Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pannenset Sea to Summit X-Set 31....gebruikerservaring - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pannenset Sea to Summit X-Set 31....gebruikerservaring

Ronald van der Perk schreef:
do 24 mei, 2018 21:37
Ik heb zelf geen ervaring met deze set, maar afgelopen Pinksterweekend was bij ons Mario uit Den Haag en die had ook zo'n pan. Ik heb niet gezien hoe hij kookte maar hij vertelde wel dat de aluminium bodem erg snel aanbakte en dat hij thuis met soda in de weer moest om de bodem weer schoon te krijgen.
Volgens mij maak je het daarmee nog erger, Soda en Aluminium reageren namelijk nogal heftig op elkaar met als gevolg Aluminiumoxide, dat is nu niet direct iets wat je regelmatig binnen moet krijgen, ook niet in kleine hoeveelheden.
Ja ik was heel erg teleurgesteld in de pan totdat dit gebeurde heb ik de pan met veel plezier gebruikt. Geen problemen met aanbakken (tov normale alu pannetjes).
Als techneut is het ook mijn eigen schuld vind ik, ik had ook kunnen beredeneren dat het siliconen aan het aluminium was gelijmd en dat is volgens mij vragen om problemen.

Verder hadden wij ook 2 x-Mugs bij ons maar het zachte plastic nam veel te veel de koffie geur op waardoor mijn wijntje savonds ook niet meer smaakte zoals ik hoopte. Deze zijn in st Emilion ook vervangen.

De x-bowl die heb ik ook maar nog nooit meegenomen omdat de zijwanden te slap zijn om bijvoorbeeld hete soep makkelijk te kunnen Vasthouden.

X-series een leuk idee maar nog niet helemaal volwassen. Het is voor mij weer eens een les in volume/gewicht vs. Duurzaamheid/repareerbaarheid
Als ik de ervaringen zo lees (ook die op REI) hou ik het toch maar ff op puur aluminium... al zou een goed werkende versie van de siliconenpan wel interessant kunnen zijn.
Mijn derde Xcup versleten...

Schermafbeelding 2019-09-04 om 19.07.44.png

En ik blijf er steeds weer een nieuwe kopen. Het is zo'n praktisch klein dingetje om overal mee te nemen :lol:.
egopro schreef:
vr 25 mei, 2018 18:05
Ja ik was heel erg teleurgesteld in de pan totdat dit gebeurde heb ik de pan met veel plezier gebruikt. Geen problemen met aanbakken
Wat mensen aanbakken noemen verschilt nogal. Veel Nederlanders koken vrijwel zonder vet en als er dan iets aan de bodem kleeft en licht beige begint te kleuren noemt met het al aangebrand.
Er vet bijdoen, en dan meer dan een symbolisch beetje, helpt. Gezonde vetten* zijn de afgelopen jaren behoorlijk uit het verdomhoekje gehaald.

*: https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... zond-.aspx
Ik heb inderdaad zo een set.

Ik heb een keer iets laten aanbranden, wat ik nauwelijks meer schoon kreeg.

Wat ik wel heel lastig vind aan mijn pan, is dat je deze moeilijk kan beet pakken, omdat er van die siliconen flapjes aan zit. Ik neem dan altijd van een andere pannen set de knijper mee.

Inderdaad nemen deze weinig ruimte in beslag.

Maar voor een kort weekend neem ik altijd zakken met eten mee. Heet water er bij 8 min laten staan, roeren en eten.

Mario