Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke zadel voor mijn woon werk verkeer - Forum Wereldfietser

Welke zadel voor mijn woon werk verkeer

Beste fietsers,

Sinds kort ben ik in bezit van een gebruikte Koga Prominence met een SR LOOKIN BASIC ATHLETIC zadel. Ik vind de zadel echt hard en pijnlijk :)

Ben dus op zoek naar een comfortabele zadel voor woon werkverkeer. Dat is elke werkdag 2x 10km. Misschien zal ik ook nog wat touren, boodschappen ed. maar veel meer zal het voorlopig niet worden (denk ik).

Zelf heb ik natuurlijk al wat rondgekeken, maar krijg liever advies van ervaren fietsers. Voor de duidelijkheid, heb al jaren niet gefietsts en wat heb ik het gemist!

Ik ben rond de 180cm en 90kg.
Inmiddels een bestelling geplaatst :oops:

SELLE ROYAL ZADEL RESPIRO SOFT MODERATE
Hoi,
en hoe ben je in krap 4 uur tot je besluit gekomen?
Groet, Petra.
Voor 17:00 bestellen betekent volgende dag in huis :) Had zelf al onderzoek gedaan en fietsen met huidige zadel is gewoon niet te doen.
Heb je nergens even gepast wat lekker zat? Ik vind het altijd heel lastig met zadels.
Max2015 schreef:Heb je nergens even gepast wat lekker zat? Ik vind het altijd heel lastig met zadels.
Nee helaas, maar retour kan altijd nog. Wat ik wel weet is dat alles wel beter is dan mijn huidige zadel.
Dag ZP,
Ik weet niet of het helpt (want een zadel is heel persoonlijk), maar ik kocht enkele maanden geleden zo'n SR Respiro (na 11 jaar op een andere Selle Royal gereden te hebben) omdat de Respiro hier destijds behoorlijk positief werd beoordeeld. Ik had hem ook niet getest, gewoon online blind besteld. Het voelde eerst wat hard aan, maar dat wende heel snel. Ik vind het nu een schitterend zadel. Heerlijk om op te fietsen..en ik hou van die anaalventilatie :-) (niet dat er veel lucht doorstroomt van het bugatti-veyron-achtige frontrooster naar de zadelspleet, dat er is maar voor de show, test maar eens door je mond op het rooster te zetten en te blazen...alle lucht ontsnapt aan de zijkanten...maar het fietst wel luchtiger met zo'n spleet). Ook nog geen slaapzak gekregen op dit zadel.
Ik ben wel maar 1.72m en 62 kg...dus een ietwat andere bouw dan jou.

Veel zitgenot!
Dat geeft het begrip 'windtunneltesten' een heel nieuwe betekenis!
Inderdaad Math! Ik heb die windtunneltest buiten het oog van mijn vrouw gedaan want het was geen gezicht. Ze zou me kunnen verdenken van bicyclosexualiteit of velofilie en dat zou (een klein beetje) onterecht zijn.
zp06 schreef:
Max2015 schreef:Heb je nergens even gepast wat lekker zat? Ik vind het altijd heel lastig met zadels.
Nee helaas, maar retour kan altijd nog. Wat ik wel weet is dat alles wel beter is dan mijn huidige zadel.
Na een testperiode? Dan zou ik graag weten welke shop dit is.

Met belangstelling volg ik dit topic daar ik ook niet gelukkig ben met de SR Ariel die nu op mijn fiets zit.
cervus schreef:
zp06 schreef:
Max2015 schreef:Heb je nergens even gepast wat lekker zat? Ik vind het altijd heel lastig met zadels.
Nee helaas, maar retour kan altijd nog. Wat ik wel weet is dat alles wel beter is dan mijn huidige zadel.
Na een testperiode? Dan zou ik graag weten welke shop dit is.

Met belangstelling volg ik dit topic daar ik ook niet gelukkig ben met de SR Ariel die nu op mijn fiets zit.
Hoe lang is een testperiode? Voor mij is het monteren, rondje fietsen en klaar. Misschien niet helemaal zoals je zou willen, maar een indruk is meestal wel voldoende vind ik.
zp06 schreef:Hoe lang is een testperiode? Voor mij is het monteren, rondje fietsen en klaar. Misschien niet helemaal zoals je zou willen, maar een indruk is meestal wel voldoende vind ik.
"Meestal" is niet voldoende als je er tijdens de eerstevolgende tocht die langer dan een paar uur duurt ergens op vakantie achter komt dat je bepaalde lichaamsdelen niet meer voelt. Je rondje mag dus wel een dagtochtje zijn.

Leren zadels willen tijdens gebruik in duizenden kilometers wel van pasvorm veranderen; bij andere zadels is dit niet de bedoeling, maar die hebben vaak hun eigen methoden om versleten te raken.
Quote van de betreffende webshop;

Binnen 2 weken mag u ontvangen artikelen ruilen of retour sturen. Het geleverde artikel moet nog in de originele verpakking zitten en uiteraard ongebruikt zijn.

@Inge1; Hoe doe je dat dan met een zadel?
Geen idee - doch daar ging het niet om.

Zelfde geld ook voor kopen in fysieke winkels, toch?
Rose heeft voor SQlab zadels de regeling: niet-goed geld-terug. Je mag het testen tot 14 dagen en gratis terugsturen als je niet tevreden bent.
Ik heb geen SQlab zadels met een windtunnel gezien.
Inge1 schreef:Geen idee - doch daar ging het niet om.

Zelfde geld ook voor kopen in fysieke winkels, toch?
Wel Inge1, waarschijnlijk een misverstand, maar mij gaat het wel degelijk daarom. :wink:
zp06 schreef:Inmiddels een bestelling geplaatst :oops:

SELLE ROYAL ZADEL RESPIRO SOFT MODERATE
Is op zich een prima zadel. Die heb ik op mijn stadsfiets voor korte ritjes. De leren variant bevalt nog veel beter en die heb ik op mijn twee toerfietsen.

Ruim 5 jaar heb ik een SR Wave op mijn fietsen gehad, maar toen ik op enkele keren op de Respiro zadels had gefietst, zat de Wave niet lekker meer. Ik kwam tot de conclusie dat ik scheef op dat zadel zat.
Er gaat niets boven een "Brooks" wat mij betreft :wink:
Kies NOOIT voor een Brooks zadel voor op je woon-werk fiets. Ik heb hierdoor een aantal broeken kunnen weggooien. Een Brooks zadel geeft namelijk af op je licht gekleurde broeken.