Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met harde zeep/shampoo/etc ipv vloeibare - Forum Wereldfietser

Ervaringen met harde zeep/shampoo/etc ipv vloeibare

Hallo,

ik ben druk bezig met de voorbereiding van onze fietsvakantie. We vertrekken over twee weken met ons gezin naar Engeland en Frankrijk. Ik heb al ervaring met uitgelopen flessen douchegel etc. Nu dacht ik eraan om voor harde zepen te gaan. Een klompje zeep dat kent iedereen wel, maar er bestaan ook shampoobars, conditionerbar (geen luxe met dochters met fijne krullende haren!), ...

Mijn vraag is dus, wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn goede bars voor op fietsvakantie? En nog meer specifiek: bestaat dat ook voor de afwas en de handwas? En in welk soort recipiënt nemen jullie die bars mee? Hoe zit dat met warme temperaturen en zweten in de fietstas? Of gaat dat plakken als je dat snel weer inpakt? Kunnen kinderen (jongste is 5, oudste is 10) daarmee overweg?
Goeie vraag - daar ben ik ook benieuwd naar.

Neem nu zelf 1 bar olijfzeep mee. Kan ik mijn haren als het moet mee wassen maar ook 1 fles 2 in 1 shampoo. Maar een bar is misschien wel handiger - wist niet eens dat die er waren.
wellie schreef: Ik heb al ervaring met uitgelopen flessen douchegel etc. Nu dacht ik eraan om voor harde zepen te gaan.
Een nat schuimig stuk zeep zul je voor het in je tas gaat net zo goed in moeten pakken als een shampoofles waarvan je vermoedt dat die kan lekken. Als je niet vindt wat je zoekt, misschien zeepblaadjes? Ik heb die zelf nooit gebruikt omdat ik vermoed dat het reteduur uitpakt vergeleken bij douchegel etc. in goed afsluitende flessen in een (ziploc)zakje voor de zekerheid. Maar ik begrijp dat er blaadjes zijn waarmee je zowel jezelf als je kleding en de afwas kunt schoonkrijgen. Hoe het met conditioner zit, weet ik niet.

Groetjes,

Carl
Ik zou kijken naar alles in één zepen bij buitensportzaken. Die verkopen dat spul, en het is geschikt voor alles van de kleding via haren tot afwas. En vaak ook nog biologisch afbreekbaar en niet zo idioot schuimend. Vaak voorzien van een schroefdop ipv een klikdop zodat je tasje ook netjes droog blijft aan de binnenkant.
We zijn met vijf, dat worden dan echt wel heel veel zeepblaadjes!
Ik heb ooit ergens de tip gelezen om een klein stukje plastic folie op je flesje te doen, voordat je de dop erop draait. Op die manier zou het lekken verleden tijd moeten zijn, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Ik wist ook niets van die bars, dus ik ga dit even volgen ;)
Stukje Unicura in het kleinste Lock&Lock waterdichte doosje. Dat gezegd hebbende, gewone shampoo is overal voor geschikt, van handen wassen tot afwas of zelfs als scheerzeep.
Ik neem voor de handwas in hotel of camping altijd een blok Sunlight zeep mee, gewoon in een plastic zakje. Het is harde zeep die niet snel verbrokkelt. Nu lees ik in diverse fora dat je er ook je haren mee kunt wassen. Nooit geprobeerd.
of b.v.

Sea To Summit Liquid Wilderness Wash Zeep voor alles te begruiken, je haar en de was :D
Travelmaster schreef:Ik zou kijken naar alles in één zepen....
Bedankt voor de tip. Ik ga deze bestellen voor mijn volgende reis. http://www.ecozo.nl/nl/dr-bronners-plan ... p-lavendel

'18 in 1 gebruikswijzen' : ik heb alleen mijn twijfels bij het mondspoelen met zeep. :)

Scheren (verdunde versie)
Shampoo
Massages (verdunde versie)
Tandpasta (1 druppel)
Badschuim
Schoonmaken van kunstgebitten
Ideale ademverfrisser (verdunde versie)
Mondspoeler (verdunde versie)
After shave (verdunde versie)
Voetbad
Wasmachine
Douchezeep
Wassen van dieren
Spoelt sproeimiddel af van fruit & groenten (3 scheuten in water)
Wassen van wol & zijde (verdunde versie)
Pesticide spray; ideaal voor planten (7gram in 250ml water)
Zeep bij luierwissel, geeft geen irritatie
Babyzeep
Geweldig!

Mooi ook: spoelt sproeimiddel af van groente en fruit. Paar regels lager: als pesticide.

Goud waard, dit.

Maar ik had het toch meer hier over: http://www.bever.nl/sea-to-summit-liqui ... olour=5806
Na een verhitte fietstocht en kampeerdagen zijn kleding vuil van vettigheid. Daarvoor wil je een zeep die goed ontvet. Ook voor de afwas is dat effect bij mij gewenst. Of je die sterke ontvettende werking je huid en haren wilt aandoen moet je zelf bepalen.

De cosmetische industrie is er een van schromelijke overdrijving, maar om te stellen dat het ook gemakkelijk kan met één middeltje en dat dat net zo goed is, lijkt mij persoonlijk het andere uiterste.

Ik doen vloestoffen als shampoo al jaren in flesjes waar eerst lensvloeistof in gezeten heeft.
Niemand zei dat je geen concessies hoefde te doen. Maar voor mij volstaat zoiets als waarnaar ik linkte.
We zijn met vijf, waaronder drie kleine kinderen. Dus veel zeep nodig. Kleine flesjes zijn geen optie want dan moeten die al quasi dagelijks bijgevuld worden. Daarom lijkt het mij interessant om met blokjes zeep te gaan. Bij Lush verkopen ze shampooblokjes, conditionerblokjes maar helemaal ecologisch zijn ze niet. Marseillezeep is sowieso goed voor de huid, dus dat is al eenvoudig te verkrijgen. Aleppozeep zou ook goed zijn. Maar voor afwas en wassen, ben ik nog op zoek. Ik dacht misschien een klein raspje mee te nemen en wat bicarbonaat (werkt ontvettend)...
Wat een gedoe joh. Wij hebben ook een kleine (ok, da's er één), en die wordt ook geregeld vies op fietsvakantie. Ik word ook vies!

Je kunt ook teveel wassen, afspoelen met kraantjeswater is ook voor veel dingen goed genoeg. En je hoeft echt niet elke dag fris gewassen op de fiets te zitten, met gekamde haartjes hoor. Of smetteloze kleding. Niemand die je erop aankijkt. Je bent op vakantie.

Enne, als je een camping aantreft waar een wasmachine is, gebruik die lekker. Krijg je er vaak nog een zakje waspoeder bij ook.

En dan nog. Dat spul waarnaar ik link, is nogal geconcentreerd. Je moet er geen liters van gebruiken. Ik denk dat je bij wijze van spreke met 3 a 4 flesjes echt een heel eind komt, voor drie weken met 5 personen. Weet je, neem er vijf mee!
Ik kreeg laatst zo'n duur shampoo blok als kadootje mee, wat een ellende was dat. :shock: Het blok gleed steeds van de rotsen in het water en zonk gelijk, het schuimde heel erg (moest vele keren m'n hoofd in dat koude water onderdompelen), m'n dikke haar werd nog droger en onhandelbaarder dan het al was, het duurde lang voordat het blok opgedroogd was en terug het zakje in kon en het brokkelde daarna snel uitelkaar. Het werd dus een smeerboel. En het rook ook niet lekker.
Ja, het was wel héél natuurlijk en scheen ook goed voor mijn haar te zijn (iets van kokosolie).

Die shampoo blaadjes zijn mss nog wel erger: ook reteduur, ik heb zelf niet genoeg aan drie blaadjes en als je er eentje met natte vingers pakt is gelijk alles nat en kleven ze aan elkaar. Waardeloos.

Ik heb gewoon een klein navulbaar schroefdopflesje met betaalbare shampo; voor lichaam, haar, afwas, kleding en als het moet ook de fiets. :)
Stomme vraag tussendoor: waarom kiezen mensen voor shampoo en niet voor afwasmiddel voor de alles-in-1 oplossing? De laatste zelfs ook verkrijgbaar in een desinfecterende variant. Is afwasmiddel meer/minder ontvettend, agressiever of juist niet, etc.?
Ik heb zowat alles gevonden in Dille & Kamille. Marseillezeep en citroentje voor afwas en was, met bicarbonaat. Dan een shampoobar en een conditionerbar van Lush in een rvs doosje. Lekvrij, compact en veel ecologischer en goedkoper dan de vloeibare flesjes uit de supermarkt.

Ik vind dit eigenlijk niet zoveel gedoe hoor Travelmaster, heb jij een tienjarige dochter? :wink: :wink: :wink:
JaapG schreef:Stomme vraag tussendoor: waarom kiezen mensen voor shampoo en niet voor afwasmiddel voor de alles-in-1 oplossing?
Vraag een willekeurige dermatoloog.
Travelmaster schreef:
Je kunt ook teveel wassen, afspoelen met kraantjeswater is ook voor veel dingen goed genoeg. En je hoeft echt niet elke dag fris gewassen op de fiets te zitten, met gekamde haartjes hoor. Of smetteloze kleding. Niemand die je erop aankijkt. Je bent op vakantie.

Enne, als je een camping aantreft waar een wasmachine is, gebruik die lekker. Krijg je er vaak nog een zakje waspoeder bij ook.

En dan nog. Dat spul waarnaar ik link, is nogal geconcentreerd. Je moet er geen liters van gebruiken. Ik denk dat je bij wijze van spreke met 3 a 4 flesjes echt een heel eind komt, voor drie weken met 5 personen. Weet je, neem er vijf mee!
I know, we hebben namelijk wel heel wat kampeerervaring :wink: