Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermarest heeft er een concurrent bij: Exped luchtbedjes. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Thermarest heeft er een concurrent bij: Exped luchtbedjes.

Hoi,

Mijn Exped mat is ook bij 30 graden nog lekker koel. Het enige dat hij dus doet is isoleren, niets meer en niets minder en is nog lekker comfy ook :) En mocht het dan toch wat zweterig aanvoelen kan je altijd in een zijden lakenzak slapen, is lekker koel bij hogere temperaturen en een lekker warm extraatje in je slaapzak als het koud is.

Lage temperaturen heb je hier in het oosten van Duitsland al snel maar ik hem nog niet bij temperaturen onder nul uitgeprobeerd maar zodra er sneeuw ligt gaat dat gebeuren. Met een beetje geluk daalt het kwik tot -15.
Met spikebanden en goede winterkleding is er nog goed te fietsen.

Lek is hij nog niet geweest en ik denk dat er bij een gewoon lek (zo'n irritant onvindbaar gaatje) er ook geen dons uitkomt of er moet een grote diepe scheur inzitten natuurlijk...

Fiets de wereld,
Marc

Iets dergelijks als de Exped matras heeft ook het amerikaanse Big Agnes (www.bigagnes.com), al gaat het daar om een kunststof vulling. Het aardige bij hen is de integratie met een hele reeks slaapzakken zonder vulling aan de onderkant.
Wim

Dat is wel interessant. En ook dat zij de de luchtbedjes, ook op mummy-formaat maken ('insulated- 'Air Core Pads').

Maar ik zie ook dat ze de isolatie geldt tot 'slechts' 15 ˚F (-9,5 ˚C). Exped beweert dat de Exped 7 tot 1˚F (-17˚C) gaat.
En is Big Agnes wel in Nederland te koop? Als ik op hun site onder dealer locater kijk, lijkt het er op dat ze alleen in de VS, en Canada worden gedistribueerd.

Bij de aanschaf van een nieuwe slaapmat twijfel ik tussen zo'n exped donsmat van 7 cm en een thermarest van 3,8 cm. De exped heeft het voordeel van isolatie en comfort en als nadeel de prijs. Maar een punt van twijfel is dat ik de thermarest die ik nu heb ook vaak buiten op de camping of bij wildkamperen gebruik om op de zitten of liggen. Is zo'n exped daar niet te kwetsbaar voor? Wie heeft ervaring?

Lisette

Hoi!
Maar een punt van twijfel is dat ik de thermarest die ik nu heb ook
vaak buiten op de camping of bij wildkamperen gebruik om op de zitten of liggen. Is zo'n exped daar niet te kwetsbaar voor? Wie heeft ervaring?
Ik :D
Ik heb tijdens mijn jordanietour meerdere keren gewoon op mijn Exped 7 buiten geslapen.
http://images.exploder.org/gallery/jord ... amp?full=1

Geen problemen gehad en hij is heerlijk warrrrrm als het koud is (-10) en heerlijk koeoel als het heet is (+25). En hij droogt snel mocht hij natregenen.
Ik zou geen thermarest zuchtmatje meer willen hebben, die isoleren mij te weinig, zijn dun en waren bij mij om de haverklap lek.
Het enige "nadeel" is dat het oppompen iets langer duurt en dat je even moet wennen aan de manier van het oppompen. Je pompt met de paktas en deze is daarna je kussen, hmmmmm.

En de prijs valt best mee, voor ongeveer 100E op Ebay te koop.
Een aanrader :D

Whisky

Kijk, dat is nou interessant.

Ik keek zojuist even op Ebay. Maar de Exped matjes worden daar nu even niet aangeboden. Maar die 100 Euro: Is dat in- of exclusief verzendkosten?

Gr. Marco

Hoi!

In Duitsland te vinden op ebay maar nog 4 uurtjes:
http://cgi.ebay.de/EXPED-Isomatte-Down- ... dZViewItem

Zeker 100E waard.

Anders kopen voor 110E:
http://s38951751.einsundeinsshop.de/ses ... 03-00%3D29

Ze hebben ook de downmat9 voor125E
http://s38951751.einsundeinsshop.de/ses ... 02-00%3D29

En hier:
http://www.peak-berlin.com/index/art/i13408.html
http://www.outdoor-discount.com/oscommm ... ts_id=2851
http://www.wandern-klettern-kanu.de/sho ... ed-downmat

Vooral op duitse websites neuzen want ze zijn hier niet zo duur en de porto is haast niks.


Whisky

Dat is zeer nuttig om te weten. Thanx.

Gr. Marco
Hoi,
Ik heb me afgelopen week een Exped dons-slaapmatje aangeschaft. Ik koos voor het type 7 in de normale uitvoering, omdat zo'n matje precies even groot is als mijn luchtbedjes die ik tot nog toe gebruikte en ik dus weet dat dat voor mij groot genoeg is.
Ik heb een toch wel belangrijke tip. Ik heb er in de gebruiksaanwijzing naar moeten zoeken maar het staat er wel degelijk dat je het matje (thuis) beter in niet-gecomprimeerde toestand bewaart. Dit geldt namelijkl voor alle producten met dons omdat dons ander na een paar jaar een dikke koek wordt en minder isoleert.
Een tweede puntje. Volgens Exped weegt het matje 832 gram en het zakje 120. Volgens mijn digitale keukenweegschaal die ik hiervoor nog eens geijkt heb weegt het matje echter 830 gram en het zakje 130. Dat is dus zo'n 50 gram meer. Het is maar dat je het weet.
Hoe het matje bevalt kan ik na het Paaswekend vertellen.
Groetjes,
Leon

Dan wacht ik je bevindingen even af voor ik er zelf een aanschaf.
Ik twijfel tussen therme-rest en een exped.

Aardig is ook om te zien wat er gebeurt als een opgeblazen exped-matje een extra opening krijgt (ik lette even niet goed op).

ik heb na lang twijfelen een expad aangeschaft en ze zijn heerlijk............ze slapen net zo lekker als het waterbed waar we thuis op slapen...........

We hebben voor de kinderen de kortere versie aangeschaft en voor mij en Jeroen de dikkere en langere...................
Maar ik heb met mijn reuma geen pijn op de matjes en ze zijn zo lekker warm...........
Nee ik heb geen aandelen ben er alleen zo blij mee.............. :D :D

Zijn ze 's morgens weer vlot op te rollen?
Van de therme rest vond ik dat een voordeel, ik had 'm in een paar tellen ingepakt. Als je me kan overtuigen dat de exped ook lekker vlot op te pakken is ben ik om..

Ik heb een toch wel belangrijke tip. Ik heb er in de gebruiksaanwijzing naar moeten zoeken maar het staat er wel degelijk dat je het matje (thuis) beter in niet-gecomprimeerde toestand bewaart.
Dit is helemaal correct, maar het geldt ook zeker voor de, niet dons, Thermarest en alle klonen daarvan. Die kunststofvulling heeft zo mogelijk nog meer last van continue opgerold zijn!

marjan schreef:Zijn ze 's morgens weer vlot op te rollen?
Hallo Marjan,
In een snelle test in mijn huiskamer blijkt dat oprollen heel snel gaat. Ook het opblazen met de zak gaat sneller dan het met de mond opblazen van het oude luchtbedje.
Leon

Op de site van Exped tref je een video aan hoe het matje op te blazen. Klik op Exped Products/Sleeping Mats/Downmats en dan op "Tipps + Videos".
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van het type 7, net als Leon nu heeft.

jim

Op de site van Exped tref je een video aan hoe het matje op te blazen. Klik op Exped Products/Sleeping Mats/Downmats en dan op "Tipps + Videos".
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van het type 7, net als Leon nu heeft.

Bedankt voor de site, duidelijke video.
Ik denk dat ik óm'ben.
groeten, Marjan.[/quote]

Mijn thermarest is inmiddels 12 jaar oud en moet ik altijd veel bijblazen. En al dat vocht zal de isolatie waarde er niet beter op hebben gemaakt. Dus ik vermoed dat een Exped een grote verbetering zal opleveren.

Wat mij echter verbaast is dat ik niemand hoor over het 'kraken' van de Exped. Zijn er ook mensen die erg licht slapen die inmiddels tot aanschaf zijn overgegaan ???

Het nadeel van een luchtbed vind ik namelijk het geluid als je je omdraait ... dan ben ik meteen wakker ... of slaapt iedereen daarom met oordoppen ?


Wouter

Pathfinder_II schreef:Wat mij echter verbaast is dat ik niemand hoor over het 'kraken' van de Exped. Zijn er ook mensen die erg licht slapen die inmiddels tot aanschaf zijn overgegaan ???
Het nadeel van een luchtbed vind ik namelijk het geluid als je je omdraait ... dan ben ik meteen wakker ... of slaapt iedereen daarom met oordoppen?
Hey Wouter, inderdaad opvallend dat we het hier nog niet over hebben gehad, want het is inderdaad een punt.
Ik heb dus ook een Exped en bij het installeren in de tent voor het slapen gaan kraakt het matje naar hartelust, daar hoor ik de buren wel eens over klagen. Maar zodra ik ga liggen om te slapen word ikzelf niet wakker van het gekraak van het matje. Of de buren wel wakker worden als ik me in mijn slaap omdraai, dat weet ik niet; ik ben daar overigens nog niet eenmaal over aangesproken. Ik wil dus wel voorzichtig de conclusie trekken dat het wel meevalt met het kraken.
jim

Ik heb meestal een wikkelrokje bij me, om snel iets over een fietsbroek heen te kunnen aantrekken. Die gebruik ik ook om tussen grondzeil en expedmatje te leggen. Het gekraak is dan een stuk minder.