Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gebruik action camera? - Forum Wereldfietser

Tips gebruik action camera?

Hallo allemaal,

Ik heb van mijn vriendin een action cam gekregen om te kunnen gebruiken op de fiets. Nou wil ik me het liefst zo weinig mogelijk af laten leiden door gedachten als 'o dit is leuk laat ik dit filmen, staat het ding wel aan? is de accu nog vol enz. enz.' maar ik zie ook wel erg leuke filmpjes voorbij komen.

Met name omdat de accuduur en opslagcapaciteit beperkt is houdt dit me onderweg (teveel) bezig heb ik gemerkt tijdens eerste testritjes. De accu houdt het volgens mij zo'n 1.5-2 uur vol. Dat is ongeveer gelijk aan de opslagcapaciteit bij filmen op 4k of HD+. Ik ga niet in 4k filmen, dat is overkill gezien de kwaliteit van de lens e.d. daarnaast; je wilt ook geen uren aan beeldmateriaal natuurlijk.

Ik heb inmiddels een mogelijkheid om onderweg op te laden, maar dat kan niet als de camera in de behuizing zit. Ik zou een extra accu kunnen kopen natuurlijk...

Hoe gaan jullie hiermee om?

Wat film je wel/niet?
Hoe ga je om met de beperkte accucapaciteit?
Hoe ga je om met de beperkte opslagcapaciteit? Neem je een laptop of harde schijf mee?

En als je al dat moois dan hebt verzameld, hoe monteer je dat dan?

Kortom, ik ben benieuwd hoe je dit praktisch regelt zonder dat je de hele vakantie druk bent met die camera :D
Voor stroom heb ik een powerbank (16000mAh, voor mijn camera, e-reader en gps).
Voor opslag heb ik een 64GB kaartje.

Hier heb ik tot nu toe genoeg aan gehad, een laptop zou ik niet snel meenemen, eerder een mapje waar meerdere kaartjes veilig in bewaard kunnen worden.

Afgelopen fietsvakantie heb ik gewoon gefilmd op momenten waarop ik tijd over had en zin had om met mijn camera bezig te gaan. Zodoende had ik nooit het idee dat ik druk was met mijn camera. Ik moet er wel bij zeggen dat het editten nog altijd moet gebeuren.

Ik zou zeggen dat een actioncam het best tot zijn recht komt bij dingen als mountainbikepaden en steile afdalingen. Maar goed, net wat je zelf leuk vindt, kwestie van veel inspiratie opdoen bij filmpjes van anderen.
Ik heb altijd reserve accu's mee. En ik heb wel eens in mijn behuizing een gaatje gemaakt om de USB laadstekker op de camera aan te sluiten.

Daarnaast zou ik liever 2 x 32 Gb kaartje of 4 x 16Gb gebruiken, want als er met een kaartje iets mis gaat ben je alles kwijt.

Vuistregel bij het filmen van documentaires is dat je uiteindelijk 5% van alle footage gebruikt. Hoe meer je filmt, hoe meer je moet bekijken en hoe langer het afmonteren duurt.
Kijk gerust eens naar onze filmpjes op http://www.youtube.be/vakantiefietser
Bedankt voor jullie reacties, meerdere (16g) kaartjes meenemen is wel handig. Die zijn nog redelijk betaalbaar. Ik kwam er achter dat de reserve accu met lader wordt geleverd. Ik kan dus de ene opladen en de andere gebruiken.
ik gebruik ook al een jaar of 5 een action cam onderweg, gewoon om de leuke en mooie momenten te filmen. ik heb een Gopro hero 4 session. welke heb jij?
  • ik kan ongeveer een uur aan film schieten en dan is het interne accuutje leeg. er zit een 1Ah/3,6V accu in. Ik laad deze via USB met mijn powerbank. de powerbank laad ik weer met m'n zonnepaneel of onderweg ergens in het stopcontact. ik heb op deze manier eigenlijk zelden tot nooit last van accu's die leeg zijn.
  • de camera kan laden en filmen tegelijk. niet alle kunnen dat, was ook een reden voor het kopen van de Go-pro
  • het is zaak dat je niet te veel filmt. kost je accu, opslag en bovenal: veel meer werk om achteraf te monteren. mijn camera kan je makkelijk aan en uit zetten, en je kan goed zien wanneer die filmt (rood knipperende led) en wanneer ie stopt met filmen (piepjes), is mijn inziens cruciaal, anders wordt het teveel gedoe/afleiding onderweg. juiste moment van aan en uitzetten leer je op den duur wel.
  • stel de juiste kwaliteit/frame rate in. te hoge kwaliteit betekent ook sneller accu leeg en sneller opslag vol. ik vind 30fps genoeg, 720p of 1080p resolutie afhankelijk van of je alleen sfeerimpressie of ook echt mooi wil.
  • blijf op het verkeer letten, laat je niet teveel afleiden door prutsen met je camera. een gedoe-vrije camera is ook om deze reden cruciaal.
  • ik vind het achteraf monteren het meeste werk waar ik eigenlijk weinig aan toe kom. daarom film ik de laatste tijd minder.
  • het trilvrij monteren van de camera, alsmede het voorkomen van windruis, is voor mij een uitdaging gebleken. op helm is trilvrij maar vind ik het niks omdat het helemaal beweegt en je een zeeziek gevoel krijgt bij het terugkijken.
  • soms neem ik een reislaptop mee (sony vaio x, 760 gram, een tablet kan hetzelfde doen), op de interne HD van het ding kan ik een boel film opslaan. kan als backup (stel dat SD kaartje stuk gaat/kwijt raakt), of om bestaande SD kaartjes leeg te maken. ook kan je als je ergens een snelle internetverbinding hebt, de boel uploaden naar huis. in de praktijk heb ik dat alleen bij vrienden onderweg of wel eens onderweg in scandinavië.
voorbeeld van wat film wat ik online heb staan: http://tb.welmers.net/~bastiaan/video/germersheim2014/
aantal jaar geleden al weer, met oude Liquid Image camera,
Ik film toch liever uit de hand. De camera trilt minder en het is dynamischer om naar te kijken.
Met der fiets van Tiengemeten naar de Pont van Nieuw-Beijerland
kan weg....verkeerd ingevoerd....
Marco Meijerink schreef:
Johojo schreef:Hallo allemaal,

Ik heb van mijn vriendin een action cam gekregen om te kunnen gebruiken op de fiets. Nou wil ik me het liefst zo weinig mogelijk af laten leiden door gedachten als 'o dit is leuk laat ik dit filmen, staat het ding wel aan? is de accu nog vol enz. enz.' maar ik zie ook wel erg leuke filmpjes voorbij komen.

Met name omdat de accuduur en opslagcapaciteit beperkt is houdt dit me onderweg (teveel) bezig heb ik gemerkt tijdens eerste testritjes. De accu houdt het volgens mij zo'n 1.5-2 uur vol. Dat is ongeveer gelijk aan de opslagcapaciteit bij filmen op 4k of HD+. Ik ga niet in 4k filmen, dat is overkill gezien de kwaliteit van de lens e.d. daarnaast; je wilt ook geen uren aan beeldmateriaal natuurlijk.

Ik heb inmiddels een mogelijkheid om onderweg op te laden, maar dat kan niet als de camera in de behuizing zit. Ik zou een extra accu kunnen kopen natuurlijk...

Hoe gaan jullie hiermee om?

Wat film je wel/niet?
Hoe ga je om met de beperkte accucapaciteit?
Hoe ga je om met de beperkte opslagcapaciteit? Neem je een laptop of harde schijf mee?

En als je al dat moois dan hebt verzameld, hoe monteer je dat dan?

Kortom, ik ben benieuwd hoe je dit praktisch regelt zonder dat je de hele vakantie druk bent met die camera :D
Hoi Johojo,
Tja, als je een leuk filmpje wilt maken dan gaat er tijd en energie in zitten. Dat is met alles wat mooi is. En ja, dat kost ook energie van je accu. Ik weet niet welke action cam je hebt maar als het een gopro is dan zou ik een extra accu meenemen.
Toch valt het best wel mee hoeveel accucapaciteit je nodig hebt. Het is niet zo dat elke shot uren duurt. De meeste shots die maak zijn maar ene paar minuten of soms zelfs maar ene paar seconden. Opslaan kan op een memorykaartjes. Die dingen zijn zo klein en tegenwoordiger relatief goedkoop. Voor een vakantie van 4 weken heb je meer dan voldoende aan een memory card. Laptop of harde schijf meenemen is echt niet nodig.
Tijdens je reis lekker veel filmen. Van het fietsen zelf maar ook van je omgeving. Bedenk van tevoren wel wat je wilt vertellen van je reis en wat voor soort sfeer het moet uitstralen. Daar kan je met je shots al rekening meebouwen.
Thuis moet je inderdaad echt aan de slag. Een goede film wordt alleen goed als het een beetje redelijk is gemonteerd. Een minuut lang kijken hoe iemand fietst is voor de meeste kijkers niet interessant. Beelden dus afwisselen.
Monteren kan je met verschillende software raketten doen. Van iMovie tot Final Cut pro.

veel succes.

Hieronder een vb van een filmpje geschoten met een simpele action cam .....

https://vimeo.com/202462522
In 3 maanden Nieuw Zeeland heb ik 14uur film opgenomen met GoPro hero 4 silver.
Ik heb alles in 720p geschoten, anders ging het wel erg hard met de opslag.

Ik had mee:
- 2x 64gb kaartje
- 1x 32gb kaartje
- Tablet om eventueel nog dingen op te slaan, maar dat bleek niet handig.
- externe USB HDD 250gb --> als het kaartje vol was heb ik het hier ook opgeslagen, via de Kingston Mobilelite Wireless G2, dan heb je geen laptop nodig. (telefoon of tablet volstaat)
In mijn herinnering heb ik het gered met de SD kaartjes, en heb ik die niet weer leeg hoeven halen.

Ik had 3 accu's meegenomen, en een acculader waar 2 accu's tegelijk in opgeladen konden worden.
Op de camping was altijd wel ruimte om wat op te laden. Ik heb eigenlijk nooit zonder accu gezeten. accu ging ongeveer 1,5u-2,5u mee.

Tip is ook om de actioncam niet de hele tijd aan te hebben, alleen specifieke dingen te filmen. Zoals gezegd ik heb nu 14u film materiaal, en ik moet het nog steeds uitzoeken... (heeft ook wel meerdere redenen).

Groet,
Ivar
Hoi,

Ik weet niet of je een naafdynamo hebt maar anders is dit wellicht een oplossing voor je accu problemen.
AXA Luxx 70 Plus Steady Auto koplamp.
Deze koplamp heeft een usb aansluiting waarmee direct je apparatuur mee kunt opladen tijdens het fietsen.
Altijd volle accu dus.
Ik gebruik deze zelf ook tijdens het fietsen en werkt super.

Groetjes,
Marco