Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietsnavigatie? - Forum Wereldfietser

Welke fietsnavigatie?

Hallo,

Ik ben voornemens volgend jaar fietsnavigatie aan te gaan schaffen. Echter welke zou ik dan moeten kopen. Een navigatieapparaat zoals bijvoorbeeld Garmin of gaat navigeren ook goed met een smartphone. Ik heb geen fietsnavigatie en ook geen smartphone, wat kan ik nu het beste doen? Wie adviseert mij wat en waarom?

Gr. Beekjes.
Ikzelf heb sinds een half jaar een smartphone (Android) met daarop Osmand voor de navigatie. Daar ben ik aardig tevreden over. Hoe dan ook waren voor mij de volgende zaken belangrijk bij de keuze: kosten, gemak van opladen, gewicht, multifunctionaliteit, waterdicht, afleesbaarheid bij zon. Op die laatste twee punten heb ik concessies gedaan door oa de telefoon in een waterdichte hoes te doen. Ik heb een Chinese smartphone van 50 euro, Osmand kost gratis tot een tientje ofzo, waterdichte smartphonehouder (Sks smartboy) was 25 euro. Verder heb ik een zonnepaneeltje plus accupack om smartphone en fietsverlichting bij te laden via usb of anders via het gewone stroomnet. Grote voordeel van een smartphone is dat je internet op kan en zo bijv. het weerbericht kunt bekijken.
Ok,
Ik hoor de laatste tijd vaker iets over Chinese smartphones. Er zullen ook wel veel verschillende merken zijn en waar koop je deze dan? Is er een Nederlandse handleiding bij? Zijn deze gemakkelijk te bedienen voor iemand zoals ik zonder smartphone ervaring.

Gr. Beekjes
Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Ik navigeer zelf met een Garmin Oregon 600. Voordelen vind ik het lagere batterijgebruik en de robuustheid. Ik doe ruim een dag met een setje (oplaadbare) batterijen. Met een smartphone met GPS aan doe je maar een paar uur. Voordeel van een smartphone is dat je die voor veel meer dingen kunt gebruiken, het is eigenlijk een minicomputertje.
Ik vind dat zowel een Garmin GPS als Osmand niet heel gebruikersvriendelijk zijn. Het kost wat moeite om de belangrijkste mogelijkheden onder de knie te krijgen. Bij beide oplossingen zijn via open street map voldoende gratis kaarten te krijgen. Leveranciers van GPS'en proberen je vaak nog kaartmateriaal te verkopen, maar dat is veel te duur en kun je eenvoudig downloaden.
Zelf vind ik electriciteitsgebruik erg belangrijk. Ik heb geen zin in ingewikkeld opladen en zo. Dus ik gebruik een Garmin Etrex 30. Die is niet heel snel, heeft geen touchscreen, maar gaat op een set goede oplaadbare batterijen 4-5 dagen mee als ik een beetje zuinig ben en alleen tracks volg. Dus met een klein aantal reserve batterijen kom ik een hele vakantie door zonder lader mee te nemen, zonder bij campingbazen te hoeven zeuren, en zonder lader op de naafdynamo. Het ding is ook relatief goedkoop en licht.
Ook ik gebruik een eTrex, type 20. Kan simpel op je stuur bevestigd worden.
Geheugenkaartje er in, gratis kaarten erop en de nodige tracks downloaden van internet en je kunt overal probleemloos je route volgen.
Het batterijgebruik is inderdaad ook een groot voordeel voor mij, want ik heb geen dynamo om iets op te laden.
Mijn Iphone gebruik ik incidenteel om een adres te vinden.
Leuk al die goedbedoelde adviezen. Maar om een goed advies te kunnen geven, en je dus goed te kunnen helpen, is meer info wel handig. Een relevante vraag lijkt me bijvoorbeeld in welke omstandigheden je navigatie wilt gebruiken. 'Dagtripjes in Nederland' kan een ander advies opleveren dan 'Weken in de bush-bush'. Maar ook info over je budget, of je handig met apparaten bent, hoe groot het scherm mag zijn gezien je ogen... Hoe meer info je ons geeft, des te beter het advies.
Hallo,

Ik wil de navigatie m.n. voor fietsvakanties in Europa gebruiken. Echt de Bush in, zal er nog wel een keer van komen, maar voorlopig nog niet in de planning. Het scherm moet wel goed te lezen zijn, want ik maak tegenwoordig ook al gebruik van een vergrootglas (leesbril) op mijn neus. En wat de prijs betreft: ik ben een echte Hollander, als het kan veel voor weinig.

Gr. Beekjes.
Ok. Ik heb zelf naar tevredenheid een Garmin etrex30, juist ook vanwege het lage batterijverbruik (handig bij meerdere dagen achter elkaar geen oplaadmogelijkheid), maar het scherm is wel vrij klein, dus ik vraag me af of je dat dan handig vindt. Ik heb geen ervaring met andere digitale navigatiemogelijkheden voor op de fiets.
Wij zijn deze zomer gaan fietsen met een garmin oregon 300 die we al jaren hebben en met veel plezier gebruikten met gratis kaarten van openfietsmap.nl. Helaas besloot de garmin het op te geven op de tweede dag. Gelukkig hadden we Oruxmaps geinstalleerd op onze telefoons (Android, Oneplus X). Met de off-line kaarten van openandromaps heb je dan prachtige kaarten met een heleboel fietsroutes (we waren in Tsjechie, daar zijn veel routes) en daar heb je geen mobiel netwerk voor nodig. Een route bepalen aan de hand van een adres is niet standaard off-line te doen, wij gebruikten dat niet. Je kunt gpx files downloaden en inlezen zodat je die kan volgen. Ik kan oruxmaps zeker aanraden. Een van ons had een naafdynamo en hield de telefoon daarmee geladen, ik had een powerpack mee, en we hadden meestal wel ergens stroom om te laden (hotels of campings). We hadden een plastic houder op het stuur van Lidl (een redelijk waterdichte plastic zak eigenlijk) - na drie weken begon dat wat versleten te raken. We moeten daar iets beters voor vinden. Overigens is een telefoon in de zon veel moeilijker te lezen dan een Garmin, is mijn ervaring. Al met al denk ik niet dat ik een nieuwe garmin zal kopen, ik denk dat investeren in een waterdichte houder met eventueel een filter voor de zon mijn voorkeur heeft. Oruxmaps en de kaarten zijn gratis, een belangrijke overweging voor een Hollander.....
En inderdaad, een telefoon is ook voor andere dingen handig, wij boekten hotels en gebruikten tripadvisor om restaurants en dergelijke te vinden. Zo duur is mobiel internetten niet meer.
Ik heb beidde en ben begonnen met navigatie via de smartphone doch vond dat niet fijn. Heb nu de ertrex 30 en vind die heel prettig werken. Scherm is groot genoeg om te kunnen lezen met leesgedeelte in bril, althans voor mij.

Verder weinig batterij verbruik, gps woont op de fiets behalve tijdens campeertochten dan mag hij in de tent overnachten, kan tegen regen. En na het eerste leer begin makkelijk in gebruik.
Ok, allen bedankt voor de reacties. Garmin is gezien de reacties toch het gemakkelijkst en meest in gebruik. Mocht er nog iemand zijn die een andere mening heeft dan hoor ik dat graag.
Ik gebruik de Teasi pro :-) Review op http://bit.ly/HMIKtl
Garmin wandelgps montana, doe ik al jaren mee.
Over dezelfde thematiek bestaat al een recente draad op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=28424

Het gaat ook niet alleen om de keuze qua hardware, verdiep je ook in de software, routes maken etc. Dat zul je even onder de knie moeten krijgen, maar is uiteindelijk 'part of the fun'. Zie bijv https://www.youtube.com/watch?v=ORGmZIzmoAA
Ik fiets al weer jaren met een Garmin Montana, vooral omdat het scherm aangenaam groot is. Het beeld van mijn 60 werd wat klein, nu heb ik ook op slechte hobbelige een goed zicht. Mijn accu's, ik heb er drie, gaan ruim anderhalve dag mee, maar gekoppeld aan een Zing kan ik wekenlang fietsen zonder externe oplader. Fijn wel want hetaden van deze accu's vraagt nogal wat tijd. De Montana staat de hele reis aan, ik gebruik de logbestanden om mijn foto's te gestegen. Het touch-scherm laat zich prima bedienen. Soms gebruik ik ook.mijn telefoon wel eens voor navigatie maar prefereer toch echt mijn Montana.
Ik zou bij de aanschaf ook maar hiermee rekening houden:
Volgens het plan van de minister wordt het gebruik van het touchscreen verboden. In elk geval met een telefoon in de hand en mogelijk ook als het toestel in een houder op het stuur van een fiets is gemonteerd.
Geen idee of de dedicated GPS-en (met of zonder touchscreen) onder deze wet zullen vallen.
Een GPS is ook niet verboden in de auto, dus ik ben niet direct bang. Maar wie weet, er worden wel eens vaker rare beslissingen genomen.

Het is ook lastig... een GSM verbod is logisch, alleen ga je dan mensen met een Garmin of smartphone als GPS ook raken. Onderscheid ertussen maken is niet zo makkelijk, dus misschien gaan we hier toch last van krijgen.
Garmin Dakota 20 , eenvoudig en robuust
Bedankt voor alle reacties.
Er ben er nu wel uit wat ik ga doen.

Gr. Beekjes