Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermarest heeft er een concurrent bij: Exped luchtbedjes. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Thermarest heeft er een concurrent bij: Exped luchtbedjes.

Ook mijn ervaringen wil ik graag even delen:

September 2007 mijn Exped 7 DLX of is het DXL? gekocht. Bewust de grotere maat gekozen, zo kun je met een bundeltje kleding op het matras een kussentje maken i.p.v. aan de bovenkant buiten het matras.
Is maar een klein detail, maar samen met het overige comfort van een wat grotere maat leek me dit handig.
Slaapt perfect! , Rolt heel makkelijk op en is nauwelijks groter in pakmaat dan mijn oude plastic Perry luchtbedje.

Ook heel comfortabel is de chairkit ( de hoes waar je het matras in schuift en dan m.b.v. spanbanden er een stoel van maak.) Stoel :lol: zeg maar gerust fauteuil :!: Zit fantastisch en lekker warm. Een klein bijkomend voordeel van deze hoes is dat er aan het hoofdeinde een dubbele flap aan zit waar kleding in kan als kussen. Dus ik laat de hoes zitten als ik ga slapen.

Nu wat negatiefs: de laatste ochtend van de Wintertrektocht kreeg ik de lucht bijna niet uit het matras. Heb er een aantal minuten op moeten liggen met geopende ventielen. Bij inspectie bleek dat de ventielen vol zaten met dons. Dit is een probleem wat ik al eens ergens gelezen had ( Hiking site ?) en is een loslatend schuimrubber schotje, wat normaal het dons tegenhoud en de lucht wel doorlaat.
Mat retour naar Zwerfkei, met de toezegging van vervanging onder garantie.

Maar ondanks dit dompertje, ben ik zeer tevreden met de lig en zit kwaliteiten van deze mat.

Het kraken is mij nog niet echt opgevallen, dan slaap ik namelijk
al. :oops:


Groet

Jans

Agunjilak had ook dit soort matjes, met het kussen als pompje, geen echt dons, maar zelfde principe, ik hoor niemand die deze bezit.

Zelf heb ik een gesloten cel schuimmatje met een heel klein stukje type therma rest, nog niet gebruikt, heb hem vooral vanwege het gewicht 515 gram.

Voeger had ik enkel gesloten cel, 8 mm, sliep wel hard. Maar nooit lek en nog minder gewicht.

Willem

Lijkt me best een aardig alternatief. D'r is alleen iets dat ik niet goed kan zien. Zitten er van die traditionele luchtbed gootjes in? Zijn die echt van luchtbed formaat?

Afbeelding

lijkt wel.

chairkit ( de hoes waar je het matras in schuift en dan m.b.v. spanbanden er een stoel van maak.)
Ik ben zeer geinteresseerd in de chairkit. Waar koop je die. Bij de zwerfkei hadden ze hem destijds niet.

Overigens ben ik ook zeer tevreden over mijn Exped donsmatje. Ik ben een slechte slapen en slapen op een Therm-a-rest was dan ook geen succes. Sinds ik op de Exped slaap, kan ik eindelijk 's morgens tegen mijn vriend zeggen dat ik heerlijk geslapen heb.
Wat dat kraken betreft: ik ben een slechte slaper en zou zeker wakker worden van het gekraak van het matje van mijn vriend.

Chairkit in september 2007 bij Zwerfkei gekocht. Is er uiteraard in 2 maten, voor de "standaard"en voor de bredere, langere mat.
Standaard 178 x 52 cm, DLX 193 x 65 cm.

Kostte iets van 45 euro en weegt ca 600 gram ( de grote uitvoering).

Volgens het foldertje van Exped weegt de 7 DLX 1170 gram + de pakzak 130 gram. De chairkit 600 gram.
Samen is dat in mijn geval lichter dan mijn oude luchtbedje (ca 800 gr) + mijn stoeltje ruim 2 kg. Tja ik ga voor comfort.
Maar nu dus liggen en zitten met ruim 1 kg minder bagage.

Groet

Jans

Hoi!

Na twee jaar intensief gebruik (laatste 8 maanden haast iedere nacht gebruikt) lekt mijn Exped 7 nu helaas ook dons en is daardoor ook lastig leeg te krijgen :? Maar toch had ik hem in de pamir en hymalya niet willen missen want hij isoleerd fantastisch en als het heet is voelt het materiaal niet plakkerig aan.

Is het nieuwe model van Exped (8 banen ipv 6) wezenlijk anders als het oude model? Dat schotje zit mij nl wel een beetje dwars. Is dat zelf onderweg te repareren? Want zonder dons verliest de exped zijn isolerende eigenschappen en zeker bij lage temperaturen (-20C) is dat dus ECHT NIET GOED.

Fiets de wereld (met Exped),
Whisky

Hmm... ik was eigenlijk helemaal om voor een Expad 7 matje.. zoveel lovende woorden. Ik had gister echter een verloren uurtje in breda en besloot bij bever inspiratie en advies op te doen aangezien mijn 12 jaar oude perry matje van de zomer was uitgescheurd (en daarvoor ook niet echt meer comfortabel was)

Ze hadden daar de Expad 9 (maximaal luxe uitvoering)... lag idd erg lekker, maar toen ik in de schappen ging kijken lag daar ook een Therm A Rest "womans trail comfort" (staat nergens op de site van Therm A Rest). Dat is een 5 cm dik matje met een geclaimde R waarde van 6.2 (tegenover 5.9 van Expad7 en 8.0 van Expad9). De mannenversie bleef steken op R=3.8, dus dan maar een vrouwenversie. Ook was ie nog eens de helft van de prijs (aanbieding, normaal 2/3) van de Expad7. Tevens was voor mij het matje dik genoeg om in alle posties zacht te liggen.

Ik heb hem nog niet in de brrrrrr-uitenlucht getest, maar theoretisch vind ik dat hij de expads aardig benaderd (gezien ook het prijsverschil)

P.S. oke, hij is 1050 gram, dus wel +/- 100gram zwaarder dan een expad7, pakformaat is hetzelfde.

Hoi!
Ze hadden daar de Expad 9 (maximaal luxe uitvoering)... lag idd erg lekker, maar toen ik in de schappen ging kijken lag daar ook een Therm A Rest "womans trail comfort" (staat nergens op de site van Therm A Rest).
Ik had eerst thermarest maar die dingen waren bij mij binnen de kortste keren lek, zelfs bij gebruik in de tent of samen met een grondzeil. Verder hebben ze het probleem dat op grote hoogte (4000m+, ik weet niet waarom) de buitenlaag van de schuimlaag kan loslaten waardoor ze vreselijk bol gaan staan, mijn beide reisgenoten met thermarest hadden dat probleem en konden hem vervolgens weggooien.

Met de exped 7 heb ik vanaf Kashgar tot aan de Axai Chin in Tibet en in India zo op de grond geslapen (russische soldaten hadden vergeten mijn grondzeil terug te geven) en ik heb geen enkel lek gehad hoewel de bodem, ook in tunnels, erg stenig en dornig is. Respekt :o

Fiets de wereld (met exped),
whisky

whisky schreef:Ik had eerst thermarest maar die dingen waren bij mij binnen de kortste keren lek, zelfs bij gebruik in de tent of samen met een grondzeil. Verder hebben ze het probleem dat op grote hoogte (4000m+, ik weet niet waarom) de buitenlaag van de schuimlaag kan loslaten waardoor ze vreselijk bol gaan staan, mijn beide reisgenoten met thermarest hadden dat probleem en konden hem vervolgens weggooien.
Ja, wij reden vorig jaar van de camping aan het Lago Maggiore met onze Kangoo-minicamper voor een wandeling richting Lukmanierpas terwijl de Thermarest-matjes er nog opgeblazen in lagen. Mooi dat er eentje naar de Filistijnen was! Dus als je van 200 naar 2000m rijdt, wordt het drukverschil tussen opgeblazen matje en de buitenlucht kennelijk zo groot dat het bol kan gaan staan en waardeloos wordt.

whisky schreef:Ik had eerst thermarest maar die dingen waren bij mij binnen de kortste keren lek, zelfs bij gebruik in de tent of samen met een grondzeil. Verder hebben ze het probleem dat op grote hoogte (4000m+, ik weet niet waarom) de buitenlaag van de schuimlaag kan loslaten waardoor ze vreselijk bol gaan staan, mijn beide reisgenoten met thermarest hadden dat probleem en konden hem vervolgens weggooien.
Dat vraagt eigenlijk om een verklaring van Therm A Rest... ik zal ze eens emailen. Niet dat ik de komende 4 jaar verwacht zo hoog te komen, ik zou het echter voor de toekomst niet willen uitsluiten en bedank je alvast voor de waarschuwing.
Enige wat ik kan bedenken is dat op 4000+ meter er minder luchtdruk is en aangezien de matjes voornamelijk uit poreus schuim bestaat dat een bepaalde elasticiteit heeft, ze misschien meer lucht opzuigen voor het uitzetten van het schuim (zelfde uitzetting, minder druk dus meer volume nodig om de druk te creeeren). Oplossing in dit geval zou dus zijn om ze niet helemaal zelf te laten volzuigen maar op tijd het ventiel dicht te draaien. Daardoor zijn ze misschien niet helemaal zo veerkrachtig, maar is het luchtvolume in het matje niet groter dan het op ontworpen is.
Maar goed.. dat is maar een theorie van een simpele student.
peter de rijk schreef: Ja, wij reden vorig jaar van de camping aan het Lago Maggiore met onze Kangoo-minicamper voor een wandeling richting Lukmanierpas terwijl de Thermarest-matjes er nog opgeblazen in lagen. Mooi dat er eentje naar de Filistijnen was! Dus als je van 200 naar 2000m rijdt, wordt het drukverschil tussen opgeblazen matje en de buitenlucht kennelijk zo groot dat het bol kan gaan staan en waardeloos wordt.
Tsja, dat is een beetje hetzelfde probleem, alleen dan simpeler verklaarbaar.

Eigenlijk heb ik mijn self inflatable ALTIJD met open ventiel als ik er niet op lig (behalve in het foudraal dan) Ook in warme zomers kan de stijgende temperatuur een probleem vormen als je matje een dag in een hete tent ligt terwijl je hem de avond daarvoor lekker stevig hebt opgeblazen. Ik heb op die manier ooit een perry matje in een maanlandschap laten veranderen (per ongeluk)

Om het matjes verhaal nog even completer te maken:

Exped heeft voor de niet donsliefhebbers ook een synthetische opblaasmat, de synmat. Eigenschappen, gewichten en maten vergelijkbaar met de downmat. Wel een iets mindere isolatiewaarde en ook een iets lagere prijs.
Ik kom ze alleen niet tegen op de sites van de mij bekende outdoorzaken in Nederland. Wel in Duitsland.

Dus een luchtbedje gevuld met synthetische "vlokjes ? ".
Het grote verschil met de therm-a-rest achtigen is dat er dus geen schuimmat inzit, alleen losse vlokken met een afdicht-schotje.


Groet

Jans

Jans Kinds schreef:Om het matjes verhaal nog even completer te maken:
Exped heeft voor de niet donsliefhebbers ook een synthetische opblaasmat, de synmat.
Het grote verschil met de therm-a-rest achtigen is dat er dus geen schuimmat inzit, alleen losse vlokken met een afdicht-schotje.
Hmm, weer dat schotje. Dat zit me best dwars want dat is dus de zwakke plek van de Exped.

Fiets de wereld (met scheef schotje en donsfeest),
Whisky

Dus een luchtbedje gevuld met synthetische "vlokjes ? ".
Het grote verschil met de therm-a-rest achtigen is dat er dus geen schuimmat inzit, alleen losse vlokken met een afdicht-schotje.
Weet je zeker dat het dan gaat om vlokjes? Meestal zijn die synthetische vullingen juist gemaakt van een "oneindige" vezel. In dat geval zou je geen prbleem mogen hebben met het "beruchte" afdicht-schotje.

De kreet "vlokjes "was niet gebaseerd op enige kennis van zaken.
Gezien de kennishonger van velen op dit forum ( en trouwens ook van mijzelf) heb ik de Exped folder er bij gezocht:
Synmat tekst vlgs het foldertje:

"They are not as warm as the Down Mats but the SynMats offer the same comfort, weight and compact packed size. Great value for money since the synthetic filling is more economical than down. The warmth to weight ratio of the SynMat is superior when compared to regular mats. The synthetic filling is laminated to both the top and bottom of the mat, which eliminates the loss of loft common to synthetic filled sleeping bags. "

einde citaat.

Dus als ik het goed snap is er bij de Synmat geen kans op naar buiten komend "spul "en dan ook waarschijnlijk geen "schotje ".

Het lijmen van het schotje ( bij de Downmat) schijnt verbeterd te zijn. Ik ga ff op de hiking site het betreffende commentaar opzoeken.

Dus : niks vlokjes :oops:

Voor meer info is er de site van Exped www.exped.com

Even voor de goede orde: ik heb geen aandelen Exped, schrijf er geen boeken over, maak er geen fotos van, maar slaap er fantastich op ( en in mijn eveneens Exped slaapzak).

Groet

Jans

Oké, dus geen vlokken, maar een "gewone" vulling. Hoe duur zijn die?

Overigens:
The synthetic filling is laminated to both the top and bottom of the mat, which eliminates the loss of loft common to synthetic filled sleeping bags. "
Dat is natuurlijk onzin, sorry. Als je die mat opgerold opbergt is er na een tijdje niet veel meer over van al die "loft". Ook hier geldt natuurlijk: opgeblazen bewaren.

Wat ze misschien bedoelen marieke is dat er binnenin lucht tussen de boven en onderkant zit die door het synthetisch spul geisoleerd wordt. iets wat bij dons gebeurd tussen de veertjes, en bij TaR dus niet zo is aangezien het geheel volledig aan elkaar is verkleefd.

Wat bij mij weer de vraag oproept, zou het niet heel fijn zijn als ze matjes maakten met een zomer en winterzijde? Aan de winterzijde zit dan de isolatie en aan de zomerzijde kant geen... Daardoor kun je als het koud is de isokant naar beneden leggen voor de fijne isolatie van de lucht erboven en in de zomer de isokant naar boven zodat de lucht kan afkoelen. Zomaar een hersenspinsel trouwens... zal wel niet echt werken.

Tekst is uit een folder. Volgens mij wordt er niets in dit stukje gezegd over opbergen of bewaren, maar alleen over het gebruik in opgeblazen toestand.

Bij de gebruiksaanwijzing van mijn Down Mat (!) dus niet de Synmat, staat bij onderhoud etc. : bewaren met open ventielen, niet opgerold, maar het liefst plat onder het bed.................en dus ook niet opgeblazen :!:

Vrij vertaald uit de Duitse gebruiksaanwijzing.

Ik neem aan , maar ja wie ben ik , dat dit ook geldt voor de synmat.

Evenzo geldt dat ook voor mijn slaapzak: opbergen in een ( bijgeleverde) soort hangmat, die ik zelfs als muskietennet over het hoofdeinde kan trekken, als ik er buiten onder de blote hemel in slaap. Heb een waterdichte slaapzak, Exped Woodpecker WB.

Maar ook hier, nooit opgerold of in stufsack opbergen.

Groet

jans

Deimor schreef:... zal wel niet echt werken.
Denk ik ook niet, alleen misschien als ze met 2 foliezijden gaan werken (reflectie).

Overigens bewaar ik mijn downmat niet opgeblazen, maar alleen platliggend uit thet foudraal en met het ventiel open. Staat er niet constant spanning op het materiaal.

Prijzen: Duits bedrijf "Unterwegs"via Google zoekfunctie:

Synmat 7 : euro 99,95
Synmat 9 DLX euro 129,95

Downmat 7 : euro 119,95
Downmat 9 DLX 164,95

De nederlandse prijzen van de Downmat zitten er ca 10 euro boven.
Heb in nederland nog geen synmat prijzen gevonden.


Groet

Jans