Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent met korte tentstokken, wie weet? - Forum Wereldfietser

Tent met korte tentstokken, wie weet?

Beste wereldfietsers,

Wij fietsen maximaal met 4 tasjes, meer willen we ook niet meenemen. Dus geen zak achterop de drager.
Helaas zijn niet alle tentjes daarop gebouwd, met name niet de lengte van de tentstokken.
Meestal zijn tentstokken rond de 45 cm lang. Om de tent in je achtertas mee te nemen (laat staan in een backpacking tas) kunnen de stokken er alleen overdwars in. Het gaat wel maar als het beter zou kunnen zou dat mooi zijn.
Kortom: we zijn op zoek naar een tent met tentstokken die <= aan 40 cm. Uiteraard begrijp ik dat korte tentstokken bij een boogtent meer kans op breuken heeft maar wellicht zijn er goede tentmerken die die hebben getackeld. Ik begrijp dat Exped tentstokken van 40 cm heeft? iemand ervaring?
Big Agnes in de USA heeft volgens mij ook kleinere tentstokken maar ook die heb ik niet 'live' gezien.

Kortom: wie weet welke tentmerken korte tenstokdelen heeft?
Delen wordt erg gewaardeerd.
We zijn benieuwd.

groetjes,
Marco
Die van ons van Fjällräven (Akka 3 persoons) zijn rond de 40 cm, het langste stuk is 41,2 cm. De stukken zijn niet allemaal exact even lang. Het pakket past in een Back Roller, maar wel schuin. Fjällräven 7075 T9 staat er op.
Ja, een tent die je met een of twee tarpstokken kan opzetten, bv een tipi of tweestoks tent.
Kans op stokbreuk is ook veel kleiner bij dergelijke tenten, maar die zijn dan weer niet vrijstaand, weet niet of dat een vereiste is?
http://europe.hilleberg.com/EN/tent/tent-accessories/

Even naar beneden scrollen, poles aanklikken en je vindt de afmetingen van tentstokken voor elk model.
Ik zie alleen de totale lengte van de tentstok maar niet de lente van de tentstokdelen. Of kijk ik verkeerd?
De Nordisk Halland 2 LW heeft een pakmaat van 14x35 cm:

https://nordisk.eu/halland-2-lw/forest-green/p/74/
Is het een oplossing de tentstokken (in een carbon buis) aan je frame te hangen? Zo doe ik het al jaren.
Je zou de stokken van je huidige tent kunnen vervangen. Jaren geleden ging ik bij Carl Denig langs, en kon daar stokdelen in iedere maat krijgen. Zo heb ik zelf een nieuwe stok samengesteld met dezelfde totaallengte maar een kleinere pakmaat. Bij b.v. Zwerfkei kan dat vast ook.
Hoi Bert, zou kunnen maar is met het tillen van je fiets over keien wat lastig. Maar is inderdaad een goede oplossing.
Eindgebruiker, zou inderdaad de volgende optie zijn.
De meeste Pro serie tenten van Helsport hebben stokdelen van 36 cm. In mijn ervaring is Helsport kwalitatief vergelijkbaar met Hilleberg. Soms zijn de Helsport tenten net wat geschikter voor lange mensen, soms zijn ze wat lichter, en meestal zijn ze ook goedkoper.
Ik vind het een beetje vreemd een tent uit te zoeken op basis van het wel of niet hebben van korte tentstokken. Ik zou altijd kiezen voor mijn oplossing of die van Gaele. Nu we het toch over tentstokken hebben: waarom worden tenten niet voorzien van superlichte carbon tentstokken? Op Ali-express kun je de mooiste carbon stokjes kopen, wat is hier op tegen?
Het kan een kwestie van geld zijn en van vertrouwen. Mijn vertrouwen in "fraaie carbon stokjes van aliexpres" is niet bij voorbaat groot.
Ik heb al verschillende malen kapotte carbon stokken gezien. Tot vezels uiteen gescheurde uiteinden.
In één geval deed duct-tape nog wonderen, in twee andere gevallen was het echt einde oefening en hing het tentdoek een beetje zielig aan een tak.
Maar er zijn ook vast wel goede carbon tentstokken te koop.

Groet,
Tom.
Met carbon stokjes bedoel ik niet de glasvezel stokken, die zijn id bagger. Ik heb echter onlangs twee carbon stokjes gekocht om de eindstokjes van mijn Terra Nova Laser te vervangen (Terra Nova had bedacht dat het handig was juist deze stokjes in tweeën te delen, waardoor ze half zo lang werden als de delen van de lange boogstok :D .) Deze carbon stokjes leken mij van erg goede kwaliteit. En Leon: ik denk dat jij de kwaliteit van artikelen van Ali onderschat, ik ben iedere keer blij verrast.
Marco Meijerink schreef:
zo 11 mar, 2018 12:39
Wij fietsen maximaal met 4 tasjes, meer willen we ook niet meenemen. Dus geen zak achterop de drager.
Ik kan je helaas nog niet helpen met korte stokken (wel druk aan het zoeken) maar was wel benieuwd naar de reden. Is dat omdat je de drager wilt kunnen grijpen bij lopen/tillen... of wil je gewoon voorkomen dat jullie te veel meenemen :wink: ?
Fedor schreef:
zo 11 mar, 2018 17:13
Marco Meijerink schreef:
zo 11 mar, 2018 12:39
Wij fietsen maximaal met 4 tasjes, meer willen we ook niet meenemen. Dus geen zak achterop de drager.
Ik kan je helaas nog niet helpen met korte stokken (wel druk aan het zoeken) maar was wel benieuwd naar de reden. Is dat omdat je de drager wilt kunnen grijpen bij lopen/tillen... of wil je gewoon voorkomen dat jullie te veel meenemen :wink: ?
Dat staat in de eerste zin: ze willen het aantal stuks bagage beperkt houden. Bij voor- en natransport scheelt dat soms echt een boel.
Als ervaringsdeskundige-met-te-veel-bagage kan ik dat beamen: als je 6 tassen aan de fiets en nog wat losse dingen achterop hebt is het nemen van de trein praktisch alleen mogelijk als je het hele ******ding in één lompe keer op kunt tillen, de trap op sleurt en in de trein zet.
Leon schreef:
zo 11 mar, 2018 17:18
Dat staat in de eerste zin: ze willen het aantal stuks bagage beperkt houden. Bij voor- en natransport scheelt dat soms echt een boel.
Als ervaringsdeskundige-met-te-veel-bagage kan ik dat beamen: als je 6 tassen aan de fiets en nog wat losse dingen achterop hebt is het nemen van de trein praktisch alleen mogelijk als je het hele ******ding in één lompe keer op kunt tillen, de trap op sleurt en in de trein zet.
Waar heb je tas nummer 6? Zadeltas? Past bij mij niet vanwege die lompe tas op de bagagedrager ;)

Maar als alleenfietser ken ik de bovenvermelde situatie ;). Lastig te vermijden (idd vaak vanwege de tent en de benodigde ruimte). Best een interessante vraag dus :)
twee voortassen
twee achtertassen
stuurtas
zadeltas
bagagerol

Is zelfs 7 stuks!
Marco Meijerink schreef:
zo 11 mar, 2018 13:11
Ik zie alleen de totale lengte van de tentstok maar niet de lente van de tentstokdelen. Of kijk ik verkeerd?
Sorry, de lengte van de stokken wanneer ze opgeplooid zijn vind je hier: http://europe.hilleberg.com/EN/faq/deta ... fications/.
Ik heb nog nooit een dwarstas nodig gehad: mijn tent (Nallo 2) + slaapmat + slaapzak passen samen in een backroller Classic van Ortlieb. Als het regent zet ik de stokken schuin in de tas zodat de sluiting wat strakker kan opgerold worden.