Additionally, paste this code immediately after the opening tag: R - waarde van slaapmat - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

R - waarde van slaapmat

jwkeij schreef:
wo 15 jul, 2020 19:51
Even nieuw leven in dit topic:
Mijn Thermarest NeoAir Xlite heeft geloof ik z'n beste tijd gehad en ben op zoek naar een nieuwe.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Thermarest UberLite...

Maar ga ik het verschil in R-waarde voelen?
Kortom: Is de UberLite dat extra geld waard ten opzichte van de Xlite?

Ik kampeer van mei tot september, waar het in september soms al wat vochtig kan zijn.
Donzen zomerslaapzak van Lowland tot +8, en met extra Thermo Reactor liner van Cocoon (10 gr extra isolatie )en lang thermo-goed gaat altijd mee.

Xlite: 4.4 https://www.thermarest.com/ie/sleeping- ... xlite.html
Uber: 2.3 https://www.thermarest.com/ie/sleeping- ... rlite.html
Off-topic:
Geen idee hoe het met de R-waarde zit. Wat ik wel weet is dat er op dit forum een correlatie lijkt te zijn tussen gewicht en lekbestendigheid: hoe (ultra)dunner, des te meer of eerder kans op lekkage.
Ik voel het verschil in R waarde.
Ooit begonnen met een Exped .....met R waarde 2,7 oid. Hij kraakte en ik had een koude rug/kont/zij.
Daarna Thermarest (we hebben 2 een persoons) en een 2 persoons Exped met R waarde 4.1.
Nooit meer koud gehad vanaf de onderkant.
Ook nog nooit lekke matten gehad gelukkig.

Anja
willem.m schreef:
wo 15 jul, 2020 20:27
Off-topic:
Geen idee hoe het met de R-waarde zit. Wat ik wel weet is dat er op dit forum een correlatie lijkt te zijn tussen gewicht en lekbestendigheid: hoe (ultra)dunner, des te meer of eerder kans op lekkage.
Misschien offtopic maar voor een aankoop zeker van belang :)

Wat de R-waarde betreft: Hoe wordt die gemeten? Als ik om een mat lig op m'n zij, dan komt mijn heup gevaarlijk dicht bij de ondergrond. Het is dan alleen de folie in de mat die zorgt voor de isolatie ((bewegende) lucht isoleert sowieso niet).
jwkeij schreef:
wo 15 jul, 2020 19:51
Even nieuw leven in dit topic:
Mijn Thermarest NeoAir Xlite heeft geloof ik z'n beste tijd gehad en ben op zoek naar een nieuwe.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Thermarest UberLite...

Maar ga ik het verschil in R-waarde voelen?
Kortom: Is de UberLite dat extra geld waard ten opzichte van de Xlite?

Ik kampeer van mei tot september, waar het in september soms al wat vochtig kan zijn.
Donzen zomerslaapzak van Lowland tot +8, en met extra Thermo Reactor liner van Cocoon (10 gr extra isolatie )en lang thermo-goed gaat altijd mee.

Xlite: 4.4 https://www.thermarest.com/ie/sleeping- ... xlite.html
Uber: 2.3 https://www.thermarest.com/ie/sleeping- ... rlite.html
Ik vind dat je voor enkele weken per jaar kamperen, in de periode tussen mei en september, voor Lowlands type activiteiten, geen uberlite nodig hebt. Bespaar je geld en geef het uit aan iets dat je wel harder nodig hebt. Kijk als je in 3 maanden de volledige Appalachian Trail wilt hiken en geld speelt geen rol, tja dan is het een ander verhaal.

Ik betwijfel ook sterk of het verschil in R waarde groot genoeg is om te voelen. Verschil tussen waarde 2 en 6 is denk ik eerder te voelen.

Verder zijn op internet dit soort plaatjes te vinden, ik denk relevant voor iedereen hier.
2020_TR_RValue_Chart_20_rvalue_extendedchart-scaled.jpg
Bedankt voor de input, Willem, Fedor, Anja en mrboot. Zet mij wel weer aan het denken. :idea:

Aan hyper-ultra-light zit natuurlijk een keerzijde. Denk dat ik toch weer voor de xlite ga.
Die 100 gram gewichtsbesparing weegt denk ik niet op tegen een beter isolatie-waarde.
Ik had een Exped UL matras en die ging na een paar jaar delamineren. ook met de zwaardere Exped Downmat hebben we flink wat problemen gehad. Voor zomer gebruik zijn we nu over op een Neoair Camper. Die is in deze vorm uit de collectie maar biedt precies wat wij nodig hadden: degelijk, voldoende isolatie en niet idioot zwaar. Voor koud weer hebben we nog een eveneens niet meer leverbare Neoair Allseason en de laatste van drie Downmats.
Afgelopen vrijdag even langs de Bever geweest en de Thermarest Uberlite eens in het echt kunnen zien, voelen en testliggen... Die Uberlite is écht heeeeeel eng dun. Misschien wel té dun, dus uiteindelijk (weer) gekozen voor de Xlite.