Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met harde zeep/shampoo/etc ipv vloeibare - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen met harde zeep/shampoo/etc ipv vloeibare

Elk gezinslid een hard zeepje + een gezamenlijke fles shampoo.

(zelf was ik mijzelf op fietsvakantie alleen met een blokje zeep met dun washandje (zo'n babyding), en 1x per week even shampoo uit zo'n miniflesje)
Leon schreef:
JaapG schreef:Stomme vraag tussendoor: waarom kiezen mensen voor shampoo en niet voor afwasmiddel voor de alles-in-1 oplossing?
Vraag een willekeurige dermatoloog.
Ik ken niet zoveel willekeurige dermatologen, maar afwasmiddel is ontvettend en in principe redelijk vriendelijk voor de huid van je handen (itt bijv allesreiniger). Dat zeggen ze tenminste op de verpakking....
En shampoo...als ik mijn kleine kinderen na het wassen van hun haren in bad laat zitten geeft dat meestal aanleiding tot huidirritatie.

Dus mijn kleine test lijkt er op te wijzen dat shampoo agressiever is, maar de test is wel heel erg klein. Zo klein dat ik hem zelf niet vertrouw. Dus weet iemand het antwoord op de voor- en nadelen van beide?
Ik heb harde shampoo uitgeprobeerd omdat ik dacht dat ik dan kon besparen op de fles en de vloeistof van vloeibare shampoo. Wat een geknoei was dat en vooral: je hebt veel water nodig om het te laten werken, niet handig als je ergens in het bos staat. Nu gebruik ik weer shampoo voor alles. Ik denk dat het vet uit mijn fietskleding hiermee prima te verwijderen is, echt vuil wordt het allemaal niet.
Ik gebruik thuis harde zeep. Een blok gaat opvallend lang mee. Ik vermoed dat ik ouderwets ben. Maar je hebt inderdaad redelijk veel water nodig om de boel te doen schuimen. Nooit geprobeerd, maar lijkt me een gedoe om er haar mee te wassen.
Is er niemand die Ecover afwasmiddel meeneemt voor alles? Ik heb een gevoelige huid en heb er nooit last van. Niet zo prettig als echte shampoo, douchegel etc. maar geschikt genoeg voor mij. Perfect voor de afwas en spotgoedkoop vergeleken met spul uit outdoorszaken. Dat is belachelijk duur en in mijn ervaring niet beter. Redelijk zuinig in het gebruik ook.
Ik heb ooit naar Ecover gemaild om te vragen of je er textiel mee beschadigt. Nee, dus.
JaapG schreef:Dus weet iemand het antwoord op de voor- en nadelen van beide?
Ik denk dat de verschillen tussen shampoos onderling en afwasmiddelen onderling zo groot zijn dat je daardoor moeilijk voor- en nadelen tussen afwasmiddelen en shampoos kunt geven.
derdekeer schreef:Ik gebruik thuis harde zeep. Een blok gaat opvallend lang mee. Ik vermoed dat ik ouderwets ben. Maar je hebt inderdaad redelijk veel water nodig om de boel te doen schuimen. Nooit geprobeerd, maar lijkt me een gedoe om er haar mee te wassen.
Ouderwets, dan denk ik aan Sunlightzeep :D
Dat heb ik wel gebruikt op vakantie. Haren wassen ging prima. Maar zoals elk schoonmaakmiddel is de sterk ontvetende werking niet goed voor je huid.

Het schuimen van elk zeeptype hangt altijd sterk af van de hardheid van het water. Mijn scheerzeep 'vergulde hand' werkt thuis prima, maar bij erg hard water heb ik er 2x zo veel van nodig en bij elk zacht water glibbert het scheermesje zo glad over het gezicht dat de scheerwerking er onder te lijden heeft.
Wij nemen altijd gewoon een fles douchegel mee en een klein hersluitbaar zakje met biotex. Je kan prima je haren wassen met douchegel (ik gebruik normaal ook geen shampoo daar krijg je alleen maar een droge hoofdhuid van) en ook afwassen met douchegel geeft schone vaat.
wellie schreef:Nu dacht ik eraan om voor harde zepen te gaan. Een klompje zeep dat kent iedereen wel, maar er bestaan ook shampoobars, conditionerbar (geen luxe met dochters met fijne krullende haren!), ...

Mijn vraag is dus, wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn goede bars voor op fietsvakantie? En nog meer specifiek: bestaat dat ook voor de afwas en de handwas?
Geen ervaring, maar echt handig lijkt het me toch niet. Sowieso moet je voor een geschikte verpakking zorgen en gaan zo'n dingen erg plakken als ze half droog zijn.

In ieder geval zijn alle niet agressieve zeepproducten eigenlijk zowel geschikt voor het lichaam, de afwas als het wassen van kleding. Misschien niet zo goed als sommige specifieke producten, maar werken doen ze wel.
En sommige zepen zijn zelf prima geschikt om met de scheren.
Carl schreef:Als je niet vindt wat je zoekt, misschien zeepblaadjes?
Naar mijn ervaring is dat niet echt handig. Niet enkel vanwege de prijs maar zoals Yopie al aangeeft, eens nat (en dat ze nat worden is bijna onvermijdelijk) plakken ze aan elkaar.
Travelmaster schreef:Ik zou kijken naar alles in één zepen bij buitensportzaken. Die verkopen dat spul, en het is geschikt voor alles van de kleding via haren tot afwas. En vaak ook nog biologisch afbreekbaar en niet zo idioot schuimend.
Dat gebruik ik ook. En vaak is het dusdanig geconcentreerd dat men maar erg weinig nodig heeft.
Travelmaster schreef: Mooi ook: spoelt sproeimiddel af van groente en fruit. Paar regels lager: als pesticide.
Nochtans zijn die twee toepassing niet met elkaar in tegenspraak. In het eerste geval spoel je de zeep (met de sproeimiddelen) van de groente en fruit af. In het tweede geval breng je het aan op de planten en spoel je het niet af.
Leon schreef: De cosmetische industrie is er een van schromelijke overdrijving, maar om te stellen dat het ook gemakkelijk kan met één middeltje en dat dat net zo goed is, lijkt mij persoonlijk het andere uiterste.
Net zo goed niet, best acceptabel naar mijn ervaring wel.
Travelmaster schreef: Je kunt ook teveel wassen, afspoelen met kraantjeswater is ook voor veel dingen goed genoeg.
Er wordt in onze westerse maatschappij zelf veel te veel gewassen met ontvettende producten.
JaapG schreef:Stomme vraag tussendoor: waarom kiezen mensen voor shampoo en niet voor afwasmiddel voor de alles-in-1 oplossing? De laatste zelfs ook verkrijgbaar in een desinfecterende variant. Is afwasmiddel meer/minder ontvettend, agressiever of juist niet, etc.?
Als er iets is dat je niet over je hele lichaam wilt zijn het desinfecterende middelen. Ofwel zijn ze totaal inefficiënt, ofwel is het slecht voor je lichaam (of specifieker voor de zo noodzakelijke 'goede' bacteriën op je huid die je beschermen tegen potentieel ziekmakende bacteriën.
Ook erg sterk ontvettende middelen zijn niet goed voor de huid of het haar.
JaapG schreef: Ik ken niet zoveel willekeurige dermatologen, maar afwasmiddel is ontvettend en in principe redelijk vriendelijk voor de huid van je handen (itt bijv allesreiniger). Dat zeggen ze tenminste op de verpakking....
En shampoo...als ik mijn kleine kinderen na het wassen van hun haren in bad laat zitten geeft dat meestal aanleiding tot huidirritatie.

Dus mijn kleine test lijkt er op te wijzen dat shampoo agressiever is, maar de test is wel heel erg klein. Zo klein dat ik hem zelf niet vertrouw. Dus weet iemand het antwoord op de voor- en nadelen van beide?
Misschien je kinderen eens in een bad met afwasmiddel laten zitten?

Maar ik begrijp niet waarom mensen zoveel rotzooi gebruiken (ook bij hun kinderen). Als je kinderen last krijgen van huidirritatie als ze in het bad blijven zitten na het wassen van de haren dan zou dat toch alarmbellen moeten doen rinkelen?
djveer schreef: Ik denk dat de verschillen tussen shampoos onderling en afwasmiddelen onderling zo groot zijn dat je daardoor moeilijk voor- en nadelen tussen afwasmiddelen en shampoos kunt geven.
Inderdaad. En tussen beiden zitten er veel rotzooi die beter niet verkocht zou worden.

Renaat
Wij gebruiken al jaren (ook thuis) waslotion van de Aldi vrij van zeep en pH neutraal. Kost nog geen €2.00 per 500 nl. Is erg zuinig in gebruik .Volgens mij heb je maar een fles nodig tijdens de vakantie, maar dat zou je vooraf even kunnen uitproberen.Voor de kleding gebruik ik savon de Marseille die we in een zeepdoos meenemen.
Succes met de voorbereiden
Mijn ervaring is dat zeep vervelende reacties geeft op mijn huid. Zowel mijn huidvet als huidflora wordt daar door grotendeels verwijderd. Dus je doet met zeep twee beschermingsfactoren geweld aan. Ik was en schrob me alleen met koud water. Alleen m'n handen was ik met weinig zeep. Scheren doe ik nooit.

Door met koud water te wassen en douchen blijft de huid volledig beschermd en neem de overdadige huidvetproductie af. Je pakt weinig vuil aan en het vuil is gemakkelijk af te spoelen. Gebruik ook geen zonnebrandmiddelen.

Kleding doe ik met een blokje Sunligt zeep. Goed naspoelen, omdat zeep resten onvettend werken. Gebruik al ruim 10 jaar geen zeep meer. Gewoon 3 minuten koud douchen voor het slapen gaan en regelmatig ijszwemmen. Kan langdurig in een spijkerboek fietsen zonder huidirritatie.

Piet.
PietV schreef:Gebruik ook geen zonnebrandmiddelen.
Dat zou ik voor mensen zonder donkere huid toch niet aanraden, of enkel als ze bereid zijn hun huid met kleding tegen teveel rechtstreekse zonnestraling te beschermen.

Renaat
Revanho schreef:
PietV schreef:Gebruik ook geen zonnebrandmiddelen.
Dat zou ik voor mensen zonder donkere huid toch niet aanraden,
Ik neem aan dat Piet bedoelt "IK gebruik geen zonnebrandmiddelen", waarmee de makke van de hedendaagse cryptische taal weer is aangetoond.

Voor de rest: dat is zeker een heel goed advies Piet, maar dat ijszwemmen is voor vrouw en kinderen niet zo goed haalbaar. Ik denk dat je snel gearresteerd raakt als je je kinderen van 5 à 10 jaar hier op de camping dagelijks toe gaat dwingen.... :lol:
Ik heb ooit een zeepdoos gekocht met een touwtje eraan. Zoiets:
https://www.campmor.com/c/coghlans-soap ... rope-22136
Ontzettend handig.
Je kunt hem makkelijk aan je fiets hangen als je je ergens moet wassen bij een beekje of kraantje onderweg. En ben je op de camping, dan hang je hem aan de kraan of deur.
En als het stuk zeep op is, koop je ter plaatse weer een nieuw stuk.
Ik stop hem wel altijd in een plastic zakje voordat ik hem in mijn fietstas stop.
De gele zeepdoos en een hard stuk zeep gebruik ik in combinatie met een sneldrogende washand:
http://www.schneideroutdoor.nl/rubytec- ... 0wodiVIPcg
Zo krijg je ook als er geen douche is en je maar weinig water beschikbaar hebt, toch jezelf schoon met weinig water en zeep.
Het niet gebruiken van zonprotectie is in ieder geval een praktijk die ten sterkste wordt afgeraden door dermatologen. Dus of met een burka fietsen of wat smeren.

Verder is in het algemeen de huid het beste af met afspoelen met water. Zepen en shampoo's zijn uitvinden die gedaan zijn voor het frisse geurtje en het gevoel je goed te wassen. (of daadwerkelijk 'schoon' te wassen van grove bevuiling of smeer)
De huid is van nature niet gesteld op een behandeling met ontvetter c.q. een zeep.
De (hoofd)huid reageert door het produceren van huidvetten om de gedane 'schade' weer teniet te doen.
Tot zover de theorie, in de praktijk houd ik zoals velen ook van een fijne shampoo.
Douche-gel is weer ander spul, hieraan is vaak wat 'verzorgends' toegevoegd zodat de huid niet zo droog aanvoelt na behandeling met zeep of shampoo.
Haren wassen met douchegel zorgt dus ook voor een gevoel van 'vetter' haar dan na een wasbeurt met shampoo.
Tot slot vaatwasmiddel; dit is gericht op sterke ontvetting van vette servies/pannen, en zal dus ook aanzienlijk sterker ontvetten dan een shampoo. Niet goed voor de huid.

Zelf denk ik dat, als je slechts een alles-in-1 fles wilt meenemen, de haarshampoo hiervoor het best geschikt is gezien bovenstaande. Ik vind het allemaal de moeite niet; bij mij gaat van alles een beetje mee, in kleine flesjes.
Met haarshampoo of andere geparfumeerde reinigingsmiddelen kun je prima de afwas doen op de camping, maar als je vervolgens wijn of thee drinkt uit je geshampoode (plastic) glaasje, krijg je er gratis een lavendel-, tarwe-, bamboe-extract- of rozensmaakje bij. Bij inferieure wijn pakt dat misschien gunstig uit, maar ik neem voor de zekerheid toch maar altijd een klein flaconnetje gevuld met geconcentreerde Dreft mee. Is genoeg voor een paar weken en droogt reukloos op.
peter de rijk schreef:Met haarshampoo of andere geparfumeerde reinigingsmiddelen kun je prima de afwas doen op de camping, maar als je vervolgens wijn of thee drinkt uit je geshampoode (plastic) glaasje, krijg je er gratis een lavendel-, tarwe-, bamboe-extract- of rozensmaakje bij.
Er bestaan ook ongeparfumeerde shampoo of reinigingsmiddelen. Meestal zijn deze nog beter ook omdat veel van die parfums, kleurstoffen, ... helemaal niet zo goed zijn voor de huid.

Renaat
Vergeet in deze ook niet dat er campings zijn die - terecht - vragen om goed biologische afbreekbare zepen te gebruiken. (B.v. omdat ze zelf het water moeten zuiveren en geen aansluiting hebben op de riolering.) De meeste in de supermarkt verkochten middelen komen dan niet in aanmerking.

En als men zich ook wel eens 'in de natuur' wast (b.v. bij een paalkampeerplaats, ergens bij een Zweeds bergstroompje, ...) dan is het helemaal absurd om geen goed biologisch afbreekbare spullen te gebruiken.

Renaat
Revanho schreef:En als men zich ook wel eens 'in de natuur' wast (b.v. bij een paalkampeerplaats, ergens bij een Zweeds bergstroompje, ...) dan is het helemaal absurd om geen goed biologisch afbreekbare spullen te gebruiken.
Renaat
Even ter aanvulling: bij een bergstroompje (af)wassen/tandenpoetsen kan maar wel altijd op voldoende afstand. Ook biologisch afbreekbare stoffen mogen niet in het oppervlakte water komen. Aquatische organismen kunnen niet tegen oppervlakte actieve stoffen en dat is een wasproduct per definitie, zelfs de biologische. Overigens zijn veel niet-biologische producten evengoed biologisch afbreekbaar.

Voor weight weenies: Afwasmiddel kan je laten indampen. Het wordt dan een pasta wat goed in een potje kan worden bewaard zonder te lekken. Een keer met je vinger in het potje en je hebt voldoende voor de hele vaat. Vast afwaspasta is in Azie en Afrika zelfs
meer gebruikelijk dan vloeibaar afwasmiddel. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar met shampoo kan je waarschijnlijk hetzelfde doen. Uiteindelijk zit in de meeste vloeibare producten water.
Shampoo is goed voor (bijna) alles. Alleen tandenpoetsen doe ik liever met echte tandpasta.
wellie schreef:Ik heb zowat alles gevonden in Dille & Kamille. Marseillezeep en citroentje voor afwas en was, met bicarbonaat. Dan een shampoobar en een conditionerbar van Lush in een rvs doosje. Lekvrij, compact en veel ecologischer en goedkoper dan de vloeibare flesjes uit de supermarkt.

Ik vind dit eigenlijk niet zoveel gedoe hoor Travelmaster, heb jij een tienjarige dochter? :wink: :wink: :wink:
Lees dit nou eens terug. Kom op... "niet zoveel gedoe".... :lol: .

Nee, ik mag het genoegen van het hebben van een tienjarige dochter niet smaken, evenmin als de aanverwante plezierigheden zoals "Marseillezeep en citroentje voor afwas en was, met bicarbonaat".

Wow :wink: .