Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikerservaring MapOut (navigatieapp) - Forum Wereldfietser

Gebruikerservaring MapOut (navigatieapp)

Beste mensen,

Wij zijn over....vanaf mijn 14e fiets ik. Vanaf mijn 16e fietsen wij. Over de wereld, meer dan 80 landen gefietst. Veelal met een papieren kaart, daarna in combinatie met GPS maar de laatste jaren zien we dat digitale data veel completer is dan papieren versies.
En hoewel ik een IT carrière heb ben ik niet gediend van hele moeilijke oplossingen als ik op de fiets zit.
Als je al stoempend met tegenwind in een zandstorm zit zit je niet te wachten om allerlei moeilijke handelingen om erachter te komen waar je naar toe moet.
Kortom: wij zijn op navigatie-app-jacht gegaan. In eerste instantie de veel geprezen pocket Earth app geprobeerd.
Veel mogelijkheden.....veel.....teveel....moet simpeler.

Onze eisen waren eenvoudig:
1. Op mijn scherm moet ik kunnen zien hoe snel ik fiets , hoe ver en hoe ver het nog is.
2. Ik wil ook iets van hoogte zien. Hou er wel van om inzicht te hebben welke hobbels er voor ons liggen.
3. Wil routes kunnen importeren zonder dat dat een heel technisch geneuzel wordt.
4. Vind routes van anderen ook leuk om te zien.
5. De detaillering van kaartinformatie moet top zijn.
6. Wil GPX'en kunnen exporteren (naar Ostrava, etc)
7. Routes onderweg maken moet een eitje zijn.

Kortom: vrij eenvoudige eisen. De Pocket Earth app viel af. Teveel mogelijkheden die je uiteindelijk nooit gebruikt. En de invulling van eis nummer 1 vonder we onder de maat.

Met de app MapOut kunnen we alles wat we graag willen.
Routes importeren is simpel. Gewoon naar jezelf mailen en ze staan erbij.
Even een route onderweg maken is appeltje-eitje. Gaat zelfs beter dan op de computer. Gewoon klikken op de kaart.

IMG_7860.PNG
Scherm met de route, de snelheid en de afstand. Met twee vingers zoom je in zoals bij elke navigatie app. Kan je al fietsend doen.

IMG_7861.PNG
Je eigen route en de routes van anderen die gratis en voor niets in je app verschijnen als je dat wilt. Kan je ook uitzetten. Bron is open source data.

IMG_7863.PNG
Het hoogteprofiel bovenaan. Even stippen en het staat er. Kan je voor elk gedeelte van de route doen. Gewoon de route aantikken en het staat er.

Leek me wel leuk om te delen. Wellicht heb je er wat aan.
Alle redenen om het kaartmateriaal en ook het hoogteprofiel te wantrouwen als je ziet dat een rivier tussen twee hoogtelijnen heen en weer slingert. Een rivier stroomt altijd en overal omlaag!
Marco, is alleen voor Apple-apparaten gok ik? Er is ook een Android MapOut, maar dat lijkt niet op wat jij hier laat zien.
Welke kaart gebruikt hij? Kun je dat zelf bepalen?
Ik ben er nog maar net mee begonnen, inderdaad erg simpel allemaal.
Ook mooi: je kunt het op zowel de iPhone als de iPad installeren voor één en dezelfde prijs. De iPad maakt het maken van routes nog makkelijker door het grote scherm. Routes zijn zonder problemen over te zetten.
Ik vind het die 2 knaken in iedre geval waard. Kan nu de Garmin Montana thuis laten.
(Eventueel routes berekenen doe ik in de gratis Maps.me app).

Groet, Tom
Dank je wel voor het aanpassen van de tekst Math. Met een TU achtergrond in Geodesie schat ik in dat we wel iets van hoogteprofielen weten 8) . Het wel of niet vertrouwen van data hangt allemaal af hoe de data is vergaard. In grote lijnen kloppen hoogteprofielen over het algemeen volgens mij wel. Maar uiteraard zijn er uitzonderingen. In het bovenstaande voorbeeld klopt het hoogteprofiel wel. Dat hebben we zelf gefietst.
@Peter, je hebt gelijk. Is alleen voor IOS. Wist ik zelf niet. Heb het even opgezocht. Dat zal wellicht ook wel de reden zijn dat Pocket Earth een grotere gebruikersgroep heeft.
De kaart die gebruikt wordt is op basis van OSM. Andere kaartprojecties heeft de app geloof ik niet. Heb ik ook niet gemist. Door het klikken op de een op de kaart kan een kaartdeel geladen worden. Je kunt dus zonder 4G signaal rondfietsen.
Het hoogteprofiel kan niet kloppen en dat kun je nagaan door de rivier te volgen waar ze de hoogtelijnen doorsnijdt. Als het klopt dat waar de route de rivier kruist op ongeveer 280 meter hoogte ligt, dan slingert de rivier volgens deze kaart heen en weer tussen ongeveer 290 en 310 meter hoogte.

Ik raad je aan dit stukje route eens te bekijken met de ESRI topo kaart. Daarin zijn de hoogtelijnen heel zorgvuldig en werkelijkheidsgetrouw getrokken.

Dit lijkt een strijd over bijzaken, maar mijn ervaring is dat bv. de OSM kaarten slecht zijn in het verloop van hoogtelijnen. Zie bv. mijn voorbeeld in deze discussie. Daardoor zijn de echte hoogtemeters aanzienlijk lager de de geschatte hoogtemeters in heuvelachtig terrein. In het hooggebergte heb je veelal monotone stijgingen en daar is de kans op fouten veel kleiner.
Nou ga ik even zeiken :D ....sorry, goed bedoeld.....je raadt nooit waar Lisette werkt. begint met een E en eindigt op I.... 8) .....
Maar ik herken voor een deel je punt. Maar ook herken ik mijn eigen praktijk, een paar meter meer of minder maakt me niet gelijk heel veel uit in de bergen. Buiten dat, veel apps maken gebruik van dezelfde data (ook GPS'en) dus daar kan ik niet echt het verschil maken. Ik zal ESRI (oeps toch verklapt waar ze werkt) eens vragen een snelle app voor fietsers te maken.
Het zou interessant zijn om te vernemen hoe het hoogteprofiel van dit stukje route er op ESRI kaartmateriaal uitziet.
Klopt Math...reden is dat ik de discussie niet zo interessant vind. Ik gebruik tijdens mijn tochten de hoogtelijnen als indicatie en dat is goed genoeg voor mij. Dat heb ik in mijn vorige post geschreven door de zin: 'Maar ook herken ik mijn eigen praktijk, een paar meter meer of minder maakt me niet gelijk heel veel uit in de bergen'.
Ik weet niet of ik wel of niet gelijk heb op dit punt en eerlijk gezegd hoef ik het ook niet te hebben. Zoals ik al schreef, bijna alle apps maken gebruik van dezelfde data dus daar kan ik een app niet op vergelijken.
Dat is dan ook de reden dat ik de discussie voor mij niet relevant is.
Heb zelf overigens niet op de faculteit Geodesie gezeten.....wellicht zit daar al de crux :lol:

(zie dat je je tekst van je post weer hebt veranderd in een meer acceptabele feedback. Dank daarvoor maar dan heeft bovenstaande tekst niet zoveel zin :shock: . Maar desondanks dank dat de toon weer wat positiever is. Waardeer ik)
Marco - mocht je dat vragen :wink: - laat ze er dan ook meteen een android versie van maken. De app die je beschrijft ziet er inderdaad handig uit maar als android gebruiker heb ik daar helaas niet zoveel aan. heb zelf Osmand op de telefoon en tablet gezet. Daar is ook goed mee te werken. Pocket Earth zoals hierboven genoemd is er bij mijn weten ook alleen voor Apple.
Inge1 schreef:
di 16 jan, 2018 06:55
Marco - mocht je dat vragen :wink: - laat ze er dan ook meteen een android versie van maken.
Ja, die zou heel welkom zijn.
Ik had niet verwacht dat er nog veel apps zijn die niet op zowel IOS als op Android zijn gebouwd. Kennelijk loont het om het alleen op IOS te doen. Vermoed niet dat ik veel invloed kan uitoefenen op die keuze 8) .

Oh ja, nog een puntje waarom ik tijdens fietsreizen de telefoon een groot voordeel vind tov van een GPS, dat is het heel snel kunnen in- en uitzoomen.
Voorbeeldje, je rijdt op een track en overal zie je andere sporen. je wilt al fietsend een keuze maken welk spoor je neemt. Probeer dat maar eens ook een Edge of andere apparaat te doen. In- en uitzoomen gaat veel te traag, scherm is te klein. Met een telefoon is dat heel snel gedaan.
Kortom: gewoon een route volgen gaat met een gps prima. Actief navigeren en veel keuzes onderweg maken gaat met een telefoon een stuk sneller.

Nadeeltje....ik vind een telefoon op een stuur er een beetje sullig uitzien (zie foto). Veel te groot ding op het stuur. Hou zelf van een hele strakke fiets met minimalistische toeters en bellen. Maar dat nadeel zit alleen maar in mijn hoofd en al fietsend kan ik mij erover heen zetten :D

@Inge, ik ben niet zo bang dat de telefoon bij stoten kapot gaat. In een GPS zitten dezelfde technieken. Heb het in ieder geval zelf nooit meegemaakt. Maar goed, garanties kan ik natuurlijk niet geven. Al het bovenstaande is niets anders dan een ervaring.
201711 Portugal 113.jpg
Mrco - dank voor de aanvulling. Is wat mij betreft jammer dat de appp ontwikkelaars dit niet doen voor de ios en android markt maar vaak voor 1 van de 2 kiezen.

Mooi te hiren dat je er noh nooit een kapotte telefoon aan over hebt gehouden. Praktijk is mij meer waard dan theorie - misschien als de gps het ooit begeeft ik het weer met de telefoon ga proberen.
Ik zit al jaren aan te hikken tegen de aankoop van een GPS-apparaat. Nooit gedaan omdat ik bang ben dat het gebruik voor mij te ingewikkeld is. En dat ik een duur GPS-apparaat uiteindelijk ongebruikt in de hoek gooi. Alternatief dat mij aanspreekt is natuurlijk navigeren via je mobiel. Maar welke app kies je dan? Jouw criteria spreken mij aan. Gelijk maar de proef op de som genomen en MapOut gedownload. Kijken of ik eruit kom. Maar sowieso bedankt voor de tip Marco!
Bedankt Marco voor het destijds onder de aandacht brengen van deze app; ook hier inmiddels 2 zeer tevreden gebruikers van MapOut!

Inmiddels enkele maanden ervaring met de app binnen Nederland (bijna alle officiële routes zoals de fietsknooppunten zijn al standaard aanwezig als een "map overlay") en mijn vriendin gebruikt MapOut al 4000km achter elkaar tijdens haar fietsreis door Europa; gaat perfect allemaal 8)

Zoals je al aangaf kan je inderdaad heel makkelijk routes / waypoints etc delen; zo zetten we vaak de route uit op de iPad voor een beter overzicht en zetten die dan vervolgens met AirDrop (dus geen internetverbinding nodig) over naar de iPhone die op het stuur is gemonteerd.

Nog 2 andere gebruikerstips:

Wij hadden de eerste paar km de frustratie dat het scherm op zwart ging om de zoveel tijd?! Vervolgens binnen de app de optie "Display Power Savings" onder "General" settings uitgezet en daarna geen enkel probleem meer (we gebruiken voor de stoomvoorziening overigens een B&M E-WERK en een bufferaccu is bij onze iPhone SE / 7 niet nodig geweest)

Zoals in een recent topic duidelijk is geworden heb je soms last van magnetische velden rondom het stuur :twisted: Dit kan irritant zijn omdat MapOut standaard het elektronische kompas gebruikt om de kaart mee te laten draaien terwijl je onderweg bent. Wij vonden het uiteindelijk fijner / rustiger om onder "Map Display" de optie "Map Orientation" te veranderen in "Course Up" (ipv het kompas gebruikt de app dan de laatste afgelegde meters als referentiepunt net zoals veel auto GPS systemen dit doen)

Voor degenen die nog wat verder willen lezen; op de “Cycling About” website vind je ook nog een uitgebreide review van MapOut.
Mooie app die Mapout, ik ben hem nu voor het eerst aan het gebruiken, vooral om een overzicht te hebben.
Nu wil ik graag de kaartdelen die ik heb gedownload en niet meer nodig heb verwijderen maar ik kan niet vinden hoe je dat doet. Kan iemand helpen?
Je kan onder Setting - Map Data de map data deleten. Helaas kan dat volgens mij niet voor een kaartdeel.
Marco Meijerink schreef:
do 12 jul, 2018 20:42
Je kan onder Setting - Map Data de map data deleten. Helaas kan dat volgens mij niet voor een kaartdeel.
Het zit een beetje verstopt maar er is wel degelijk een manier om selectief gedeeltes van de kaart te verwijderen: Klik onderaan op het 2e icoontje van rechts (ziet eruit als een tekstballonnetje) en kies vervolgens “Download Map Data”. Je kan dan diverse tegels selecteren waaronder de tegels die je al gedownload hebt en vervolgens kies je onderaan voor “Delete” ipv “Download” 8)

PS zie overigens ook de - in mijn ogen - zeer goede handleiding :wink:

Bijlagen

Wauw...wist ik niet. Top. App wordt alleen maar beter. Dank voor het delen.
Niall schreef:
do 12 jul, 2018 23:05
Marco Meijerink schreef:
do 12 jul, 2018 20:42
Je kan onder Setting - Map Data de map data deleten. Helaas kan dat volgens mij niet voor een kaartdeel.
Het zit een beetje verstopt maar er is wel degelijk een manier om selectief gedeeltes van de kaart te verwijderen: Klik onderaan op het 2e icoontje van rechts (ziet eruit als een tekstballonnetje) en kies vervolgens “Download Map Data”. Je kan dan diverse tegels selecteren waaronder de tegels die je al gedownload hebt en vervolgens kies je onderaan voor “Delete” ipv “Download” 8)

PS zie overigens ook de - in mijn ogen - zeer goede handleiding :wink:
Dank Niall. Het is gelukt!
De handleiding heb ik alvast op mijn telefoon gedownload. (Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb ;-))