Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mongolie - Forum Wereldfietser

Mongolie

Hallo,

We gaan 7 weken fietsen in Mongolie in juli en augustus. We kunnen het weer niet echt goed inschatten.
Is het nodig om bv. handschoenen en een warme wintermuts mee te nemen? Of is dit echt niet nodig?
Volstaat een 3/4 fietsbroek of is een lange fietsbroek ook nuttig?

Kwestie van voldoende maar ook niet te veel mee te nemen.

Sabien
Hallo Sabien,

als je zeven weken weg bent zul je waarschijnlijk flinke verschillen in hoogte hebben? Vorig jaar augustus hebben Wilbert Thoonen en ik gefietst ten noorden en westen van Ulaanbaatar en hebben niet echt kou meegemaakt. Het kan flink afkoelen 's avonds en toen was ik blij met mijn merinowollen shirt en donsjas. Muts heb ik dan ook op en eventueel de ademende regenbroek. Allemaal materiaal wat ik standaard meeneem.
Ik zou me ook voorbereiden op de warmte; zonder bomen kan de afwezigheid van schaduw een gemis zijn. Ik had twee dunne paardendekens bij me (die waren gebruikt om de fiets in te pakken en die wilde ik niet wegdoen; ik ben geen grammenjager :wink: ) en die hebben we een keer tussen de fietsen gespannen om schaduw te creeren.
I.v.m. de warmte en grote afstanden tussen dorpen is het soms nodig om 4 a 5 liter water bij je te hebben. Dit kun je per dag inschatten.

Als ik lang in de regen fiets en het koelt erg af vind ik het soms fijn om dunne neopreen wanten aan te doen. Dat is erg persoonlijk en als je op dit forum zoekt op handschoenen vind je ongetwijfeld een stortvloed aan tips.
Veel plezier daar en geniet van de uitgestrektheid. De Mongolen vond ik een prettig volk: rustig en behulpzaam.

groet, Vincent