Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klapperend tentdoek? - Forum Wereldfietser

klapperend tentdoek?

Ik overweeg een nieuwe tent te kopen. Wat is het soort tentdoek dat zo’n klapperend geluid maakt? Je hoort wel eens klachten op weekendjes over tentjes die zo’n lawaai hebben gemaakt. Is dat per definitie het ultralichte Polyamide?

Bart
Het zit volgens mij niet zo zeer in het soort doek maar wel in de vorm van de tent. Een tunneltent zal meer klapperen dan een koepeltent waarbij de tentstokken elkaar kruisen en voor een stevig geheel zorgen. Bij een koepeltent maakt het ook weinig uit waar de wind vandaan komt, bij een tunnel juist wel. De weerstand tegen harde zijwind is matig.

Overigens kan je een tunneltent nog best wel aardig afspannen, tijdens een zware storm op IJsland konden wij in mijn Nammatj 2 GT nog goed slapen (maar na een dag sjouwen met een zware rugzak gaat dat vrij makkelijk :wink:).
En tussen tent en scheerlijnen schockcord gebruiken scheelt ook veel geklapper daar de tent dan altijd strak gespannen blijft.
BartO schreef:Ik overweeg een nieuwe tent te kopen. Wat is het soort tentdoek dat zo’n klapperend geluid maakt? Je hoort wel eens klachten op weekendjes over tentjes die zo’n lawaai hebben gemaakt. Is dat per definitie het ultralichte Polyamide? Bart
Dat zou dan hoogstends zijn omdat het licht is, niet omdat het polyamide is.
Maar ik denk dat het gewicht van het materiaal niet hetgeen is dat de meeste invloed heeft op eventueel klapperen.
Zoals WillemT zegt heb je de vorm van de tent. Dan gaat net niet alleen over tunnel of koepel maar ook over de vorm van de voortent die daar vaak aan vast zit met een of andere boog. Vervolgens heb je de kwaliteit van afspanmogelijkheden en de manier waarop je daar gebruik van maakt.
Verder en niet in het minst is er de precieze plaats en de richting waarin de tent is opgezet. Een heggetje kan enorm helpen; dat je bij forse wind de tent niet met de ingang naar de wind zet is evident en een tunneltent dwars op de wind zetten is zoals gezegd niet ideaal.
Maar er zijn uiteraard meer dingen die mee bepalen waar en hoe je tent staat: Fietsvakantiewiki: Tent opzetten voor dummies
Dank allen voor de waardevolle reacties.
Ik denk dat ik liever voor Polyester ga.
Bart
Ha Bart,

Niemand zegt dat het aan het tentdoek ligt en toch bedank jij iedereen voor het advies en maak je vervolgens een keuze die haaks op dit advies staat :D ?
Het kan wel degelijk aan het soort doek liggen. Nylon is rekbaarder dan polyester en kan bij veel nattigheid gaan doorhangen. Als het dan ook gaat waaien kan het eerder gaan klapperen dan polyester doek dat wat strakker blijft. Nylon is doorgaans wat lichter en sterker dan polyester, maar ook weer wat duurder. De opbouw van de tent doet er natuurlijk ook toe.
Bert van Sprang schreef:Ha Bart,

Niemand zegt dat het aan het tentdoek ligt en toch bedank jij iedereen voor het advies en maak je vervolgens een keuze die haaks op dit advies staat :D ?
Dat is een wereldfietser uit het juiste hout gesneden :lol:
Bert van Sprang schreef:Niemand zegt dat het aan het tentdoek ligt en toch bedank jij iedereen voor het advies en maak je vervolgens een keuze die haaks op dit advies staat :D ?
Mwah, iedereen? Er zijn er maar twee die denken dat het niet door 't tentdoek komt. :wink:
De tovenaar schreef:Het kan wel degelijk aan het soort doek liggen.
Zeker weten. Mijn ene tentje is van nylon en bij regen, ijs en sneeuw gaat ie doorhangen en als dan de wind opzet gaat ie ook als een idioot klapperen. Nu ben ik een makkelijke slaper maar als je moe, koud, hongerig etc in je slaapzak ligt is dit geklapper niet echt een welkom slaapliedje.
Hoi Yopie,
En je andere tent, buitentent, is van polyester (of polyamide)?

Bart
Mijn ervaring is dat in vergelijkbare situaties dunner tentdoek wel degelijk meer klappert dan zwaarder tentdoek. Even los van de nylon-polyester discussie. Een dun windbreakertje klappert bij mij ook meer op de fiets dan een dikke GTX jas. Maar ja, je sjouwt voor een "stille nacht" wel weer meer grammen mee :?

Kijk ook even naar een tent van Cuben materiaal:
- heel licht
- rekt helemaal niet dus haar strak op te spannen
- doek van nature al waterdicht dus geen coating nodig
- neemt geen vocht op
- naden worden niet gestikt maar geplakt/getapet, dus nooit lekkende naden
- UV bestendig
- o ja, let vooral even niet op de... prijs :wink:
Bart, ik weet niet zo goed waar ze van gemaakt zijn en ik tuur nu op een half bevroren smartphone dus kan ff nix opzoeken (ben een paar dagen fietsen). Tis iig een TN Photon van nylon die klappert bij veel regen plus harde wind. De vaude Hogan UL is geloof ik polyamide? en die klappert niet. De Ferrino Snowbound is onverwoestbare zware stof, mss polyester?, tis een expeditietent die bij barre vorst hard en moeilijk opvouwbaar is maar hij klappert nooit, hij loeit wel in sneeuwstormen maar dat doe ik ook want sneeuwstormen zijn heel eng. De Hilleberg Unna is van kerlon, zakt snel door dus klappert in harde wind maar hij is retesterk en dan maak ik me minder zorgen. Wat kerlon is weet ik niet,een sterker soort nylon?, geloof dat Hilleberg dat in al hun tenten gebruikt. Ik kan het ff niet opzoeken ..

Ja, je hebt weinig aan m'n reactie, sorry. :) Maar er is wel degelijk een groot verschil in tentstof, de een zakt beduidend sneller door dan de ander en dat geeft dus geklapper in de wind.
Nylon=Polyamide

Als ik naar de specs kijk op de website van Vaude is de gebruikte stof óók polyamide maar je hebt natuurlijk verschillende diktes, mogelijk is de stof van Terra Nova wat dunner dan die Vaude (30D vs 40D?). Maar zoals eerder al gezegd is de bouw, de plaatsing en afspanning van de tent ook van invloed op het klapperen.
Had je last van een wapperend tentdoek op de camping in Monschau Bart?
Nee? Dan doe net als toen - vergeet je tentstokken :wink:

Alle gekheid op een stokje ... :lol: ik heb geleerd, hoe dunner het materiaal hoe meer wapper-effect. Het is het een of het ander. Hoe dunner het tentdoek, hoe meer het rekt en krimpt bij wisseling in temperatuur en vochtigheid Heb je dus een lichtgewicht tent dan zal je net voor het slapengaan nog even je tent goed op spanning moeten brengen.
Hele discussie...

Gewoon oordopjes in, en slapen maar.
De tovenaar schreef:Nylon=Polyamide
Maar kennelijk zijn lang niet alle polyamiden nylon. De polyamide tent van Yopie kan dus kennelijk ook wel van wol, zijde of aramide zijn. :wink:

Carl
Het is echt, mensen! Ik kan bij deze bekend maken in het bezit te zijn gekomen van een gloednieuw ultra-lichtgewicht onderkomen voor op mijn avontuurlijke tochten. Dank jullie allen evenzeer voor jullie gedegen commentaar. Ik zal haar hopelijk komen showen op het eerstvolgende gemeenschappelijke fietsweekendje.
BartO schreef:Het is echt, mensen! Ik kan bij deze bekend maken in het bezit te zijn gekomen van een gloednieuw ultra-lichtgewicht onderkomen voor op mijn avontuurlijke tochten.
Gefeliciteerd! Nu zijn we natuurlijk benieuwd welke het geworden is - en wat voor doek die heeft.

Carl