Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-reader voor vakantiefietser? - Forum Wereldfietser

E-reader voor vakantiefietser?

Beste iedereen,

Ik ben niet zo van de electronische gadgets maar overweeg nu de aanschaf van een E-reader voor fietsvakanties. Het lijkt me een handige en lichte vervanging van de papieren boeken die ik altijd meeneem.
Is een E-reader nog van deze tijd en welke zouden jullie aanraden. Er hoeven voor mij geen toeters en bellen op, eigenlijk alleen lezen en een laag energieverbruik.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met E-readers. Is het echt wel handig? Het lijkt me ook wel weer kwetsbaar. Bedankt.

Peter
Ik ga bijna nooit de deur uit zonder e-reader (en een boterham ...). Mijn Kobo Plus (ik weet niet eens of die nog leverbaar is overigens) voldoet prima: regelbare achtergrondverlichting zodat ik 's avonds in de tent geen extra licht aan hoef te hebben, een voldoende groot intern geheugen (en een optie voor SD-kaart) en een niet te klein scherm, instelbare lettergrootte enz.
Zaken als WiFi, spellingscontrole bij invoer, woordenlijsten en meer van dit soort dingen heb ik nooit gebruikt.
Ik sla mijn boektitels op op mijn PC in Calibre waardoor ik ook alle formats kan lezen. Bij synchronisatie wordt dan aangegeven welke titels al dan niet op de reader aanwezig zijn en kan ik (bidirectioneel) kiezen voor overzenden.
Er zijn verschillende legale en illegale manieren om aan boeken te komen, ik gebruik hiervoor vaak bibliotheek.nl omdat ik toch al lid ben.
Het voordeel van e-readers met e-ink dat ze, naast een gering stroomverbruik, de mijne gaat weken mee) ook in direct zonlicht leesbaar zijn,dit in tegenstelling tot tablets etc.
Ik heb een Kobo Touch gehad en heb nu een Kobo Glo. Ik ben er erg tevreden mee, ze zijn licht, je hoeft ze amper op te laden en het leest prima. De Glo heeft ook een backlight, traploos instelbaar van 'uit' tot 'te fel', wat ook handig is als je 's avonds nog wat wil lezen in het donker.
De grote kwetsbaarheid is het scherm zelf, er kunnen kleine krasjes op komen als je er niet voorzichtig mee bent. En als je per ongeluk met je slaperige hoofd met je elleboog op het scherm leunt, dan breekt hij (ja, ervaring). Ik gebruik een dun fleece hoesje tegen de krassen tijdens het fietsen, dat gaat tot nu toe goed.
Ideaal zo'n e-reader. Bovendien, zeker wanneer je de achtergrondverlichting niet gebruikt hoef je de hele vakantie niet op te laden. Behalve als die vakantie heel lang gaat duren natuurlijk. 8) Heb zelf ook een Kobo. Helaas vertikt ie 't om stuk te gaan. Wil eigenlijk wel zo'n nieuwe extra grote maar toch best wel lichte Aura. :roll:
Ze kunnen wel fragiel zijn (verschilt uiteraard per merk) dus een stevige case of hoes is vaak geen overbodige luxe. Verder zijn het ideale dingen die normaal een hele vakantie mee gaan. Ik zou wel een model uitkiezen met eigen verlichting, dat is wel handig als je 's avonds wilt lezen, die kan je uiteraard uitzetten als het nog licht is.
Ik heb sinds een jaar of vijf een Kindle Paperwhite. Uiteraard met verlichting, dat is een no-brainer hoor! Gekocht voor op vakantie, maar ik gebruik 'm ook in de trein en in bed voordat ik ga slapen. In combinatie met de juiste beschermhoes, waarmee je de ereader over dwars kunt 'neerzetten' en je 'm niet hoeft vast te houden, leest het in bed veel fijner dan een normaal boek. Nooit meer gehannes met papieren boeken (die koop ik alleen nog als er mooie plaatjes in staan, anders zie ik de meerwaarde niet). Gaat een week of zes mee op 1 oplaadbeurt. Na de Etrex 30 wat mij betreft de handigste gadget die ik de afgelopen jaren heb gekocht. Beiden niet eens geavanceerd, maar o zo praktisch!

Naschrift:
Ik lees de meeste boeken in het Engels (ook omdat ik me soms stoor aan slechte vertalingen). Wil je vooral Nederlandse boeken lezen, dan weet ik niet of een Kindle de beste oplossing voor je is.
Hier ook een tevreden Kobo Aura gebruiker, maar dan de Aura H2O. Die is waterdicht, je hoeft je dus geen zorgen te maken als het eens nat wordt in de tent of fietstas :oops: .
Gaat altijd en overal mee naar toe, zonder hoesje of zoiets. Gewicht is iets van 200 gram.
De batterij gaat weken mee, opladen met een standaard USB kabeltje.

Groet,
Tom.
Kindle (neem altijd een verlichte reader zou ik zeggen, de beeldkwaliteit is gewoon zoveel beter dan onverlicht) heeft minder Nederlandse boeken maar daarentegen weer meer Engels dan Kobo. Volgens mij werkt bibliotheekuitleen niet goed met de Kindle. Amazon (Kindle) heeft een abonnement voor 10 euro per maand waarvoor je dan onbeperkt boeken kunt lezen, maar dat is niet verkrijgbaar in Nederland :( .

Kindle heeft wat minder instellingen met fonts en marges en lijnafstanden dan de Kobo. De mogelijkheden die de Kindle heeft zijn bovendien niet allemaal beschikbaar voor alle bestandtypen. Amazons eigen format AW3 heeft voor zover ik kan zien de meeste. Ik vind dit wel belangrijk, omdat je in AW3 de lettertypes wat vetter in kunt stellen wat voor mij het effect heeft van een wat hoger contrast. Met behulp van Calibre kun je volgens mij alles in AW3 omzetten. Alhoewel dat best gebruikersvriendelijk gaat, is er wel enige computerhandigheid voor nodig.

Kobo werkt samen met Bol, die hebben zoals gezegd meer Nederlandse titels en hebben een abonnement dat werkt in Nederland.

Tja, hoe het gaat met de landlicenties als je een boek bijvoorbeeld in NL of het VK aanschaft en vervolgens de grens over fietst, geen idee. Het zal er in ieder geval wel op blijven staan als je niet op het account inlogt, dus wifi of 3G aanzet. Die laatste (en het synchroniseergebeuren) kun je voor de batterijduur sowieso het beste uitzetten.

De courante verlichte Kobo en Kindle zijn wat mij betreft allebei fantastische apparaten, zeer geschikt voor fietsvakanties.
Wij gaan al jaren niet meer met papieren leesboeken op vakantie, reisgidsen is iets anders.

Het scheelt ons kilo's in gewicht, een fietstas die ineens niet meer vol zit met boeken en in essentie ongelimiteerd lezen, dus nooit meer boeken drie keer lezen op vakantie omdat je niet genoeg nieuwe bij je hebt.

Wij gebruiken een Kindle Paperwhite en een Kindle Voyage.
Beide met oude hoesjes uit het Kindle Keyboard tijdperk.

Alleen een reisgids nemen we nog als fysiek boek mee, voor naslag / willekeurig bladeren vinden wij een fysiek boek nog steeds wat handiger.

Tot onze eigen verbazing lezen we thuis ondertussen al jaren ook alles op de Kindles, we hadden verwacht ze alleen te gebruiken tijdens de vakanties.

Let wel op: een e-reader is over het algemeen wat gevoeliger voor erop gaan zitten dan een boek.
Ik heb ipv voor een e-reader voor een tablet gekozen. Daar kan ik ook alles mee lezen en heeft als voordeel dat ik makkelijk het internet op kan of bij de verschillende apps - die ik fijn vind bij me te hebben. Bij mij staan er leesboeken en reisgidsen in.

Zorg zoals eerder genoemd wel voor een goede hoes en daarnaast zit hij tussen mijn reserve kleding als extra buffer in de fietstas.
Ik vind het aanbod in Nederlandstalige boeken te beperkt of te duur en ben daarom nog niet overgestapt.
djveer schreef:
do 03 mei, 2018 08:26
Tja, hoe het gaat met de landlicenties als je een boek bijvoorbeeld in NL of het VK aanschaft en vervolgens de grens over fietst, geen idee. Het zal er in ieder geval wel op blijven staan als je niet op het account inlogt, dus wifi of 3G aanzet. Die laatste (en het synchroniseergebeuren) kun je voor de batterijduur sowieso het beste uitzetten.
Bij mijn weten is dat geen probleem. Ik gebruik de Kindle-app op een tablet (ingelogd en met wifi of mobiele data aan) en ben nog nergens op restricties in het gebruik gestuit.
Wat betreft lezen in het buitenland: in ieder geval nog nooit een probleem gehad in het buitenland, OOK niet met netwerk toegang aangezet.
Meestal staat die overigens uit op vakantie, zonde van de stroom...

Wat betreft het gebruik van een tablet/telefoon: ik vond het persoonlijk niet prettig lezen, ik lees prettiger met voornamelijk opvallend licht (zoals een 'echt' boek) in plaats van uitstralend licht (zoals een tablet/telefoon/computerscherm).
Sinds een aantal jaren ben ik een tevreden gebruiker van een Kobo Aura. Boeken zet ik er op via Calibre; dat werkt prima. Op vakantie boeken bijplaatsen heb ik nooit hoeven te doen. Met een micro-sd kaartje er in kun je honderden boeken er op zetten; genoeg om héél lang weg te blijven.

De reader gaat makkelijk een week mee op een volgeladen accu. Let er wel op dat je de verlichting niet te fel zet en wifi uitgeschakeld laat. Dat scheelt enorm in stroomverbruik.
Mocht het ding leeg raken dan is hij met een standaard telefoonoplader en een micro-usb plug bij te laden (bij mij met de laadkabel van mijn telefoon).

Persoonlijk vind ik het scherm van de e-reader veel prettiger aan mijn ogen dan een telefoon of tablet scherm. Veel rustiger en minder fel.
Tevreden Kobo Aura bezitter hier!

Hoesje tegen het krassen.
Al enkele jaren zeer tevreden met mijn Kindle Voyage, met ingebouwde wifi.
Ik lees alleen Engelstalige non-fictie, dus downloaden via 1 click bij Amazon.com, waar je ook bent.

Ik kan 'm straks gemakkelijk opladen via het Bosch Intuvia display middels een micro-usb kabeltje, net als de iPhone en mijn Garmin Edge.
Bedankt voor alle reactie. Ik constateer een grote consensus over de voordelen van zo'n ding voor fietsreizigers. Dat trekt mij volkomen over de streep. :D

Ik zag wel dat PDf-files soms wat problemen geven omdat het lettertype niet kan worden aangepast. Dat is wel jammer want ik moet voor mijn werk regelmatig PDF-files lezen.
Ik ga in ieder geval een E-reader aanschaffen.
Kijk voor fietsvakanties dan ook naar een waterdicht model. ik heb de Kobo H2O, goed afgesloten, ook voor zand en stof prettig. en met een hoesje, boeksluiting met magneet. Daarmee wordt hij bij dichtklappen ook vanzelf op standby gezet, dat is handig.
Hallo,
Hier ook een blije gebruiker van Kobo zonder verlichting. Ik licht zelf bij met mijn zaklamp als ik 's avonds in de tent lees en kan er zo de hele vakantie (gem. 3 weken en zo'n tien boeken verder) mee doen. Ik heb wel een stevig hoesje erbij, want de eerste Kobo heeft waarschijnlijk vervelend klem gezeten in mijn fietstas en was toen stuk.
En voor je werk pdf-files niet kunnen lezen? Vakantie is ook niet om te werken :)
Groet, Petra.
Op zich kun je PDF's ook wel converteren met Calibre, maar het hangt er een beetje vanaf hoe de PDF is opgemaakt hoe goed het resultaat is.