eigenaar erdoor krijgt ;)

@Inge: ik heb injectienaalden overwogen voor het geval ik een spuit moet krijgen in het ziekenhuis en de naalden er bedenkelijk zijn. Maar ik heb beslist om het niet mee te nemen, omdat de kans groot ik dat ik op zo'n moment niet in staat ben om tijdig in te grijpen / eraan te denken / mijn bagage vlakbij heb.

Ziezo, ik heb ondertussen een helm en een regenjas aangeschaft. Hopelijk heb ik morgen even tijd om ze op de weegschaal te leggen en toe te voegen. Andere items zijn ook onderweg, dus het komt allemaal dichter en dichter!

Bedankt alweer voor de constructieve feedback!
Kelly
Kikitjah schreef: @Revanho: ik vond het ook een behoorlijk hoog gewicht, maar 400gram ervan is medicatie die ik elke avond moet nemen (170gr), de plastieken doos waarin alle EHBO zit (115gr) en de tube aftersun (114gr). De overige dingen bestaan vooral uit verband, een reddingsdeken, pleisters, pijnstillers, medicatie tegen hoogteziekte en diarree, zalf tegen allergische reacties op insectenbeten (heb ik last van), zalf voor wonden, een schaartje en een tekenpincet (ik denk toch dat dat zowat alles is).
Misschien valt er dan niet meer zoveel te winnen, al zou je de doos door iets lichters kunnen vervangen, zijn er lichtere systemen voor het verwijderen van teken, ...
Vergeet niet dat niet alle medicatie goed te bewaren zijn bij de erg hoge en wisselende temperaturen waar je mogelijk met te maken krijgt.
Al raad ik nog steeds aan wel enkele injectiespuiten (of enkel de naalden) mee te nemen.

Renaat
Hoi Revanho,

De doos zou idd lichter kunnen, maar ik vind een doos op zich wel handig. Buiten de waterdichtheid (wat een ziplockzak ook biedt), heeft het als voordeel dat de medicatie niet geplet kan worden, of tubes uitgeknepen. Daarom dat ik toch beslist heb voor de doos. Het tekenpincetje is al heel lichtgewicht, dus meer dan een paar gram kan ik daar niet op sparen vrees ik. Het bewaren van medicatie is inderdaad een punt, maar ik heb dit bij de dokter nagevraagd en het grootste probleem is snel wisselende extreme temperaturen. Natuurlijk geen idee in hoeverre dit correct is, maar waar mogelijk is er rekening mee gehouden. (voor zover dat gaat...)

Ik begrijp het advies voor spuiten/naalden zeker, maar ik ken mezelf en weet dat dit in mijn geval zoiets gaat zijn van: "oh shit, ze hebben mij daarstraks/gisteren een spuit gegeven en die naalden waren misschien niet zo proper en khad moeten zeggen (hoe dat ik dat dan ook voor elkaar krijg) dat ze de mijne moeten gebruiken..." Jammer genoeg ben ik erg nonchalant op dit vlak en krijg ik dat er niet zo vlot uit ;)

Groetjes,
Kelly