Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent met korte tentstokken, wie weet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent met korte tentstokken, wie weet?

Mijn MSR Elixer 2 zet ik gewoon in originele zak rechtop in mijn Vaude achtertas en die stokken zijn zeker niet erg kort (ze gaan strak tegen de fiets aan, op het diepste punt van de tas en vormen dat ook het hoogste punt, maar zeker niet uitstekend of zo).

Er bestaan wel tenten met carbon stokken (bijvoorbeeld de MSR carbon reflex, mijn Elixer stond vorig jaar naast de reflex van een Zwitserse, dat tentje is echt bizar compact en licht, 8 ons versus de 28 ons van mijn Elixer). Het probleem is vermoedelijk analoog aan carbon in fietsen (het is wat duurder en het is wat kwetsbaarder, dus niet zozeer slecht als glasvezel, maar je moet er wat voorzichtiger mee zijn).
Laten we ons beperken tot korte stokken. Ik vind dat zelf ook wel een voordeel, ook al leg ik mijn (vaak vieze en natte) tent bovenop de drager. Onze Hilleberg Nammatj 3 GT is best een lang pak. Als je dat in de lengte achterop legt steekt het achter uit, en als je het in de breedte legt is de zak knap breed.
Beperkt tot de stokken. Ik neem een tarptent Notch mee die heeft stokken van 41,5 cm en past met groot gemak in Ortlieb Classic achtertas. Tas kan goed opgerold worden tegen de regen.
Het kan vast ook nog kleiner als je kiest voor inschuifbare wandelstokken in de rugzak bij wandeltochten. Spaart dan tevens weer het extra meenemen van de tentstokken uit. Dit laatste is nog niet getest door mijzelf.
Marco Meijerink schreef:
zo 11 mar, 2018 12:39
Kortom: we zijn op zoek naar een tent met tentstokken die <= aan 40 cm.
Ik kwam laatst iemand tegen die zelf een set extra tentstokken had gemaakt. Ze zagen er zo goed uit als de originelen. Als je uitzoekt hoe dat moet, of je laat zo'n set maken bij een goede buitensportzaak, dan kan je elke tent omvormen naar jouw wens.
Ik heb deze tent:
https://www.decathlon.nl/p/trekkingtent ... _/R-p-3721
Transport volume is 40 cm * 15 cm * 15 cm, dus de stokken moeten ook wel korter zijn dan 40 cm.

Ik heb de tent inmiddels 3 keer meegenomen op reis (hoofdzakelijk met de auto) en de tent houdt zich prima.
Of met behulp van deze set voor je bestaande of nog aan te schaffen tent een paar nieuwe maken. Stokdelen zijn 30 cm.
https://www.decathlon.nl/p/set-aluminiu ... mc=4743808
Deze van DAC lijken me beter: https://www.extremtextil.de/dac-zeltgestaenge.html
Wordt oa door Hilleberg gebruikt. Zou je met een pijpensnijder zelf op de gewenste maat kunnen snijden, de segementen zijn 40cm + 3cm voor de verbindingsstukken. Wil je onder de 40cm dan zou je aan de andere kant er 3 cm vanaf moeten snijden.
Mooie link trouwens naar nog meer leuke onderdelen. Ik heb er gelijk een bookmark van genaakt. De DAC Featherlight stokdelen van Helsport zijn overigens nog korter met 36,5 mm.
OK stop maar met zoeken 8) :D

https://nordisk.eu/lofoten-2-ulw/burnt-red/p/361/

Pakmaat 11 bij 22 cm! Tent voor twee personen die het dan wel heel erg knus hebben ;)
Dan denk ik dat die Terra Nova tenten (eerder in dit topic) met 29-cm-stokken wat geschikter zijn.
Die Nordisk heeft wel een heeeule mooie pakmaat, zeg. :D

Ik heb een Vaude Power Lizard 2persoons en die past in z'n geheel aan de bovenbuis van mijn frame.
48x14cm en dan zit er ook nog een binnenbandje in de tas.
Stokdelen zijn 32cm lang trouwens, de losse tent past makkelijk in een achtertas.
jwkeij schreef:
di 13 mar, 2018 14:06
Die Nordisk heeft wel een heeeule mooie pakmaat, zeg. :D

Ik heb een Vaude Power Lizard 2persoons en die past in z'n geheel aan de bovenbuis van mijn frame.
48x14cm en dan zit er ook nog een binnenbandje in de tas.
Stokdelen zijn 32cm lang trouwens, de losse tent past makkelijk in een achtertas.
En ze hebben ook nog een 1-persoonsversie van die Nordisk :D Pakmaat niet kleiner maar wel weer nog lichter.

De Vaude heeft wel een vreemde pakmaat als de stokken maar 32 lang zijn. Hadden ze beter voor een kortere en dikkere pakzak kunnen gaan. Nu heb ik zelf stokken en de rest van de tent gescheiden dus dan zou het wel mooi in de achtertas kunnen passen.
De 'pakmaat' zijn de afmetingen van mijn frametas. Excuus. :oops:
Mocht ik er nu écht flink plezier in krijgen en (dus) flink in de buidel ga tasten, dan zal ik eens kijken naar die 1 persoonstent van Vaude.
Mooi om te lezen dat het hele pakketje van die Vaude in een achtertas past :)