Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterdichte warme fiets en wandelschoenen - Forum Wereldfietser

Waterdichte warme fiets en wandelschoenen

Ik ben op zoek naar schoenen die:

* waterdicht zijn
* enigszins warm zijn voor koudere klimaten en seizoenen
* ook mee gewandeld kan worden (natuur/stad)

Heeft iemand tips hiervoor? Hoeft geen spd spul te zijn, ik heb geen klikpedalen
Dan is iedere goed bergwandelschoen prima. Wel zou ik overschoenen meenemen, want ook al blijven je voeten droog in bijvoorbeeld Goretex schoenen, natte schoenen koelen flink af door de rijwind. Ik gebruik goedkope lichte nylon overschoenen van Vaude.
Je zou eens kunnen kijken naar de categorie aanloopschoenen, approach shoes. Ik heb ze zelf al vijf jaar van Mammut en ze zijn waterdicht, stevige zool, niet teveel profiel en slijtvast. Ik gebruik ze ook op de trail-MTB en ook die pinnen van de pedalen zorgen nauwelijks voor slijtage. Ik zou ze zo weer kopen!
Kijk ook eens bij de Welkoop, die hebben wandelschoenen met waterdicht membraan en een Vibram zool voor rond de 100 euro. Ze gaan periodiek in de aanbieding. Niet goedkoop, maar het zijn goede schoenen en die Vibram zool is enorm slijtvast. Het nadeel is wel dat het profiel geprononceerd is, dat zit net wat minder lekker op de trapppers, of je moet platformpedalen hebben.
Ik heb zelf een paar Shimano XM7, lage waterdichte schoenen voor op de MTB. Bevallen prima.
Er is ook een hoge variant de XM9.
Deze schoenen heb ik en bevallen mij goed op de fiets.

Door het Gore-tex membraan zijn ze waterdicht. Het systeem waarmee je de "veter" aantrekt is perfect.
Je schiet de schoenen zo uit en aan. Je trekt de veter strak en fixeert de veter. Ze lopen lekker en op de fiets voldoen ze prima, voorop gesteld dat je niet met spd-pedalen fietst.
Maurice schreef:Ik heb zelf een paar Shimano XM7, lage waterdichte schoenen voor op de MTB. Bevallen prima.
Er is ook een hoge variant de XM9.
Ik sluit me hierbij aan, vooral de XM9 bevallen mij zeer goed.
Tja, wat is waterdicht? Op een gegeven moment loopt de regen gewoon via de enkels de schoenen in. Als je dan van die robuuste warme schoenen hebt, duurt het lang voordat ze droog zijn. (Op IJsland was het een keer 1 week lang koud en nat; de schoenen werden niet meer droog.) Je kunt er ook voor kiezen om stevige maar wel lichte en dus sneldrogende wandelschoenen te kopen, zoiets als wat Edwin noemt, en afhankelijk van het weer (warm/koud, droog/nat) met dunne sokken dan wel Sealskinsokken te werken. Persoonlijk blijven mijn voeten warmer met Sealskinsokken (ook icm sandalen) dan met de genoemde Shimano XM7 schoenen.
Waterdichte schoenen helpen inderdaad maar weinig als de broek erboven, of de beenwarmers, of.., of..., stopt boven de enkels. Maar... waar ik ze wèl waardevol vindt, is bij nat gras. 's Ochtends bij opstaan en inpakken van de tent enzo, ideaal. Voor plenzende regen helpt een regenbroek toch echt het best.
A/B wandelschoenen doen het goed, liefst gore-tex, halfhoog. Lekker om te lopen en te fietsen.
Je zou bij hevige regen korte gamaschen kunnen dragen, om te voorkomen dat het water in je schoenen loopt. Mochten je schoenen binnen toch nat zijn geworden: een paar proppen kranten erin en de volgende dag weer opgedroogd.
Succes,
Bernadette
cyclingreddevil schreef:Mochten je schoenen binnen toch nat zijn geworden: een paar proppen kranten erin en de volgende dag weer opgedroogd.
Succes,
Bernadette
Dat dacht ik ook. Maar bij kamperen in het moessonachtige IJsland werkt dat toch niet.
Goede bergschoenen met een stevige zool met leer aan de buitenkant binnen met goretext. Daaroverheen lange stevige gamaschen en daarover een regenbroek, zo blijf je warm als je een koukleum bent maar bovenal je voeten droog. De regenbroek bij voorkeur met ritsen aan de zijkant zodat je ventilatie hebt tussen de buien door.

Dit is voor mij een prima combinatie gebleken op IJsland.

Wellicht tot ziens in Juli op de f26
Goeie tips allemaal mensen, het is zo gemakkelijk nog niet in dat oerwoud van keuzes!

Waterdicht is inderdaad maar een relatief begrip. Bij een echte plensbui zal het niet altijd droog gehouden kunnen worden. Wel denk ik dat je met een halfhoge schoen en een regenbroek die er overheen valt een heel eind moet komen...

Ik heb even bij de A/B wandelschoenen gekeken van Bever, kwam ik op deze uit:

Jack Wolfskin Rocksand Texapore - https://www.bever.nl/p/jack-wolfskin-ro ... olour=3668

Columbia Redmond - https://www.bever.nl/p/columbia-redmond ... olour=4169

De Columbia klinkt vooral vanwege de prijs erg aantrekkelijk. Helaas niet in de winkel te passen en dat had ik graag wel gewild, om te kijken hoe stijf de zool is. Want een beetje stijve zool schijnt wel goed te zijn voor op de fiets, is het niet?

Heeft iemand ervaring ermee? Wat zouden jullie zeggen van 1 van deze 2 keuzes?
Ik vind ze beiden wat hoog, ik weet niet of dat lekker rijdt.
Ik heb mijn schoenen jaren geleden gekocht bij een wandelsportwinkel. Gelet op waterdichtheid en stijve zool. En niet te hoog omdat ik denk dat de rand dan gaat schuren tegen je huid door de hoek die je voet op de fiets maakt in vergelijking tot lopend. Het werden New Balanceschoenen. Zelfs in stromende regen blijven mijn voeten droog, tenminste: als ik er een regenbroek boven aan heb. Het voordeel van wandelschoenen is dat je geen andere schoenen mee hoeft te nemen.
Als het heet is, worden je voeten wel erg warm. Afgelopen zomer kocht ik er dus toch sandalen naast.
Als je lage wandelschoen neemt (Hanwag heeft vaak een wat stijvere zool) zonder goretex en ze thuis goed behandeld met de juiste wax dan blijven volledig leren schoenen ook goed waterdicht en zijn minder warm dan goretex schoenen.
Inge1 schreef:Als je lage wandelschoen neemt (Hanwag heeft vaak een wat stijvere zool) zonder goretex en ze thuis goed behandeld met de juiste wax dan blijven volledig leren schoenen ook goed waterdicht en zijn minder warm dan goretex schoenen.
Het voordeel van leren schoenen is dat ze beter "ademen" dan schoenen met Gore-tex. Het grootste nadeel van leren schoenen is dat ze erg langzaam drogen als ze eenmaal nat zijn (en zwaar worden).
Het ligt een beetje aan de omstandigheden waarvoor je de schoenen koopt. Ga je in een periode in een gebied fietsen waarin je nauwelijks regen hoeft te verwachten, dan voldoet een goed behandelde leren schoen prima.

Verwacht je echter toch wat meer regen, dan zou ik kiezen voor een schoen van kunststof materiaal met Gore-tex. Het voordeel van de schoenen die ik draag (zie mijn eerdere reactie) is dat ze snel drogen als ze nat zijn geweest. Door het Gore-tex houdt ik droge voeten, mijn regenbroek is lang genoeg om de broekspijpen (ook tijdens het fietsen) over de schoenen te laten vallen en zo drogen voeten te houden. Vorige week in Italië nog een dag in de regen gefietst en het goed droog gehouden met de kleding en schoenen.

Warmte van de voeten is erg persoonlijk, maar kun je vaak beïnvloeden door o.a. de keuze van de juiste sokken.

Verder zou ik voor een laag model gaan, inderdaad vanwege de fietsbewegingen, waarbij een (half)hoge schoen nog wel eens zou kunnen gaan schuren/knellen.

Ligt de nadruk op fietsen en af en toe een wandeling maken, dan doet het merk van de schoen er verder niet zoveel toe. Wordt wandelen/lopen een belangrijk deel van je tocht, dan zou ik meer gaan voor de wat betere merken zoals Lowa, Meindl, Hanwag of eventueel Scarpa of La Sportiva. Een Vibram zool zorgt voor goede grip.
Ik draag als het regent altijd overschoenen over de leren schoenen, met daaroverheen een regenbroek zo blijven mijn schoenen fijn droog. Maar je hebt wel gelijk als leer nat is duurt het lang voordat het droog is.
Ik fiets al 2 jaar met deze schoenen:
https://www.amazon.de/Salewa-FIRETAIL-E ... salewa+gtx

Gore-tex, stijve zool en prima grip voor wandelen.

Het is ook belangrijk om met je pedalen te testen.. sommige flats met pinnetjes zijn geen goed idee icm bepaalde zool-profielen!

Success
Grum schreef:Ik fiets al 2 jaar met deze schoenen:
https://www.amazon.de/Salewa-FIRETAIL-E ... salewa+gtx

Gore-tex, stijve zool en prima grip voor wandelen.

Het is ook belangrijk om met je pedalen te testen.. sommige flats met pinnetjes zijn geen goed idee icm bepaalde zool-profielen!

Success
Dat is het type schoen wat ik inderdaad aanbeveel :D . Salewa, Salomon, Scarpa, La Sportiva, bij dit soort merken kun je daarvoor uitstekend terecht.

Succes met je keuze!
Beetje off topic.. ( :oops: )

Stijve zool vind ik heel belangrijk.. en de keuze van sandalen is wat beperkt...
Heeft iemand tips/ervaring met sandalen met niet te brede en stijve zool?
Keen vind ik te slap en te breed.. beste dat ik kon vinden zijn deze Solomon sandalen, maar toch vind ik ze soms te slap:

https://www.amazon.de/Salomon-Epic-Cabr ... =149432254