Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tenten van Luxe Outdoor - Forum Wereldfietser

Tenten van Luxe Outdoor

Luxe Outdoor is voor velen een onbekend merk, maar toch wil ik jullie kennis laten maken met de tenten die ze maken. Waarom? Omdat ze (vind ik) mooie tenten maken tegen erg scherpe prijzen. Veel van hun tenten zijn erg geschikt voor wereldfietsers. Ze bieden namelijk redelijk veel ruimte, zijn stevig, gemakkelijk op te zetten en hebben toch een laag gewicht.

Luxe Outdoor is gevestigd in Hong Kong en maakt al een jaar of 15 tenten en aanverwante outdoorartikelen. Een uitgebreid dealernetwerk kent Luxe Outdoor niet; voor zover ik weet werken ze alleen met online winkels. In Nederland heb ik nog geen kunnen vinden, wel zijn er meerdere in andere Europese landen.

Op de Fiets en Wandelbeurs van dit voorjaar kwam ik het model Sil Hexpeak V4 tegen op de stand van de Rugzaklopers.Tijdens het Nazomerweekend Harskamperdennen 2016 zag ik een deze (of een groter model) ook. Zelf heb ik gekozen voor de Lightwave II, ik zal daar later iets over posten in dit topic.

Dealers Europa
In het topic 'MSR tent' zijn de tenten van Luxe Outdoor ook besproken. Kijk dus ook daar even voor informatie over deze tenten.
Dit is ook nog een dealer. België

http://www.verreweg.be/tenten---tarpen/ ... anguage=nl
Keuze voor deze tent
Ik heb voor deze tent gekozen, omdat deze toch vrij ruim is, maar wel licht (1830g zelf gewogen). Wat me erg aansprak in het ontwerp zijn de ventilatiemogelijkheden, waarmee ik hoop dat de tent ook in de winter te gebruiken is. Het formaat is anderhalf, wat ik beschouw als een ruime éénpersoons, precies wat ik zocht voor fietsen.

Niet gekozen voor de Sil Heaxpeak
Ik heb niet gekozen voor de Sil Hexpeak V4/V6/V6e, waar ik eerder in geïnteresseerd was. Deze tent heeft toch meer naden (meer kans op lekkage), is hoger (bij kou gaat daar de warmte zitten), je hebt een stok in het midden van de tent en de ventilatiemogelijkheden zijn beperkt. Hoewel de hoogte in het midden groot is, is deze bij hoofd- en voeteneinde wat beperkt. Positief aan de Hexpeaks vind ik wel de uitwisselbaarheid van varianten van de binnentent. Een binnentent die je zonder buitentent kan opzetten, maar ja... wanneer doe je dat?

Ervaringen dusver
Ik heb de tent nu 1 weekend gebruikt, tijdens het Nazomerweekend Harskamperdennen vorige week (tent kwam binnen op dag van vertrek). Tot dusver ben ik erg positief en voldoet de tent absoluut aan mijn verwachtingen. De ventilatie werkt echt super, dat merkte ik erg goed toen ik deze eerst dicht had (condensvorming). Tijdens de nachtelijke regenbuien ben ik absoluut droog gebleven, terwijl ik de naden nog niet eens waterdicht gemaakt (met de bijgeleverde seamseal).

Footprint
Ik heb er een footprint van Tyvek bij besteld. Lekker licht en compact! Ik had geen doorslag van water, wel merk ik dat een witte footprint snel vies wordt. Ook was de footprint niet helemaal passend voor deze tent, eigenlijk is deze wat te breed. Ik denk dat ik de footprint zelf wat kleiner maak.
De praktijk zal uitwijzen hoelang deze footprint het houdt, anders kan ik nog altijd kiezen voor een wat stevigere footprint van een ander merk of eigen makerij.

Levering via High Mobility Gear (HMG)
Ik heb de tent besteld bij High Mobility Gear (HMG), een Franse online winkel. Ik ben erg positief over HMG. HMG reageert snel en goed op vragen. Daarnaast is HMG een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Duitse Luxe Outdoor.
De levering was supersnel. Ik heb op dinsdag besteld en donderdag stond de postbode aan de deur. Helaas was ik die dag niet thuis, maar kon ik de tent de volgende ochtend ophalen bij een pickup point.

Andere gebruikerservaringen
Een uitgebreide (positieve!) gebruikerservaring lees je op dit blog. Hier is de tent 4 weken getest tijden een reis door Canada in diverse omstandigheden, met zowel 1 als 2 personen.

Foto's
Ik heb nog geen foto's gemaakt van mijn eigen tent, maar hier vind je wat foto's van de site van luxeoutdoor.de:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Meer foto's en info (en filmpje!) vind je hier.
AndreM schreef:Dit is ook nog een dealer. België

http://www.verreweg.be/tenten---tarpen/ ... anguage=nl
Dank voor de tip, ik heb 'm toegevoegd. Ze leveren trouwens alleen de Sil Hexpeak V4.
Blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk geweest in de bedoeling van mijn topic. Ik ben geen verkoper van deze tenten of heb anderzins connecties met dit merk. Ik ben gewoon een enthousiaste gebruiker die zijn ervaringen wil delen met anderen.
Koffiekop schreef:Blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk geweest in de bedoeling van mijn topic
hoezo? Ik vind het een leuke opzet! Bovendien vind ik dit een erg interessant merk. Grappig te zien wat er gebeurt wanneer de makers zelf de retail markt op gaan. Ben natuurlijk ook heel benieuwd hoe er met garantie zaken en zo wordt omgegaan
Ook ik heb een tent van Luxe Outdoor: de Mini-Peak II. Een iets of wat (voor mij toch) uitgebreide review kan je terugvinden op mijn website: http://kikitjah.weebly.com/asia-2016-cy ... rsion-2015

Ik ben er alleszins heel erg tevreden van!
Zonder iets aan het plezier van je nieuwe tent af te willen doen: ik vind die tent nogal lijken op de Robens Starlight2 die 300 gram zwaarder is maar volgens de specificaties beter van kwaliteit (zwaarder doek, getapte naden, meer ventilatiemogelijkheden) en aanzienlijk goedkoper: http://www.tentcenter.nl/product/570819 ... ght-2.html.
Die stok aan de buitenkant is IMHO ook niet echt onhandig. Bij mij zit alles aan elkaar. Ik leg dat ding uit, klik de stok eraan en klaar; geen gewurm in ene regenbui. Ik timede 3 1/2 minuut voor het topzetten (naspannen ook nog 1 1/2 overigens). Dat is evenveel als ik nodig heb voor mijn Hilleberg.
En de bestelling: ik bestelde mijn exemplaar zaterdagavond om half twaalf en zondagochtend om half twaalf stond de postbode voor de deur :D .
Die tent van Robens ziet er inderdaad ook wel goed uit. Als ik goed lees, is die 600 gram zwaarder. Dat is toch een flink verschil.
Coolblue is inderdaad een superbedrijf, heb ik alleen maar goede ervaringen mee.
arnob schreef:Zonder iets aan het plezier van je nieuwe tent af te willen doen: ik vind die tent nogal lijken op de Robens Starlight2
Visueel zijn er zeker overeenkomsten maar daar houdt 't ook wel mee op.
De Robens heeft een heel andere, gesloten binnentent, heeft opbergruimte in het voorportaal. Staat tegenover dat ie minder groot (hoog en lang) is. Van een ander materiaal (polyester vs nylon) en belangrijk een veel grotere pakmaat heeft, flink (30%) zwaarder is en in ruil daarvoor veel goedkoper is. € 119,- vs € 210,-- Wat mij betreft toch een beetje appels met peren vergelijken.
Oops, ik had helemaal het materiaalverschil over het hoofd gezien en alleen naar de waterkolom gekeken. Ik begrijp nu ook het prijsverschil. :oops:
Hier nog een filmpje van de Hexpeak, onlangs uitgebreid getest in de UK. Storm en regen goed doorstaan. Af en toe viel er toch nog een waterdruppel binnen vanuit de nok, zal de naden nog eens goed moeten nabehandelen met silnet. De binnentent kon ik erg goed droog houden ondanks het vochtige weer. Geen last van condens (hoewel de binnenkant van de buitentent 's ochtends vaak nat was van het condens). Je kan de binnentent makkelijk opzetten en afbreken terwijl de buitentent staat, erg handig tijdens de regen. De tent is ook veel sneller op te zetten dan de MSR, zoals je in de video kan zien. De Hexpeak gebruikten we ook om tijdens regendagen binnen te koken en te eten.



Zie ook mijn andere filmpjes op https://www.youtube.com/playlist?list=P ... ov0_QwdgjG
Koffiekop schreef:Blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk geweest in de bedoeling van mijn topic. Ik ben geen verkoper van deze tenten of heb anderzins connecties met dit merk. Ik ben gewoon een enthousiaste gebruiker die zijn ervaringen wil delen met anderen.
Koffiekop, waarom staat dit topic in commercieel nieuws? Kan m.i. beter naar uitrusting omdat het gaat over gebruikservaringen, geen verkooppraatjes. Misschien dat de moderator het kan verplaatsen?
De tovenaar schreef:
Koffiekop schreef:Blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk geweest in de bedoeling van mijn topic. Ik ben geen verkoper van deze tenten of heb anderzins connecties met dit merk. Ik ben gewoon een enthousiaste gebruiker die zijn ervaringen wil delen met anderen.
Koffiekop, waarom staat dit topic in commercieel nieuws? Kan m.i. beter naar uitrusting omdat het gaat over gebruikservaringen, geen verkooppraatjes. Misschien dat de moderator het kan verplaatsen?
De moderator van dit forum heeft dit in zijn wijsheid besloten. Mijn reactie hierop heeft hij niet nader toegelicht. Ik heb het topic inderdaad bedoeld als plaats om gebruikerservaringen te delen.
De eerste post leek een commerciële inslag te hebben. Dat is ook per PB uitgelegd. Nu het topic meer een uitwisseling van ervaringen aan het worden is, past het inderdaad beter in uitrusting dan in commercieel nieuws.
Ik heb hem daarom weer verplaatst naar uitrusting.

Zo zie je dat inzicht kan wijzigen en hier proberen we flexibel mee om te gaan.
Gelukkig maar dat wij als Wereldfietsers flexibel zijn!
Hmmm... hexpeak V4e. Ook interessant. Zijn hier inmiddels meer ervaringen mee? Zo te zien moet deze tent uit het buitenland komen. Heeft er iemand nieuwe ervaringen/tips met de tent en/of met het aanschaffen ervan.
Intussen drie jaar ervaring met deze tent en nog steeds erg tevreden. Vlgs mij moet die nog steeds in het buitenland worden besteld maar dat mag geen probleem zijn. Inmiddels zijn er op Aliexpress talloze vergelijkbare tipi varianten te koop voor de helft van de prijs. Als ik nu opnieuw een tent zou moeten kopen zou ik 'm in China bestellen.
Inmiddels van Aliexpress een betere (?) en ruimere binnentent gekocht van 3F UL Gear. Is niet specifiek gemaakt voor de Hexpeak maar meer voor andere Golite SL3 klonen (oa de Nigor Wickiup 3). Die hebben dezelfde footprint maar zijn iets hoger. Voor €67 incl verzendkosten geen geld dus maar de gok gewaagd (een vergelijkbare binnentent van Nigor kost €200). De hoogte bleek te passen, echter de footprint blijkt iets aan de ruime kant, maar door de tentstok wat hoger te zetten gaat het allemaal wel.

Filmpje: