Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Garmin Etrex Touch 35 - Forum Wereldfietser

Ervaringen Garmin Etrex Touch 35

Zijn er hier lezers die de Garmin Etrex Touch 35 als fietsvakantie-navigatie gebruiken? (intensief, dagelijks gebruik, track volgen, geen routering)

Ik lees vooral positieve berichten over dit toestel, op een zeer slechte review op Tweakers na, hier te lezen: https://tweakers.net/productreview/1384 ... ropa).html

De kaart zou soms vastlopen et cetera. Ik was benieuwd of er mensen zijn die zaken uit deze review herkennen, of juist heel content zijn. Meneer Zwijn is er in elk geval probleemloos mee naar Rome gefietst, lees ik elders op het forum.
Forumlid Waltertje is nu onderweg in Frankrijk. Zijn paar maanden oude Etrex 35 heeft spontaan een totale blackout gekregen. Hij fiets nu op papieren kaarten. Lees zijn verhaal hier:
http://www.fietsersafstappen.nl/2016/08/27/uitzicht/
Hoi Eric,

Grappig, ik volg hem op twitter en had ook meegekregen dat z'n Garmin stuk was. Ik had alleen wel het idee dat het een ouder model Etrex betrof, en niet de Touch 35. Ik zal het eens navragen.
ReinoudN schreef:Hoi Eric,

Grappig, ik volg hem op twitter en had ook meegekregen dat z'n Garmin stuk was. Ik had alleen wel het idee dat het een ouder model Etrex betrof, en niet de Touch 35. Ik zal het eens navragen.
Even op twitter zoeken naar "Walter" en "etrex" en je hebt je antwoord.
ericplan schreef:
ReinoudN schreef: Even op twitter zoeken naar "Walter" en "etrex" en je hebt je antwoord.
Ik zie het ja. Had op Walter+Garmin gezocht en het toen niet gevonden.
Niet zo mooi!

Is dit dan iet software-matigs dat mogelijk bij een update opgelost zou kunnen worden of is de hardware gewoon brak en kan ik dit model ook komend jaar beter links laten liggen?

Walter had het er over dat ie, tegen zijn gewoonte in, geen reserve SD bij zich had. Dan denk ik dat ie z'n kaart in het Interne Geheugen had (ik ben er niet erg in thuis dus correct me if I'm wrong)

Het Interne geheugen lijkt vooral, ook in de Tweakers Horror-review, problemen te geven.
Zou dan een aparte kaart op een Micro SD niet wél gewoon kunnen foutloos kunnen werken?
Garmin maakt mooie spullen. Wat er met deze versie mis is, weet ik niet. Ik hou het voorlopig op m'n iphone, zeker nu ik afgelopen zomer goede ervaringen had met opladen (opgeladen houden) via m'n Son-naafdynamo.
Ik heb een Etrex Touch 25. Fijne interface, goed scherm, nog geen last van bugs gehad.
Grootste nadeel is de beperkte accuduur, ik haal amper 9 uur op een setje 2750mAh AA batterijen.
Bocky schreef:Ik heb een Etrex Touch 25. Fijne interface, goed scherm, nog geen last van bugs gehad.
Grootste nadeel is de beperkte accuduur, ik haal amper 9 uur op een setje 2750mAh AA batterijen.
Het kunnen gebruiken van normale AA-batterijen is zeker een voordeel, maar ik snap niet dat Garmin geen accu-pack heeft met een veel grotere capaciteit. Dat zou best kunnen met buitenmaten van twee AA-cellen, maar met een li-ion-batterij als basis.
Ik heb nu ongeveer 4 jaar de etrex 30. Hij betalt heel goed en wordt vaak gebruikt, zowel voor fietsen als wandelen. Het laatste jaar had hij een aantal keren kuren dat hij opeens uitviel. Ik heb ook al met de JaVaWa tool gekeken of er fouten waren. Afgelopen vakantie was het ook weer raak. In plaats van het spoor bij 'waarheen'te laden heb ik hem maar bij sporenbeheer aangezet op de kaart. Dan deed hij het prima, maar is je spoorlijntje wel wat dunner. 2 keer is hij vervolgens nogmaals spontaan uitgevallen. Ik heb toen opnieuw opgestart en de kaart een km uitgezet. Vervolgens weer aan en dan deed hij het weer normaal. Ik weet natuurlijk niet of het ook met de etrex 35 touch zo is, maar dit zijn mijn ervaringen. Verder ben ik er echt super blij mee!
Wat er precies fout is gegaan bij Walter en wat mensen die de TransContinentalRace fietsten waarbij die ook stuk ging weet ik niet (Er waren er daar een paar heel boos).

Mijn Etrex30 werd opeens gereset toen ik zonder nadenken de usb-kabel verwijderde terwijl die nog aanstond. Gevolg is alle instellingen weer op 0 en alle afstanden ook. Alles wat op de SD-kaart stond staat er nog wel op, maar ik zorg er wel voor een backup mee te nemen, en de tracks heb ik dan ook nog op een tablet staan (icm Osmand)
Of mijn volgende GPS er weer een van Garmin wordt is onwaarschijnlijk op dit moment.
Het op zwart gaan van een garmin outdoor toestel komt in het gros van de gevallen door de Open Fiets Map. Da's een gratis, open source, kaart; gemaakt met niet officiele software.

Een geweldig product, maar het kan leiden tot 'struikelen' van het toestel. Vooral rotondes lijken probleemveroorzaker.

Niet echt een heel groot probleem. Kwestie van even laten herstarten en verder fietsen (en hopen dat je niet te veel rotondes tegenkomt)

Kan echter af en toe ook 'dieper' zitten, waardoor het toestel niet meer op wil starten.

Daarom verstandig de OFM altijd op SD te zetten ipv op intern geheugen. Bij opstartproblemen is het dan immers een kwestie van (tijdelijk) even de SD verwijderen.
MrGPS schreef:Daarom verstandig de OFM altijd op SD te zetten ipv op intern geheugen. Bij opstartproblemen is het dan immers een kwestie van (tijdelijk) even de SD verwijderen.
Dank voor deze tip!
MrGPS schreef:Het op zwart gaan van een garmin outdoor toestel komt in het gros van de gevallen door de Open Fiets Map. Da's een gratis, open source, kaart; gemaakt met niet officiele software.

Een geweldig product, maar het kan leiden tot 'struikelen' van het toestel. Vooral rotondes lijken probleemveroorzaker.

Niet echt een heel groot probleem. Kwestie van even laten herstarten en verder fietsen (en hopen dat je niet te veel rotondes tegenkomt)

Kan echter af en toe ook 'dieper' zitten, waardoor het toestel niet meer op wil starten.

Daarom verstandig de OFM altijd op SD te zetten ipv op intern geheugen. Bij opstartproblemen is het dan immers een kwestie van (tijdelijk) even de SD verwijderen.
Als het kan struikelen over zoiets gewoons kan ik het geen geweldig product vinden. Zo goedkoop zijn die dingen nu ook weer niet.
ReinoudN schreef: (intensief, dagelijks gebruik, track volgen, geen routering
Ik heb zelf ooit uitgebreid gekeken naar de voordelen van een extra apparaat t.b.v. navigatie, t.o.v. het gebruik van de smartphone die ik standaard altijd bij me heb, en die heb ik niet kunnen vinden.
CoolRX schreef:
ReinoudN schreef: (intensief, dagelijks gebruik, track volgen, geen routering
Ik heb zelf ooit uitgebreid gekeken naar de voordelen van een extra apparaat t.b.v. navigatie, t.o.v. het gebruik van de smartphone die ik standaard altijd bij me heb, en die heb ik niet kunnen vinden.
Wil jij wel met je smartphone in de stromende regen fietsen???

Ik heb al 8 jaar de Etrex 30 met de OFM fietskaart van heel Europa op een sd kaart en deze is onderweg nog nooit uitgevallen of vast gelopen. Accu duur met 2 oplaadbare batterijen is bij intensief gebruik ook ivm geocachen onderweg ongeveer 20 uur!
Ik heb een Garmin Etrex Touch 35 en ben er tevreden over, meer dan 2000 km mee gefietst met de OpenFietsMap en nooit problemen gehad zoals uitvallen.

Wat ik goed vind van het toestel:
  • het scherm blijft goed te lezen in fel zonlicht, maar dit is bij vele GPS-sen
  • Werkt op normale AA-batterijen loopt, in ieder geval een hele dag
  • het Ant+ ondersteuning heeft voor een snelheidssensor, een trapfrequentie sensor en een temperatuursensor die ook de laagste temperatuur gedurende de nacht onthoud.
  • Ook goed bruikbaar voor wandelen
Het touch screen is een voordeel voor dingen als zoomen en verschuiven maar heeft als nadeel dat je het niet met handschoenen kan bedienen en het is minder betrouwbaar dan de knoppen die ik van de Etrex HCX was gewend, soms heb je meerdere pogingen nodig om te bereiken wat je wilt.

Wat het toestel niet kan is je navigatieaanwijzingen geven aan de hand van een track maar natuurlijk kan je wel een track op het scherm volgen. Wil je navigatieaanwijzingen hebben dan moet je een bestemmingen aangeven of een route gebruiken. Voor mij geen nadeel maar als je dit een nadeel vind moet je een toch aan een Oregon of Edge denken.

Wat betreft de negatieve berichten op het Internet: Wees je bewust dat vooral als mensen slechte ervaringen hebben dit posten, de goede ervaringen hoor je niet of nauwelijks. Als je veel slechte ervaringen leest dan kan dat bijvoorbeeld zijn omdat het product heel veel verkocht wordt er een heel klein deel problemen heeft. Andere opmerking is dat er nog steeds firmware updates uitkomen en daarmee zou de software nog stabieler moeten worden.
Ik heb de Etrex 30, en ben erg tevreden. Ik kan op een set goede oplaadbare batterijen (tracks volgend) 4-5 dagen fietsen. Dat betekent dat ik met nog 2-3 paar reserve oplaadbare batterijen een flinke tocht kan maken zonder gedoe met laders of zo. Met je telefoon gaat dat echt niet (die staat bij mij goeddeels uit en hoeft dus ook nauwelijks opgeladen te worden). De Etrex is bovendien licht en goedkoop. Ik wilde geen touchscreen omdat dat meer stroom gebruikt, en wat minder helder is. Ik vond het gemak van een touchscreen niet zo belangrijk: al fietsend moet je gewoon fietsen. Het enige wat ik af en toe doe is in en uitzoomen, maar dat is een heel simpel knopje.
Ik was aanvankelijk was sceptisch over een gps. Ik kan prima met kaarten overweg, en vond een keertje verdwalen toch ook wel romantisch. Maar ik ben helemaal om. Mijn praktijk is dat ik juist wat avontuurlijker durft te zijn, en vooral dat de navigatie zoveel simpeler is dat ik meer aandacht voor het landschap kan hebben.
MrGPS schreef:Het op zwart gaan van een garmin outdoor toestel komt in het gros van de gevallen door de Open Fiets Map.
Ik heb een etrex 30 en ben erg tevreden, vergelijkbaar met wat Wim schrijft. Maar er zijn dagen dat het scherm een of twee keer uit gaat. Dan moet ik m even opstarten. Het viel me op dat enkele keren gebeurde in de buurt van een hoogspanningsmast, alsof dit iets ontregelt. Maar dat kan ook toeval zijn. In ieder geval komt het op zwart gaan zo weinig voor dat de voordelen ruim, ruimschoots opwegen tegen de nadelen.
Aanvankelijk had ik een Openfietsmap van slechts een deel van Europa (de Rome routes), en had ik nooit problemen. Tegenwoordig heb ik vanwege een andere tocht een kaart van zowat heel Europa. Nu loopt het ding wel een enkele keer vast, maar niet vaak genoeg om echt hinderlijk te zijn. Maar misschien is er wel zonder dat ik het in de gaten heb gehad een systeem update geweest.
Systeem-updates komen niet vaak voor en als ze voorbij komen krijg je daar een melding van in Basecamp als je je GPS hebt aangesloten op de PC. Je zal zelf de beslissing meten nemen of die update de moeite waard is. Als je tevreden bent met wat je hebt hoef je het niet te voorzien van een nieuwere versie. Het is sowieso verstanding om even te wachten of anderen melding maken van nieuwe uitdagingen of niet.