Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermarest heeft er een concurrent bij: Exped luchtbedjes. - Forum Wereldfietser

Thermarest heeft er een concurrent bij: Exped luchtbedjes.

Vorige week fietste ik een groot rondje IJsselmeer. En elke ochtend met rugpijn wakker worden, dat is maar niks. En zo ging ik wat rond zoeken op het internet. En kwam ik de Exped luchtbedjes tegen: Hiking site: Exped luchtbedjes

Het lichtste luchtbedje van 790 gram is 7 cm dik (*). Nou ben ik hier even blij mee! En het is slechts 100 gram zwaarder als m'n Thermarest-matje...
Thermarest-matje's van 5 cm dik beginnen pas vanaf een 1000 gram!

(*) Dikte 9 cm is ook leverbaar.

Zwerfkei in Woerden verkoopt de matjes in ieder geval hier in Nedeland.
En gebruikerservaringen zijn hier te lezen: Hiking-site: Exped gebruikerservaringen

Ok, tot zover. 'Einde van de boodschappen.'

Ziet veel belovend uit, al zou ik het wel willen kunnen gebruiken met een isohoes, want dat scheelt zoveel in het gewicht en de ruimte. Als het moet kunen we zo'n hoes natuurlijk ook zelf op maat van de Exped matrassen maken.
Wim

Isoleert zo'n dikke mat nog wel goed?

En wat zijn de afmetingen in een opgerolde stand?

Zomaar wat overpeinzingen...

Groetjes,
El & El

Naar het schijnt moet het zelfs 3x beter als de Thermarest-matjes isoleren. Ook de Exped maakt gebruik van het principe dat lucht slecht geleidt. Verder zit er in de ligmat dons. Om isolerende redenen, waarom het bijvoorbeeld ook in slaapzakken zit.

Voor alle specificaties, klik op de volgende links:
Exped: Downmat 7 Sleeping Pad
Exped: Downmat 9 Sleeping Pad

Van de laatste is er ook 'n luxe versie. Maar ik kan de pagina even niet vinden. Maar zo gaat het ook:

Downmat 9 DLX
Size: 193x65 cm / 76x26?
Thickness: 9 cm / 3.5?
Weight: 1260 g / 44 oz
Packsack 190 g / 7 oz
Packed: 28x18 cm / 11x7?
Fill Weight**: 320 g / 11 oz
Temperature: -40?C / -40?F

Op Exped tests zijn er ook nog ervaringen van expeditieleden na te lezen.

Alle gegevens staan hier: http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf?Open
Ik ben zelf erg geinteresseerd. Eigenlijk vraagt dit idee om verdere integratie met een donzen slaapzak.
Wim

Ja, die pagina vond ik pas later. Maar had ik dus ook kunnen geven.

Ik vind het ook erg interessant. M'n Thermarest-matje gaat bij deze dan ook in de verkoop.

Hoi,
Dit soort matjes vindt ik heerlijk slapen. Ik slaap tijdens vakanties al 10 jaar op zulke dingen zonder dons. In warme landen is dat geen probleem. Bovendien kosten de matjes maar een paar eurotientjes. Wel elke paar jaar een nieuwe want ze willen uitendelijk wel gaan lekken. Daarbij heb je weer het grote voordeel dat de banen ??n voor ??n lek gaan :)
Groeten,
Leon

Hoi Leon,

Ik neem aan dat je niet de Exped-luchtbedjes bedoelt.
Kun je nog een link naar 'n site geven, of 'n afbeelding plaatsen, om aan te geven welke matjes je bedoelt?

Groeten, Marco

Hoi,

Nadat mijn Thermarest matje voor de zoveelste keer lek was heb ik drie maanden geleden zo een Exped mat aangeschaft. En ik kan een ding zeggen, het slaapt heerlijk. Door de dikte lig je op ieder oppervlak stabiel en samen met de donzen tussenkamers is hij lekker warm. Het oppompen is even wennen maar daarna gaat het allemaal heel gemakkelijk. In de koude en natte schotse nachten lag ik lekker warm. Ik heb hem dit weekend weer uitgeprobeerd op een camping bij Bamberg. De nacht was koud en de bodem temperatuur was 4 graden. Helemaal niks van gemerkt :)
Ik heb ook een tent van Exped en die is ook erg goed. Die zwitsers denken echt met de kampeerders mee en je krijgt veel kwaliteit voor relatief weinig geld!

Fiets de wereld,
Marc

Hallo whisky,

Hoe dik is jouw Exped mat?

Ik overweeg zelf, in de geest van het grammenjagen, voor de 7 cm dikke Exped Downmat te gaan.

Groeten, Marco

Hoi Marco,

Ik heb de downmat 7. Die is 7 cm dik. Volgens de verkoper is 9cm een beetje overdreven want het bied weinig extra comfort maar wel meer gewicht voor een hogere prijs. En 7 cm voorkomt hoogteziekte natuurlijk :)

Verder heb ik de versie van 178 cm. Dat klinkt wat klein maar de opblaaspomp kan je aan de matras vastmaken als kussen! Blijft je kussen lekker aan je mat hangen en word je nooit meer met een stijve nek naast of voor het kussen wakker :)
Ik weet niet hoe het nu met de levertijd zit. Ik heb twee maanden op mijn matje moeten wachten omdat de vraag ernaar zo hoog was.

Groeten,
Marc

Hoi. Bedoel je dat je de pomp/het kussen boven de matras bevestigt, zodat de mat effectief een meter of twee is?
Ik vind het altijd erg moeilijk in te schatten wat de ervaring van (jongere) verkopers is. Onnodig comfort - ja misschien hebben zij dat niet nodig, maar mijn oude afgeleefde wervelkolom heeft wel wat meer nodig. In het verleden werd mij verteld dat 38 mm Thermarest al meer dan genoeg comfort gaf. Toen ik zelf 25 was vond ik zoiets zelfs decadent; helaas is het nu niet meer genoeg. De meeste van mijn generatiegenoten zitten inmiddels uit te buiken in de caravan. Ik doe dat niet, maar een beetje rekening met de werkelijkheid moet je toch wel houden. Ik heb sinds kort zelfs een klein stoeltje bij me.....
Wim

Hoi,

Ik heb het niet gemeten maar meer als 180 is het zeker (mijn lengte). En de echte lichtgewicht fanatiekeling gebruikte natuurlijk allang zijn jas met fleece als kussen maar die kan nu worden gebruikt als voetensteun...

Marc

Hoi,

Nog even een aanvulling. Het verschil tussen de 7 en de 9 cm zit hem vooral in de isolatiewaarde. Die van 7 cm gaat tot -17 en die van 9 cm tot -40. Dus dat is iets meer voor zuidpool expedities. Qua vering/ liggen op de zij etc maakt de dikte absoluut geen verschil.

En het kussen wordt inderdaad aan de mat vastgemaakt. Alleen worden er geen bandjes bij de mat geleverd dus ik maak het kussen met gewone touwtjes aan de mat vast. De totale lengte van de mat wordt daardoor langer.

Off topic:
Een stoeltje zou ikzelf ook graag hebben. Ik ben echter vaak in de bergen met zware bepakking onderweg dus dan is zoiets te zwaar. Ik ben nog steeds op zoek naar een piepklein superlicht rugsteunte, zo eentje waar je net met je kont en je onderrug oppast en dan dus zonder poten. Weet een van jullie misschien een goed merk of handige andere oplossingen?

Fiets de wereld,
Marc

Zelf gebruik ik het krukje van Haglofs. Dat is 280 gram, en bij mijn weten het lichtste stoeltje dat er is. Het is een best wat wiebelig krukje, en heeft dus geen leuning. Daar staat tegenover dat je hoger zit dan bij die stoeltjes waarbij je min of meer op de grond zit, maar wel een ruggesteun hebt. Ik heb liever dat ik minder hoef te bukken, en dan rechtop op een krukje zonder leuning zit, dan dat ik diep moet bukken om vervolgens een soort leuning te hebben.
Wim

Het Land van Maas en Waal schreef:Hoi Leon,
Ik neem aan dat je niet de Exped-luchtbedjes bedoelt.
Kun je nog een link naar 'n site geven, of 'n afbeelding plaatsen, om aan te geven welke matjes je bedoelt?
Groeten, Marco
Hoi Marco,
Ik bedoel de gewone Trail-matjes van de V&D. Voor mijn vakantie lagen ze in de opruiming, nu zullen ze wel weg zijn.
Groeten,
Leon

Aha... Maar na Whisky's verhaal weet ik nu zeker, dat ik voor de Exped 7 ga.

Overigens heb ik hier gelezen dat de Exped ook veel lawaai k?n maken. Waarop het volgende advies volgt:
... Je kon natuurlijk ook gewoon een aluminium reddingsdekentje onder je Exped leggen. Dat doe ik ook soms in een tent als inderdaad blijkt dat wrijving tussen matje en grondzeil lawaai maakt.

Veel verhalen op het web over deze matjes gaan over de geweldige isolatie bij extreme koude. In het noord-oosten van de VS of in Colorado kan het inderdaad verschrikkleijk koud worden, en als Nederlander verbaas ik me er altijd weer over dat amerikanen kans zien dan nog te kamperen. Met zulke kou moet je mee zijn opgegroeid, denk ik dan maar (toen ik er zelf woonde was ik er soms wel bang van). Zulke kou is in elk geval niet echt een omgeving waarin fietsers gedijen (hoewel zelfs dat gedaan wordt). Ik heb echter nog wel een vraag naar het comfort bij hogere temperaturen. Zijn deze matjes dan ondraaglijk warm, of valt dat mee? Een te warme slaapzak kun je open ritsen, maar een matje niet.
Wim

wat te denken van de ortlieb matjes die sinds een jaar op de markt zijn: waterdicht en slijtvaster. De isolatiewaarde en het gewicht zijn hetzelfde.
Die Ortlieb-matjes klonken in het eerste jaar goed in de oren: stevig en nooit meer schuiven (dus in tegenstelling tot W.F. Hermans: altijd weer slapen :lol:).
In de winkel waar ik werk zijn echter in het eerste jaar vrijwel alle Ortliebs terug gekomen. Toen dachten we: Tassen ok?, maar geen matjes meer voor in de winkel! Het jaar daarna hebben we ze niet meer in het assortiment genomen: Therm-A-Rest verbeterde hun anti-slipkwaliteiten en dan is een betrouwbaar merk erg fijn om te hebben als winkel. Als echter de kinderziektes (makkelijk lekraken, maar dat was toch juist het STERKE punt: niet snel lek :??!) eruit zijn, dan zouden die ook goed moeten zijn. Ze gaan trouwens inmiddels hun 3e seizoen in:).
Het enige waar we mee zitten in die winkel over die Expeds: wat als 'ie lek is? Hoeveel dons komt er dan uit (want d?t het er dan uitkomt lijkt wel zeker...)? Hoe langer op de markt, hoe betrouwbaarder dat het lijkt, dus wie weet komt het later ook in de winkel waar ik werk (ik weet dat er nu toch een beperkte voorraad is, maar misschien dat die uitgebreid wordt...). Oow ja: voor veel mensen speelt de prijs toch ook best wel mee, maar dat lijkt voor de mensen hier geen punt te zijn (begrijpelijk: je wilt immers gewoon lekker slapen op vakantie).

Succes allemaal met wat de keuze ook gaat worden!