Additionally, paste this code immediately after the opening tag: osmand+ navigatie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

osmand+ navigatie

Ben ik trouwens de enige die de userinterface van OSMAND niet al te gebruikersvriendelijk vind? Hoewel ik er al een paar jaar mee aan de gang ben blijft het een haat liefde relatie. Soms ben ik plotseling de positionering tov. De rijrichting kwijt en gaat ie uit van het Noorden maar is het icoontje om weer terug naar de rijrichting te gaan verdwenen. Ook als ik een track wil volgen trekt ie naar het begin van de track een rechte lijn. Not very useful helaas. Of waar vind je ook weer hoe je POI punten uit kan zetten. Ik zit altijd verkeerd. Heb er nu een sneltoetsen van gemaakt. (Wel weer handig). Of dat ie bij mij vaak de neiging heeft de navigatieinstellingen voor auto's als default te nemen Van die kleine dingen. Vast user-error maar heb toch het gevoel dat ik een tweede natuur heb moeten ontwikkelen om 't te bedienen. Heb alleen nog niks beters gevonden.
Vind het ook niet al te geweldig inderdaad. Ik erger me vooral aan dingen als tracks. Onduidelijk hoe die dingen wel/niet kunt laten zien. GPX file wil ook vaak niet naar de app verstuurd worden, moet je de GPX file in een onmogelijk te vinden directory op je toestel zien te krijgen. Storage geeft sowieso vaak problemen, laatst opslag van kaarten verplaatst naar externe SD kaart maar OSMAnd snapte dat niet, ik moest alle kaarten opnieuw downloaden en andere dingen opnieuw instellen.

Zoekfunctie is ook een abominatie. Vaak vindt ie simpele dingen als adressen niet of na heel lang wachten. Meestal pak je maar snel google maps en probeer je op visueel geheugen locatie van het adres te zoeken in OSMAnd.

Sinds kort verdwijnen ook de inzoom/uitzoom buttons na een tijdje. Je moet die dan eest 'activeren' voordat je ze kan gebruiken. Onhandig, tijdens het fietsen wil je zo min mogelijk handelingen voor zulke functies.

Los hiervan is het wel een bruikbare kaartnavigatie, en het heeft me nog niet aangespoord iets beters te vinden.
Niet de meest soepele app die ik ken, nee. Help functie is ook erg 'open source-stijl'.

Heb ooit eens met Pocket Earth gewerkt, het ging allemaal een stuk lekkerder. Ook een veel mooiere interface. Jammer dat die niet voor Android is, en geen offline navigatie heeft.
bast1aan schreef:
vr 03 aug, 2018 09:27
moet je de GPX file in een onmogelijk te vinden directory op je toestel zien te krijgen.
Je kunt een gpx-bestand ook direct in OsmAnd importeren door het [Android] b.v. in de map Download of in de cloud te plaatsen en er dan via bestandsbeheer op te 'klikken'. Ik neem aan (het is lang geleden) dat je de eerste keer wel moet aangeven gpx-bestanden met OsmAnd te willen openen. Maar de rest gaat dan vanzelf.
gerritdevries schreef:
vr 03 aug, 2018 10:45
Je kunt een gpx-bestand ook direct in OsmAnd importeren door het [Android] b.v. in de map Download of in de cloud te plaatsen en er dan via bestandsbeheer op te 'klikken'. Ik neem aan (het is lang geleden) dat je de eerste keer wel moet aangeven gpx-bestanden met OsmAnd te willen openen. Maar de rest gaat dan vanzelf.
Ja, dat is denk ik hetzelfde als 'versturen naar' functie. Dat werkt soms, maar niet altijd.
Inmiddels werkt de functie om hét scherm in slaap te laten vallen op de ene telefoon wel en op de andere nog steeds niet. Het blíjft een gedoe.
gerritdevries schreef:
vr 03 aug, 2018 10:45
bast1aan schreef:
vr 03 aug, 2018 09:27
moet je de GPX file in een onmogelijk te vinden directory op je toestel zien te krijgen.
Je kunt een gpx-bestand ook direct in OsmAnd importeren door het [Android] b.v. in de map Download of in de cloud te plaatsen en er dan via bestandsbeheer op te 'klikken'. Ik neem aan (het is lang geleden) dat je de eerste keer wel moet aangeven gpx-bestanden met OsmAnd te willen openen. Maar de rest gaat dan vanzelf.
Makkelijker gaat het zo: Kaart instellen > GPX-track, en dan kun je onderin bij ok en annuleren doorscrollen naar de optie GPX-track toevoegen. Daar ben ik ook bij toeval achter gekomen.
AndreM schreef:
do 02 aug, 2018 21:51
Ben ik trouwens de enige die de userinterface van OSMAND niet al te gebruikersvriendelijk vind? Hoewel ik er al een paar jaar mee aan de gang ben blijft het een haat liefde relatie. Soms ben ik plotseling de positionering tov. De rijrichting kwijt en gaat ie uit van het Noorden maar is het icoontje om weer terug naar de rijrichting te gaan verdwenen. Ook als ik een track wil volgen trekt ie naar het begin van de track een rechte lijn. Not very useful helaas. Of waar vind je ook weer hoe je POI punten uit kan zetten. Ik zit altijd verkeerd. Heb er nu een sneltoetsen van gemaakt. (Wel weer handig). Of dat ie bij mij vaak de neiging heeft de navigatieinstellingen voor auto's als default te nemen Van die kleine dingen. Vast user-error maar heb toch het gevoel dat ik een tweede natuur heb moeten ontwikkelen om 't te bedienen. Heb alleen nog niks beters gevonden.
Langzamerhand begin ik mijn weg te vinden in de userinterface van dit wonderlijke programma. Echt wel een tool voor avontuurlijke fietsers :roll: Sinds enige tijd heb ik ook weer een wat modernere telefoon (Samsung S8). Het opbouwen van kaarten gaat significant sneller dan op m'n oude toestel. (S6) zoveel sneller zelfs dat ik me afvraag of er ook niet onder de motorkap van Osmand het nodige is gebeurd. Op de website van OSMAND kan ik daar echter niet veel over terugvinden afgezien dat het wel een doelstelling is voor 2019.
Ze hebben de boel serieus omgegooid. Ik heb grote problemen met de nieuwere versies op mijn Nokia 1 omdat de GPX-functie het niet doet als meneer in slaapstand raakt terwijl ook de batery saver aanstaat. Dat betekent in mijn concrete geval dat er dan geen lokatiegegevens naar m'n webserver gestuurd worden.
Ik heb contact gehad en ze zeggen dat ze dat in de volgende update gaan verhelpen, maar het is mij niet duidelijk geworden of die nog voor het fietsseizoen uitkomt.
Verder crasht de hel boel om de paar kilometer maar dat kan komen omdat m'n toestel geroot is. Dus ik moet 'm nu weer gaan ontrooten om te kijken of het daar aan ligt of dat Osmand niet overweg kan met de beperkte geheugencapaciteit van dit apparaatje.
Verder zijn de routeringsalgoritmen ook aagepast heb ik het idee. Zo doe ik er nu met Osmand's routeplanner 10 km over om de stad uit te komen, terwijl ik op eigen ervaring slechts 4,7 km naar dezelfde uitvalsweg hoef te trappen.

Ik vind de app op dit moment geen onverdeeld genoegen.

O, en het blijkt nu ook dat ze het voorheen niet zo nauw namen met de privacy van de gebruikers die niet de betaalde versie hadden. Zo werd bekend dat Osmand gegevens met Facebook deelde. Ik heb dat ook even nagevraagd en ik kreeg het volgende antwoord:

"Facebook-analyse werd gebruikt in de gratis versie van OsmAnd voor het verzamelen van statistieken over de effectiviteit van advertenties; het heeft geen persoonlijke gegevens verzameld. We hebben Facebook Analytics volledig verwijderd van OsmAnd in de huidige versie."
Steunzool schreef:
za 27 apr, 2019 18:21
Ze hebben de boel serieus omgegooid. Ik heb grote problemen met de nieuwere versies op mijn Nokia 1 omdat de GPX-functie het niet doet als meneer in slaapstand raakt terwijl ook de batery saver aanstaat. Dat betekent in mijn concrete geval dat er dan geen lokatiegegevens naar m'n webserver gestuurd worden.
Het is niet verstandig een toch redelijk zware app als Osmand op een Nokia 1 (werkgeheugen 1 GB, opslag 8 GB) te willen gebruiken. Dat is domweg te weinig. Beter was 2 GB werkgeheugen (nog liever 3) geweest en 16 GB opslag (nog liever 32 of meer). En graag een slotje voor een SD kaartje, want opslag op SD is ook veel goedkoper. Ik heb al mijn Osmand spullen op een SD kaartje staan. Osmand op een telefoon van 100,- willen installeren was dus niet zo'n goede keus.

Dat het opnemen van een GPX route niet fijn gaat klopt wel. Ik heb ook geen mogelijkheid gezien om te voorkomen dat de GPS ontvanger wordt uitgeschakeld als de telefoon in de slaapstand gaat. Voor het volgen van de route is dat niet erg. 1 tik op de powerknop en alles komt weer terug, waarbij de GPS ontvanger nog even een extra sec. nodig heeft. Het opnemen van een GPX route doe ik met de Garmin horloge van mijn vrouw, die ze normaliter gebruikt tijdens het sporten.

Osmand heeft inderdaad een wat steile leercurve. Aan de andere kant kan er ontzettend veel met die app. Ik zou niet anders meer willen. Naast het routeboekje heb ik ook niets anders aan kaarten bij me. Wel een 2e installatie op de telefoon van m'n vrouw, als backup.
Wim,

in het verleden lukte het mij ook in ieder geval de kaarten op de SD-kaart te zetten. Helaas lukt mij dat nu niet meer, kan jij mij svp uitleggen hoe dat werkt?
Bert van Sprang schreef:
ma 29 apr, 2019 12:43
in het verleden lukte het mij ook in ieder geval de kaarten op de SD-kaart te zetten. Helaas lukt mij dat nu niet meer, kan jij mij svp uitleggen hoe dat werkt?
Instellingen > Algemene instellingen > Opslagmap (onder Diversen)
Daar staat het al op Externe opslag 1, echter komen de kaarten niet op mijn SD-kaart maar in het interne geheugen terecht.
Heb je ook een Externe Opslag 2? Dan zou ik die eens proberen.

Mijn interne opslag heet in Osmand Externe Opslag 1, en mijn externe opslag heet in Osmand Externe Opslag 2. Mooi man, Osmand.
Bert van Sprang schreef:
ma 29 apr, 2019 13:40
Daar staat het al op Externe opslag 1, echter komen de kaarten niet op mijn SD-kaart maar in het interne geheugen terecht.
Je moet aktief eerst de app overzetten op het SD kaartje. Zie deze link https://www.seniorweb.nl/tip/tip-opslag ... a-sd-kaart
ik heb nu mijn kaarten overgezet van externe opslag 1 naar externe opslag 2, nu zijn ze id verplaatst naar sd-kaart.
Hoe doen jullie het met de stroomvoorziening ? Mijn ervaring is dat de accu snel leeg is. De mobiel meteen al aansluiten op de powerbank ?
Ligger schreef:
ma 29 apr, 2019 17:55
Hoe doen jullie het met de stroomvoorziening ? Mijn ervaring is dat de accu snel leeg is. De mobiel meteen al aansluiten op de powerbank ?
Daar zijn andere draadjes voor: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/search.php
Kom net terug van 3 maanden Thailand fietsen (3000 km) en voor het eerst de Garmin Oregon thuis gelaten en alleen met Galaxy S7 + Osmand gefietst.
Tijdens vakantie alle tracks uitgezet met Osmand of RidewithGps, vervolgens ingeladen (al dan niet via de cloud) en navigeren, vond het ideaal. Vooral toen ik door had hoe ik voice-navigatie aan kon zetten (wel alleen in Engels :? ) en ik verder puur op voice kon navigeren, alleen door steden zette ik daarbij het scherm aan, haalde zo makkelijk 100 km zonder op te hoeven laden (had wel powerbank bij me).
Was zo van de app gecharmeerd dat ik aan eind van de vakantie op de betaalde versie van Osmand ben overgestapt, niet omdat ik het perse nodig had maar meer omdat ik zoveel aan de app genoten had. Loop nog wel te denken wat volgende keer als backup mee te nemen, misschien de Oregon maar niet speciaal, eerder misschien backup telefoontje maar dat ik weer met Osmand gaat rijden staat buiten kijf :P 8).
Dingen op zoeken met Google Maps, coordinaten via een in-between app laden naar Osmand en gaan, ideaal....
coordinaten via een in-between app laden naar Osmand en gaan
Wat bedoel je hiermee?

Wil zelf ook de overstap gaan maken van de Etrex naar osmand.