Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijkheid Mio GPS. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Mogelijkheid Mio GPS.

137 berichten
WimB schreef:
za 05 mei, 2018 21:13
Van de week heb ik in Route Opties alles op Vermijden gezet en ik werd over een zeer aangename wegen gestuurd. Zal eens volgen wat de volgende keer gaat brengen. In RouteYou de trip maken heeft tot nu toe mijn voorkeur.
Heb ik ook geprobeerd, bij deze instelling had ik dit resultaat:
Ed kettingvet schreef: Vandaag nog alle mogelijke instel combinaties geprobeerd op de Mio.
Op een gegeven moment laat de Cyclo mij een erg drukke weg oversteken om deze amper 1 km verder weer te verlaten met gevolg dat ik diezelfde drukke baan weer over moet.
Wat Edwin zegt. Geef m dan weg, of zet het op mp. Ik ben ook geen vriendjes van mijn Mio315HC kunnen worden (verre van kan ik je melden) en gewoon nog €100 gevangen op MP...
Ed kettingvet schreef:
do 07 jun, 2018 15:17
WimB schreef:
za 05 mei, 2018 21:13
Van de week heb ik in Route Opties alles op Vermijden gezet en ik werd over een zeer aangename wegen gestuurd. Zal eens volgen wat de volgende keer gaat brengen. In RouteYou de trip maken heeft tot nu toe mijn voorkeur.
Heb ik ook geprobeerd, bij deze instelling had ik dit resultaat:
Ed kettingvet schreef: Vandaag nog alle mogelijke instel combinaties geprobeerd op de Mio.
Op een gegeven moment laat de Cyclo mij een erg drukke weg oversteken om deze amper 1 km verder weer te verlaten met gevolg dat ik diezelfde drukke baan weer over moet.
Ik denk dat je iemand op dit forum misschien wel eens heel blij zou kunnen maken voordat je de hamer er daadwerkelijk aan te pas laat komen.

Gezien zijn omstandigheden lijkt mij dit een hele goede optie (al is het maar tegen een vergoeding van de verzendkosten):

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 25#p307725
Mijn fietsmaker wist mij nog het volgende te vertellen :

Ik heb een vergelijkende test gedaan tussen de cyclo400 en de cyclo200, daar zit een groot (route)verschil op.
Bij Shimano (verdeler van Mio) stellen ze voor om via Mio Share of Cyclo agent de upgrades te doen.
Dat zou, volgens hun, een oplossing moeten bieden.
De software van de 400 is niet op de 200 te zetten, daar heb ik ook naar gevraagd.


Over het voorstel van een update te doen kan ik duidelijk zijn, dit heb ik reeds eerder gedaan (zie postgeschiedenis) maar dat maakt geen verschil / geeft geen verbetering.
Ed kettingvet schreef:
do 07 jun, 2018 14:23
Ik wil andere mensen niet opschepen met een toestel wat niet doet wat het zou moeten doen.
Vandaar de terechtstelling "dood met de hamer".
Er zijn genoeg mensen waaronder ikzelf die navigeren zonder de "surprise me" functie te gebruiken. Verkopen met de duidelijke melding dat je die functie niet goed vindt is dus zeer goed mogelijk.
JanS schreef:
vr 08 jun, 2018 11:45
Ed kettingvet schreef:
do 07 jun, 2018 14:23
Ik wil andere mensen niet opschepen met een toestel wat niet doet wat het zou moeten doen.
Vandaar de terechtstelling "dood met de hamer".
Er zijn genoeg mensen waaronder ikzelf die navigeren zonder de "surprise me" functie te gebruiken. Verkopen met de duidelijke melding dat je die functie niet goed vindt is dus zeer goed mogelijk.
Als je mijn verhaal goed hebt gelezen is het duidelijk dat er niet alleen een navigatie probleem is bij de "surprise me" mogelijkheid.
Ik denk dat uw punt duidelijk is: de Mio Cyclo 200 en u worden geen vrienden. De Mio Cyclo 200 krijgt ofwel de genadeklap met de hamer, ofwel een 2e kans bij iemand anders (de keuze is uiteraard aan u).

Nu het punt duidelijk is kan het draadje wellicht gesloten worden....(?)
Edwin* schreef:
vr 08 jun, 2018 13:04
Ik denk dat uw punt duidelijk is: de Mio Cyclo 200 en u worden geen vrienden. De Mio Cyclo 200 krijgt ofwel de genadeklap met de hamer, ofwel een 2e kans bij iemand anders (de keuze is uiteraard aan u).
Nu het punt duidelijk is kan het draadje wellicht gesloten worden....(?)
Inderdaad, mijn vriend is de cyclo zeker niet, en zoals je ook in dit draadje hebt kunnen lezen/vaststellen sta ik niet alleen in deze telleurstelling.
De verkoper van het toestel gaat nog verder informeren bij de verdeler.
Ik krijg het idee dat de route makers met hun opties een ritten voor ons maken. Zij classificeren de wegen. Dat jij goede ervaring hebt met motor routes van tom tom komt, denk ik, dat deze groep al veel langer behoefte heeft aan mooie routes ook in de analoge tijd waren er al veel beschikbaar.
Zoals gezegd ik maak een route en controleer deze route met StreetView en kom best aan mijn trekken.
Als een fiets gps bij "fietsroutes" en "knooppuntennetwerk" op voorkeur ingesteld, deze weigert te nemen, doet die het toch goed fout volgens mij ... en dat heeft de Mio al meermaals gedaan.
Edwin* schreef: Nu het punt duidelijk is kan het draadje wellicht gesloten worden....(?)
Omdat ik graag mijn bevindingen in de praktijk van de Mio Cyclo 200 met een realistische en eerlijke blik kenbaar wil maken zie ik geen enkele reden om dit draadje te sluiten, tenzij er mensen zijn die een bepaalde relatie hebben met Mio of de ontwikkelaars of verkopers ervan ... zij zullen dit misschien als kritiek bestempelen.

Omdat ik het objectief wil houden / benaderen heb ik het toestel vanmorgen uitgeleend met als doel de ervaring te horen van een ander persoon.
Helaas, ik kan erg kort zijn over zijn bevindingen ... zelfs met de voorkeur op "rennen en lopen" navigeert de Mio over o.a. driebaanswegen.
Weet je zeker dat je de juiste kaart (OSM in jouw geval) aangezet hebt bij instellingen in je Mio? Bij Garmin bv moet de Wereldkaart en bv OSM beide aanstaan, alle andere uit. De ruwe map wordt gebruikt voor snelle plaatsbepaling, de fijnere om een route te berekenen. 1 kaart teveel of te weinig geeft dikke problemen. Misschien is het een kaartprobleem? Kan je andere kaarten, bv. OpenFietsMap op toestel zetten? Deze is ook gratis.
Waar heb je hem gekocht? Laat de verkoper eens demonstreren hoe hij in een gebied dat jij beetje kent een route uitzoekt over fietsvriendelijke wegen. Wanneer je niet erg vertrouwd bent met outdoor-gps is het in het begin best wel een steile leercurve, even doorzoeken/hulp zoeken doet vaak wonderen.
Heb je ook al over een korte afstand (20 km) een poging gedaan?
Meneer Zwijn schreef:
ma 11 jun, 2018 15:42
Weet je zeker dat je de juiste kaart (OSM in jouw geval) aangezet hebt bij instellingen in je Mio?
Kaarten die op de Mio staan:
Tele Atlas 2018-03-05 Q2-2017
OSM 2018-03-05 08-2017
Meneer Zwijn schreef: Laat de verkoper eens demonstreren hoe hij in een gebied dat jij beetje kent een route uitzoekt over fietsvriendelijke wegen. Wanneer je niet erg vertrouwd bent met outdoor-gps is het in het begin best wel een steile leercurve, even doorzoeken/hulp zoeken doet vaak wonderen.
Dat hebben we al gedaan, zelfs met een andere bezitter van een Cyclo 200 er extra bij.
Resultaten waren van beide telleurstellend.(zie eerdere post).
Verkoper heeft reeds contact gehad met Shimano (verdeler van Mio) , zij tonen weinig interesse om te helpen, enige wat zij voorstellen is om via Mio Share of Cyclo agent de upgrades te doen, maar dat hadden we reeds gedaan.
Verkoper probeert nu in contact te komen met de ontwikkelaar(s) van de Mio.
Meneer Zwijn schreef: Heb je ook al over een korte afstand (20 km) een poging gedaan?
Ja, en meermaals.
Wat erg opvalt is dat de Cyclo een kronkelweg (op ong. 1 km van thuisadres), die zo goed als parallel loopt met een driebaansweg, deze bij welke instelling men ook kiest, deze telkens weigert te nemen.
Hij stuurt ons telkens via die driebaansweg.
Ed kettingvet schreef:
ma 11 jun, 2018 15:25
Edwin* schreef: Nu het punt duidelijk is kan het draadje wellicht gesloten worden....(?)
Omdat ik graag mijn bevindingen in de praktijk van de Mio Cyclo 200 met een realistische en eerlijke blik kenbaar wil maken zie ik geen enkele reden om dit draadje te sluiten, tenzij er mensen zijn die een bepaalde relatie hebben met Mio of de ontwikkelaars of verkopers ervan ... zij zullen dit misschien als kritiek bestempelen.
Duidelijk standpunt. Prima!
Ed kettingvet schreef:
ma 11 jun, 2018 15:25
Omdat ik het objectief wil houden / benaderen heb ik het toestel vanmorgen uitgeleend met als doel de ervaring te horen van een ander persoon.
Helaas, ik kan erg kort zijn over zijn bevindingen ... zelfs met de voorkeur op "rennen en lopen" navigeert de Mio over o.a. driebaanswegen.
Ik blijf het wel heel apart vinden. Kan het zijn dat het wegen- en fietspadennetwerk van België (want volgens mij woon je daar toch?) niet zo uitgebreid in de Mio is opgenomen als het wegen- en fietspadennetwerk van Nederland en Duitsland?
In Nederland en in Duitsland leidt de Mio mij over mooie fietsvriendelijke en autoluwe paden, als ik mijn instellingen daarvoor gebruik.
Eind volgende maand fietsen we via de Jutlandroute naar Denemarken met als doel Legoland. Eenmaal daar geweest gaan we weer terug richting Nederland, waarvoor de route nog niet gepland is. Ik ben benieuwd hoe de Mio ons stuurt als we vanuit Legoland een volgende bestemming instellen.

Ik vind het wel heel vervelend voor je, want ik gun je hetzelfde plezier en gemak als ik tot nu toe heb ervaren met het apparaat. Maar misschien moet ik daar na Denemarken wel op terugkomen... :?

Ik laat het je t.z.t. graag weten.
Edwin* schreef:
ma 11 jun, 2018 17:50
Kan het zijn dat het wegen- en fietspadennetwerk van België (want volgens mij woon je daar toch?) niet zo uitgebreid in de Mio is opgenomen als het wegen- en fietspadennetwerk van Nederland en Duitsland?
Dat is een mogelijkheid die reeds langer door mijn hoofd spookt, maar dan zou ik graag horen van de heren van Mio dat dit zo is.
Dan weet ik tenminste dat ik niks anders meer moet verwachten van het toestel.
Edwin* schreef: Eind volgende maand fietsen we via de Jutlandroute naar Denemarken met als doel Legoland. Eenmaal daar geweest gaan we weer terug richting Nederland, waarvoor de route nog niet gepland is. Ik ben benieuwd hoe de Mio ons stuurt als we vanuit Legoland een volgende bestemming instellen.
Ik vind het wel heel vervelend voor je, want ik gun je hetzelfde plezier en gemak als ik tot nu toe heb ervaren met het apparaat. Maar misschien moet ik daar na Denemarken wel op terugkomen... :?
Ik laat het je t.z.t. graag weten.
Bedankt, dat zou mooi zijn.
Is trouwens ook mijn bedoeling van hier te blijven posten ... ervaringen delen en misschien (dat Mio Cyclo bezitters die op één of andere manier proble(e)m(en) ondervinden) op die manier toch tot een oplossing komen.
Ik, wij zitten nu rond Hilvarenbeek te toeren. Krijg toch de indruk dat wat je ook instelt Hoofdwegen, Fietsroutes en Knooppuntnetwerk enz. dat je toch op wegen gaat komen die niet zullen bevallen maar je moet je realiseren liggen die wegen er wel.
Vandaag, gewoon de GPS aan en de wegen volgen die wind tegen liggen. Af en toe even van de fiets het scherm verschuiven of we niet teveel afwijken. Is ons goed bevallen deze methode gaan we meer gebruiken.
Nog even terug op je ervaring met TomTom en je motor. Er liggen veel meer wegen die geschikt zijn voor een motor dus meer keus om aansprekende route te maken.
WimB schreef:
ma 11 jun, 2018 21:01
Ik, wij zitten nu rond Hilvarenbeek te toeren. Krijg toch de indruk dat wat je ook instelt Hoofdwegen, Fietsroutes en Knooppuntnetwerk enz. dat je toch op wegen gaat komen die niet zullen bevallen maar je moet je realiseren liggen die wegen er wel.
Vandaag, gewoon de GPS aan en de wegen volgen die wind tegen liggen. Af en toe even van de fiets het scherm verschuiven of we niet teveel afwijken. Is ons goed bevallen deze methode gaan we meer gebruiken.
Nog even terug op je ervaring met TomTom en je motor. Er liggen veel meer wegen die geschikt zijn voor een motor dus meer keus om aansprekende route te maken.
Nu heb ik het blijkbaar nog steeds niet begrijpend genoeg uitgelegd, nog even kort dan maar.
Ik zit in Belgisch Limburg, bekend in heel België en omstreken om zijn "Fietsroutenetwerk", echte fietswegen (routenetwerk) zijn er zeker.
http://www.fietsknooppunten.eu/fietskno ... mburg.html

De kronkelweg die ik hier aanhaal is er zo eentje:
Ed kettingvet schreef: Wat erg opvalt is dat de Cyclo een kronkelweg (op ong. 1 km van thuisadres), die zo goed als parallel loopt met een driebaansweg, deze bij welke instelling men ook kiest, deze telkens weigert te nemen.
Hij stuurt ons telkens via die driebaansweg.
Aangaande de TomTom motornavigatie:
Deze kiest wel zoveel mogelijk kronkelwegen (lees fietsroutenetwerk).
Enkel wanneer deze niet toegelaten zijn voor gemotoriseerd verkeer doet hij het natuurlijk niet.
Vermits de TomTom een motornavigatie systeem is en deze dit doet mag men van een fiets GPS toch zeker wel verwachten dat die dat minstens zo goed en selectief doet.
Ik ben niet van de knooppunten hebben ons een paar keer over niet verhard proberen te sturen en mijn vrouw krijg ik daar niet overheen en ik kreeg het idee dat er veel meer mooie weggetjes zijn dan knooppunt weet.
Met de beschikbare software en de Mio GPS probeer ik deze te ontdekken en tot nu toe zijn we niet ontevreden.
Waarom een bepaalde weg niet wordt geadviseerd zou ik niet weten, wat gebeurd er als je eerst met software een route maakt en deze in de Cyclo 200 zet.

Hier eens lezen. Wel Garmin georienteerd maar dan krijg je toch een idee wat er allemaal loos kan zijn.
WimB schreef:
ma 11 jun, 2018 23:27
Ik ben niet van de knooppunten hebben ons een paar keer over niet verhard proberen te sturen en mijn vrouw krijg ik daar niet overheen en ik kreeg het idee dat er veel meer mooie weggetjes zijn dan knooppunt weet.
Met de beschikbare software en de Mio GPS probeer ik deze te ontdekken en tot nu toe zijn we niet ontevreden.
Waarom een bepaalde weg niet wordt geadviseerd zou ik niet weten, wat gebeurd er als je eerst met software een route maakt en deze in de Cyclo 200 zet.
Ik heb voor de Mio Cyclo gekozen omdat ik niet handig ben in routes maken en daar mij ook niet mee bezig wil houden.
Vandaag heb ik en een andere Mio Cyclo 200 bezitster (dorpsgenoot) onze GPS naar de verkoper gebracht.
De ontwikkelaar van de Mio zal via hulp op afstand de toestellen gaan nakijken / testen om eventuele tekortkomingen / fouten te kunnen vaststellen.
We zijn benieuwd.
Zelf verwacht ik er weinig van. (toestel is volgens mij nog niet voldoende doorontwikkeld om een volwaardig fietsnavigatie systeem te zijn.)