Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Garmin Etrex Touch 35 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen Garmin Etrex Touch 35

ericplan schreef:
Als het kan struikelen over zoiets gewoons kan ik het geen geweldig product vinden. Zo goedkoop zijn die dingen nu ook weer niet.
Met 'geweldig product' duid ik op de OFM en die is hartstikke gratis.

Alleen: hij wordt gemaakt met niet officiële garmin software en ook zonder ondersteuning van Garmin. Dat levert beperkingen en noodzaak tot cartografische trucjes, om toch optimale routecalculatie mogelijk te maken (zie ook http://www.mrgps.nl/routeringsinstellin ... fiets-map/).

Daarbij kan het voorkomen dat het toestel 'struikelt' over zo'n trucje. Het probleem van de rotondes is bij de maker van OFM bekend. Heeft, meen ik, te maken met de combinatie benoemd fietspad (deel uitmakend van bijv een LF route) en rotonde. Is iets dat pas relatief recent de kop opsteekt. Hij heeft ook al een aanpassing gedaan waardoor het minder vaak voorkomt, maar nu en dan gebeurt het nog wel.
Heehoi,

ik ben weer thuis. Inderdaad is mijn Garmin Etrex 35 touch onderweg gestorven. Vrij nieuw. De kaart had ik op de micro-SD gezet, maar de kaart verwijderen maakte geen verschil. Tracks stonden wel op het interne geheugen. Hij start niet ver genoeg op voor een factory-reset, hij gaat dus terug naar de fabriek.

Inderdaad gebruik ik OSM-kaarten. Gaf geen problemen tot nu toe. Overigens moet het niet mogelijk zijn dat je apparaat crasht, laat staan stuk gaat, van een corrupte kaart of track. Dan moet-ie gewoon een foutmelding geven en zeggen dat hij de track of een deel van de kaart niet kan laden.

De accuduur is inderdaad matig, maar die kun je sterk verbeteren door 'snel tekenen' van de kaart uit te zetten. Dat is een feature die onzinnig is voor wandelaars en fietsers, en ik kan me bijna geen buitensport voorstellen waar dat nuttig voor is. Maar hij staat standaard aan, en soms springt hij er ongemerkt ook weer op als je de batterijen hebt verwisseld.

Mijn conclusie is dat Garmin mooie hardware maakt, maar er rampzalig slechte software op zet. Instabiel, waardeloze user-interface en talloze onzinnige features.

Ik ben benieuwd wat de garantie gaat doen, maar eigenlijk wil ik geen Garmin meer totdat ze de software van de grond af aan opnieuw geschreven hebben.

Groetjes,
Walter
Hoi Walter, dedankt voor de terugmelding, rot inderdaad en helemaal mee eens dat het niet mogelijk zijn dat een apparaat crasht zoals bij jou.
Ik heb wel de ervaring met Garmin support dat je een nieuw of bijna nieuwe GPS terug krijgt maar of je daar blij mee bent?

Eén vraag nog, weet je welke firmware versie je draaide?
daulagari schreef:Eén vraag nog, weet je welke firmware versie je draaide?
Nee, sorry. En ik kan het dus nu ook niet nakijken.

Walter
MiaV schreef: Wil jij wel met je smartphone in de stromende regen fietsen???
Maar zeker. Er zijn prima beschermingshoesjes die je telefoon beschermen tegen stoten, water en stof.

Dus blijft mijn vraag aan de TS wat hij kan met een Garmin wat hij niet kan met een smartphone.
Een paar dagen fietsen zonder bij te laden. Dat althans is voor mij het grootste voordeel. Daarom geef ik ook de voorkeur aan het zuinigste model.
CoolRX schreef:
MiaV schreef: Wil jij wel met je smartphone in de stromende regen fietsen???
Maar zeker. Er zijn prima beschermingshoesjes die je telefoon beschermen tegen stoten, water en stof.

Dus blijft mijn vraag aan de TS wat hij kan met een Garmin wat hij niet kan met een smartphone.
Afhankelijk van de telefoon die je hebt, kan ik persoonlijk dat soort hoesjes lang niet altijd prima noemen. Daarnaast, zoals Wim aangeeft zijn Garmin devices een stuk prettiger qua stroomverbruik. Zeker op langere ritten is het prettig dat ik zonder powerbank uit kan voor een dagrit tot circa 10 uur met mijn 810. Of voor langere ritten aan een kleine lipstick sized powerbank genoeg heb voor meerdere dagen.
stef.l schreef: Afhankelijk van de telefoon die je hebt, kan ik persoonlijk dat soort hoesjes lang niet altijd prima noemen.
Klopt, er zijn goed en slechte hoesjes, maar voor bijna alle bekende merken zijn goede beschermhoesjes te krijgen.
stef.l schreef: Daarnaast, zoals Wim aangeeft zijn Garmin devices een stuk prettiger qua stroomverbruik. Zeker op langere ritten is het prettig dat ik zonder powerbank uit kan voor een dagrit tot circa 10 uur met mijn 810. Of voor langere ritten aan een kleine lipstick sized powerbank genoeg heb voor meerdere dagen.
Ik denk dat tegenwoordig de meeste mensen een smartphone hebben, en dat ze die tijdens een rit ook meenemen. Ik probeer er achter te komen waarom mensen naast hun smartphone, kiezen voor een tweede apparaat?
Als je geen smartphone hebt, dan snap ik dat je een Garmin wilt, maar heb je wel een smartphone, dan kun je m.b.v. extra stroom uit een goed powerpack ook navigeren.
Toch?
CoolRX schreef:Ik probeer er achter te komen waarom mensen naast hun smartphone, kiezen voor een tweede apparaat?
Als je geen smartphone hebt, dan snap ik dat je een Garmin wilt, maar heb je wel een smartphone, dan kun je m.b.v. extra stroom uit een goed powerpack ook navigeren.
Toch?
Ik had eerder een smartphone dan een Etrex, maar dus toch een Etrex gekocht, en geen seconde spijt van gehad. De Etrex is voor mij veel geschikter voor fietsvakanties met lange fietsdagen, slecht weer, weinig oplaadmogelijkheden, soms ruwe omstandigheden (fiets op de grond leggen omdat ik geen standaard wil). Ik zou alleen een Smarthone als navigatiemiddel willen opteren als dit voor dagritjes is die ik gelijk wil delen met de wereld. Maar dat instant delen vind ik niet interessant, en zelfs voor dagritjes vind ik de Etrex fijn.

Weet je: je kunt je Smarthone ook als zaklamp gebruiken. Maar geef mij maar een hoofdlamp. Zelfde bij een multitool: geef mij maar losse inbussleutels.
Precies, ook ik heb al jaren een smartphone, maar het gedonder met die dingen is altijd dat als je er wat mee gaat doen ze zo leeg zijn. Onderweg gebruik ik de telefoon nauwelijks, dus die staat vrijwel steeds uit, en gaat dus al gauw een week mee. 's Avonds gaat hij even aan om smsjes uit te wisselen met mijn vrouw. En natuurlijk voor noodgevallen. Ik heb een ultrakleine powerbank voor precies een lading zodat ik mijn telefoon niet in het toiletgebouw hoef neer te leggen, en dat is het. Samen sowieso stroom voor een week of twee.
Mijn Etrex 30 gaat 4-5 dagen mee op een set oplaadbare batterijen, dus met twee paar extra oplaadbare batterijen heb ik geen powerbank of lader nodig. Simpeler kan niet wat mij betreft.
Maar laat ieder vooral doen wij hij/zij zelf het prettigst vindt. Niet iedere tocht is ook hetzelfde.
willem.m schreef: De Etrex is voor mij veel geschikter voor fietsvakanties met lange fietsdagen, slecht weer, weinig oplaadmogelijkheden, soms ruwe omstandigheden (fiets op de grond leggen omdat ik geen standaard wil).
Lange fietsdagen, geen probleem. Slecht weer -> Hoesje, geen probleem. Weinig oplaadmogelijkheden -> PowerPack 20.000mAh, geen probleem. (En wat gebruik je dan om je smartphone geladen te houden??) Ruwe omstandigheden -> montage op bovenbuis achter balhoofd, geen probleem.
Wim schreef: Precies, ook ik heb al jaren een smartphone, maar het gedonder met die dingen is altijd dat als je er wat mee gaat doen ze zo leeg zijn.
Volgens mij heb je dat probleem dus niet meer als je een groter powerpack meeneemt.
willem.m schreef: Veel geschikter voor fietsvakanties
Nogmaals ten overvloede, ik wil graag begrijpen waarom een Garmin dan zo veel geschikter is. Tot nu toe heb ik nog geen dingen gehoord die mij doen besluiten er een te kopen.
Ik heb een Samsung galaxy s4 mini en in de zon zie ik bijna niks

geef mij dan maar een goede gps

Mario
supermario schreef:Ik heb een Samsung galaxy s4 mini en in de zon zie ik bijna niks. geef mij dan maar een goede gps
Mario
Kijk, dat zou een goede reden kunnen zijn. Bij mij zit de smartphone op de bovenbuis, en omdat ik meestal op het ligstuur lig, zit deze meestal uit de zon onder mij, en kan ik het prima zien.
CoolRX schreef:Klopt, er zijn goed en slechte hoesjes, maar voor bijna alle bekende merken zijn goede beschermhoesjes te krijgen.
Tsja, de Galaxy S mini's behoren daar echter niet toe. Weinig beschikbare hoesjes, en de hoesjes die er al zijn, zijn gewoonweg niet voldoende waterdicht.
CoolRX schreef:Ik denk dat tegenwoordig de meeste mensen een smartphone hebben, en dat ze die tijdens een rit ook meenemen. Ik probeer er achter te komen waarom mensen naast hun smartphone, kiezen voor een tweede apparaat?
Als je geen smartphone hebt, dan snap ik dat je een Garmin wilt, maar heb je wel een smartphone, dan kun je m.b.v. extra stroom uit een goed powerpack ook navigeren.
Toch?
Omdat mijn Garmin 810 met navigatie en kaart aan ca 10 uur mee gaat. De S4 mini ongeveer 5 uur. En dat terwijl er in de 810 een accu van ca 800 mAh inzit, en de S4 mini een accu van ca 1900 mAh heeft. Met een enkele dag fietsen, ben ik dan direct verplicht om met de smartphone een accu pack erbij te gebruiken. En voor een meerdaagse tocht ben ik met een smartphone direct verplicht tot een vrij zware power bank ivm een lichtgewicht lipstick model die ik nu met de 810 kan gebruiken.

En als laatste kan ik met de 810 en een powerbank van 15k mAh probleemloos 2 weken erop uit trekken zonder afhankelijkheid van een stopcontact. Zou ik dit met de smartphone willen doen, dan zou ik ruim 2kg aan power banks mee moeten nemen :lol:.
Afgelopen zomer in Zwitserland en Italie gefietst met een iPhone SE voor navigatie. Waterdichte Catalyst-case en opladen via SON. Smartphone zat vrijwel continu op 70-100% lading. Enige uitzondering was tijdens de beklimming van de Simplonpas.
Helderheid was geen enkel probleem, reflectie heel soms, met laagstaande zon in de rug. Voorlopig voor mij nog geen dedicated GPS.
Denk dat ik wat conclusies kan trekken:
1) Ga je echt de wildernis is waar je weken achter elkaar geen stroombron hebt, en je hebt geen dynamo in je voorwiel, dan is een dedicated GPS een goede optie.
2) Als je geen goed waterdicht, stootvast hoesje kunt vinden voor je smartphone, dan is een aparte GPS een goede optie.
3) Heeft je smartphone geen amoled of anti glare scherm, en/of kun je deze slecht aflezen buiten, dan is een aparte GPS een goede optie.
4) Gooi je je fiets regelmatig op de grond waarbij je bang bent dat je smartphone beschadigd, dan is een aparte GPS een goede optie.

Dus... voorlopig nog geen dedicated GPS voor mij. :lol:
CoolRX schreef:dus... voorlopig nog geen dedicated GPS voor mij. :lol:
Waarvan akte!
Voor mij geldt inderdaad ook dat ik niet vertrouw op de interne accu van een smartphone. AA-batterijen zijn overal te koop als het opladen even niet lukt. Of als je lader stuk gaat. Of gestolen wordt. Beide zijn mij een keer overkomen.

Verder vind ik smartphones ook te kwetsbaar. Die van mij zou niet eens op het stuur passen, aangezien ik een vrij grote heb, om beter te kunnen bloggen. En een powerbank, ik weet het niet zo. De hele dag dat stekkertje in die fragiele USB-poort terwijl je over de kasseien stuitert. Gaat het kapot, heb je meteen helemaal niks meer. Dingen die zo cruciaal zijn als navigatie en communicatie, heb ik liever niet geïntegreerd.

Dus tot nader order hou ik het op een klein, robuust, 100% waterdicht kastje op m'n stuur.

Groetjes,
Walter
Ik heb ook jaren gemeend dat mijn smartphone met OSMand in samenwerking met een powerbank het maar moesten aankunnen. Maar een eTrex 35T werkt veel handiger weet ik nu.
Veel meldingen over problemen komen van de OpenFietsMap die men op dit toestel zet. Ik vind de standaard topoActive kaarten prima, deze werkt foutloos.
Deze GPS is noch supersimpel, noch snel. Het is geen auto-TomTom. Maar van Garmin komende, heeft hij verbazend weinig kinderziektes. En beter dan Garmin ga je niet vinden, dan kan je beter met je smartphone blijven fietsen.
waltertje schreef: AA-batterijen zijn overal te koop als het opladen even niet lukt. Of als je lader stuk gaat. Of gestolen wordt. Beide zijn mij een keer overkomen.
...... Dingen die zo cruciaal zijn als navigatie en communicatie, heb ik liever niet geïntegreerd...
Klopt, als je smartphone stuk gaat, dan kun je niet meer bellen en navigeren. Het idee van een backup is een goede. Eens even kijken of ik ook OSMAND op mijn werktelefoon kan zetten... :lol: :lol: :lol: