Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaitum of Keron - Forum Wereldfietser

Kaitum of Keron

Hallo!
Net geregistreerd. We gaan een volgende stap zetten naar de ideale fietsvakantie: het kopen van een tent!
Ik weet niet van wie ik het heb maar met mijn dure smaak ben ik dus weer eens bij het duurste merk uitgekomen: Hilleberg. Ik ga m'n racefiets op Marktplaats zetten en hopelijk speel ik net quitte :)
Ik ben bij de Hilleberg Kaitum 2GT uitgekomen vanwege onze lengte, mijn man meet 195 en ik 186. Deze tent heeft rechtopstaande wanden, twee vestibules en goede ventilatie. Ik heb nu alleen nog een vraag over de duurzaamheid. Hoe duurzaam is zo'n tent? Stel dat ik er vier weken per jaar mee ga kamperen en dat hij ook wel eens een paar dagen blijft staan, wellicht in de zon. Hoe lang gaat hij mee? De Kaitum is gemaakt van Kerlon 1200 doek.
Zeggen jullie: koop een Keron 3GT, die erop lijkt en van Kerlon 1800 gemaakt is, neem het extra (1200 g) gewicht voor lief en je hebt een veel steviger doek? Of zeggen jullie: die Kaitum 2GT gaat jouw tijd wel mee (ik ben 60), maak je daar geen zorgen over en geniet van het lagere gewicht tijdens het fietsen? Ik ben redelijk zuinig op m'n spullen.
groet, Onno
Onze Keron 4GT ging 10 jaar mee, maar heeft veel in de zon gestaan (met kleine kinderen blijf je vaak een paar dagen op dezelfde plek en dus staat de tent ook overdag). Zelf schat ik dat met wat minder zon een Kerlon 1800 tent een jaar of 15 mee zal gaan, en een Kerlon 1200 iets van 10 jaar. Maar ook het grondzeil kan problemen geven, en ook daar gaat degelijker langer mee. Onze Nammatj 3gt is nu 7 jaar gebruikt, en deze zomer hadden we ineens een lekkende vloer. Ik kan geen gaatjes vinden (altijd ondergrondzeil gebruikt), dus het antwoord moet zijn dat ofwel het materiaal niet meer zo waterdicht is, of dat de naad in het midden is gaan lekken. Ik hoop het laatste, want dat is makkelijk te verhelpen.
Er is overigens nog een ander verschil tussen deze tenten: de Kaitum heeft ongelijke stokbogen en is net als de Nallo GT duidelijk lager in de voortent. Dat zou ik met jullie lengte niet willen. Onze volgende tent wordt overigens weer een Keron, in ons geval omdat zelfs bij mijn 177 cm lengte de slaapzak aan de achterkant de binnentent van de Nammatj soms raakt, en omdat we de betere ventilatie van de Keron missen (een hele gaasdeur aan de achterkant in plaats van alleen een driehoekje).
Wij hebben een Kaitum 3GT en die bevalt ons erg goed. We hebben de tent nu sinds 2008 geloof ik. De meeste jaren hebben we de tent normaal gebruikt.. Misschien 4/5 weken per jaar. In 2011-2012 hebben we een wereldreis gemaakt en hebben we de tent denk ik 150 dagen gebruikt in allerlei omstandigheden inclusief woestijngebieden. Zand is funest voor de ritsen. Die zijn nu dan ook op. Verder is de tent nog heel redelijk. Hij ligt nu bij Hilleberg om te worden voorzien van drie nieuwe ritsen in de buitentent. Kost 150 euro.
Wim en Maarten&Line,
Dank voor jullie antwoorden! Okee, na 10 jaar ben je natuurlijk allang vergeten dat die tent veel geld heeft gekost.
Ik denk dat we maar gewoon de fijnste tent gaan kopen zonder al te veel zorgen over hoe lang de tent meegaat. Dat wordt met matrasjes en al uitproberen bij Bever of Zwerfkei en testen op ruimte.
Met mijn lengte van ook 1m95 gaf het ons ook hoofdbrekens welke tent te kopen. Wat je snel vergeet is als je op een wat dikker matrasje gaat liggen, op je rug, dat je voeten/tenen een stuk hoger komen als zonder matrasje. Houdt daar wel rekening mee. Wij hebben heel wat tenten getest waarvan de binnenmaten ruim genoeg zouden moeten zijn voor mijn 1m95, maar de praktijk valt dan toch tegen omdat het doek achterin de tent te laag is. Uiteindelijk hebben wij de Nigor Dodo 3 gekocht en die bevalt prima.
Ook hier een tevreden Kaitum 3GT gebruiker. Nog niet heel lang in bezit, twee kampeerseizoenen pas maar ik zie niet veel sporen van slijtage.

Ik weet overigens niet waarom jullie de Keron 3GT overwegen en juist de Kaitum 2GT maar ik zou eigenlijk altijd voor de 3 persoons versie gaan. Een tent die je voor langere termijn koopt mag wel wat kosten en Hilleberg heeft in mijn mening het beste materiaal en een uitstekende aftersale service.

Wat betreft het doek: Ik denk dat de zwaardere Hilleberg serie meer naar expeditie omstandigheden gaan met veel zwaarder weer dan waarin de meeste mensen ooit in zouden willen kamperen. Je weet natuurlijk nooit waar je heengaat en waarin je terecht komt, maar ik denk dat de meeste hier niet kamperen in zware sneeuw, en de lichtere serie is al bestand tegen zware wind. Overigens staat het merendeel goed uitgelegd op hun eigen site. Op de fiets volstaat red label, want anders wil je eigenlijk niet in het weer fietsen ;)
Helemaal mee eens dat een 3 persoons een slim plan is. Het gewichtsverschil is minimaal, en je krijgt er veel comfort voor terug. Meer in het algemeen vind ik dat ondanks mijn voorliefde voor lichtgewicht reizen een beetje meer gewicht voor een veel ruimere tent echt de moeite waard is. Een tent is een soort bol of kubus, en als je de buiten maten ook maar iets verhoogt heb je dus voor heel weinig extra gewicht veel extra inhoud.
Of je de extra degelijkheid van de black label serie nodig hebt moet iedereen maar zelf uitmaken. Ik vind het een plezierige gedachte, en omdat de tenten ongeveer even duur zijn is het op de lange duur ook goedkoper, wat ik bij Hilleberg prijzen wel relevant vind. Het belangrijkste verschil voor mij zou de hoogte zijn. Dat is waarom bij ons de Nallo 3gt afviel en het een Nammatj 3gt werd. En wij zijn niet eens lang. Het gewichtsverschil tussen de Keron 3 gt en de Kaitum 3 gt is 800 gram, ofwel 400 gr per persoon.
Als je op zoek bent naar een lange tunneltent zoals deze Hillebergs, kun je misschien ook de Helsport Fjellheimen camp 3 in je vergelijk meenemen.

We hebben deze tent goed 8 jaar in gebruik en zijn er nog steeds blij mee.
Inmiddels is 't groen wat lichter van kleur geworden maar de tent volstaat nog prima. Zijn al heel wat nachten in geslapen.

Succes met je keuze,
Hallo allemaal,
Ronald: precies jouw punt maakte mij enthousiast voor een tent die bij hoofd èn voeteneinde een verticale wand heeft (Keron en Kaitum). Geeft een lekker vrij gevoel om je benen niet op te sluiten onder een laag hangende binnentent. En een vestibule achter de binnentent voor je tassen en kleren: heel handig.
Rockhopper: Er is nu eenmaal geen Keron 2 vandaar. De Kaitum 2GT kwam op mij al zo ruim en ruimtelijk over. Met ruimtelijk bedoel ik als je de achterwand van de binnentent hebt opgerold en het ventilatievenster achter helemaal hebt opengeritst, ziet er te gek uit.
Maar de test met de matrasjes gaat de doorslag geven: 2 of 3.
Het verhaal van Wim over de lengtemaat en het effect daarvan op de inhoud is sterk. Net als zijn pleidooi voor degelijkheid als je toch een dure tent koopt. Maar 800 g is ook weer niet niks... :)
Wij (2 personen) komen net terug van ruim 100 dagen in een Kaitum 3. Prima tent, ruime binnentent, voldoende ruimte om al onze tassen kwijt te kunnen en alsnog naar binnen te kunnen en een goede mogelijkheid bij warm weer te luchten door de twee ingangen. Ik ben wel met Wim eens da de instap door de lagere bogen aan de zijkant wat aandacht vraagt maar dat went. Na een Nammatj3 gt besloten wij dat de GT-uitvoering van de Kaitum te lang is: je hebt dan echt veel ruimte nodig om je tent te kunnen opzetten, de Kaitum is van zichzelf redelijk lang. De binnentent is ruim genoeg voor twee personen en we hebben de extra meter zitruimte eigenlijk niet gemist; in de praktijk gebruikten we die toch niet. Wat ons wel tegenviel was de hoge mate van condens in binnen- en buitentent, ondanks gebruik van de originele footprint van Hilleberg, maar Ierland en Engeland waren dit jaar niet echt droog ...
arnob schreef:Wij (2 personen) komen net terug van ruim 100 dagen in een Kaitum 3. Prima tent, ruime binnentent, voldoende ruimte om al onze tassen kwijt te kunnen en alsnog naar binnen te kunnen en een goede mogelijkheid bij warm weer te luchten door de twee ingangen. Ik ben wel met Wim eens da de instap door de lagere bogen aan de zijkant wat aandacht vraagt maar dat went. Na een Nammatj3 gt besloten wij dat de GT-uitvoering van de Kaitum te lang is: je hebt dan echt veel ruimte nodig om je tent te kunnen opzetten, de Kaitum is van zichzelf redelijk lang. De binnentent is ruim genoeg voor twee personen en we hebben de extra meter zitruimte eigenlijk niet gemist; in de praktijk gebruikten we die toch niet. Wat ons wel tegenviel was de hoge mate van condens in binnen- en buitentent, ondanks gebruik van de originele footprint van Hilleberg, maar Ierland en Engeland waren dit jaar niet echt droog ...
Duidelijk relaas. Had je achteraf gezien ergens gestaan waar je de GT versie niet kwijt had kunnen terwijl het nu met de versie zonder luifel het wel ging? Het condens verhaal hangt inderdaad erg af van waar de tent staat en hoe vochtig het is.

Je merkt wel dat bij tenten van Amerikaanse tentmakers er in de regel nog veel meer condens op de tent blijft hangen omdat het in de VS op de meeste populaire camping plaatsen/gebieden relatief droog is wordt er kennelijk door hen minder rekening mee gehouden.
De lengte van de GT=versie zou ons deze vakantie hier en daar inderdaad niet altijd goed zijn uitgekomen. De standaardplaatsen op een camping worden weliswaar steeds grote (op de campings waar wij kwamen waren tenten van 8x4meter heel gewoon) maar als trekker is het soms handig om minder ruimte nodig te hebben: we pasten dan nog net in een rustig hoekje. Het verbaast ons telkens weer hoeveel ruimte deze tent al nodig heeft en voor wild kamperen moet dit ding eigenlijk niet groter zijn; dan heb je een weiland nodig.
Overigens hebben wij de bruine versie die redelijk snel onzichtbaar wordt. Het tentdoek is redelijk transparant ...
Rockhopper - ben het niet helemaal met je eens. Ik heb een USA tent (Tarptent met solid binnentent) en heb geen tot zeer weinig last van condens gehad - binenkant tent. Alleen als het 's nachts erg vochtig was. En heb dit jaar toch gewoon in de UK gekampeerd waarbij het vaak in de ochtend wat mistig was buiten.
Wat ons wel tegenviel was de hoge mate van condens in binnen- en buitentent, ondanks gebruik van de originele footprint van Hilleberg,
Voor ons een reden om bij de net aangeschafte Kaitum 2 geen originele footprint van Hilleberg te willen. Dit zeil bedekt nl ook de vloer van beide ingangen. Dat leek ons niet nodig, en scheelt ook weer gewicht.

Verder hebben we de tent nog nauwelijks gebruikt. Beiden zijn we van het minimalistisch kamperen. 1 nacht in deze grote tent, (om te proberen voor straks -> een langere reis) het leek wel een balzaal, en dan hebben we het alleen over het slaapgedeelte. :shock: 8)
Inderdaad, de binnentent is best wel groot. Bij ons viel het woord "kathedraal".
En voor wat betreft de footprint: die gingen we waarderen op modderige locaties, die dit jaar ruim waren gezaaid. Wij zijn niet echt minimalistische kampeerders dus voor ons speelt dat extra gewicht niet zo.
Ik vind het probleem met de Hilleberg maatvoering dat ze (in ieder geval op papier) uitgaan van 50cm matjes. Een tent waar ook een 62cm mat in past maken ze niet... of je moet een maat groter nemen waardoor ze relatief zwaar uitvallen (ze zijn al niet zo licht).
loknor schreef:Ik vind het probleem met de Hilleberg maatvoering dat ze (in ieder geval op papier) uitgaan van 50cm matjes.
Dat doen veel merken.
Nu ben ik bepaald geen Yuri van Gelder - gelukkig - maar mijn schouders zijn toch echt breder dan 50 cm ( 8) ), dus als ik met mijn tweelingbroers in een standaardtentje zou moeten slapen dan zou het toch in survivalmodus worden en ik waarschijnlijk zouden mijn tweelingbroers dan net zo slecht kunnen slapen als ik :shock:
De maatvoering van Hilleberg is heel wat realistischer dan van veel andere merken. En 50 cm is toch wel de default breedte voor matrasssen, ook al is dat voor sommigen natuurlijk te smal. Blijft natuurlijk staan dat een driepersoons voor twee personen eigenlijk een heel zinnige keus is. Het gewichtsverschil is minimaal voor echt heel wat meer ruimte.

p.s. ik heb contact gehad met Hilleberg over het water in mijn binnentent. Ik kon geen gaatje vinden, dus vroeg ik me af of de naad was gaan lekken of dat het materiaal minder waterdicht geworden kon zijn. Het antwoord was dat afgezien van gaatjes alleen echt oude grondzeilen minder waterdicht kunnen worden. Die van mij is niet oud genoeg daarvoor. Ik heb Seamgrip toegestuurd gekregen om de naden nog eens te behandelen, maar het vermoeden is dat het toch condens geweest is.

Dit was aanleiding ook de Eureka en Ramble tenten van de kinderen eens te bekijken. Wat dan opvalt is dat die tenten weliswaar relatief zwaarder zijn door een vrij zware buitentent van goedkoper materiaal, maar dat de grondzeilen eigenlijk nogal licht zijn. Dat is blijkbaar dus zoals het gewicht van goedkopere tenten nog enigszins beperkt gehouden wordt.
Inge1 schreef:Rockhopper - ben het niet helemaal met je eens. Ik heb een USA tent (Tarptent met solid binnentent) en heb geen tot zeer weinig last van condens gehad - binenkant tent. Alleen als het 's nachts erg vochtig was. En heb dit jaar toch gewoon in de UK gekampeerd waarbij het vaak in de ochtend wat mistig was buiten.
Dat is natuurlijk goed nieuws voor jou. Ik beweer ook niet dat alle USA tenten er last van hebben, maar wegens het droge "land klimaat" dat ze daar hebben houden ze er minder rekening mee. Gelukkig is het slechts een vuistregel en zijn er genoeg uitzonderingen. Maar ik hoor vrij vaak van ervaringsdeskundigen dat de Hubba-serie van MSR er bijvoorbeeld veel last van heeft (condensneerslag in de tent), maar lang niet iedereen klaagt erover. Dus tja wat is er dan precies aan de hand?

Ik noem trouwens onze Kaitum 3 GT altijd de 'villa' omdat ie zo groot is met natuurlijk de east en de west wing (achter en voor portaal) 8) Het blijft een tent die inspireert tot bijnamen kennelijk.

Ik heb nog een oude Macpac tent (twee zelfs), de Hemisphere, die zou ik eerder nemen voor wildkamperen want ik geef toe dat de kaitum redelijk groot is voor dat soort activiteiten. Maar bij wildkamperen heb ik altijd het idee van zo laat mogelijk je tent opzetten, prutje koken, slapen en weer vroeg opstaan en kamp afbreken terwijl je aan het rondtrekken bent. Terwijl de kaitum zich beter leent om ook als basiskamp voor excursies en wat langer op een plek blijven hangen te dienen. Niet per se een 'camping only' tent, maar het is allemaal wat groter en luxer. Gelukkig zijn er daarom ook verschillende tenten voor diverse doeleinden ontwikkeld.
Heb je gelijk in - doch Tarptent komt er in zowat alle reviews wat condensatie goed uit. En was tevens een geluid om mensen eens verder te laten kijken dan bijvoorbeeld MSR.