Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijkheid Mio GPS. - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Mogelijkheid Mio GPS.

137 berichten
Ik kan helemaal niets vertellen over de MIo’s, geen ervaring mee, maar wel iets over een mogelijk alternatief.
Sinds een paar dagen heb ik een Garmin Edge Explore (in de sale bij Bever €219), als aanvulling voor de Etrex 30 die ik gebruik op meerdaage tochten (ivm batterijen ipv ingebouwde accu).
Ik zocht iets makkelijkers dan de Edge voor dagtochten, dus ‘s avonds thuis en mogelijkheid om de boel weer op te laden. En dan ook met een beetje goede routering, en dat lijkt precies te slaan op deze Explore.
Hij lijkt nog het meest op een gps voor auto’s in de zin dat hij standaard routeert, zelfs van gelande tracks kan hij een route maken, maar dit kun je ook uitzetten en gewoon de track volgen zonder gepiep. Wat ik ook wel aangenaam vond na afwijking van een route probeert hij hardnekkig je terug te sturen (en houdt dat best lang vol), maar als je op een gegeven moment weer terug komt op de route gaat hij gewoon weer hiermee door, dus in geval van een omleiding ofzo hoef je niet heel moeilijk te doen. Je kunt hem ook zelf een route laten maken met een ingestelde afstand, net als die Mio’s. En uiteraard naar een waypoint (eventueel zelf in te voeren) of een adres. Nog niet getest hoe zijn routering is, qua soorten wegen en paden bedoel ik, daarvoor heb ik hem nog te kort. Scherm is lekker groot, en reageert heel vlot op aanrakingen, bijna als een telefoon. Uiteraard is de accuduur van ca 10-12 uur een beperking, maar het scherm kan ook in slaapstand uit zijn en wordt dan geactiveerd bij een route aanwijzing. Ruimte genoeg voor aanvullende kaarten, naast de meegeleverde Europa kaarten.
Tot nu toe ben ik er erg happy mee, maakt het allemaal erg makkelijk!
Smartphone met OSM ?
Kan me niet voorstellen dat die combinatie precies jouw keuze kan uitrekenen. Mocht dat zo zijn zou de hele navigatie markt op zijn gat liggen.
Ik bedoel je staat ergens in het land. In je smartphone vul je een plaatsnaam in en OSM rekent voor jouw de mooiste, kortste of snelste route uit die jij wil fietsen.
Met andere woorden die logaritmen en alle andere info die je nodig hebt om dit te kunnen berekenen is gratis verkrijgbaar?
WimB schreef:
vr 12 jul, 2019 21:59

Ik bedoel je staat ergens in het land. In je smartphone vul je een plaatsnaam in en OSM rekent voor jouw de mooiste, kortste of snelste route uit die jij wil fietsen.
Met andere woorden die logaritmen en alle andere info die je nodig hebt om dit te kunnen berekenen is gratis verkrijgbaar?
Smartphone en Osmand app voer een straatnaam in, eventueel plaatsnaam en de app zoekt die voor je op. Voeg straatnaam nummer in en voila, je krijgt een route er naartoe afhankelijk van je instelling als automobilist, voetganger of fietser. Stort nu de markt van navigatie apparaten in?
Dacht van niet.
Ik kan legio argumenten bedenken waarom ik toch voor een losse navigatie apparaat kies.
Verblijd ons met je kennis?
WimB schreef:
vr 12 jul, 2019 21:59
Ik bedoel je staat ergens in het land. In je smartphone vul je een plaatsnaam in en OSM rekent voor jouw de mooiste, kortste of snelste route uit die jij wil fietsen. Met andere woorden die logaritmen en alle andere info die je nodig hebt om dit te kunnen berekenen is gratis verkrijgbaar?
Ja, die is gratis beschikbaar, draait op Andriod en kan al je voorkeuren op basis van OSM meenemen in de routekeuze, brouter. Er is ook een web-versie.

Wel moet je nog een profiel vinden dat jou voorkeuren implementeert (of zelf aanpassen) en de brouter app opzetten kost meer moeite.
Het vervelende is om die software die hier voorbij komt onder de knie te krijgen ik doe het voorlopig met RouteYou, daar kan ik me aardig mee redden. De keren dat de Mio voor mij de route berekend laat ik voor wat het is. Soms wordt je over wegen gestuurd die zeer goed bevallen en zijn ook keren dat je er later achterkomt dan had beter gekund.
Gratis videomontage software hebben ze mij ook geadviseerd. Een nog meer gratis in plaats van Windows iets met Linux. Avonden bezig geweest om dat stukje gratis software onder de knie te krijgen. Kom je met je montage bij het punt supreme moet je alsnog een driver kopen.
Ik snap best wel dat die software je naar dat adres kan brengen maar is dat inderdaad de meest optimale route voor jouw. Daar hebben we het toch over.
Van deze draad de route bekeken. Het begin en eind punten uit BRouter opgezocht en deze in RouteYou gezet. In RouteYou de optie recreatief fietsen-mooiste gezet en de route laten berekenen. Kijk naar de verschillen.
Neem met de Mio Cyclo 200 altijd een naald of een paperclip mee. Onderweg kon ik plotseling het apparaat niet meer via het scherm bedienen. De aan/uit terug knop werkte wel afsluiten op het scherm en de andere opties waren dood. Thuis met de achterkant van een naald de Mio gereset. Probleem opgelost.
Kan dit bij de concurrenten ook voorkomen. Of is er toch nog een oplossing?
Ik rijd op vakantie met navigatie app + Mio cyclo 210. De app geeft gewoon een rechte route naar mijn bestemming. Mio wil steeds dat ik afsla, god mag weten waarom, de bestemming ligt gewoon recht vooruit. Het is me ook al overkomen dat ik een doodlopend fietspad op werd gestuurd. Lekker als je moe begint te worden. Andere keer moet ik weer van de door de app aangegeven route af. Dit keer volg ik Mio. Dan rijd ik door een woonwijk. Na 30 min. blijk ik weer op de oorspronkelijke weg te zitten, had ik gewoon op moeten blijven. Als je moe begint te worden word je daar gek van. Vanaf die tijd steeds bij twijfel de app erbij gepakt. Waarom wil Mio steeds van de juiste route af ? Voor mij geen Mio meer, ik gebruik de app. Die app is trouwens Topo gps world <knip>commerciële info verwijderd<knip> Ook gebruik ik vaak Maps.me, die is ook erg goed en nog gratis ook. Voor mij geen Mio meer, zeer slechte navigatie.
Mijn Mio ligt ook in de la.
Windy maps en maps.me laten alle kleine weggetjes en paden zien.
Deze beiden en Google Maps geven me en keuze van routes.
Met een navigatie als Mio en ik denk ook Garmin kan je niet goed vooruit kijken.
Zonder het apparaat geniet ik meer van de reis.
Ik denk dat het ook helemaal ligt aan wat je wilt van het apparaat. Ik gebruik het om een vooraf bepaalde route te volgen zonder onnodig over drukke wegen geleid te worden. Vooruit kijken heb ik thuis al gedaan en het doel ligt dus min of meer vast. Mocht onderweg blijen dat de doelen bjgesteld of aangepast worden dan zijn er voldoende mogelijkheden voor mij om de route en het doel aan te passen. Veel langer dan een dag kijk ik niet vooruit, ik weet op basis van het weer en de route ongeveer hoever ik kom, de ene dag houdt je tijd over de andere moet je wat langer doorfietsen.

Dat je MIO je om laat rijden heeft denk ik alles te maken met hoe je ingesteld hebt dat je wilt fietsen. Als ik op mijn Garmin aangeef dat ik over bepaalde wegen niet wil fietsen dan wordt daar indien mogelijk bij het maken van een route (wat ik bijna nooit doe) rekening mee gehouden.
Ik ben eens door Spanje gefietst, ik met een Garmin etrex, mijn medefietsers met een Mio. Steeds gaf de Mio de exact tegengestelde richting aan van de Garmin. Komisch! Garmin had steeds gelijk. Ik werk uitsluitend met gpx bestanden, een zwart lijntje in de kaart, dat je volgt. De GPS gaat zelf dan geen routes maken en daarmee voorkom je allerlei misverstanden en eigen soms onnavolgbare initiatieven van de GPS, vooral bij een Mio. De Mio zocht vermoedelijk steeds het begin van de route op, terwijl we al een stuk gevorderd waren. De route-zoek-functie op een GPS heb je helemaal niet nodig als je met vooraf samengestelde of van internet geplukte gpx bestanden werkt. Deze methode bespaart ook batterijgebruik, omdat het computertje in je GPS niet voortdurend allerlei berekeningen hoeft uit te voeren.
_Peter_ schreef:
za 25 jul, 2020 00:48
Ik denk dat het ook helemaal ligt aan wat je wilt van het apparaat. Ik gebruik het om een vooraf bepaalde route te volgen zonder onnodig over drukke wegen geleid te worden. Vooruit kijken heb ik thuis al gedaan en het doel ligt dus min of meer vast. Mocht onderweg blijen dat de doelen bjgesteld of aangepast worden dan zijn er voldoende mogelijkheden voor mij om de route en het doel aan te passen. Veel langer dan een dag kijk ik niet vooruit, ik weet op basis van het weer en de route ongeveer hoever ik kom, de ene dag houdt je tijd over de andere moet je wat langer doorfietsen.
Dat je MIO je om laat rijden heeft denk ik alles te maken met hoe je ingesteld hebt dat je wilt fietsen. Als ik op mijn Garmin aangeef dat ik over bepaalde wegen niet wil fietsen dan wordt daar indien mogelijk bij het maken van een route (wat ik bijna nooit doe) rekening mee gehouden.
Lees misschien mijn berichten nog eens terug door ... de mio deed bij mij praktisch niets correct.
En nee, alle mogelijke instellingen geprobeerd ... problemen, onlogische navigatie bleef aanhouden.
En, van support van mio moet het ook niet komen, die lullen zich er maar wat graag uit.
Wat mij ineens is opgevallen dat mijn Mio Cyclo 200 in de zon of veel licht op het scherm behoorlijk leesbaar is.
Wij waren aan het wandelen en heb de Samsung telefoon van mijn vrouw zomaar voor de lol even op navigeren gezet.
Ik zag geen zak op dat scherm. Daar hoor ik eigenlijk niemand over of doe ik iets verkeerd om toch wat te zien op die telefoon.
Merk op, een plek met schaduw was het scherm leesbaar.
Gedeeltelijk mee eens, Wim.
Dit is soms een nadeel van navigeren op een smartphone. In de NL (volle) zon eigenlijk geen probleem, want die is toch iets zwakker. Maar bv in Italië heb ik wel eens problemen. Met een buitentemperatuur van bv 37ºC, het ding op volle brightness en aan de lader, en dan de zon er vol op, wordt ie (te) warm. Eén van de acties om oververhitting tegen te gaan (waardoor ie tijdelijk volledig uit gaat), is zelf de helderheid omlaag te schroeven. En dan wordt ie, in die volle zon, wel slecht leesbaar, ja.
Maar de omstandigheden zijn op zich wel vrij extreem, want in een wat mindere heftige warmtesituatie is er dus geen probleem
met de zichtbaarheid. Van de andere kant: dit zijn wel de omstandigheden waar ik het liefst in rij.

Ik wil nog uitvogelen hoe ik dit ga oplossen. Bv door een reflecterend kapje op enige afstand boven de phone te monteren, waardoor wel de koelende rijwind meepakt, maar niet die volle zon.
Flix schreef:
wo 08 sep, 2021 13:44
...Ik wil nog uitvogelen hoe ik dit ga oplossen. Bv door een reflecterend kapje op enige afstand boven de phone te monteren, waardoor wel de koelende rijwind meepakt, maar niet die volle zon.
Er is al een oplossing 8)

Screenshot 2021-09-08 at 17-07-50 The Phone Holder Small Umbrella Multicolor Sunshade Rain Foodpanda Ubereats Shopee Malaysia.png
https://shopee.com.my/Delivery-Phone-Ho ... 4447984822