Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pannenset Sea to Summit X-Set 31....gebruikerservaring - Forum Wereldfietser

Pannenset Sea to Summit X-Set 31....gebruikerservaring

Alle foto's en het complete verslag vind je op:
https://www.marcolisettesport.com/singl ... t-X-Set-31


Sea to Summit X-Set 31 pannenset. Opvouwbaar en klein mar wel met een grote pan. Gemaakt van siliconen. Beetje huiverig kopen we een setje in de USA en gaan op pad. Gaat dit een succes voor ons worden?

Waarom we dit bij de REI in Amerika hebben gekocht? Tja, beetje een 'een-seconde-beslissing'. Over het algemeen verdiepen wij ons tot in het detail over het materiaal wat we meenemen. Tenslotte moet elke gram mee gezeuld worden. En anders dan thuis, je afhankelijkheid van materiaal is onderweg best wel groot. Je kan niet zomaar even snel een andere pot, brander, tent laat staan een fiets, onderweg kopen. Je moet het doen met wat je dan bij je hebt.

Pannen in een fietstas is altijd een drama....relatief gezien dan. Ik weet het, er zijn veel grotere problemen op de wereld maar in de kleine kosmos waar je tijdens je fietstocht in zit is het je ergeren aan geen goede spullen een punt. Ga maar na, het is 35 graden, je fietst al dagen door de droogte, bent uitgeput, vies, bezweet. Je denkt niet meer helder en op dat moment vliegt de hele keuken in de fik. Geloof me, dan wordt je best wel kribbig ondanks dat het niets is in vergelijking met alle grote wereldproblemen.

Ok, de Sea to Summit X-Set 31.
In de set zit een pan, twee schalen en twee bekers.
Het geheel kan gevouwen worden tot een klein pakketje en dat was voor ons dan ook de reden om de set te kopen. Want zoals gezegd, reguliere pannen in een tas is een drama. Ze zijn groot, rond en als je ze in een fietstas doet ontstaan er door de ronde vorm allerlei 'dode hoeken' in je tas. En ja, als je minimalistisch wilt reizen is dat een dingetje.
Met een opvouwbare set lijkt de ruimte in je tas ineens enorm te zijn.
201805 Vogezen  007.jpg
En dat is ook gelijk het grote verkoopargument van Sea to Summit. En ik moet zeggen, daar hebben ze wel een punt.
De pannenset is gemaakt van siliconen met een gladde aluminium bodem. Opvouwen gaat heel makkelijk. Gewoon de boel in elkaar drukken. En als dat eenmaal gedaan is passen alle potjes en mokken opgevouwen in de grote pan. Er blijft een pakketje over. En past overal in je fietstas.

Dan even wat feiten. De set is 660 gram (gewogen op een keukenweegschaal, volgens Sea to Summit 607 gram. Wellicht hebben zij een betere keukenweegschaal:)). Dat is niet superlicht en daar twijfelde we dan ook het meeste over. Maar het gemak van het opgevouwen formaat heeft het bij ons gewonnen van het gewicht.
Daar komt bij dat de pan, schalen en mokken een heel goed formaat hebben. Mokken als grote Amerikaanse koffiemokken, en geloof me: die zijn groot!

Een pan van 2,8 liter / 8 cups, al geeft de pan wel aan: max safe line 2L.
Schalen van 0,6 liter.
En mokken van 0,48 liter / 2 cups

Op de pan, schalen en de mokken staan streepjes met de inhoud in liters en in cups. Geen maatbekertje nodig. Gewoon doorschenken tot aan het juiste streepje
DSCF4382.jpg
Wij zijn eerlijk gezegd wel gecharmeerd van de grote pan. Voorheen was het altijd wat tobben om de macaroni in een klein pannetje gaar re krijgen maar met zo'n grote pan is dat geen probleem.
De schaaltjes gebruiken we voor de salades en voor de muesli bij het ontbijt.
En ja, in de mokken gaat koffie, veel koffie.

En dan de siliconen. Werkt dat een beetje? Gaat de boel niet in de fik?
Wij zijn positief verrast. We hebben ermee gekookt op een gasbrander en een benzinebrander en dat gaat prima. De warmte wordt heel goed vast gehouden en na de eerste onzekerheid durfen we nu met een gerust hart de pan op het vuur te zetten. Er smelt niets, alles blijft keurig in orde.
Oh ja, de pan heeft haar eigen handgreep. Lijkt onbelangrijk maar ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar ik ben altijd de knijper kwijt als de pan met rijst dreigt droog te koken.
En om het af te maken, deksel van de pan is gelijk de deksel waarmee afgegoten kan worden door middel van de kleine gaatjes die erin zitten.

Voor ons blijft de set nog even in de tas. We zijn wel verliefd geworden.
Leuk als bedrijven andere oplossingen uitvinden voor een ogenschijnlijk klein probleem. En zo wordt een pannenset toch een mooi technisch hoogstandje.
Deze set kende ik niet... heel interessante ontwikkeling zo!
Hoi Marco,

Leuke review! Ik ga deze set ook maar eens overwegen. Valt er ook een beetje in de bakken/braden? Ik gebruik normaliter namelijk 1 pan voor al mijn koolbehoeftes;)
Ik denk allen wel dat je mokken van 480 mililiter / 2 cups bedoeld ipv 480 liter. Beetje veel 480 liter ;)

Groetjes,
Noah
oeps....klopt, 0,48 liter. heb het ook in de originele tekst aangepast.
Mooi spul maar deze hoort in 'uitrusting' lijkt me?
Goed om te lezen! Ik zat al een tijdje tegen de aanschaf van deze pannen aan te hikken. De prijs is aanzienlijk en met mijn gezin wil ik er twee meenemen. Maar de ruimtebesparing is aantrekkelijk. Dank voor deze review!
Is de pan ook nog een beetje schoon te krijgen (ook als het water op rantsoen is)?

Mooie review, wordt erg gewaardeerd!
Op het vuur... maar zou je 'm bijvoorbeeld ook op een BBQ kunnen zetten, met hitte rondom de zijkant? En een doorsnee pannetje wil ik nog wel eens in de kooltjes van een kampvuur zetten...

Ik denk dat dit setje puur en alleen is bedoeld voor bovenop je brander, nietwaar? Om misverstanden te voorkomen?
Leuk! De siliconen waterkokers kende ik al, maar er zijn nu dus ook siliconen pannetjes.

De innovaties blijven maar doorgaan!

Voor mijzelf lost het niets op, omdat de spulletjes die nu in mijn pannetje zitten dan los in mijn tas eindigen, en dan alsnog evenveel ruimte innemen.
Om aan de eerste review aan te sluiten, zal ik ook mijn review schrijven.

Ik heb al jarenlang de opvouwbare mok en bord van sea to summit. Begin vorig kampeerseizoen ben ik overstag gegaan en heb ik de opvouwbare pan van 1,4 liter (oranje) en de opvouwbare ketel (geel) gekocht.

Het allergrootste voordeel van deze pannen/ketel is dat ze niet rammelen in de tassen en dat het volume een stuk kleiner is waardoor je niet meer hoeft af te vragen welke voorwerpen je het best in de pan kan proppen om ruimteverlies tegen te gaan. De opvouwbare mok past precies in de opvouwbare ketel. Ook de ketel heeft een deksel. Voordeel is dat als er nog restjes water in de ketel of mok zitten, deze er netjes in blijven en niet in de tas terecht komen. Volgens sea to summit zou de ketel ook weer in de pan kunnen. Wat betreft omtrek kan dit ook prima. Probleem is dat de ketel in opgevouwen toestand net iets te hoog is om het deksel van de pan er goed op te krijgen.

Het gewicht ligt iets hoger dan de aluminium pannetjes van campinggaz die ik voorheen had.

Ik heb de pannen afgelopen kampeerseizoen en ook nu dit kampeerseizoen al veelvuldig gebruikt. De pannen (zowel bodem van aluminium als de zijkant van siliconen zijn goed schoon te krijgen. In de pan van 1,4 liter kook ik meestal macaroni met saus (ik eet er ook meteen uit). Hoewel het de smaak niet beïnvloed bij andere gerechten, blijft de pan wel een beetje naar deze saus ruiken. In de mok blijft thee aanslag zitten die ook met goed afwassen er niet meer volledig af wil.

Ik heb nog geen slijtage gemerkt.

Het grootse pluspunt vindt ik dat de pan een deksel heeft die je met flapjes aan de pan vast kan maken en gaatjes in het deksel om af te gieten. Voorkomt dat de macaroni per ongeluk mee afgegoten wordt.

De pannetjes zijn inderdaad alleen bedoeld voor op een brander.
Ach, nu ik wat beter naar de tweede foto kijk, staat het er ook gewoon op: do not expose walls to fire.

Mooi spul!
Travelmaster schreef:
di 22 mei, 2018 14:02
Op het vuur... maar zou je 'm bijvoorbeeld ook op een BBQ kunnen zetten, met hitte rondom de zijkant? En een doorsnee pannetje wil ik nog wel eens in de kooltjes van een kampvuur zetten...

Ik denk dat dit setje puur en alleen is bedoeld voor bovenop je brander, nietwaar? Om misverstanden te voorkomen?
Volgens de dekselopdruk van de 1.4 mogen er geen vlammen langs de zijkant komen.

[edit]: het zoeken duurde net te lang ;)
Open vuur of een grote vlam op een Colemanbrander gaat niet goed 8)
Vorig jaar getest tijdens een weekend van een bekend tentenmerk.
Maar er moest wel aardig wat " lompigheid" aan te pas komen.
We’ve never used the Sea to Summit set but have met other cyclists who have.

They either seemed to love it or hate it, with opinions that mirrored the ones on the REI website.
https://www.rei.com/product/883928/sea- ... 31-cookset

In de pan van 1,4 liter kook ik meestal macaroni met saus (ik eet er ook meteen uit). Hoewel het de smaak niet beïnvloed bij andere gerechten, blijft de pan wel een beetje naar deze saus ruiken.
Friedel Grant of Travelling Two had a similar experience a number of years ago.
http://travellingtwo.com/resources/sea- ... owl-review
Ik gebruik al jaren de Mug en de Bowl van StS. Zijn beide leuke en praktische gadgets. De mug heb ik bijna altijd bij me, in een jaszak, een heuptas, rugzak.
Qua duurzaamheid moet je wel realistisch zijn: de eerste mug lekte na een tijdje (mogelijk heb ik met een vork in de wand geprikt), de tweede mug scheurde onlangs in tweeën langs een van de vouwnaden. Voor een mug vind ik dat niet erg, maar ik zou liever niet willen dat een kookpot tijdens een reis in tweeën scheurt.
Grace Johnson schreef:
di 22 mei, 2018 15:43
They either seemed to love it or hate it, with opinions that mirrored the ones on the REI website.
https://www.rei.com/product/883928/sea- ... 31-cookset
Wat een feest om zulke reviews te lezen. Heel wat anders dan die kritiekloze en onzakelijke verhalen zoals op dit forum helaas maar al te vaak te lezen is. Ook handig dat op de tweede plaats al iemand staat die de pannetjes een jaar lang gebruikt heeft. Dat geeft ten minste een goede indruk hoe lang je pannetjes mee zullen gaan.
Tja, een jaar in gebruik... Zegt me nog vrij weinig. Waren dat 365 dagen koffiezetten en avondeten koken of waren er dat jaar 3 kampeerweekendjes?
Al geloof ik direct dat je hiermee niet net zo lang zult doen als met een volledig metalen pan. Daar kan nu eenmaal weinig aan kapot.

Heb wel interesse in de kleine pan. Niet heel licht, maar wel plat. En uitgevouwen dan toch een vrij ruime pan voor één persoon (zo bezien dan weer wél licht voor het formaat pan).

Een andere fabrikant, ik dacht Bo-camp, maakt ook wat opvouwbaars, maar compenseert de gewichtsbesparing direct door het deksel van glas te maken :shock:
Ik was aan het afwassen 7 dagen geleden in st emillion. Na ongeveer 14 weken gebruik bleek de bodem van aluminium die verlijmd is in het siliconen er genoeg van te hebben. De bodem is er uit gevallen en ik ben maar weer over gestapt op aluminium pannensetje nu van de Decathlon
Oef. Heftig. Dat klinkt niet goed. Dank voor het delen. Die ervaring hebben wij nog niet. Maar als ik iets merk in die richting dan laat ik het weten. Goed om die ervaringen met elkaar te delen.
Ik heb zelf geen ervaring met deze set, maar afgelopen Pinksterweekend was bij ons Mario uit Den Haag en die had ook zo'n pan. Ik heb niet gezien hoe hij kookte maar hij vertelde wel dat de aluminium bodem erg snel aanbakte en dat hij thuis met soda in de weer moest om de bodem weer schoon te krijgen.