Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginner - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Beginner

Hangt van de beginconditie af Gios. Voor gezonde relatief jonge mensen klopt dat wel. Die oefenrit van 4 uur heeft Khadi nog niet bereikt zo te lezen.

@ Khadi, als men hier in algemeenheden gaat spreken krijg je veel info, deels tegenstrijdig. Over jouw specifieke geval weten we heel weinig (leeftijd, algemene conditie, medische beperkingen). Als je nou 30 km op een dag fietst, hoe reageert je lichaam daar dan op? Ben je daar één dag later nog moe van, of twéé, of een week? Doet het ergens pijn? Heb je normaal gegeten en daar vanwege de inspanning daar wat extra bijgedaan?

Het verbeteren van de conditie is een mix van "training" en herstel. Herstel valt uiteen in rust en voeding. Klassieke fouten zijn teveel en te snel trainen met te weinig rust en grofweg juiste voeding. Hoe plan je dat, pfff, daar staan bibliotheken vol over. Wel is het zo dat als je van relatief stil zitten naar 20, 30, .. 80 km per dag gaat, je echt veel meer moet eten.
djveer schreef:Hangt van de beginconditie af Gios. Voor gezonde relatief jonge mensen klopt dat wel. Die oefenrit van 4 uur heeft Khadi nog niet bereikt zo te lezen.

@ Khadi, als men hier in algemeenheden gaat spreken krijg je veel info, deels tegenstrijdig. Over jouw specifieke geval weten we heel weinig (leeftijd, algemene conditie, medische beperkingen). Als je nou 30 km op een dag fietst, hoe reageert je lichaam daar dan op? Ben je daar één dag later nog moe van, of twéé, of een week? Doet het ergens pijn? Heb je normaal gegeten en daar vanwege de inspanning daar wat extra bijgedaan?

Het verbeteren van de conditie is een mix van "training" en herstel. Herstel valt uiteen in rust en voeding. Klassieke fouten zijn teveel en te snel trainen met te weinig rust en grofweg juiste voeding. Hoe plan je dat, pfff, daar staan bibliotheken vol over. Wel is het zo dat als je van relatief stil zitten naar 20, 30, .. 80 km per dag gaat, je echt veel meer moet eten.
Ja dat jouw antwoord klinkt logisch. Ik heb ook het gevoel dat ik toch echt nog wel moet trainen voordat ik 4 uur, laat staan 6 uur per dag of meer kan fietsen.

30 km gaat goed. Ik heb niet een dag nodig om bij te komen en geen spierpijn oid.
Het enige is, dat ik wel een beetje zadelpijn krijg nog met 30 km, maar met kortere afstanden niet meer.

Oja, misschien handig om te weten. Ik ben een vrouw, 31 jaar, geen medische beperkingen.
Altijd veel gesport (zwemmen, fietsen, fitness) tot 1 jaar geleden.
Khadi schreef:
djveer schreef:Hangt van de beginconditie af Gios. Voor gezonde relatief jonge mensen klopt dat wel. Die oefenrit van 4 uur heeft Khadi nog niet bereikt zo te lezen.

@ Khadi, als men hier in algemeenheden gaat spreken krijg je veel info, deels tegenstrijdig. Over jouw specifieke geval weten we heel weinig (leeftijd, algemene conditie, medische beperkingen). Als je nou 30 km op een dag fietst, hoe reageert je lichaam daar dan op? Ben je daar één dag later nog moe van, of twéé, of een week? Doet het ergens pijn? Heb je normaal gegeten en daar vanwege de inspanning daar wat extra bijgedaan?

Het verbeteren van de conditie is een mix van "training" en herstel. Herstel valt uiteen in rust en voeding. Klassieke fouten zijn teveel en te snel trainen met te weinig rust en grofweg juiste voeding. Hoe plan je dat, pfff, daar staan bibliotheken vol over. Wel is het zo dat als je van relatief stil zitten naar 20, 30, .. 80 km per dag gaat, je echt veel meer moet eten.
Ja dat jouw antwoord klinkt logisch. Ik heb ook het gevoel dat ik toch echt nog wel moet trainen voordat ik 4 uur, laat staan 6 uur per dag of meer kan fietsen.

30 km gaat goed. Ik heb niet een dag nodig om bij te komen en geen spierpijn oid.
Het enige is, dat ik wel een beetje zadelpijn krijg nog met 30 km, maar met kortere afstanden niet meer.

Oja, misschien handig om te weten. Ik ben een vrouw, 31 jaar, geen medische beperkingen.
Altijd veel gesport (zwemmen, fietsen, fitness) tot 1 jaar geleden.
Dan is het een kwestie van doorbijten :wink: . Toen ik jouw leeftijd had, nou ja iets jonger, 28, begon ik ongetraind aan een fietsreisje Boston-oostkust naar Florence-westkust USA. Dat deed in de eerste week serieus zeer, 70á80km per dag, maar aan het eind bleek ik gemiddeld 111km per dag gefietst te hebben.
Ok. Het klinkt alsof je fysiek een goede uitgangspositie hebt voor flinke fietstochten en fietsvakanties Khadi.

Als je na een inspanning de volgende dag volledig hersteld bent kun je meer. Het is ook prima als dat twee dagen duurt, en dan na twee dagen weer te fietsen. Dat zijn normale manieren om dit soort inspanningen op te voeren. Langer herstel kan ook wel, maar dat is niet super efficient en het brengt wat risico's met zich mee (ik heb vorig jaar een maximum van 150 km op één dag staan, daar doe ik 11 uur over, en het kost me een week om volledig te herstellen).

Een fietstocht van 4 uur is voor jou, in deze conditie, verantwoord. Ik denk dat een trektocht Amsterdam-Antwerpen in twee dagen ook nu al kan. Het is normaal bij sport zo dat je inspanningen stapsgewijs opvoert, maar kalmpjes aan fietsen is meer lichaamsbeweging dan sport en daarbij een van de veiligste manieren om je lichaam te belasten. Met 31 jaar en een goede gezondheid hoef je niet te trainen om een korte dag rustig te fietsen.

Met bagage fietsen en in een tentje slapen met je fietsuitrusting kun je eerst met een voor jou relatief korte tocht combineren, daar gaat ook energie in zitten, en als je matje echt superrot is kom je daar niet tijdens een trektocht achter.

Op lange tochten, meer dan 5 kwartier zeggen ze wel eens, moet je wel eten. Ik neem ongeveer 10 minuten per uur om te eten en te rusten, tot aan 50 km ofzo is dat dan b.v. een banaan of krentebol (koolhydraten) per keer. Boven de 50 km wil ik eigenlijk gewoon volledige maaltijden.
djveer schreef:Op lange tochten, meer dan 5 kwartier zeggen ze wel eens, moet je wel eten. Ik neem ongeveer 10 minuten per uur om te eten en te rusten
Ik denk dat je doelt op de tijdsduur waarvoor je lichaam glycogeen opgeslagen heeft liggen. Als je echter fietst op een, laten we zeggen, toeristisch tempo, heb je met glycogeenvoorraden niet zo veel te maken. Elk uur eten kan natuurlijk als je dat fijn vindt, maar het hoeft niet. Gewone maaltijden eten kan ook (maar dan wel meer dan thuis :wink: ), waarbij ik er wel altijd eentje tussen ontbijt en middageten invoeg omdat het ontbijt voor vertrek meestal niet zo veel voorstelt. Vaak is dat na pakweg een uur of twee fietsen iets van een bakker die ik net passeer, iets krentebol- of chocoladebroodjesachtigs. Met dagen van 100-120 km lust ik dan als de middag over de helft is nog wel een mueslireep, een paar koekjes of iets dergelijks.

Trainen kan natuurlijk als je dat leuk vindt, maar is ook niet echt nodig zoals de vorige sprekers al zeiden, het is meer een kwestie van gewenning aan het op de fiets zitten en uitproberen of je geen pijn of ongemakken krijgt. Wel zou ik in jouw geval erover denken om je tochtje naar Antwerpen over drie dagen uit te smeren, kun je je route nog een beetje uitbreiden met een extra lusje langs een mooi gebied, en je kunt dan ook ontspannen wennen aan het kamperen, boodschappen doen onderweg enzo als je nog niet van die lange dagen hoeft te maken.

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Khadi schreef:30 km gaat goed. Ik heb niet een dag nodig om bij te komen en geen spierpijn oid.
Het enige is, dat ik wel een beetje zadelpijn krijg nog met 30 km, maar met kortere afstanden niet meer.
Oja, misschien handig om te weten. Ik ben een vrouw, 31 jaar, geen medische beperkingen.
Altijd veel gesport (zwemmen, fietsen, fitness) tot 1 jaar geleden.
Niet te veel trainen anders doe je de tocht tegen de zomer nog in één dag als je de wind mee hebt :wink:
Gewoon twee of drie keer per week een lekker tochtje maken van een paar uurtjes en je af en toe een beetje uitsloven daarbij is genoeg. Als je zin hebt meer, maar als je het gaat doen omdat het moet wordt het effect tijdelijk.
Op jouw leeftijd is zo'n tocht voor een fit persoon niet echt een probleem. Het enige zijn inderdaad enkele heel fiets specifieke dingen zoals het zitvlak of de handen. Een goed zadel is belangrijk al is dat tegelijk erg persoonlijk. Ik zweer, net als veel andere langeafstand fietsers, bij een hard leren zadel. Een goede fietsbroek met dik zeem is ook belangrijk. Voor de rest zou ik gewoon maandenlang zoveel mogelijk gewone dingen zoals boodschappen of woon werk verkeer op de fiets doen, als dat kan natuurlijk. Verder is een stel goede fietshandschoenen nooit weg.
Misschien heb je nog wat aan dit "draadje" op het forum:

Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser

Veel succes met de voorbereidingen!
Binnenkort organiseren we weer een "beginners weekend", waarschijnlijk 21 tot 23 april.
We proberen daar al je vragen te beantwoorden en laten je de spullen zien die we zelf gebruiken.
Houd de activiteiten pagina van de website in de gaten.
Jaap
Op 2 april geef ik op de wereldfietsbeurs in Bussum twee lezingen voor beginners. De eerste over de fiets, en de tweede over de uitrusting. Allebei vanuit het idee dat het niet noodzakelijkerwijs duur hoeft te zijn, en dat minder soms meer is.
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Erg waardevol. Ook over het eten en afstanden, wel/ niet trainen enz.

Ik heb nu een veel duidelijker beeld dan voordat ik mijn vraag op het forum stelde :)

Het "trainen" gaat prima en ik merk dat ik eigenlijk niet moe ben na een lange rit. Het enige is dat ik toch wel een ander zadel zou willen.
Het leren zadel waar Wim bij zweert spreekt me wel aan. Is dat een leren zadel van Brooks?
Welke is de beste. Is er een verschil voor mannen en vrouwen?
Vroeger reed ik alleen op een Brooks zadel. Helaas zijn die in de loop der jaren kwalitatief achteruit gegaan omdat het dikke leer dat ervoor nodig was moeilijker te krijgen is door andere leefomstandigheden van de dieren. Daarom heb ik mijn veertig jaar oude Brooks Professional zo lang mogelijk gekoesterd, maar onlangs toch moeten vervangen door een leren Gilles Berthoud zadel. Die zadels hebben nog wel dik en stug leer, dat je dus lang moet inrijden, en waarvoor je wel dik moet betalen. Ze zijn er in diverse modellen, ook special vor dames. Voor vrouwen is een zadel met een uitsparing in het midden wellicht een goed idee. Dat zelfde voordeel geldt ook voor Terry zadels.