Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst: tips gevraagd! - Forum Wereldfietser

Paklijst: tips gevraagd!

Hoi iedereen!

Binnen drie weken is het eindelijk zover en vertrek ik voor 15 maanden naar Azië. Ik ga voornamelijk fietsen bij heel warm weer, maar ik doe ook de Pamir Highway en daar is het natuurlijk een heel pak kouder.

Ik heb mijn paklijst ongeveer klaar en zou graag van jullie horen wat jullie nog zouden weglaten (indien je vindt dat ik iets absoluut nog moet meenemen, mag je dat ook laten weten natuurlijk). Ik ga jullie misschien niet altijd volgen, maar ik ga wel voor mezelf kunnen uitmaken waarom ik beslis om produxt X toch mee te nemen. En dat gaat weer handig zijn als ik vloek op mijn bagagegewicht tijdens het klimmen! :)

Paklijst: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
(rood zijn dingen die ik nog moet aankopen, oranje zijn zaken waarover ik twijfel)

Alvast bedankt voor de goede, constructieve tips en feedback!

Groetjes,
Kelly
Hoi Kelly,

Chappoo! Mooie paklijst, alles voor zo'n lange tocht in 2 achtertassen. Ik zou het volgende wijzigen:
Minder: EHBO, fototoestel, batterijen, statief, E-reader, fietsbroeken (2 ipv 3)
Meer: binnenband (2 ipv 1), buitenband (1 ipv 0)
Camera en e-reader is natuurlijk een heel persoonlijke kwestie van prioriteiten.

EHBO kan inderdaad minder.

Biba's zeker 2 meenemen.
EHBO nooit op bezuinigen, en je hebt een bagagenetje, dus niets staat een mooie trip in de weg . Veel plezier !!!
Biba inderdaad 2, 1x buba en eh spullen zorg voor genoeg.

Fietsbroeken zou ik dus wel weer 3 meenemen (1x aan/ 1x was+ drogen/ 1x reserve)
- geen mobiele telefoon maar wel e-reader en mp3 speler?
- als alternatieve tentstok voor de minipeak zou je een monopod kunnen overwegen, scheelt veel gewicht want dan kan je je tripod thuislaten
- wasknijpers (als waslijntje gebruik je een extra tentscheerlijn), universele gootsteenstop en wasmiddel
Ik zou even naar mijn EHBO kijken, lijkt me redelijk zwaar, maar ik weet dan ook niet wat je er allemaal in hebt zitten.
Verder inderdaad 2 binnenbanden en 1 buitenband.
wij hebben jaren geleden al een monopod/wandelstok combi gekocht, ter vervanging van een statief.
Heeft zeker zijn nadelen, maar voor ons waren de voordelen (wandelen, lichter, stok voor waslijn etc.) groter dan de nadelen (driepootstatief kun je overal los laten staan, een monopd alleen als je 'm in de grond kunt prikken)

Verder vroeg ik me af wat een 'Japanse das' is (anders dan een dassensoort uit Japan).
Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe, handige, snufjes, tips en truukjes
Wil je geen fietsbril mee? Zou het een optie zijn om de warme dingen voor de winterperiode op te sturen in plaats van constant mee te slepen? Bij administratie misschien iets met noodnummers die jij moet bellen (verloren pas, paspoort etc) en een pasje als jou iets gebeurt? Kijk eens op http://bit.ly/10fbqw1 daar staat een voorbeeldje van een pasje dat ik maakte met mijn gegevens en nummers enzo. Ik mis verder bij persoonlijke spullen misschien een creme voor jezelf (gezicht?)
De tovenaar schreef:- wasknijpers
Ik gebruik daar al een paar jaar broodclipjes voor, daar kun je een enorme stapel van meenemen voor het gewicht en de ruimte van één wasknijper. Misschien moet je voorzichtig zijn op winderige hoogvlaktes, maar bij mij is nog nooit was weggevlogen. Je moet de clips wel op een knoopje of scheerlijnspanner ofzo kunnen laten rusten, anders glijdt de boel naar beneden langs je scheerlijn.

Carl
Jurjan schreef:Heeft zeker zijn nadelen, maar voor ons waren de voordelen (wandelen, lichter, stok voor waslijn etc.) groter dan de nadelen (driepootstatief kun je overal los laten staan, een monopd alleen als je 'm in de grond kunt prikken)
Ik heb een monopod met een schroefgat aan beide uiteinden, zodat ik 'm op een ministatief kan zetten, hoef je 'm niet in de grond te prikken. Is natuurlijk iets minder stabiel dan een driepoot, maar voor een lichte camera geen probleem. Ook kan je 'm makkelijker als selfiestick gebruiken (bij de meeste monopods zit de schroefdraad alleen aan de zijde van de dikste buis met het handvat). Omdat ik ook een tipi heb kan ik mijn tentstok bovendien thuislaten.
Hoi iedereen,

wauw, al veel respons, dankjewel!

Ik vind persoonlijk mijn EHBO ook redelijk zwaar, maar 170gram is medicatie die ik sowieso moet meenemen. Verder weegt de aftersun ook wel 114gram en ik heb het in een plastieken doosje gestoken (zodat de medicatie niet geplet raakt) dat ook al 115gram weegt. Alles samen is dat al 420gram... .

Fototoestel gaat sowieso mee, omdat ik graag foto's wil van mijn reis en toch ook wel hou van fotograveren. De E-reader gaat mee om te kunnen ontspannen met een boek, maar er komen ook lonely planets op, reisboeken die interessant kunnen zijn en documenten met mijn paklijst, noodgegevens en dergelijke. de mp3 wou ik eigenlijk thuislaten, maar ik zit wel redelijk lang op de trein en bovendien heb ik een challenge gekregen van mijn vriend waarvoor de mp3 erg handig is. (ik moet Japanse drum spelen, maar ken niet alle liedjes vanbuiten, dus als die op de mp3 staan is dat net iets handiger!)

Het idee van een monopod meenemen en als tentstok gebruiken vind ik een goed idee, maar dat wil ook wel zeggen dat je de monopod niet meer kan gebruiken van zodra je tent staat ;) De tripod die ik heb gekocht kan tot 1 meter hoog staan en het grootste voordeel is dat hij volledig plat is, zodat hij makkelijk mee te nemen is.

De batterijen zijn inderdaad een twijfelpunt. Waarschijnlijk ga ik ervoor zorgen dat ik goede, nieuwe batterijen in de lampjes steek en geen reserve batterijen meeneem. Jeej, alvast iets dat ik nog extra kan thuislaten! :) De extra batterij voor het fototoestel gaat wel mee. Ik heb ooit zonder batterij gezeten voor mijn fototoestel (was plat) en baalde enorm, dat wil ik dus niet meer meemaken.

De fietsbroeken dan. Ik was oorspronkelijk van plan om er maar 2 mee te nemen, maar aangezien de fietsonderbroek niet zo veel weegt en bijna geen plaats inneemt, wil ik hem wel meenemen. Zoals Inge zegt heb je dan 1 reserve :)

In december komt mijn vriend drie weken op bezoek. Hij heeft dan alvast een hele hoop mee voor mij: nieuwe ketting, 2 nieuwe buitenbanden, remblokjes (als het nodig is), ... . Vandaar dat ik van plan was om geen buitenband mee te nemen en maar 1 binnenband. Met deze nieuwe info, blijven jullie nog steeds bij het meenemen van twee binnenbanden? Ik vrees dat er niet echt plaats is voor een buitenband, dus dat wordt duimen dat er niets gebeurt en anders heb ik alvast een spannend verhaal te vertellen ;)

wasknijpers / broodclips vind ik eigenlijk nog een goed idee. Broodclips lijken me dan multifunctioneler, dus die ga ik waarschijnlijk meenemen (een tweetal lijkt me wel voldoende). De universele gootsteenstop... ik wil zoveel mogelijk wildkamperen en anders heb ik sowieso niet heel veel afwas. In geval van nood prop ik mijn handdoek of iets dergelijks in de gootsteen ;) Het wasmiddel... Het zou een heel klein flesje moeten zijn omdat ik niet echt veel product nodig zou hebben. Ik heb nog geen mini flesje gevonden en vermoed dat ik het in geval van nood ook wel kan doen met douchegel (en natuurlijk ook goed afspoelen!).

De Japanse das is een naam die ik eraan heb gegeven, omdat ik de echte naam niet weet (het was een cadeautje). Het is een langwerpig rechthoekige lap stof, waarvan je de ene kant in de andere kan steken. Je maakt de stof nat, wringt hem uit, legt hem in je nek en uren later is het nog steeds lekker fris. Ideaal voor erg warm weer!

De warme dingen heb ik vooral nodig op de Pamir Highway en dat valt in het eerste stuk. Als mijn vriend in december komt, neemt hij al de warme spullen mee, inclusief de slaapzak. Vanaf dan gebruik ik een slaapzak die lichter (en compacter) is. Mijn tassen zullen na december dus meteen minder vol zitten! :)

Een fietsbril zou ik graag willen, maar mijn gezicht is er niet op gemaakt om twee brillen te dragen en ik heb de financiën niet om een fietsbril op sterkte aan te kopen (heb net een nieuwe, gewone bril moeten kopen). Ik ben het gewoon om te fietsen met mijn gewone bril, dus dat is alvast iets.

Waarvoor zou ik een creme moeten gebruiken? Ik gebruik thuis nooit zalfjes en make-up en dergelijke, maar misschien is er wel een goede reden om toch zalf voor het gezicht mee te nemen?

Zo'n kaartje is misschien geen al te slecht idee. Momenteel heb ik een kaartje met mijn bloedgroep op en een verzekeringspasje. Ik ga eens uitzoeken hoe ik ook zo'n kaartje kan maken!

Wauw, dat was alvast heel wat! Geweldig jullie! Blijf maar komen met ideetjes (en vooral kritische opmerkingen over wat ik thuis kan laten!)

Groetjes,
Kelly
Ziet er goed uit.

Ik mis: een regenjas, extra fietsshirt- en broek, extra glasblikje en bovenal fatsoenlijk eten en drinken. Banden en fietsbril zijn al genoemd. Persoonlijk zou ik een zwaarder (lees: beter) slot meenemen. En ik ben na een lange fietsdag altijd erg blij met mijn stoeltje. Natuurlijk overbodige luxe, maar helemaal niets mis mee. Zeker niet als je 15 maanden op stap gaat. Gun jezelf ook enige luxe. Mag best.

EHBO set hoeft echt geen 700 gram te wegen. Kan zeker lichter.

Misschien wat gek advies, maar ik zou persoonlijk met vier tassen fietsen.

Waarom?
- fiets is meer in balans, gewicht niet alleen achterop. Tilt ook prettiger, wat best eens nodig zou kunnen zijn;
- je kunt - desgewenst of zelfs noodzakelijk - meer eten en drinken meenemen.
wasknijpers / broodclips vind ik eigenlijk nog een goed idee. Broodclips lijken me dan multifunctioneler, dus die ga ik waarschijnlijk meenemen (een tweetal lijkt me wel voldoende). De universele gootsteenstop..
broodclips hebben scherpe randjes, kijk uit voor je kleding daarmee..
gootsteen stop (=een platte rubberen schijf) vind ik wel handig, als je in een douchebak staat en gelijk wat kleding wilt wassen oid..
Hoi Dennis,

Ik fiets erg graag minimalistisch en aangezien ik alleen ben, probeer ik alles te doen met twee fietstassen. Ik zie mezelf echt niet sleuren met een fiets, 4 fietstassen en een stuurtas.

Ik weet dat je moet letten op gewichtsverdeling. Om hieraan tegemoet te komen, probeer ik mijn gewicht (excl. eten en water) te beperken tot 15kg. Mijn tent hangt aan mijn stuur, om zo wat gewicht vooraan te hebben en minder achteraan. In het geval dat ik meer eten moet meebrengen kan dit achterop de bagagedrager, waar ik een bagagenetje heb hangen. Ik heb ook een klein rugzakje mee dat ik eventueel op mijn rug kan dragen, als het echt nodig is.

Een stoeltje is voorlopig niet nodig. Ik kan perfect leunen tegen een boom of zelfs tegen mijn tentstok (al uitgeprobeerd!). Ik begrijp zeker dat ik wat luxe kan gebruiken, maar in mijn geval wil dit zeggen dat ik een opblaasbaar kussentje meeheb, een nieuwe, lekker liggende slaapmat heb en de nieuwe kookset van Sea to Summit. Ik zoek mijn comfort en luxe met kleine dingetjes en verder is luxe voor mij om eens te gaan eten of een kamer in een iets luxuezer hostel / hotel te boeken. Ik begrijp dat een stoeltje enorm zalig kan zijn, maar ik probeer het moment zolang mogelijk uit te stellen dat ik dit ook wil ;)

Een extra gasblikje was ik ook aan het denken, maar ik heb de plaats er niet echt meer voor op deze moment. Bovendien kook ik niet erg uitgebreid en ga ik ervan uit dat ik op tijd een nieuw gasblikje kan kopen.

Waarom zou ik nog een extra fietsshirt en broek moeten meenemen? Een regenjas zou leuk zijn, maar ik moet zien of mijn budget dit toelaat. Anders doe ik het met wat ik heb.

Een zwaarder slot lijkt me niet nodig. Mijn fiets wordt steeds vastgemaakt aan de 'vaste wereld' en wordt redelijk goed in het oog gehouden. Het is voornamelijk voor je eigen gemoedsrust dat mensen een zwaarder slot meenemen (mijn mening uiteraard). Bovendien kan mijn fiets heel vlot uit elkaar gehaald worden, waardoor ik hem in mijn tent kan leggen of op de kamer als ik dit nodig vind.

Heb je ook iets gezien waarvan je denkt dat ik het thuis mag laten? :)
**********************
Hoi Yvon,

Hmm, scherpe randjes! Ik ga er zeker op letten, goede tip! :) Als ik mijn kleren in de douche wil wassen, dan kan ik toch één kledingstuk gebruiken om alles op te stoppen terwijil ik de rest was? Of werkt dit echt niet?

Groetjes,
Kelly
Tuurlijk kan dat ook, maar ja he, sommige putjes zijn nu eenmaal niet brandschoon 8)
Haha, da's wel waar! Maar ach, dan kuis ik ze eerst wel een beetje uit ofzo. Dit is wel zo'n item waarvan ik denk dat ik er onderweg toch nood aan ga hebben en dat ik ga missen. Als dat het geval is, dan vraag ik aan mijn vriend om er in december eentje mee te brengen! :)
Ha Kelly,

Mooi plan hoor! Ik zou nog kijken naar het volgende (misschien hebben anderen dat ook al gemeld):

Malariapillen (heb je die nodig?)
ORS en Immodium (diarreeremmer)
Nagelknipschaartje (vooral voor je voeten)
Dompelaar (water koken in hostel)
Op het gebruik van een waterfilter alleen zou ik niet te veel vertrouwen. Koken is beter of nog beter: beide
Wasmiddel en een waslijntje / knijpers
Iets om ogen af te dekken (overdag slapen), kan je vaak in vliegtuig krijgen.
Zitlap of matje om overdag te rusten. Gebruik niet je thermarest, voor je het weet is deze lek (stekelige planten)
Neem een sterk grondzeil (bijvoorbeeld aquafolie) als bescherming tegen stekels en scherpe stenen
Belangrijke documenten (paspoort, visum, verzekering etc) van te voren scannen en in mapje in je webmail e-mailbox plaatsen. In nood heb je altijd een goede back-up.
Visum?
Remkabels/ derailleurkabel
Middel en doekje om je handen te ontvetten / schoon te maken na reparatie aan je fiets.
Loop je velgen even na. Zijn deze nog voldoende sterk? Remblokjes slijten de velgen af waardoor deze geleidelijk aan dunner worden en waardoor ze op een kwaad moment open scheuren. Kunnen ze nog een tocht van vele maanden mee?
Heb je getest of je voor alle schroefjes, (inbus)boutjes en moertjes passend gereedschap hebt?
Zonnebril zie ik er niet bij staan, zonneklep ook niet. Misschien twee zonnebrillen. Een voor felle achtergrond (sneeuw, lichte steensoort) en een voor normale omstandigheden.
Adressen consulaten / ambassades Nederland
Een paar extra pakriemen is altijd handig
Zelf heb ik veel plezier van een GPS, via http://garmin.openstreetmap.nl/ kan je mooie kaarten downloaden.

Groetjes en veel reisgenot,

Willem
Kikitjah schreef:Hoi Dennis,

Ik fiets erg graag minimalistisch en aangezien ik alleen ben, probeer ik alles te doen met twee fietstassen. Ik zie mezelf echt niet sleuren met een fiets, 4 fietstassen en een stuurtas.
Ik ook. Recentelijk met de racefiets weggeweest, had net iets meer dan 8kg mee. Inclusief volledige kampeeruitrusting. Maar goed, dat was een paar dagen. Jij gaat 15 maanden van huis. Hoe minder hoe beter, dat begrijp ik. Maar ik zou persoonlijk liever net iets meer meenemen. Hoeft niet direct kilo´s meer te zijn, maar die paar honderd gram ga je echt niet voelen en kan je reis uiteindelijk een stuk prettiger maken.

Ik zou mij in dit geval niet blindstaren op een paar (honderd) gram, meer of minder. Maar nogmaals, dat is persoonlijk.
Een stoeltje is voorlopig niet nodig. Ik kan perfect leunen tegen een boom of zelfs tegen mijn tentstok (al uitgeprobeerd!). Ik begrijp zeker dat ik wat luxe kan gebruiken, maar in mijn geval wil dit zeggen dat ik een opblaasbaar kussentje meeheb, een nieuwe, lekker liggende slaapmat heb en de nieuwe kookset van Sea to Summit. Ik zoek mijn comfort en luxe met kleine dingetjes en verder is luxe voor mij om eens te gaan eten of een kamer in een iets luxuezer hostel / hotel te boeken. Ik begrijp dat een stoeltje enorm zalig kan zijn, maar ik probeer het moment zolang mogelijk uit te stellen dat ik dit ook wil ;)
Ik heb hem ook niet nodig hoor. Ben een jonge vent. Maar is een luxe die ik - op wat langere fietsreizen - mezelf gun. Als je ´m eenmaal hebt joh...

Zelf heb ik overigens de hexpeak v4, heb niet het idee dat ik tegen die paal kan leunen. Ga ik eens (voorzichtig) proberen.
Waarom zou ik nog een extra fietsshirt en broek moeten meenemen? Een regenjas zou leuk zijn, maar ik moet zien of mijn budget dit toelaat. Anders doe ik het met wat ik heb.
Broek: omdat het fijn is om zo nu en dan af te wisselen.

Shirt: je gaat in hele warme gebieden fietsen. Veel zweten dus. Extra shirtje is denk ik wel zo fijn.

Regenjas: zonder een regenjas heb je weinig aan een regenbroek en overschoenen.
Heb je ook iets gezien waarvan je denkt dat ik het thuis mag laten? :)
EHBO set, maar ook overbodige luxe (;)) als een camera + statief, e-reader, lakenzak, reiswekker, kleedje kun je weglaten. Scheelt bijna anderhalve kilo.

Nee, ik zou niets weglaten. Prima paklijst zo, je hier en daar dus nog iets kunnen toevoegen, maar daar moet je zelf een keuze in maken.

Heel veel succes met de laatste puntjes op de i en geniet ervan!
Ga je iets van een blog bijhouden? Lijkt me wel leuk om je trip te kunnen volgen.
Hoi hoi Willem!

Malariapillen heb ik, maar die neemt mijn vriend mee in december (niet nodig daarvoor). ORS en Imodium zitten in de EHBO, nagelknipper is niet nodig (ik gebruik dat nu ook nooit). Dompelaar lijkt me wat luxe, als er geen waterkoker is, dan kook ik zelf wel even water op mijn vuurtje of vind ik een andere oplossing. Overdag slaap ik zo, ik ben gezegend met het vermogen om bijna overal bijna altijd te kunnen slapen! :)

Een sterker grondzeil zou ik willen, maar eentje van 2m op 2m50cm (of 2m op 2m) weegt jammer genoeg redelijk veel én neemt veel plaats in. Ik zal dus moeten zorgen voor een proper geveegde ondergrond alvorens ik mijn binnentent opzet.

Alle belangrijke documenten zullen inderdaad ingescand en doorgestuurd worden (ook naar mijn vriend)! Met visums ben ik volop bezig (Uzbekistan en China heb ik, Kazachstan en Kirgizië is niet nodig, Tadjikistan vraag ik in Bishkek aan en met die voor Rusland ben ik nu bezig. Vietnam zal waarschijnlijk in Hong Kong gebeuren en vanaf dan gaat het meestal wel ter plaatse).

Mijn fiets heb ik twee maanden geleden afgehaald bij Marten in Kiel-Windeweer, dus ik ga ervan uit dat mijn kabels en velgen en dergelijke in orde zijn. Ik heb ook aan Marten even gevraagd welke sleutels en dergelijke ik moet meenemen, dus dat zou ook in orde moeten zijn.

Zonnebrillen draag ik ook nooit, dus die kunnen ook lekker thuis blijven. De adressen van consulaten en ambassades van België (ik ben Belg! ;)) moet ik nog doen!

Waarom extra pakriemen?

En een GPS... wel, neen... ik blijf nog even lekker bij kaarten! (mijn standpunt is: zolang ik het voordeel en het gemak nog niet ken, heb ik het ook niet nodig. Voor mij zorgt dit voor minder stress (opladen, verlies, ...) en meer avontuur, net zoals ik het wil)
***********
He Dennis,

Tijdens mijn reis ga ik mij inderdaad niet blindstaren op wat gewicht, net daarom wil ik het op voorhand zo beperkt mogelijk houden. Als ik onderweg merk dat ik iets mis van comfort, zal ik het zeker niet nalaten om het mee te nemen en mee te sleuren ;)

Tegen mijn paal heb ik ook nog niet héél lang en héél zwaar geleund, maar korte stukjes doen alvast ook deugd!

Qua broeken: ik heb 3 fietsbroeken mee en 1 a 2 gewone broeken, dus dat lijkt me voldoende afwisseling. Qua t-shirts: zowel mijn gewoon t-shirt als mijn pyjama/zwempak t-shirt kunnen ook gebruikt worden als ik echt teveel zweet. Bovendien vermoed ik dat ik onderweg ook nog wel souvenirtjes ga kopen en wie weet zit daar ook wel een kledingstuk bij.

Heb je een aanrader voor een regenjas die niet te duur is? ;)

En je hebt gelijk: mijn camera, statief en e-reader (en zelfs mijn kleedje) kan je beschouwen als overbodige luxe. Mijn lakenzak vind ik handig voor vuile lakens in treinen en hostels en heel warme nachten. Mijn reiswekker is mijn klok, aangezien ik geen horloge, gsm of gps meeneem die me dit altijd kunnen meegeven. Bovendien kan ik op mijn reiswekker ook de temperatuur aflezen, een leuk extraatje.

En ik denk dat je altijd kan toevoegen aan een paklijst! Zelf weet ik nog meer dan voldoende dingen die ik KAN toevoegen, maar het is een leuke oefening om voor mezelf uit te maken wat mee MOET, dat in de voorziene plaats te steken en pas nadien, als er nog ruimte is, te kijken voor welke extraatjes ik meeneem!
***********
Hoi Inge!

Je kan me zeker bijhouden! Onderaan dit bericht zie je profiel enzo staan en daar staat ook www. Als je daarop klikt, kom je op mijn website. Hij is wel in 't Engels... Moest je het niet vinden:

Website: http://www.kikitjah.weebly.com
Facebook: https://www.facebook.com/Kikitjahh/

Op Facebook zet ik vooral kleine, korte berichtjes. Mijn website is een bron van informatie over mijn reizen en de blogberichten zijn meestal redelijk lang. Op mijn website ga je ook veel meer foto's kunnen zien. Tijdens mijn reis zal ik niet altijd veel kunnen bloggen, omdat ik afhankelijk ben van internetcafés en voorzieningen in hostels. Mijn vriend kan echter op mijn facebook en zal iets laten weten als hij nieuws hoort van mij.

Groetjes,
Kelly