Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dillema's paklijst - Forum Wereldfietser

Dillema's paklijst

Volgende week maandag vertrekken we voor 4 maanden centraal Azië en 4 maanden India. Zijn vast een beetje aan het pakken heb een paar "inpakdillema's" waar ik niet helemaal uit kom:

-Crancktrekker: wel of niet mee, heb hem tot nu toe altijd meegenomen maar nog nooit gebruikt, is best een zwaar dingetje.

-Rohloff tandwielafnemer+ reservetandwiel: Ik monteer voor ik weg ga nog een nieuw tandwiel, van vriendin is ook nog zgan. Is het verstandig toch een afnemer mee te nemen? Tot nu toe nooit gedaan en nooit gemist.

-Reserve buitenband: We rijden met Mondials 26". Of toch maar het risico nemen en alleen buitenbandplakkers mee? Hoe groot is de kans dat je zo'n band kapot rijdt?

-Spatborden: Tsja: ik zou ze er graag afhalen, jullie?

Graag jullie (natuurlijk puur persoonlijke) meningen :D
Buitenband zou ik meenemen op zo'n tocht. Niet veel gewicht en geeft gevoelsmatig net wat meer zekerheid.

Spatborden eraf? Waarom niet als je dat zelf liever hebt? Gewoon doen.
Voor de cranktrekker is er een simpele en effectieve oplossing, een selfextracting bout. Afankelijk van je crank heb je wel een andere nodig.
bijvoorbeeld 1 van deze (ze zijn niet allemaal self-extracting): https://www.bike24.de/1.php?content=7;m ... ;pitems=50
Spatborden zijn het gewicht niet, lekker laten zitten.
Rohloff is alleen hier (europa) bekend zou ik dus meenemen.
Buitenband lekker thuislaten, zeker omdat je geen exotische wielmaat hebt.
Berger schreef:
zo 27 mei, 2018 18:30
Volgende week maandag vertrekken we voor 4 maanden centraal Azië en 4 maanden India. Zijn vast een beetje aan het pakken heb een paar "inpakdillema's" waar ik niet helemaal uit kom:

-Crancktrekker: wel of niet mee, heb hem tot nu toe altijd meegenomen maar nog nooit gebruikt, is best een zwaar dingetje.

-Rohloff tandwielafnemer+ reservetandwiel: Ik monteer voor ik weg ga nog een nieuw tandwiel, van vriendin is ook nog zgan. Is het verstandig toch een afnemer mee te nemen? Tot nu toe nooit gedaan en nooit gemist.

-Reserve buitenband: We rijden met Mondials 26". Of toch maar het risico nemen en alleen buitenbandplakkers mee? Hoe groot is de kans dat je zo'n band kapot rijdt?

-Spatborden: Tsja: ik zou ze er graag afhalen, jullie?

Graag jullie (natuurlijk puur persoonlijke) meningen :D
Wij namen vroeger ‘alles’ mee maar zijn daar van terug gekomen.

Crancktrekker - thuis laten. Gebruik je als je bv je trapas wilt vervangen. Als je een trapas ergens kunt kopen hebben ze ook een crancktrekker. Zo niet, dan moet je alsnog beiden op laten sturen.

Rohloff tandwiel - voor 8 maanden niet nodig.

Buitenband mondials - niet meenemen. Ze zijn zwaar en 10000 km gaan ze echt wel mee. Anders koop je daar een buitenbad.

Spatborden - is meer een privé keuze. Wij nemen ze niet mee. Zitten vaak in de weg.

Succes
Marco
Voor 8 maanden op reis zou ik wel een vouwbandje meenemen als dit mogelijk is. De buitenbandplakkers zijn alleen een tijdelijke oplossing en dan nog alleen als de scheur niet te groot is.
_Peter_ schreef:
zo 27 mei, 2018 19:35
Spatborden zijn het gewicht niet, lekker laten zitten.
Spatborden zijn juist loodzwaar, sks bijvoorbeeld weegt al snel een kilo en die zijn licht. En ze rammelen, houden modder vast, gaan kapot, etc.
En toch rij ik altijd met Spatborden.....
Dag Berger,
Kans dat je een nieuwe buitenband kapot rijdt is minimaal. Het lukt mij in ieder geval niet en ik rijd veel onverhard over scherpe stenen. In het ergste geval kan je ter plekke nog wel een wrak exemplaar krijgen en dan een laten opsturen.
Spatbord hangt af van of je ook onverhard gaat rijden. Zo ja, dan heb je bij regen kans op vastlopen door stopverfmodder. Je kunt ze ook gewoon laten zitten en eraf slopen als het echt nodig is. Afgelopen december in Myanmar heb ik ze er na een halve dag regen ook afgesloopt, omdat ik nog geen 100 meter kon rijden door blokkade bij spatbord en rem. Juist bij korte regen lopen ze vast, omdat de modder dan nog dik en stevig is. Bij langere regen wordt de modder ook dunner.
Cranktrekker laat ik thuis. Reservetandwiel zou ik ook thuis laten.
Bij onverwachte extreme pech kan je altijd laten opsturen.

Geniet van je mooie reis

Erik
JaapG schreef:
zo 27 mei, 2018 20:13
_Peter_ schreef:
zo 27 mei, 2018 19:35
Spatborden zijn het gewicht niet, lekker laten zitten.
Spatborden zijn juist loodzwaar, sks bijvoorbeeld weegt al snel een kilo en die zijn licht. En ze rammelen, houden modder vast, gaan kapot, etc.
En toch rij ik altijd met Spatborden.....
Ik zou die dan toch eens op de weegschaal leggen, ik zie er bij SKS geen een die zo zwaar is. Zelf heb ik carbonnen (niet van SKS) en die rammelen niet (maar kunnen met veel geweld wel kapot).
Uiteraard geen cranktrekker mee, monteer zoals gezegd self-extracting crankdopjes.

Voor 10K km zou ik zeker geen reserve Marathon Mondial meenemen. Eventueel wel een ultralicht vouwbaar mountainbikebandje a la Schwalbe Furious Fred.
Shrek schreef:
ma 28 mei, 2018 07:38
self-extracting crankdopjes.
:D Die heb ik onmiddellijk op mijn verlanglijstje gezet.
(Let op: je hebt verschillende voor verschillende astypen vierkant/octalink.)
Wat een hoop nuttige reacties! Veel herkenning bij de opmerking van Marco, eerste neem je alles mee. Langzaam wordt dat steeds minder.
Self-extracting crankdopjes kende ik niet, goede tip.
Licht reservebandje ipv een zware mondial is ook nog een goed idee