Additionally, paste this code immediately after the opening tag: osmand+ navigatie - Forum Wereldfietser

osmand+ navigatie

Afgelopen vrijdag heb ik de naviagatie app OSMAND+ getest icm een Samsung A5. Voorheen gebruikte ik altijd een echte Garmin. Ik heb deze test gedaan omdat ik het wil gebruieken in het buitenland volgend voorjaar. Moet zeggen dat het zeer goed werkt en erg nauwkeurig. Mijn oude Garmin heeft kaarten die verlopen zijn, nu kun je tegenwoordig daar ook kaarten op installeren via openstreetmap.nl. Toch denk ik dat ik doorga met de OSMAND+ app.

De tocht ging van Assen naar Emmen. Route (LF14) gedownload als GPX (fietrouteplanner van de fietsersbond), en ingelezen in de app, werkt echt top. Zijn er meer mensen met ervaringen met deze app?
Zie dit draadje: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=15475
Je bedoelt denk ik openfietsmap.nl voor je Garmin kaarten. :wink:
Deze app gebruik ik ook al jaren tot volle tevredenheid. Het nadeel van een smartphone blijft het hoge stroomverbruik.
Ik bedoel inderdaad: openfietsmap.nl. Over het stroomverbruik, ja dat is een dingetje. Ik gebruik een externe accupack (action!), en dat gaat prima, kun je min. 2 dagen mee vooruit.
De powerbank van de Action is op de lange duur niet voldoende hufterproef.
Nog afgezien van het stroomverbruik is het feit dat niet alle smartphones goed tegen de elementen kunnen. Die A5 van Samsung is daar een uitzondering op, net als veel andere Samsung modellen. Je hebt dus al snel een extra hoesje nodig wat niet bevorderlijk is voor de bediening, en de daaraan verbonden soms hoge kosten van die dingen, die vaak modelspecifiek zijn. Daarnaast zit je toch altijd met dataverbruik, ook als je offline navigeert, wil je op een smartphone een goede lokatiebepaling dan is GPS alleen niet genoeg, en wordt er ook data naar zendmasten gezonden en ontvangen. Nu dataverbruik in het buitenland net zo duur in het buitenland is als hier in NL is dat minder punt maar wel iets om over na te denken.
Ik heb gemerkt op een tablet dat het na een paar jaar updates van de software (niet alleen Osmand) ook niet allemaal even soepel meer werkt als in het begin. De hardware wijzigt niet maar de software wel en gaat mee met de nieuwe hardware, je zal dus niet zo maar elke update ook moeten installeren als je telefoon al weer wat ouder is.
Ik gebruik id een waterdichte Sony telefoon, die was tot nu toe stevig genoeg. Waarom zou een Garmin wel genoeg hebben aan de GPS-signalen en een smartphone niet? Ik zet altijd zoveel mogelijk uit om stroom te sparen en heb de weg altijd kunnen vinden. Ik kan mij voorstellen als je ergens bent zonder wegen dat dan een exacte positiebepaling belangrijk is, maar met de fiets blijf je meestal op de weg die je ook op je scherm kunt zien, dus het is geen ramp als je af en toe op je scherm iets langs de weg fietst.
Omdat de telefoon een gps antenne heeft die een heel stuk kleiner is dan die in een dedicated gps toestel. Dit wisselt per toestel, maar je snapt natuurlijk wel dat het voor de meeste telefoons bijzaak is en voor een gps toestel hoofdzaak.

Zoals jij het toestel / weg gebruikt lijkt het prima te kunnen, maar niet iedereen is even gezegend met richtingsgevoel en de accuduur als wel de weersbestendigheid is wel een belangrijk punt tijdens buiten activiteiten waar je langere tijd zonder op/bijladen kan zitten.

Persoonlijk gebruik ik ze gewoon naast elkaar, meestal zet ik de complete route (indien gemaakt) van start tot finish in OSM (dus alle honderden kms) terwijl de garmin meestal de dagetappes krijgt.
Bert als je tevreden bent met wat je hebt, dan zou ik het gewoon zo laten, ik laat mijn gedachten de vrije loop en daar mag je mee doen wat je wilt.
rockhopper schreef:Omdat de telefoon een gps antenne heeft die een heel stuk kleiner is dan die in een dedicated gps toestel. Dit wisselt per toestel, maar je snapt natuurlijk wel dat het voor de meeste telefoons bijzaak is en voor een gps toestel hoofdzaak.
De positieafwijking in mijn standaard smartphone van € 200 is nooit meer dan een paar meter; problemen met de nauwkeurigheid van de positie zijn wat mij betreft iets van heel lang geleden. Ik geloof ook niet dat positiebepaling voor een telefoon bijzaak is, een belangrijke app als Google Maps is juist afhankelijk van nauwkeurige positiebepaling. Telefoneren, dat is voor een moderne telefoon bijzaak.
Bedankt voor jullie reacties! Altijd weer grappig hoe snel de adviezen komen. Een paar opmerkingen:
Energieverbruik: ik heb naast een goedkope externe accu, ook nog een powermonkey. Hiermee kan ik me meerdere dagen redden. Ik heb wel ontdekt dat als je met google maps fietst en data aan hebt staan, dat dit juist heel veel stroom kost, de telefoon wordt dan vaak ook heel warm. Met OSMAND bleef de telefoon op normale temperatuur (data uit). P.s. de Garmin neem ik volgend jaar wel als reserve mee naar het buitenland :D .

Weerbestendigheid: ik heb een waterdicht hoesje van Topeak, enige kwetsbaarheid is de invoer van de usb kabel, daarvoor heb ik een klein gaatje gemaakt in het hoesje. Indien je dan in de stromende regen fiets, zal er tijdelijk even een extra bescherming overheen moeten. Het scherm is goed afleesbaar en ook ook goed te bedienen. Zelfs handsfree bellen lukt aardig. De Garmin is inderdaad perfect waterdicht. Er bestaan overigens wel heel goede waterdichte behuizingen voor smartphones, waarbij dan ook de kabel invoer goed geregeld is.

Nauwkeurigheid: Mijn Samsung is heel nauwkeurig, de OSMAND+ app werkt nauwkeurig en ook met data uit! Ik heb bewust tijdens de gehele test de dataverbinding uit gezet. Toen het bewolkt werd en ik door de bossen fietste kreeg ik wel een aantal keren de melding GPS Data Lost! Dit duurde nooit langer dan ca. 30 sec. Ik heb het idee dat dit vaker gebeurt dan met de Garmin. Die 30 sec. is voor mij geen probleem.

Overall: het werkt voor mij prima, goede en goedkope oplossing met gratis nauwkeurig kaartmateriaal.
wijnand schreef:Energieverbruik: ik heb naast een goedkope externe accu, ook nog een powermonkey. Hiermee kan ik me meerdere dagen redden. Ik heb wel ontdekt dat als je met google maps fietst en data aan hebt staan, dat dit juist heel veel stroom kost, de telefoon wordt dan vaak ook heel warm. Met OSMAND bleef de telefoon op normale temperatuur (data uit). P.s. de Garmin neem ik volgend jaar wel als reserve mee naar het buitenland :D .
Google Maps is inderdaad een enorme energievreter, ik gebruik het wel om met spraakinstructies de laatste kilometers naar een camping of hotel te navigeren en het is opvallend hoe snel de telefoon dan leegraakt. Met Viewranger of OSMand kan ik daarentegen makkelijk een hele dag navigeren, ook met data aan, waarbij ik het scherm uiteraard alleen aan heb staan als dat nodig is.
Ik gebruik op mijn Garmin Monterra (een Android apparaat) ook meestal Osmand (met OFM style). Die kaart is velen malen prettiger leesbaar dan de Garmin met Openfietsmap :wink: en je hebt ook veel meer mogelijkheden om zaken zichtbaar te maken of uit te zetten (fietsroutes, wandelroutes). Helaas willen de Osmand app en/of kaarten wel eens vaak crashen, waardoor ik genoodzaakt ben om terug te vallen op de Garmin kaart.
Ik heb het een paar vakanties gedaan met OsmAnd audio-navigatie. Door het scherm uit te zetten bespaar je een hoop energie en het gaat meestal goed. Één of twee keer per dag moet je wel even op het scherm kijken omdat een aanwijzing wat vaag is, of omdat je in een drukke stad komt, maar ik vond het redelijk goed te doen.
In een grote regenbui de camping zoeken in een grote stad met nog 1% accu was niet zo prettig.
De beste oplossing voor het stroom gebruik is een omvormer met buffer. Dan heb je uiteraard wel een fatsoenlijke naafdynamo nodig. Zelf bouwen we voor onze klanten de Forumslader in, dat is echt de mooiste oplossing, alleen het apparaat is geen commercieel massa product. Het wordt door Jens During in elkaar gezet en dat doet hij met ongelooflijke precisie. Dat is uiteraard ook direct de beperking want de vraag overstijgt zijn productie en er is dus al een behoorlijke wachtlijst. Maar voor wie geduld heet is het een geweldige (op maat leverbaar) oplossing. Voor meer informatie is er de website, niet heel erg toegankelijk maar wel bomvol met informatie. http://www.forumslader.de/news/
Navigeren met scherm uit vind ik niet heel handig, je mist dan al snel een afslag. of je moet van te voren checken dat er de komende tijd geen afslag komt. Van de Garmin vind ik juist het voordeel dat je het ding gewoon permanent aan hebt en permanent een kaart en een positie in beeld is en je weet waar je heen moet door één korte blik te werpen op het ding.

Ander nadeel vind ik dat het touchscreen van een smartphone slecht te bedienen is tijdens het fietsen. Een garmin met knoppen werkt een stuk fijner.

Hoog stroomgebruik voor dagtochten is acceptabel met een powerbank, maar voor lange fietsreizen wil ik daar niet van afhankelijk zijn.
Ik heb ook een samsung A5.

Ik fiets ook met een topeak waterdichte hoes. Nadeel is dat in zonlicht ik bijna niks meer zag. Ik heb toen het plastic er uit gesneden. Als het gaat regenen, doe k er een plastic zakje overheen waar bv een remkabel inzit. Dit past precies voor de A5.

Ik heb een accupack, waarmee ik mijn telefoon 4x mee kan opladen. Dit doe ik in de nacht zodat deze in de ochtend is opgeladen. De accupack moet ik op de camping eens in de 4 dagen opladen en meestal doe ik dit bij iemand die op de camping staat in een caravan. Nooit gehoord dat mensen zeiden dat doe ik niet.

Ik ben zeer te spreken over de osmand op mijn mobiel, werkt nauwkeurig. Ik heb een speciale knop op het scherm aangemaakt met alle winkels en campings in de buurt waar ik fiets. Zie dus in een oog opslag waar ik aan het eind van de dag kan slapen.

Mario
supermario schreef:Ik heb ook een samsung A5.
Exact dezelfde ervaringen Mario. Ik heb overigens geen problemen met zonlicht! Ik fiets tot nu toe altijd in west europa, campeer dan meestal en kan dus vrijwel dagelijks bijladen. Met de eerder genoemde accupack kan ik minimaal 2 a 3 dagen vooruit. Hoe doe je dat met die speciale knop? Staat dat op de website van OSMAND?
groet,
Wijnand
Wijnand

Ga naar configureer scherm en klik aan sneltoets.

Als het niet lukt moet je even kijken op het net. Type osmand en zie de gehele uitleg ervan.

Mario
Beter op de elementen voorbereid, met helder scherm en grote accu is bijvoorbeeld een Nomu S10 Pro. Voor een zeer schappelijk prijs