Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikebox van Ortlieb - Forum Wereldfietser

Bikebox van Ortlieb

Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met de bikebox van Ortlieb?
zie hier

Het gaat erom, dat wij onze stuurtas willen ontlasten van vooral fotografie-spullen. Het leek ons een goed idee om de camera + lenzen in een stevige en waterdichte tas op de bagagedrager mee te nemen... (we zijn nog zoekende!).

Of misschien heeft iemand anders nog een superidee?

We willen de spullen bij de hand houden, dus snel en makkelijk kunnen pakken.

Benieuwd naar jullie ideeen en of ervaringen!

Groetjes,
El & El

Ohja, het zou gaan om een digitale body met drie nogal grote lenzen en ja... dit gaan we echt meeslepen (hebben we vorig jaar ook al gedaan, maar toen lagen de lenzen her en der!)... nu zijn we op zoek naar een betere oplossing, vandaar deze vraag. :lol:

Agu heeft ook zoiets.. volgens hen Ideaal voor de videocamera...

"Quorum 575 - Schoudertas die op de achterdrager kan worden meegenomen. Met smile-systeem en schokabsorberende tussenvoering: ideaal voor de videocamera."

Maar wij geloven niet echt in de waterdichtheid van Agu... :)

Wellicht dat er andere merken zijn, die wij niet kennen, maar waar jullie wel ervaring mee hebben.

El & El

schop omhoog...

Even proberen dit topic wat onder de aandacht te brengen... :oops:

Misschien moeten we de vraag wat anders stellen...:

Hoe vervoer je 1 digitale body, drie redelijk aan de grammen professionele lenzen op de fiets zodat je er makkelijk en snel bij kunt en dat ze ook nog eens heel erg droog blijven? Heeft iemand hier zelf al eens een oplossing voor verzonnen misschien?

El & El

Interessante vraag! Zijn jullie bij jullie zoektocht nog op een bruikbare tas gestuit?

Zelf vond ik op Photo.net een aantal topic's. En zo stuitte ik o.a. op de tip Pelican case. En mensen die ècht héél veel mee willen nemen, kiezen voor een BOB-trailer, met daarop bijvoorbeeld een grote fototas.

Overigens toch vreemd, dat niemand van de tassen-fabrikanten, in dit gat in de martkt springt... :(

En nu moet die (foto)tas ook nog als rugzak te dragen zijn.......dan zijn we er helemaal. Maar in dat gat is nog niemand gesprongen......

He Marco,
Jij gebruikte toch 1 van je voortassen voor de camera en lensen, met een speciale schuimvulling... toch?
Groet, Rena :wink:

Ik heb aan een Crumpler 'Company Embarassment' het draagsysteem van een oude fietstas vastgeschroefd. Zo kon ik hem een de zijkant van mijn fiets hangen. Dat werkte uitstekend, en ik kon er altijd snel bij als ik van de fiets stapte. Maar om te lopen had ik toch liever een rugzak, dus ik heb dit weer verkocht. Ortlieb heeft de 'Photo Packer'- rugzak maar die is schreeuwend duur. Ik doe zelf nu deze rugzak met een spin achterop: http://www.shuttertalk.com/articles/katar102/index.php en die heeft een handig luikje waardoor ik nog steeds snel bij de camera kan. En ik heb nog schuim gemaakt in een Ortilieb stuurtas zodat daar ook een camera met 24-80mm lens in kan.

Voor gewone ortlieb fietstassen bestaat wel een draagsysteem, waarmee je van je fietstas vrij snel en makkelijk een rugzak maakt.

ja, maar dat is dus nog lang geen 'fototas'...
:cry:

Als ik puur naar mijzelf kijk wil ik met een tas waar AL mijn fotospullen in kunnen het volgende doen:

1. Het moet erg stevig maar enigszins verend op mijn fiets zitten.
2. Ik moet erg snel bij mijn spullen kunnen.
3. De tas moet tevens dienen als "werkplek". Oftewel: ik moet mij spullen kwijt wanneer ik mijn lenzen aan het vervangen ben.
4. Met de tas moet ik goed uit de voeten kunnen bij het maken van rapportages.
5. Ik moet er dagwandelingen mee kunnen maken.
6. Ik moet er trektochten mee kunnen maken.
7. De tas moet er niet uitzien als fototas.

Kortom: dat kan niet.
Eigenlijk heb ik een systeem nodig wat zich aanpast aan de omstandigheden. Een soort kameleon onder de fototassen.

Oh ja, de tas moet er ook nog voor zorgen dat ik hele mooie foto's maak :lol:


Rena, klopt inderdaad dat ik zelf een tas heb gebouwd. Het systeem is dat er 2 lenzen rechtop staan en dat ik mijn body schroef op die lens die ik op dat moment nodig heb. Voordeel is dat ik bij het verwisselen alleen de body hoef vast te houden.

Marco Meijerink schreef:En nu moet die (foto)tas ook nog als rugzak te dragen zijn.......dan zijn we er helemaal. Maar in dat gat is nog niemand gesprongen......
Ach Marco, dat gat is allang dicht. De Shuttle Photo van Ortlieb is een hardcase voor op je bagagedrager die je ook op je rug kunt dragen. Ideaal voor professionele apparatuur.
Ik zou graag willen weten of iemand met deze tas ervaring heeft. Hij lijkt mij een beetje groot en zwaar.
Marco Meijerink schreef: Oh ja, de tas moet er ook nog voor zorgen dat ik hele mooie foto's maak
Tsja, die tas die zoek ik ook nog... :) Ik ben nl. ook nog op zoek naar een fototas voor op de fiets.

Na lang zoeken (en allerlei verschillende systemen gemaakt/uitgeprobeerd te hebben) heb ik de volgende tas gekocht:

http://www.lowepro.com/Products/Sling_B ... 00_AW.aspx

Afbeelding
(ben ik overigens niet :lol: )

Afbeelding

Deze tas past precies in een Vaude voortas.
Als de tas in de voortas zit kan je gewoon bij je camera en lenzen door gebruik te maken van de zij-opening.
De tas is tijdens het maken van repportages ideaal. Je kan erg snel bij spullen. Ook voor lange looptochten is de tas zeer geschikt.
Ik kan mijn camera en 2 prof lenzen en zonder problemen in kwijt.
(Canon body, 17-50/L4 & 24-105/L4 of de combinatie met de 70/200/L4)
Daarnaast is de tas niet te groot zodat je niet al teveel met je spullen te koop loopt.

Vooral dat het in een fietstas past zodanig dat je nog bij je spullen kan is ideaal.

Wellicht hebben jullie wat aan deze info....

Groet,
Marco

Hoi Marco,

Dat ziet er wel mooi uit!
Kun je er ook nog een derde prof lens in kwijt? En evt filters, batterijen en Cf-kaartjes? Ik ben bang dat het eea dan toch te zwaar gaat worden in die ene voortas...

Nu spreid ik de boel een beetje.. misschien onhandig, maar ik vind het zelf wel meevallen.

Wel handig dat je er ook mee kunt wandelen!

Marco,

Heb je nog andere tassen uitgeprobeerd? Ik zit zelf te kijken naar de Stealth Reporter tassen van Lowepro. Deze hebben een extra openening aan de bovenkant waar je makkelijk bij je kamera kunt komen. Heb je deze wel eens geprobeerd?

Bij mij hoeft er ook niet veel in, een Canon body, 24-70L, 70-200L IS, flitser en imagetank.

Martin

Hoi Ellen,
Je kan er maximaal 3 prof lenzen in kwijt. In het bovenvak heb je voldoende ruimte voor alle andere onderdelen.

Er zit wel een "maar" aan.
Als je de tas volledig volstopt met 3 lenzen, een body, kaartjes, filters, zonnekappen (die krengen nemen nogal wat ruimte in!), enz dan heb je 2 problemen:
1. de tas is te zwaar om in een (voor)fietstas te stoppen.
2. de tas wordt te groot zodat de tas niet meer op de zijkant in de voortas kan liggen waardoor je niet meer makkelijk bij je camera kan.
Kortom: je moet dus gaan verdelen. Maar goed, dat had je zelf ook al geconcludeerd.
Als je dan toch een beetje gaat verdelen dan kun je deze tas perfect gebruiken als eerste opslag van al het materiaal wat je het meest nodig hebt. En dan wordt het pakket niet te zwaar.

Het grote voordeel van de tas voor mij is dat is enorm snel bij mijn spullen kan zonder mijn ogen te lang van het onderwerp af te houden. Het wordt dan een soort repportagetas die je voor of naast je lichaam kan houden (ook handig in smalle kleine straatjes in drukke souks)
En ten tweede fungeert het als rugtas zodat ik zonder problemen grote afstanden kan lopen.

Martin,
Die extra opening zit ook in deze tas (zijkant en voorkant).
De reden dat ik niet voor dit type tas heb gekozen ligt in het feit dat schoudertassen wat lastiger zijn om lang mee te lopen.

Oh ja, er is ook nog een type groter. Daar past veel meer in. Nadeel alleen daarvan is dat ik niet denk dat die tas in een fietstas past.

groetjes,
Marco

Hoeveel weegt het spulletje nu?

Neem je 'm zaterdag mee?

We komen na mijn werk zeer waarschijnlijk even naar de presentaties kijken, vandaar! Helaas kunnen we ook niet te lang blijven hangen, want ook zondag moet ik werken... :cry:

Hoi,

Is er nu echt niemand die ervaring heeft met de "shuttle-photo" van Ortlieb? Hoe groot is'ie? Wat past er allemaal in? Ik zoek echt een goede fietstas/-box waarin ik op z'n minst een (digitale) SLR en een middenformat met de nodige lensen, achterwanden en andere toebehoren in kunnen. Is dat haalbaar in de "shuttle-photo"? Is het makkelijk te monteren? Hoe is de rugzakdinges die er bij wordt geleverd etc.

Het doel is om de "shuttle" voor zowel woon-werkverkeer te gebruiken (ik woon in Zaandam en gebruik een studio in A'dam) als voor vakanties en meerdaagse tochten waarbij ik veel fotografeer. Een tas in een tas hoeft voor mij niet. Mijn Crumpler gaat in mijn Ortlieb fietstas maar tegen de tijd dat ik de camera uit beide tassen heb geworsteld, lens er op heb gezet en klaar ben om een foto te maken ben ik een kwartier verder. Wordt je niet vrolijk van. Helemaal als je na 3 foto's klaar bent (het licht is veranderd, de schotse hooglander die je wou fotograferen is al weer weg etc.) en je moet weer een kwartier inpakken. Rugzak op de rug hoeft van mij ook niet. Dat gezweet... Sta je nog niet eens in de studio en je bent al drijfnat op je rug.

Is de "shuttle-photo"voor mij de oplossing? Wie geeft mij raad?

Voor de fototas geinteresseerden vond ik deze site:

http://www.cambags.com/

Hier staan reviews van honderden fototassen. Dan kun je zelf eens kijken hoe en wat er in die tassen past.

Doe er je voordeel mee.

Martin