Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ontwikkelingen in Powerbanks - Forum Wereldfietser

Ontwikkelingen in Powerbanks

Ik zag een recent topic over een 20K mAh Xiaomi powerbank en bedacht me toen. Hé, welke standaarden ondersteunen die apparaten eigenlijk? De technologie van het opladen staat namelijk ook niet stil. Er is natuurlijk een Apple fast charge protocol en een jaar geleden heeft Qualcomm (verantwoordelijk voor o.a. snap dragon processoren die je veel in Android telefoons aantreft) de Quick Charge 3.0 standaard geïntroduceerd.

https://tweakers.net/nieuws/105263/qual ... rheen.html

https://www.qualcomm.com/news/snapdrago ... technology

Het zal duidelijk zijn dat verschillende leveranciers hier op gedoken zijn. Er zijn bijvoorbeeld QC2.0 en QC3.0 compatible powerbanks beschikbaar die je telefoon veel sneller opladen dan tot nu toe gebruikelijk. (Je telefoon moet die standaard natuurlijk wel ondersteunen).

Voor mij als fietsert is het echter veel belangrijker dat mijn powerbank zo kort mogelijk 'onbeheerd' ergens ligt (lees: in de toiletruimte, gemeenschappelijke ruimte, restaurant, bij de buren die wel stroom hebben of bij een receptie).

Ook daarin wordt gelukkig steeds beter voorzien maar is natuurlijk wel een punt van aandacht. je hebt dan een QCx.0 (liefst zo hoog mogelijk: bijvoorbeeld QC3.0) wandadapter nodig. èn een powerbank die voor de INPUT <!> ook die QC standaard ondersteunt. En oh ja. De kabel moet ook van onbesproken gedrag zijn!

Ik heb zelf inmiddels wat spullen van de firma BlitzWolf en ben daar zeer tevreden over. Echter nog geen electronica dus ik heb hier zelf nog geen ervaring mee.

Wandadapter: De De BlitzWolf® BW-S6 ondersteunt QC3.0 (en lager)
Powerbank: De BlitzWolf® BW-P3 ondersteunt QC3.0 en o.a. Apple Fast charge. (output)
Powerbank: De BlitzWolf® BW-P1 ondersteunt QC2.0 output en lijkt om die reden dus minder aantrekkelijk. De P1 ondersteunt echter wel QC2.0 op de input kant (de P3 ondersteunt dit niet) en laadt dus zelf sneller op en is daarmee op dit moment aantrekkelijker.

Qua Powerbank lijkt de P1 dus een interessante optie in combinatie met de S6 oplader.

Wij hebben dit jaar overigens met twee powerbanks gewerkt: ééntje in het gebruik en ééntje om op te laden. Twee banks van 8000mAh. Dat ging prima. Bovengenoemde powerbanks leveren 10000mAh. en kosten in china € 22,-- per stuk. genoemde QC3.0 oplader kost € 12,--. allemaal inclusief verzendkosten (gratis, ja ik verzin het niet) maar exclusief eventuele douane kosten. Om die reden een goed idee om die onderdelen apart te laten komen (sorry, niet erg duurzaam) omdat je dan een beetje onder de invoer limieten [/disclaimer] blijft. blijf je al met al onder de € 60,-- en blijf je onder de 650 gram.

Vraag aan mij zou natuurlijk zijn: Maar waarom heb je zelf die powerbank combi nog niet aangeschaft? Welnu de verwachting is dat er nog een powerbank op de markt komt die ook de QC3.0 standaard gaat ondersteunen op de INPUT zijde en daarmee zou je 't spul nog korter uit het oog hoeven hebben.

Zo... nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met genoemde elektronica of wellicht betere ideeën heeft. Een redo van de naaf vs. powerbank discussie is niet mijn doel
Lees voor deze 2 powerbanks ook de reviews van dodge op tweakers.

Zie:
P1: https://dodgereviews.tweakblogs.net/blo ... -powerbank
P3: https://dodgereviews.tweakblogs.net/blo ... -powerbank

Hij heeft overigens ook een mooie spreadsheet van al zijn tests:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 1823173531
Goed idee om naar oplaadtijd te kijken zodat de powerbank zo kort mogelijk 'onbeheerd' ergens ligt.
In de artikelen gelinkt door Stef lees ik dat het laden zes uur duurt en dan vraag ik me af of met een kleine verbetering naar bijvoorbeeld vier uur je echt iets op schiet.

De datasheet van een Panasonic 18650 cel zegt dat je kan snelladen in 100 minuten. Op verschillende andere plekken lees ik dat laden met 1C niet al te slecht zou zijn en dat zou betekenen een uur. Na de snelladen kan je nog langzaam verder laden maar dat zou je moeten zien als optioneel.

Een uur of anderhalf uur zijn wat mij betreft mooie tijden, dat kan tijdens een café- of restaurantbezoek.

Het lijkt me dat als iemand met z'n powerbank op de markt komt het niet meer op 5 Volt gaat, want meerdere Ampères op 5 Volt is geen goed idee wat je al ziet aan de hand van de opmerking over kabels.

Het recept voor een snel laadbare powerbank ik dus denk ik een lader die laadt met 1C of 0,75C naar zeg 80% van de maximale capaciteit en optioneel verder laadt op lagere stroom. Verder heeft z'n lader heeft een hogere voedingsspanning van bijv. 12 Volt.
Mooi overzicht Stef! Interessante informatie ook.

Als ik het goed begrepen heb is dat ook wel het idee met die QC standaarden. Naar 80% gaat het rap en het laatste stukje langzaam om te voorkomen dat je de accu beschadigt. (al moet ik toegeven dat ik onvoldoende materie deskundig ben om aan te kunnen geven wat er dan stuk zou gaan.

Ik denk overigens dat versnelling van het opladen wel degelijk zin heeft. Mij gebeurt het nog te vaak dat m'n powerbank nog verre van opgeladen is wanneer ik wil gaan slapen.

Grappig om te zien dat uit het interessante spreadsheet van Stef inderdaad blijkt dat het opladen van de BlitzWolf P1 (alleen met QC!) de 10K mAh (in het echt 9K) binnen 4 uur en 22 minuten bereikt wordt. Terwijl het nieuwere model dat niet met QC kan opladen 5 u 22 m nodig heeft voor volgens mij minder mAh.
AndreM schreef:Grappig om te zien dat uit het interessante spreadsheet van Stef inderdaad blijkt dat het opladen van de BlitzWolf P1 (alleen met QC!) de 10K mAh (in het echt 9K) binnen 4 uur en 22 minuten bereikt wordt. Terwijl het nieuwere model dat niet met QC kan opladen 5 u 22 m nodig heeft voor volgens mij minder mAh.
Voor wat betreft de quick charge, 4u22m idd tot 100%, maar op circa 3u40m vlakt de curve af zoals je in de grafiek kunt zien. Die extra 40 minuten zou ik als optioneel beschouwen om het maximale uit de powerbank te halen.

Het verschil in laadtijden tussen de P1 en P3 is inderdaad aanwezig ja. Zonder QC wint de P3. Maar versus de QC van de P1 redt deze het niet.

Het voordeel van de P3 is dan weer wel dat het een 3-cel powerbank is versus een 4-cel powerbank van de P1. Hierdoor lichter in gewicht. Met de P3 kom je dan ook uit op 35.2 mAh/g, terwijl de P1 33.8 mAh/g geeft.
daulagari schreef:De datasheet van een Panasonic 18650 cel zegt dat je kan snelladen in 100 minuten. Op verschillende andere plekken lees ik dat laden met 1C niet al te slecht zou zijn en dat zou betekenen een uur. Na de snelladen kan je nog langzaam verder laden maar dat zou je moeten zien als optioneel.
Het probleem zit hem eigenlijk altijd in de input, 5V1A input kost gewoon veel tijd. En nu langzaam zie je hierin een verschuiving optreden. Geen input meer via USB kabels. Maar gewoon reguliere input. Iedereen hangt zo'n ding tenslotte toch aan het stopcontact.

Eén van de komende voorbeelden hierin is de Simpiz, de indiegogo target goals zijn behaald: https://www.indiegogo.com/projects/simp ... the-planet#/

9000 mAh met een recharge tijd van 18 minuten, de 1e leveringen volgen deze maand en volgende maand de 2e batch. Dus hopenlijk zullen we snel wat reviews zien verschijnen. Gewicht en prijs zijn hierin momenteel wel een nadeel. Maar dit soort laadtijden is uiteindelijk wel waar we naartoe gaan.
Eén van de komende voorbeelden hierin is de Simpiz ...
9000 mAh met een recharge tijd van 18 minuten
Dat is een mooi voorbeeld en zoals je al schrijft, even de tijd geven om zien hoe goed het allemaal werkt.

Die 18 minuten is wel erg kort, hoe zouden ze dat doen?

De afmetingen van het "power dock" zijn 127 x 7,4 x 2,3 cm en daar passen bijna zeker zes of misschien acht 18650's in. Die geven volledig opgeladen zeg maar 3000 mAh bij 3.6V.

Bij zes cellen kom je dan op 13.000 mAh op 5V en met acht op 17.000 mAh op 5V; simpiz geeft 9000 mAh dus er zit nogal wat marge op. Waarschijnlijk zetten ze cellen parallel en laden die dan alleen gedeeltelijk op.
daulagari schreef:
Eén van de komende voorbeelden hierin is de Simpiz ...
9000 mAh met een recharge tijd van 18 minuten
Dat is een mooi voorbeeld en zoals je al schrijft, even de tijd geven om zien hoe goed het allemaal werkt.

Die 18 minuten is wel erg kort, hoe zouden ze dat doen?

De afmetingen van het "power dock" zijn 127 x 7,4 x 2,3 cm en daar passen bijna zeker zes of misschien acht 18650's in. Die geven volledig opgeladen zeg maar 3000 mAh bij 3.6V.

Bij zes cellen kom je dan op 13.000 mAh op 5V en met acht op 17.000 mAh op 5V; simpiz geeft 9000 mAh dus er zit nogal wat marge op. Waarschijnlijk zetten ze cellen parallel en laden die dan alleen gedeeltelijk op.
De korte recharge tijd komt hoofdzakelijk door de verbetering van de input. Op soortgelijke wijze als dat ook de laad tijden van elektrische voertuigen de afgelopen jaren sterk verbeterd is. Ipv de meer standaard 5V1A input die doorgaans gemiddeld gezien wordt werkt deze powerbank met een 20V5A input via de dock.

Dit soort principes is waar bedrijven als Tesla al veel langer mee bezig zijn. De Tesla Model S kun je in 20 minuten dusver opladen met de juiste "docking stations" dat je er ruim 200 km mee kunt rijden. En simpele power banks doen er nog altijd uren over om volgeladen te worden. De kennis opgedaan in de autoindustrie gaat langzaam zijn toepassing vinden in overige electronica.

De zin van powerbanks zal hiermee op termijn uiteraard ook minder worden. Zodra je een smartphone of tablet ook volgeladen hebt binnen 15 minuten (bijv Oppo SuperVook technology) zullen powerbanks via soortgelijke technologie dan zullen er weer nieuwe toepassingen gevonden moeten worden voor powerbanks om hun bestaansrecht te behouden. Dit zeker als je je bedenkt dat er bedrijven werken aan smartphone/tablet recharging binnen 60 seconden (bijv StoreDot).

Powerbanks in hun huidige zin zullen de komende jaren pieken, maar tegen 2025 zullen ze waarschijnlijk al weer nagenoeg verdwenen zijn en laden we onze apparatuur sneller op dan het tandenpoetsen.
Goed verhaal!
Qualcomm heeft quickcharge 4.0 geannonceerd. Ze beloven vijf minuten oplaadtijd voor vijf uur batterij leven. Lijkt me best een stoere uitspraak maar als ik naar mijn Samsung telefoon kijk ICM een QC 3.0 lader dan gaat dit heel erg de goede kant op... Mijn autorit van ruim een half uur naar mijn werk is normaal gesproken voldoende om het ding de dagelijkse portie prik tot zich te laten nemen.

Het wachten is natuurlijk nog op de chips en de apparatuur dit de nieuwe standaard ondersteunen. Een flinke powerbank die in een uurtje oplaadt... Lijkt mij een mooi vooruitzicht voor ons fietsende kampeerders.

https://www.qualcomm.com/news/snapdrago ... ttery-life
Een paar opmerkingen:

- De Blitzwolf is een (uitstekende!) China Powerbank welke onder meerdere merken te vinden is.

- QC 3.0 is een proprietary standaard die afwijkt van de Google/Apple standaarden. (USB C en lightning). Het werkt dus niet altijd even optimaal, al zijn er heel veel telefoons die het wel ondersteunen.

- USB C is een tricky standaard. Er zitten namelijk chipjes in de connectors die de throughput en direction bepalen (een C kabel kan multidirectioneel laden). Als dat niet de standaard volgt kan het potentieel je apparaat verwoesten. Dit is helaas niet zomaar een uitzonderlijk euvel en heeft ons al een telefoon gekost :cry:

Het wordt helemaal spannend als je van USB A (de oude connectoren) naar USB C gaat. Een flink deel van de kabels/adapters is niet naar spec.

Vervelend is dat topmerken als Anker ook kabels hebben die slecht zijn, het is dus niet zomaar een geval van een dure kabel kopen van een bekend merk:/

Benson Leung, developer bij Google en betrokken bij de USB-C standaard heeft heel veel USB-D laders en kabels getest en is niet mals:

https://plus.google.com/+BensonLeung
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... VNzbA/edit
Idee voor onbeheerd powerbanks achterlaten? 1. Ik had goedkope van 6000 voor een tientje gekocht, en twee nog beter voor de zomermaanden. Ik has een opvouwbaar zonnepaneel naar engeland meegenomen. Achterop de fiets op de bagage laade het bij en daarna bij de tent. Hele zomer uitstekend van stroom voorzien voor ipad en iphone voor de navigattie. Ik had er eentje van ravpower, ik geloof 23 watt. Kostte iets van 60 pond op amazon.co.uk. Er kunnen 3 dingen tegelijk opgeladen worden.
kathy78 schreef:Achterop de fiets op de bagage laadde het bij
Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet, ik heb wel eens een foto gezien maar daar was ik niet zo heel gecharmeerd van.

Een andere vraag is of het gelukt is om alleen met het zonnepaneel de vakantie door te komen, zover ik opvouwbare zonnepanelen ken zou het niet voldoende zijn voor een ipad en iphone voor de navigatie.
Ik had links en rechts achterop de panniers een grote ronde pannekoek door die decathlon popup tent. De ravpower zonnepaneel heeft aan elke hoek een nestle oog waar je een karabijnhaak doorheen kan doen. Dat had ik links en rechts een elastisch spandraad door heen gedaan zodat hij lekker strak achterop lag. Batterijtje deed ik dan in een van mijn vakjes van de pannier. Ja die ze in nederland verkopen is 3x niks en heel duur maar op amazon zijn veel sterkere te koop. Die van mijn schijnt ook zo te werken dat als er schaduw is en hij wat langzamer gaat daarna gelijk in de zon weer op volle sterkte draait. Dat schijnen ze niet allemaal te doen. Ik was in ieder geval blij verrast. Aantal campings was elektra heel ver of duur. Bij zonnig engels weer had ik soms elektra over en een mevrouw was in marlborough wel heel blij met mijn paneeltje. Kon ze lekker in de zon door blijven appen :D :D
Als je bij bewolkt engels weer een beetje op je verbruik let dan lukt mij het om de dag door te komen. Ik lees graag op de ipad voor het slapen dus dat verbruikt ook nog wel wat.
Goed stukje. Helemaal mee eens dat je het liefst je powerbank geen uren ergens laat liggen.

je schrijft: 'Welnu de verwachting is dat er nog een powerbank op de markt komt die ook de QC3.0 standaard gaat ondersteunen op de INPUT zijde en daarmee zou je 't spul nog korter uit het oog hoeven hebben.'.
Lijkt me ook maar heb je ook concrete aanwijzigingen dat dit eraan zit te komen? Ben benieuwd. Ik ga het volgen.
Al met al neem je toch heel wat electronica mee. Camera, gps, gopro, enz
Dit van mij heeft in Zwitserland en Luxemburg al meerdere keren overnacht in washokken op campings, tot nu toe altijd goed gegaan.

*knock on wood*
Shrek schreef:Dit van mij heeft in Zwitserland en Luxemburg al meerdere keren overnacht in washokken op campings, tot nu toe altijd goed gegaan.

*knock on wood*
Ik was de mijne kwijt na de laatste nacht op een camping in Bretagne... de strenge campingbazin had 'm meegenomen naar haar kantoor....en het ding daar aan het stroom gehangen. :oops: "Volgende keer gewoon vragen he! " zei ze... :lol:
Ik vraag ook weleens bij een nabij staande caravan of camper of zij hem op willen laden,
nog nooit geweigerd en heeft ook weleens een ontbijt " opgeleverd"..

Ik heb zelf aan de buitenkant van mijn camper (ja ja, dat doe ik ook nog..) een stopcontact zitten waar fietsers gebruik van mogen maken om iets op te laden..
Ik zit ook te kijken of ik via een powerbank m'n stroomvoorziening wat verder kan versimpelen en standaardiseren. Ik heb eens wat zitten rekenen, en dan kom ik er op uit dat ik ongeveer 1000 mAh per dag gebruik aan telefoon en camera. Daar komt nog een beetje verlichting bij, maar op reis fiets je toch nauwelijks in het donker, dus dat stelt niks voor.
Dus ik vraag me echt af wat je met 20.000 mAh moet :shock: Stel dat je met volle accus vertrekt van de rustdag, dan is 5.000 toch ruim voldoende voor de week? Of nog beter, 2 x 3000, zodat als er rook uit de ene komt, je de andere nog hebt. Dan is dat supersnelle laden ook niet zo belangrijk meer, toch? Of mis ik nu iets.

Walter
Verliezen, inefficiënties, en het feit dat zo'n accu nooit helemaal leeg mag raken, dus daar zijn ze tegen beveiligd. Als je een 10.000mAh powerbank hebt mag je blij zijn als je er 8000mAh uit krijgt. Ik zou eerder uitgaan van 6000 a 7000mAh.
Ligt eraan wat je naast GPS, telefoon gebruikt aan electra. Bij mij gaat de oa tablet mee en als die leeg is gaat de powerbank ook in 1x leeg. Mijn telefoon hoef ik op 4 weken tijd niet op te laden gata alleen 's avonds heel even aan om te kijken of er iets van het thuisfront is. Gps batterijen moet ik om de 4 a 5 dagen wisselen en de tablet hangt af van het gebruik (voor blog en als leesboek). Die gaat soms heel erg hard en op andere momenten veel minder snel leeg.

Zit zelf aan een 2e te denken om dit te ondervangen. Of het dan ook een xtorm wordt of de 20K mAh Xiaomi powerbank die eerder dit draadje genoemd wordt weet ik nog niet.