Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekking broek - Forum Wereldfietser

trekking broek

Beste allemaal.
Ik ben nieuw op de website en het forum van de wereldfietser. En heb de afgelopen dagen wat lopen zoeken naar de lange trekking broek voor op de fiets.
Deze broek hoeft niet persé van een zeem te voorzien zijn. Maar wat kunnen de forumlezers van de wereldfietser mij aanbevelen? De broek moet wel licht zijn, en snel drogend.
Ik zou een lange broek altijd zonder zeem nemen. Met zeem wil je na een (aantal)dag(en) echt wel wassen en meestal heb je niet voor niets een lange broek aan, waardoor 's nachts drogen ook niet echt een optie is.
Op de fiets nooit een lange broek (ja voor boodschappen naar de stad...). Als het kouder is, draag ik beenstukken.
Ik draag een fietsonderbroek + korte of lange broek daar overheen. Simpele sportbroeken werken voor mij prima. De "endura humvee fietsbroek" bevalt mij ook goed, deze voldoet goed aan mijn wensen: verstevigd zitvlak (maar valt niet op), rits en klitteband aan de broekspijpen en zakken met rits.
spoort schreef:Maar wat kunnen de forumlezers van de wereldfietser mij aanbevelen? De broek moet wel licht zijn, en snel drogend.
Naast wat je noemt en de prijs, die niet exorbitant moet zijn want ik heb te veel prijzige broeken (>100 euro) gehad die ook gewoon te snel kapot gingen, geldt voor mij pasvorm en nog eens pasvorm. De meeste broeken zitten bij mij namelijk prima als ik rechtop sta, maar zodra ik één been omhoog doe, wat je op de fiets ritmisch ca. 140 keer per minuut doet, begint de stof meestal flink te trekken tussen knieën en kruis omdat de pasvorm niet bedacht is op zulke bewegingen.
Een trekkingborek kopen doe ik dan ook alleen nog maar in fysieke winkels met veel keuze in redelijk geprijsde broeken.
Bij Decathon kan dat, als is de kans op slagen klein.
De laatste broek heb ik bij Intersport-Drucks in Aken (https://goo.gl/maps/GKN1RaA4Ljq) gekocht. Dat is geen Intersport zoals je die in Nederland hebt maar doet nog het meest denken aan winkels zoals je die hier in de vorige eeuw nog wel had: veel keuze, niet duur en je wordt er als je dat wenst door een keurige dame met geduld geholpen.
-->Fjallraven Karl MT zip-off.

Niet goedkoop, wel een fijne broek, lekker dun voor in het fietsseizoen, ruim genoeg voor eerdergenoemde fietsbewegingen.

Alternatief: 30 euro Decathlon; voor het geld onverslaanbaar.
Ooit een winddichte en waterafstotende wandelbroek van Vaude gekocht voor een wereldreis. Hij is nu versleten maar het is een onmisbaar item in mijn bagage geworden - ik ga weer een nieuwe kopen. Lekker winddicht als het koud is zeker op de fiets met korte fietsbroek heel fijn.
Ik kan je de Mammut Runbold Light pants aanbevelen.
Zeer klein op te vouwen, zeer snel drogend, elastisch op de knieën en in het kruis, waterafstotend en net geen € 100,- (scheelt niet veel :wink: )
Ik gebruik een trainingsbroek van de Scapino. Tweelaags, fietst prima met een fietsonderbroek, isoleert aardig bij kouder weer en lichtgewicht.
Het ziet er alleen niet zo mooi uit, ik zou er niet mee uit eten gaan.
Tijdens het fietsen indien het boven de 8 graden is altijd mijn fietsbroek aan is ideaal ook als het regent zodat je de spullen droog laat. Voor savond en vrije dagen een lichte kortebroek en als het koud is heb ik een Mammut
Courmayeur Advanced broek. Wat ik belangrijk vindt is dat het allemaal zeer snel moet drogen mocht je het willen uitwassen of na een onverwachte regenbui.
Ik draag meestal een hardloop tight over mijn fietsbroek als het koud is. Deze is warm, elastisch, sneldrogend, klein om mee te nemen en komt niet tussen je ketting omdat hij goed aansluit.
Kijk ook zeker naar elastische broeken, veel trekkingbroeken hebben tegenwoordig stretch stukken op de kniën en achterwerk zitten. Of ze zijn helemaal stretch. Dat vind ik veel beter fietsen dan, zoals Leon zegt, die dingen die over je kniën schuren.

Vroeger gingen stretch/ealstisch en winddichtheid niet goed samen omdat de stof gebreid was. Dat is nu met die modernere stoffen/materialen enorm verbeterd. En ze zijn net zo licht als gewoven stoffen.

Als het wat warmer wordt stroop ik de pijpen op tot onder mijn knieën. Daarom heeft mijn broek in de zoom ook een trekkoordje zitten, zodat de pijp niet telkens afzakt.
Niet iedereen voelt zich prettig met 'echte' fietskleding/broeken/tights. Ook zijn er landen waar je liever niet met zulke kleding fietst.
Naar mijn mening fietst het wel het fijnst, specifieke fiets/wielrenbroeken. Je kunt er ook al naar gelang de situatie even een trekkingbroek over aan trekken, voor in een stad ofzo. Zo gepiept.
Smitty schreef:Kijk ook zeker naar elastische broeken, veel trekkingbroeken hebben tegenwoordig stretch stukken op de kniën en achterwerk zitten. Of ze zijn helemaal stretch. Dat vind ik veel beter fietsen dan, zoals Leon zegt, die dingen die over je kniën schuren.
Ik heb eens een stretch-trekkingbroek aangehad waarvan ik wegens de stof een prettige zit verwachtte en die toch het tegenovergetselde deed: de stretch werd door de broek misbruikt om de stof nóg strakker te zetten.
Dus je moet er niet alleen naar kijken; passen en proberen blijft noodzakelijk.
Koersbroek, liefst 3/4 i.v.m. verbranden, in kombinatie met Brooks zorgt ervoor dat ik dagen zorgeloos in het zadel kan doorbrengen!
Als je het met wassen niet red dan een zo strak mogelijk zittende boxershort zonder naden onder je short maar dan ook weer in kombinatie met een brooks gaat ook erg goed. Zodra je zeem weer droog is piep je weer in je koersbroek.
Mijn advies!
Mensen, hartelijk dank voor de vele reacties.
Hier kan ik zeker wat mee. Dus eerdaags gaan mijn vrouw en ik, een paar broeken passen. En met name testen, in bewegingsvrijheid.
Maar wat een verschil in prijs/kwaliteit.
Bij de decathlon koop je voor weinig een broek, al vanaf 10,- euro.
En betaal je voor een ''merk'' broek minimaal 10x de prijs. Wat is dan wijsheid?
Dat gaan we maar eens testen.
spoort schreef:Mensen, hartelijk dank voor de vele reacties.
Hier kan ik zeker wat mee. Dus eerdaags gaan mijn vrouw en ik, een paar broeken passen. En met name testen, in bewegingsvrijheid.
Maar wat een verschil in prijs/kwaliteit.
Bij de decathlon koop je voor weinig een broek, al vanaf 10,- euro.
En betaal je voor een ''merk'' broek minimaal 10x de prijs. Wat is dan wijsheid?
Dat gaan we maar eens testen.
Dat is een goed idee, gewoon passen en testen.

Mijn vrouw heeft een broek van Decathlon en ik die van Mammut. De broek van Decathlon bevalt haar erg goed en die van Mammut bevalt mij erg goed.
De pasvorm is erg belangrijk en daarnaast is het belangrijk dat de broek aan de eisen voldoet die je er zelf aan stelt.
Die van Mammut (Runbold Light) is winnaar geweest van de ANWB wandelbroeken test. Normaal heb ik de ANWB niet zo hoog zitten voor wat betreft dit soort onderwerpen en tests, maar ik kan ze wat de Mammut broek betreft niet in het ongelijk stellen. Bevalt mij prima!

Succes met het wikken en wegen!
Zelf bevalt mij de combiantie van een fietsonderbroek met zeem en een trekkingbroek erover erg goed.
Gelang de temperatuur is dat dan een korte of lange trekkingbroek.
Ben fan van de Fjallraven broeken in G1000 of Micro Travel (MT) stof, inmiddels diverse modellen van gehad en in gebruik.
Al gelang je beoogde pasvorm of kleur die je wenst is de keuze enorm.
De G1000 gebruik ik voor koudere weersomstandigheden en de Micro Travel (MT) voor de warmere dagen (>10 grC).
Zowel de G1000 als de Micro Travel (MT) stof zijn zeer slijtvast.
Toegegeven ze kosten een paar duiten maar gaan dan ook lang mee.
Ik gebruik ze voor wandelen en fietsen.

succes met je keuze,
Ik fiets ook altijd met een fietsonderbroek onder een gewone broek.
Naast twee korte broeken heb ik ook twee lange broeken bij me.
Deze laatste zijn afritsbroeken (één rits) van Fjallraven, één model Cape Town en één model Cape Point. Wel prijzig maar met mijn lengte (196 cm) en slankte :) is het moeilijk om geschikte broeken te vinden.
Ik was in Amerika een lange broek kwijt geraakt en heb in een outdoor dorp als Jackson Hole, Wyoming, geen passend model kunnen vinden. Hadden ze de juiste lengte dan waren ze veel te wijd.

Bij deze modellen Fjallraven vind ik de rits niet hinderlijk, bij de Fjallraven Karl was dat wel het geval. Het zijn relatief dunne broeken, snel droog! Bij koud weer een thermo lange onderbroek eronder gaat dan prima.

-Jan
In mijn zoektocht naar de voor mij ideale fietsbroek ben ik wel benieuwd over welke fietsonderbroeken er gesproken is in de vorige berichten. Welk merk en eventueel model.