Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg Anjan 2 GT vs Exped Cetus II UL - Forum Wereldfietser

Hilleberg Anjan 2 GT vs Exped Cetus II UL

Beste Wereldfietsers,

Gisteren heb ik met een leuke korting (25% winkelkorting en 10% demokorting) een Hilleberg Anjan 2 GT gekocht. Eigenlijk is de prijs boven mijn budget maar ik kon hem niet laten staan. Ik heb me inmiddels helemaal suf gegoogeld, ik kan namelijk nergens meer de footprint voor dit type tent bestellen. Wel voor de Anjan 2 maar deze beslaat alleen het slaapgedeelte en niet de voortent wat mijn eis is. Ik heb inmiddels Hilleberg zelf ook gemaild met de vraag of zij mij kunnen helpen aan deze footprint maar ik heb nog geen reactie gehad. Nu twijfel ik om de Hilleberg tent terug te brengen en deze in te ruilen voor de Exped Cetus II. Hiervan heeft de Bever namelijk zeker de footprint in huis. Ik kan kan niet zo goed kiezen dus ik hoor graag de mening van jullie :)

Mijn eisen waardoor de keuze tussen op deze twee tenten is gevallen:
- Ik wil graag een tunneltent
- licht (beiden rond de 2000 gram)
- groot genoeg voor mij alleen maar door de voortent prima te doen met zn tweeën (= eis).
- Ik ga solo naar Scandinavië dit jaar en de kans dat het daar regent is groot. Ik wil een ruime voortent hebben waar ik kan koken en relaxen mocht het gaan regenen.
- Ik vind het fijn dat de binnen en buitentent aan elkaar vast zit.

Hopelijk krijg ik reacties die mijn twijfels weg nemen en ik uiteindelijk met de juiste tent op pad ga. Mocht iemand een website weten waar ik alsnog de footprint voor de Ajan 2 GT kan kopen dan hoor ik het ook zeker graag. Of heb je er toevallig eentje in de kast liggen waar je niks mee doe die ik kan overnemen, dat zal helemaal super zijn :) Wellicht past de footprint van een ander type Hilleberg er ook gewoon in.

Alvast bedankt voor je reactie!
Het lijkt erop dat er nooit een footprint voor de Anjan 2 GT is geweest, overal wordt gemeld dat de footprint zowel voor de Anjan 2 als de Anjan 2 GT is.
Ik heb er wel eentje gevonden ver in Finland maar die is erg duur.

Er is trouwens nog een derde optie bijgekomen, namelijk de Nigor Wickiup 3 :)
Dat isd en heed alternatief. Wij hebben de 4, en die bevalt heel goed. Even op het forum zoeken en dan lees je waarom.

Ik zou wel een grotere voortent willen, maar met de giga- ruimte in de 4 heb ik die nu in de binnentent.
Go fietst schreef:
za 26 mei, 2018 17:56
Ik heb me inmiddels helemaal suf gegoogeld, ik kan namelijk nergens meer de footprint voor dit type tent bestellen. Wel voor de Anjan 2 maar deze beslaat alleen het slaapgedeelte en niet de voortent wat mijn eis is.
Het klopt dat je die niet vindt: de Anjan serie heeft enkel een footprint onder het slaapgedeelte (in tegenstelling tot bvb de Nallo GT). Er is dus geen footprint gedeelte voor de luifel van de Anjan GT. Dit komt omdat de buitentent niet tot aan de grond komt. In geval van hevige regen zou het water op de footprint in de voorluifel stromen en dat is niet wat je wil.
Wat je wel kan doen is zelf een extra footprint maken voor de luifel en die gebruiken bij mooi weer.
nicolevelo schreef:
za 26 mei, 2018 19:25
Go fietst schreef:
za 26 mei, 2018 17:56
Ik heb me inmiddels helemaal suf gegoogeld, ik kan namelijk nergens meer de footprint voor dit type tent bestellen. Wel voor de Anjan 2 maar deze beslaat alleen het slaapgedeelte en niet de voortent wat mijn eis is.
Het klopt dat je die niet vindt: de Anjan serie heeft enkel een footprint onder het slaapgedeelte (in tegenstelling tot bvb de Nallo GT). Er is dus geen footprint gedeelte voor de luifel van de Anjan GT. Dit komt omdat de buitentent niet tot aan de grond komt. In geval van hevige regen zou het water op de footprint in de voorluifel stromen en dat is niet wat je wil.
Wat je wel kan doen is zelf een extra footprint maken voor de luifel en die gebruiken bij mooi weer.
Ah, dat is het :) Bedankt voor het verlossende antwoord!
Polling schreef:
za 26 mei, 2018 18:52
Dat isd en heed alternatief. Wij hebben de 4, en die bevalt heel goed. Even op het forum zoeken en dan lees je waarom.

Ik zou wel een grotere voortent willen, maar met de giga- ruimte in de 4 heb ik die nu in de binnentent.
Ah, fijn om een reactie te lezen van een gebruiker :) Kan je in de 4 ook met twee matjes naast elkaar slapen of zit de paal dan in de weg?
Go fietst schreef:
za 26 mei, 2018 21:28
nicolevelo schreef:
za 26 mei, 2018 19:25
Go fietst schreef:
za 26 mei, 2018 17:56
Ik heb me inmiddels helemaal suf gegoogeld, ik kan namelijk nergens meer de footprint voor dit type tent bestellen. Wel voor de Anjan 2 maar deze beslaat alleen het slaapgedeelte en niet de voortent wat mijn eis is.
Het klopt dat je die niet vindt: de Anjan serie heeft enkel een footprint onder het slaapgedeelte (in tegenstelling tot bvb de Nallo GT). Er is dus geen footprint gedeelte voor de luifel van de Anjan GT. Dit komt omdat de buitentent niet tot aan de grond komt. In geval van hevige regen zou het water op de footprint in de voorluifel stromen en dat is niet wat je wil.
Wat je wel kan doen is zelf een extra footprint maken voor de luifel en die gebruiken bij mooi weer.
Ah, dat is het :) Bedankt voor het verlossende antwoord!
Graag gedaan.
En via deze webshop kan je stof kopen om zelf een footprintje mee te maken voor de luifel, als je dat wil: https://www.extremtextil.de/en/search?s ... roundsheet (is quasi identiek aan de originele footprintstof van Hilleberg)
Of wat goedkoper: https://www.extremtextil.de/en/search?sSearch=tyvek
nicolevelo schreef:
za 26 mei, 2018 21:43
Go fietst schreef:
za 26 mei, 2018 21:28
nicolevelo schreef:
za 26 mei, 2018 19:25


Het klopt dat je die niet vindt: de Anjan serie heeft enkel een footprint onder het slaapgedeelte (in tegenstelling tot bvb de Nallo GT). Er is dus geen footprint gedeelte voor de luifel van de Anjan GT. Dit komt omdat de buitentent niet tot aan de grond komt. In geval van hevige regen zou het water op de footprint in de voorluifel stromen en dat is niet wat je wil.
Wat je wel kan doen is zelf een extra footprint maken voor de luifel en die gebruiken bij mooi weer.
Ah, dat is het :) Bedankt voor het verlossende antwoord!
Graag gedaan.
En via deze webshop kan je stof kopen om zelf een footprintje mee te maken voor de luifel, als je dat wil: https://www.extremtextil.de/en/search?s ... roundsheet (is quasi identiek aan de originele footprintstof van Hilleberg)
Of wat goedkoper: https://www.extremtextil.de/en/search?sSearch=tyvek
Nogmaals bedankt :) Al ben ik bang dat ik de tent toch ga inruilen voor een wicki up 4 :x Nog even een paar nachtjes goed over slapen!
nicolevelo schreef:
za 26 mei, 2018 21:43
Go fietst schreef:
za 26 mei, 2018 21:28
nicolevelo schreef:
za 26 mei, 2018 19:25


Het klopt dat je die niet vindt: de Anjan serie heeft enkel een footprint onder het slaapgedeelte (in tegenstelling tot bvb de Nallo GT). Er is dus geen footprint gedeelte voor de luifel van de Anjan GT. Dit komt omdat de buitentent niet tot aan de grond komt. In geval van hevige regen zou het water op de footprint in de voorluifel stromen en dat is niet wat je wil.
Wat je wel kan doen is zelf een extra footprint maken voor de luifel en die gebruiken bij mooi weer.
Ah, dat is het :) Bedankt voor het verlossende antwoord!
Graag gedaan.
En via deze webshop kan je stof kopen om zelf een footprintje mee te maken voor de luifel, als je dat wil: https://www.extremtextil.de/en/search?s ... roundsheet (is quasi identiek aan de originele footprintstof van Hilleberg)
Of wat goedkoper: https://www.extremtextil.de/en/search?sSearch=tyvek
Nogmaals bedankt :) Al ben ik bang dat ik de tent toch ga inruilen voor een wicki up 4 :x Nog even een paar nachtjes goed over slapen!
Go fietst schreef:
za 26 mei, 2018 21:29
Polling schreef:
za 26 mei, 2018 18:52
Dat isd en heed alternatief. Wij hebben de 4, en die bevalt heel goed. Even op het forum zoeken en dan lees je waarom.

Ik zou wel een grotere voortent willen, maar met de giga- ruimte in de 4 heb ik die nu in de binnentent.
Ah, fijn om een reactie te lezen van een gebruiker :) Kan je in de 4 ook met twee matjes naast elkaar slapen of zit de paal dan in de weg?
Naast elkaar past precies (52 cm matjes) maar dan moet degene die bij het doek ligt, wel goed uitkijken dat die niet teveel tegen het doek aanligt. Afstand binnen-buitentent is al niet riant, en als je de binnentent tegen de buitentent aanduwt, krijg je een beetje nattigheid.
De footprint die wel geleverd wordt laten verlengen geen optie? Tatteljee kan je vast wel helpen.
Misschien een rare vraag, maar waarom zou je een footprint meeslepen als je gaat trekken? Een kuip is prettig als je echt in/rond je tent gaat leven, maar dit is geen tent met kuip en het lijkt me niet jouw eis. Die paar regenbuitjes red je ook wel zonder zeiltje?
Misschien een rare vraag, maar waarom zou je een footprint meeslepen als je gaat trekken?
Als ik op trektocht ga neem ik altijd een footprint mee (superlichte tyvek). Naast toevallige ongevallen zijn in mijn ervaring de twee factoren die de levensduur van een tent bepalen:

- degradatie van het tentzeil door UV licht;
- beschadiging van de tentbodem.

(Misschien is er nog een derde factor, de ritsen, maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Bij goedkopere tenten heb je ook dat de afdichting van de naden begint te lekken.)

Aan het eerste kun je weinig doen, tegen het tweede is een footprint heel efficiënt.

Mijn eerste tentje gebruikte ik zonder footprint. Na zeven jaar was het tentzeil nog vlekkeloos, maar zat de bodem vol gaatjes. Niet meer waterdicht, en dus voor een habbekrats verkocht.

Nu kun je misschien opmerken dat je een footprint pas moet gaan gebruiken als de bodem niet meer waterdicht is, maar dat is m.i. nonsens. Ik heb op teveel plaatsen gestaan waar je niet kon vermijden dat er ook water tussen de footprint en de tentbodem kon lopen. Een tentbodem moet waterdicht zijn, en een footprint houdt hem zo.

Met een footprint geeft je de functie om stevig te zijn aan iets dat je gemakkelijk en voor weinig geld kunt vervangen. De bodem vervult intussen netjes & ongestoord de functie waterdicht te zijn.
Maar hier is de vraag om een footprint voor de voortent. De footprint voor onder het grondzeil is nog wel gewoon leverbaar.
derdekeer schreef:
zo 27 mei, 2018 21:39
Aan het eerste kun je weinig doen, tegen het tweede is een footprint heel efficiënt.
Je kan ervoor kiezen om de tent zoveel mogelijk in de schaduw op te stellen, een behoorlijke uitdaging zeker op de gemiddelde grasveld camping, maar het kán wel. En dat zal meehelpen met verlengen van de levensduur van de tent. Ik geef je wel gelijk dat de mogelijkheden op dit vlak erg afhankelijk zijn van de situatie waar je besluit te overnachten en dat er dus weinig op te plannen valt.
Nooit spijt gehad van een Hilleberg tent, wel van andere merken. Kun je geen Nallo 2 GT footprint gebruiken? De maten komen goed overeen. De footprint maak je met een houtje touwtje (elastiek) vast aan de buitentent. Met een footprint blijft je tent veel droger omdat optrekkend vocht niet in je tent komt. Het is ook makkelijk met opruimen omdat bij vertrek je de binnen en buitenten op de footprint kun opruimen. Er is niet overal een mooi droog grasveldje.
Of een losse footprint voor de voortent (laten) maken. Als je de voortent echt al leefuimte gaat gebruiken is het handig en ook tegen vocht (condens). Voor een kort tochtje kan je dan evt. besluiten de losse voortent-footprint niet mee te nemen (scheelt weer wat gewicht).