Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tarp - ervaringen gevraagd - Forum Wereldfietser

Tarp - ervaringen gevraagd

Voor regenachtige gebieden zijn we op zoek naar een tarp als extraatje bij onze Hilleberg Nallo 3GT. De bedoeling is dat we iets meer ruimte hebben bij regen om bijvoorbeeld te koken. - Welke lichte tarp zou jij adviseren en waarom?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Ik heb een paar jaar terug een tarp(je) gekocht van Vango. Vast niet de lichtste die te krijgen is, maar wel betaalbaar. Praktisch om wel een stok mee te nemen voor de tarp. Niet noodzakelijk, wel handig.
Een paar weken terug een tarp bij het kruidvat gekocht. 15 eurie ongeveer. Stokken thuislaten en we hebben een mooie lichtgewcht tarp. Bij ons vooral om de fietsen snachts af te dekken. Misschien nog ergens te vinden?
Heb je al bij de tarpshop gekeken?
Dank Jarno en Reinder! @Reinder - Ja ik heb al gekeken bij tarpshop. Veel keuze (vorm ed) daar en daarom ook vraag ik naar gebruikerservaringen met name bij regen en wind.
Reinder schreef:Bij ons vooral om de fietsen snachts af te dekken.
Waarom zou je dat nou weer doen?
anti-diefstal
Kun je, om diefstal te voorkomen, en als een slot ontoereikend is, dan niet beter een scheerlijn tussen fiets en tent spannen?

Anyway, de tarp, daar ging het om...
Wel oppassen dat je fiets niet omvalt dan, Willem. Dat zou pas vervelend wakker worden zijn. :P

Terug naar de vraag van Wit. Zelf zou ik voor een simpele vierkante tarp gaan, daarmee heb je de meeste opties in hoe je ze opspant. Stokken zou ik thuis laten, en alleen wat extra scheerlijnen meebrengen. Als je geen geschikte boom of tak kan vinden kan je altijd nog je fiets als steunpunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld hier gedaan is. Dan heb je ook snel door als iemand met je fiets aan de wandel gaat :wink:.

Je kan jezelf nog de vraag stellen of je de tarp ook weleens in andere situaties zou toepassen. Bijvoorbeeld als picknickkleed, om op een warme dag onder de sterren te slapen, of om je slaapmatje te beschermen als je in een schuur of schuilhut slaapt. In die gevallen wil je een wat steviger doek gebruiken.

Qua materiaal zou ik voor silnylon of Cuben fibre gaan. Als je van handwerk houdt kan zelf maken ook een leuke optie zijn, de materialen kan je bijvoorbeeld bij extremtextil.de halen.
Ik vroeg me ook af:

In de zomer als je tent nat is, door regen of erge condens, krijg je hem meestal wel weer droog overdag door hem even te laten uitwaaien. Maar als je een trektocht maakt in later seizoen of winter is die kans minder groot.

Ik vroeg me af, zou een tarp over je éénpersoontentje te spannen zijn en evt. je fiets daarin mee te nemen (die dan weer aan een boom vaststaat), zodat je iig een aantal bevestigingsmogelijkheden hebt en zo min mogelijk extra materiaal nodig hebt in de vorm van stokken ed.
Zo blijven je fiets en je tent extra beschermd, vooral in geval van regen en je hopelijk je tent zo droog mogelijk weer kunt inpakken en overdag evt. zeker droog nog te krijgen is, omdat het vocht minimaler is.

Iemand daar ervaring mee of gedachten daarover?
Als wij langer staan heb ik altijd een tarp over de tent. Dat scheelt warmte in de tent en slijtage (UV en water), al is dat vooral academisch :lol:

Je water huishouding wordt dan ook wat beter, dat kan je heel netjes bepalen door de tarp daar met een scheerlijntje te verlagen.

Ik werk met 1 of 2 (relatief goedkope) PU mega tarps (4x4) van Dd tarps. Afhangend van de reis neem ik mostert stokken of geen stokken mee.

Als we weinig gaan trekken kan ik meer meenemen en wordt er meer bij de tent gespeelt, dus dan zijn die 2 tarps erg fijn. Als we trekken is het gewicht problematisch en staan we sowieso minder stil dus blijven er noodgedwongen dingen thuis.
dank je wel voor je reactie Loknor,

Handig idd. dat is mijn conclusie. Ik had het echter nog nooit gezien (of op gelet) en vroeg me af idd. of het een goed idee zou kunnen zijn. Ook idd. dat het dan warmer is, voor evt. in de winter.
Ik heb het gevraagd aan een tarp-verkoper en hij gebruikte het idd. zelf over zijn katoenen tent en het schijnt idd. goed te werken om de tent veel beter droog te houden en voor mij dan ideaal als je eens dagen in de regen fietst en overdag je tent zelfs niet droog genoeg krijgt voor de volgende nacht.

Ik heb een 1 persoons terra nova tent en wil het liefst een zeil wat en mijn fiets en tent overspant.
Ik kijk nog even naar de maat en het gewicht idd. en kom nu iig uit op dat 3x3m wel geschikt zou kunnen zijn.
Wij hebben een goedkope tarp van De Vrijbuiter, eigen merk. Ideaal dingetje, we gebruiken hem om onze leefbare ruimte te vergroten als het regent. We creëren er een extra driehoek rond de ingang van de tent mee, en door goed afspannen is de afwatering geen enkel probleem. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we dat eigenlijk alleen doen als me meerdere dagen op één plek staan.
Wij zijn net terug van een 3 weken durende rondje Schotland en waren enorm blij dat we deze keer een tarp mee hadden als extraatje. We hebben ze weliswaar maar 3 keer nodig gehad, maar het was dan ook wel echt nodig ... :evil:

De tarp is er eentje die bij mijn DD hammock hoort zonder stokken gebruikt, gewoon de fietsen als hulpmiddel toegevoegd en we hadden extra plaats tijdens de regen en zelfs hagel buien. Die van DD weegt wel een 750 gr geloof ik, niet de lichtste, maar wel een stevige en windstabiele tarp.

Als ik tijd heb om de foto's wat te gaan ordenen dan zal ik hier eentje plaatsen van onze setup.

Groeten
Voor de volledigheid:

- Voor trekken is 1 (silnylon) tarpje genoeg.
- Goede website om je te orienteren: http://www.tarpshop.nl/
- DD tarps hebben een goede prijs kwaliteitsverhouding, maar PU is wel wat zwaarder dan silnylon.
- De haringen bij een DD tarp zijn van het niveau tranentrekkend SLECHT. neem zelf goede haringen mee ;)
- Neem voldoende scheerlijnen en 21cm y haringen mee! Anders heb je een hele grote vlieger als het hard waait. Een goed adres: http://www.haringboer.nl/
- Als je langer stil staat is (zeker met kinderen!) een grotere of zelfs twee tarps wel fijn ivm de zon en regen. In dat geval heeft PU wat voordelen ivm de UV en regen bestendigheid.
- Stokken zijn optioneel, zeker als je trekt. Maar als je plek hebt in je bagage is het wel "convenient"
- Ik ben van mening dat Mostert nestbare stokken de beste stokken zijn (telescopische stokken begeven het te vaak in mijn ervaring). Mostert stokken zijn sterk, licht en compact.
- ESVO heeft ook nestbare stokken die iets goedkoper zijn. Zullen vast ook prima zijn.

Meer kan ik ff niet verzinnen :)
Bedankt voor de reacties.

Ik heb er inmiddels 3! besteld bij de tarpshop.

allemaal van DD van idd. +/- 800 gram en nog een lichtgewicht en kleinere afmetingen voor bv. wandelingen van 260 gram

Heb me laten adviseren nog door de tarpshop en
heb toen zelf alvast een constructie verzonnen en idd. Koen en Sam kom ik op een constructie waarbij ik mijn fiets ook gebruik. Ik hoop dat het in de praktijk bevalt. Ben wel benieuwd naar jullie foto. Ik begrijp dat het weer leuk was om thuis na te vertellen, maar jullie precies weten hoe het ten tijde in Schotland was..
Ik hoop dat ik geen stokken nodig heb zelfs Loknor, maar ik zal kijken wat handig is. Idd. de haringen van lichtgewicht zijn meestal ijzerdraadjes, dus ik ben benieuwd hoe deze eruit zullen gaan zien, misschien kan ik het combineren met de haringen van mijn tent, of anders idd. wat bij te kopen.

Ook wil ik de tarp of een tarp dus gebruiken voor picknicken onderweg ed. of schuilen met wandelingen of fietsen en dus ook bescherming en tegelijkertijd vergroten van leefruimte bij het kamperen idd. Travelmaster. Je hebt veel mogelijkheden met zo'n tarp.

Ik heb in 2014 3 wkn bijna continu in de regen in de alpen gefietst, zo extreem nog nooit meegemaakt. Het was in de zomer, kreeg soms net wel net niet, mijn tent droog, gelukkig kon ik 2x in een huisje op de camping overnachten, omdat er toch bijna niemand op de camping was, vanwege de regen.

Wel leuk om te zien, filmpjes waarin mensen 'tentjes' ed. maken met zo'n tarp.
Dit filmpje vond ik vooral leuk vanwege de knooptechnieken die deze man toepast, bv. om een touw strak te kunnen spannen tussen twee bomen.
https://www.youtube.com/watch?v=jqePXapSmHI
Hey wit,
Wij hebben een tarpje gekocht van TerraNova. Die bevalt prima. We hebben er een extra stok bij maar met voldoende bomen in de buurt is dat niet nodig.