Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 problemen Garmin Oregon 650 - Forum Wereldfietser

2 problemen Garmin Oregon 650

Mijn man heeft 2 vragen over zijn Garmin 650.
Wie kan ons helpen?
Ter info: wij hebben 20.000 km gefietst met onze eerste Garmin 650 + powerbank + naafdynamo. Geen enkel probleem. Mijn man is dus inmiddels een ervaren gebruiker. De problemen zijn ontstaan nu we een nieuwe Garmin 650 hebben.

Probleem 1:
Mijn vorige Oregon 650 was stuk en volgens Garmin niet meer te repareren. Voor een aardig prijsje kocht ik een refurbished Oregon 650.
Echter er doet zich een vervelend probleem voor. Als ik bijvoorbeeld 20 km heb gefietst, geeft de tripkilometer keurig 20 kilometer aan. Zet ik echter de GPS uit om deze na enkele minuten weer aan te zetten, dan geeft de tripkilometer geen 20 km aan maar vaak 10 km meer, in dit geval dus 30 KM. Zet ik de GPS tijdens een tocht enkele keren uit, dan zit de GPS er toch zo’n 50 km naast.
Met mijn oude GPS heb ik dit nooit meegemaakt.
Kijk ik terug op de track, dan zie ik op de plek waar ik de GPS heb uit gezet wel een spinnenweb, maar deze is geen 10 km, slechts enkele tientallen meters. Wat ik wel zie als ik de track uit lees is dat op het moment dat ik de GPS weer aan heb gezet, ik 142 km per uur heb gefietst…

Herkent iemand dit probleem maar vooral, hoe kan ik het oplossen?
De software op de Garmin is up-to-date.

Probleem 2:
Ik gebruik mijn Oregon 650 op de fiets en ik ben zeer tevreden met mijn combinatie van naaf dynamo, E-Work van Busch-Muller en powerbank (X-torm AL270). Ik heb duizenden kiometers gefietst zonder dat ik zorgen hoefde te maken over de stroomvoorziening.
Echter er doet zich een merkwaardig probleempje voor.
Als ik stil sta met de fiets, dan geeft de powerbank geen stroom meer en komt er een mededeling op het scherm of de GPS uit moet of door moet gaan op batterijen (externe voeding uitgevallen. Schakelt uit. Doorgaan op batterijvoeding?), eigenaardig. Deze mededeling krijg ik ook op het scherm als ik fiets en ik druk kort op de aan/uit knop om de lichtintensiteit van het scherm te wijzigen.
Ik gebruik oplaadbare batterijen (eneloop pro) in mijn GPS.

Herkent iemand dit probleem maar vooral, hoe kan ik het oplossen?
Hallo,
Het eerste "probleem" herken ik, de oplossing is om autopause aan te zetten, de teller gaat alleen verder als je beweegt.

Henk
karinh schreef:Mijn man heeft 2 vragen over zijn Garmin 650.
Probleem 2:
Ik gebruik mijn Oregon 650 op de fiets en ik ben zeer tevreden met mijn combinatie van naaf dynamo, E-Work van Busch-Muller en powerbank (X-torm AL270). Ik heb duizenden kiometers gefietst zonder dat ik zorgen hoefde te maken over de stroomvoorziening.
Echter er doet zich een merkwaardig probleempje voor.
Als ik stil sta met de fiets, dan geeft de powerbank geen stroom meer en komt er een mededeling op het scherm of de GPS uit moet of door moet gaan op batterijen (externe voeding uitgevallen. Schakelt uit. Doorgaan op batterijvoeding?), eigenaardig. Deze mededeling krijg ik ook op het scherm als ik fiets en ik druk kort op de aan/uit knop om de lichtintensiteit van het scherm te wijzigen.
Ik gebruik oplaadbare batterijen (eneloop pro) in mijn GPS.

Herkent iemand dit probleem maar vooral, hoe kan ik het oplossen?
Het lijkt erop dat op het moment dat je stopt er geen stroom meer is. Dit komt waarschijnlijk doordat de buffer op dat moment wegvalt (of dit een in je naafdynamo is of die externe powerbank kan ik uit je verhaal niet goed herleiden) Het apparaat merkt dit en zegt: "héla ik krijg geen stroom meer, wil je dat we batterijen leeg gaan trekken, of heb je liever dat ik uit ga staan?"

Zover ik weet kan je dit niet uitzetten in een setting. Maar ik laat me graag corrigeren mocht dit wel kunnen.

Concreet betekend dit voor jou dat hetgeen dat voor stroom zorgde terwijl je stilstond (meestal je powerbank of de bufferaccu die in je dynamo zit) niet helemaal meer lekker werkt met je oregon. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat er iets in je dynamo of powerbank stuk is gegaan (al hoop ik voor jou van niet)

Probleem 1 herken ik overigens niet op mijn Oregon 600. Het lijkt erop dat hij niet goed zijn fix vasthoudt (simpel gezegd op het moment dat je 'm uitzet vergeet hij waar hij was en begint helemaal van voor af aan met zoeken van je positie) Eigenlijk zou dit niet mogen gebeuren. Je kan even geforceerd de firmware opnieuw installeren via de app (programma) WebUpdater want hier kan wel eens iets misgaan. Nadat je dit gedaan hebt kan je ook even de gps een half uur met goed open zicht op de hemel (achtertuintje bv) buiten laten liggen zodat er een goede positie fix is. Dit zou je eigenlijk maar één keer hoeven te doen (tenzij je een factory reset gaat doen). Als hierna de problemen blijven is het tijd om je 1 jaar garantie op je refurbished toestel aan te spreken.