Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schoenen voor flat-pedalen - Forum Wereldfietser

Schoenen voor flat-pedalen

Als niet SPD-rijder (ja ja, waarschijnlijk een minderheid hier) gebruik ik in het koude seizoen hoge wandelschoenen (Meindl) om mee te fietsen, op rubber of spikes-pedalen. De zool hiervan is dik genoeg om geen slapende voeten te krijgen.

Op m’n MTB (met Saints) gebruikte ik hoge downhill-schoenen van Five-Ten. Geven supergrip maar zijn voor normaal gebruik nogal lomp… en ik krijg er enorme zweetpoten in :(

Nu heeft Five-Ten ook suede sneakers met eenzelfde harde- en gripzool. Iemand hier ervaring met deze schoenen of soortgelijke schoenen? Vaude heeft ook dergelijke schoenen in het assortiment. Naast de grip is ook het ademende vermogen van belang ;)

Andere optie is een lage wandelschoen, bijv. van Lowa, maar ik ben bang dat de zool daarvan dan weer te zacht is om goed mee te kunnen fietsen zonder slapende tenen.

Voor de echt warme dagen zijn de Teva’s al gereserveerd :D
Bedoel je Five Ten Tennies?

Heb ik sinds een aantal weken in gebruik en bevallen goed. Hiervoor had ik approachschoenen van Scarpa. De Tennies hebben een veel stijvere zool, dus prettig op de fiets. Bovendien voelen ze superdegelijk aan en zijn ze vrijwel waterdicht (itt de Scarpa's). Wel minder geschikt voor smalle(re) voeten.
Ik heb zelf 5-10 Freerider Contacts, die met dat gladde stuk zool. Kun je prima op lopen, maar die zijn waarschijnlijk ook nog te dik voor je. Vaude heeft de Moab, die zijn in de aanbieding (€50,-!!) bij bike-components.de. Ik hoor ook goede verhalen over Adidas-schoenen die van dezelfde zool gebruik maken (Terrex?). De sneakers van 5-10 schijnen lekker te zitten, maar hoe die dan weer op de pedalen bevallen weet ik niet.

Ik heb zelf ook een tijdje een set Meindl approach schoenen gebruikt, met redelijk stijve zool. Voor vakantiefietsen prima, voor het echte MTB-werk te weinig grip op de pinnen.

PS ik vermoed dat TS eerder de Sleuth of Spitfire modellen bedoelt.
Op mijn vakantiefiets heb ik flat-pedalen en gebruik lage wandelschoenen van Meindl, met harde zool, en die bevallen mij prima. Enige minpunt zijn de schoenveters. Die raken makkelijk los. Heb dus bij de schoenmaker een stel andere veters gekocht. Probleem verholpen. Van koude voeten heb ik geen last.
Ik rijd het jaar rond in alle weersomstandigheden.
Op m'n MTB zitten flat pedalen. Heb er heel wat ritjes mee gereden op de Posbank, de Hoge Veluwe, de Noord Hollandse duinen enzovoorts. Ik denk dat als je niet weet hoe spd pedalen rijden, je dat ook niet kan missen :D

Met spinning in de sportschool gebruik ik spd schoenen in combi met spd pedalen. Zou daar niet anders willen.
Mijn racefiets heeft ook spd pedalen. Maar ja, dat heeft zijn nut ook vind ik.
Even een domme vraag, maar je hebt het over Lowa's en slappe zolen.
Maar tegelijk heb je het over Teva's voor als het warm weer is.
Ik vind de gewone sandalen van Teva niet anders dan redelijk slap-zolig (als dat in dit kader even zo genoemd mag worden).

Welke Teva heeft een stijvere zool dan de Lowa's?

Oftewel; ligt het hebben van slapende voeten / tenen wel aan een vermeende slappe zool?
Ik heb behoorlijke old-skool Teva's en die hebben best een stevige zool. Bij de lage wandelschoenen gaat het meestal op klasse-A schoenen. Veel daarvan (Lowa was maar een willekeurig merk voor het idee van een wandelschoen) hebben een zool die meer op comfort/demping dan steun gericht is (je bent er vaak ook zo doorheen gesleten bij flink wandelen). dan zijn mijn Teva's steviger.
Travelmaster schreef:
do 15 feb, 2018 14:59
ik vermoed dat TS eerder de Sleuth of Spitfire modellen bedoelt.
Idd de Sleuth. De Spitfire of Freerider zijn ook laag met (deels) suede.

Deze schoenen zijn ook goedkoper dan veel lage leren wandelschoenen.
Converse Chuck Taylor/ Vans kunnen ook een optie zijn.

Of deze wellicht. Niet voor MTB uiteraard.
https://quocpham.com/collections/fixed
https://quocpham.com/collections/quoc-p ... ngland-tan
Fedor schreef:
do 15 feb, 2018 16:36
Ik heb behoorlijke old-skool Teva's en die hebben best een stevige zool. Bij de lage wandelschoenen gaat het meestal op klasse-A schoenen. Veel daarvan (Lowa was maar een willekeurig merk voor het idee van een wandelschoen) hebben een zool die meer op comfort/demping dan steun gericht is (je bent er vaak ook zo doorheen gesleten bij flink wandelen). dan zijn mijn Teva's steviger.
Dan verschillen a-type schoenen dus wel behoorlijk. Mijn Meindls hebben een behoorlijk sktuugge zool.
Voor het fietsen is de breedte van het pedaal - binnen de plauteausoort - denk ik belangrijker dan de stugheid van je schoenzool. Ik zou met een flink breed pedaal vrijwel nooit last van mijn voeten krijgen, maar iedereen is anders.
Als sandaal heb ik al een paar jaar Ecco Offroads (99 euro), die hebben ook stevige zolen. Teva's zijn voor mij nooit een optie geweest omdat ze mij simpelweg niet lekker zitten, maar dat is uiteraard weer persoonlijk.
Afbeelding
Hoi,

Ik ben heel tevreden over de mavic 377939.
Lekkere stugge zool.
Je kunt er ook goed met lopen.
Sinds vorig jaar rijd in zelf met de Shimano AM9 schoen; een lage all-mountain spd-schoen. Hij zit comfortabel, heeft een redelijk stijve zool en er is nog goed op te lopen.

Shimano heeft dezelfde schoen ook als niet-spd model in het programma: SH-AM7. Met een Vibram zool.
Wellicht een alternatief.