Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De stuurtas is dood, leve de handlebar bag :) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De stuurtas is dood, leve de handlebar bag :)

Mijn waterdichte Altura ARC 15 achtertassen zijn samen 33 liter en wegen 1050 gram per stel. De haken zijn van Klickfix (dus goed) maar niet verstelbaar, dus het moet maar passen op je drager.
Een handige lichtere stuurtas is inderdaad erg welkom. Mijn verdere eisen zijn dat de tas inderdaad lager zit en dichter bij de balhoofdbuis.
Ik ben een tijd geleden in gesprek geweest met Ortlieb over eventueel lichtere tassen, en mij werd verteld dat er wel geëxperimenteerd werd. Helaas is daar niet echt iets van gekomen lijkt het.
Wim schreef:
do 28 jun, 2018 10:54
Een handige lichtere stuurtas is inderdaad erg welkom. Mijn verdere eisen zijn dat de tas inderdaad lager zit en dichter bij de balhoofdbuis.
Een stuurtas die die een stuk doorloopt onder de aansluiting zou mooi zijn. De aansluiting zit dan meer recht bovenin de tas (dus veel minder belasting op de aansluiting en minder verticaal zwabberen), de tas kan evt. aan de voorkant minder uitsteken met dezelfde inhoud, en het gewicht zit ook deels onder het stuur en dichterbij het balhoofd.

Tas zal vanwege moeilijker productie alleen wel duurder zijn.
Wim schreef:
do 28 jun, 2018 10:58
Ik ben een tijd geleden in gesprek geweest met Ortlieb over eventueel lichtere tassen, en mij werd verteld dat er wel geëxperimenteerd werd. Helaas is daar niet echt iets van gekomen lijkt het.
Een paar maanden terug heeft een medewerker van Vaude (op het kantoor in Hazerswoude) mij verteld dat Vaude volgend jaar een lichtere tassenset op de markt wil brengen.
Dat is goed nieuws, Kees. Die Altura tassen van mij laten zien dat het wel kan. Laat frutsels weg, gebruik iets lichter materiaal (niet al teveel lichter) en kom met lichtere eenvoudiger haken, eventueel in combinatie met een precies bijpassende drager. Een flink stuk van het gewicht zit in de ophanging en versteviging, en met een geïntegreerd ontwerp moet daar nog veel te winnen zijn.
Ik merk dat ik na een keer proberen ook niet al te tevreden ben over twee lage tassen bij het voorwiel. Ik zit nu vooral te denken aan deze van Revelate:

https://www.revelatedesigns.com/index.c ... barharness

Ziet er erg doordacht uit. Eigen gewicht van 425gram en een limiet van 7,5 kg. wat praktisch volgens mij meer dan wenselijk is aan je stuur.

De gedachte is dan om de Nordisk Oppland PE (die van 4 kg) er aan te hangen.

Iemand ervaring met zo'n opzet van een kilo of vijf op die manier aan het stuur?
AndreM schreef:
do 28 jun, 2018 20:17
Ik merk dat ik na een keer proberen ook niet al te tevreden ben over twee lage tassen bij het voorwiel. Ik zit nu vooral te denken aan deze van Revelate:

https://www.revelatedesigns.com/index.c ... barharness

Ziet er erg doordacht uit. Eigen gewicht van 425gram en een limiet van 7,5 kg. wat praktisch volgens mij meer dan wenselijk is aan je stuur.

De gedachte is dan om de Nordisk Oppland PE (die van 4 kg) er aan te hangen.

Iemand ervaring met zo'n opzet van een kilo of vijf op die manier aan het stuur?
Mijn fietsmaat had de Revelate gekocht voor de mtb-tocht door Spanje en was erg tevreden. Check wel even goed of het past ivm kabels. (Om die reden had ik een houder van een ander merk.)

5kg zal vast wel kunnen, zeker bij eenvoudige tochten over doorgaande wegen. Je gaat een hoog gewicht denk ik vooral merken als je over slechte onverharde wegen en paden rijdt, want dan moet je veel meer korte stuurbewegingen maken. Wij hadden elk misschien 2kg in de rollerbag (alleen kleding) en daar merkte je helemaal niks van, ook niet op superslechte paden.
Voor mij is een stuurtas praktischer - alle waardevolle zaken op één plek, makkelijk los te koppelen als je bijv. een supermarkt ingaat.

maar

Bij mijn bikepacking setup heb ik alles overal en nergens verdeeld. Fotocamera en usb lader in de fueltank op bovenbuis, in stuurrol zit de tent, met exped en slaapzak in elkaar opgerold en regenkleding. Om de stuurrol een extra tasje van Alpkit (Fat Roo) met eten en portemonnee e.d. Dus als ik ergens naar binnen ga moet ik alles verzamelen wat waardevol is.

Bij veel offroad rijden heb ik altijd dat mijn spullen in stuurtas gaan dwalen en hierbij ook veel herrie. Als een soort wasmachine. Misschien dat een divider hiervoor bestaat.

Op overwegend asfalt kies ik zeker voor stuurtas en meer offroad de voorkeur voor een stuurrol. Langere tochten ook liever met stuurtas.

Afbeelding

Afbeelding
ik was al nooit een grote fan van een stuurtas (hobbelt beweegt in de ophang beugel )maar oké je kan er makkelijk bij en voor spullen die je bij de hand wil houden is het wel oke '
maar nu de big MAAR
nu ik een Relevate harnas heb in combi met een frame tas wil ik niks anders meer
spullen en gewicht beter verdeeld en het zit echt muurvast op het stuur en frame
dus ik ben om
Pat schreef:
do 28 jun, 2018 21:06
Bij veel offroad rijden heb ik altijd dat mijn spullen in stuurtas gaan dwalen en hierbij ook veel herrie. Als een soort wasmachine. Misschien dat een divider hiervoor bestaat.
Daarvoor heb ik altijd een plak polyetherschuim van 3cm dik onderin de tas. Dat scheelt veel. Mijn vriendin heeft altijd gerammel met een tas vol los spul. De loze ruimte volstouwen met iets volumineus zoals een truitje werk aanvullend ook nog. Losse dingen die liggen te springen in een tas beschadigen ook snel.
Joh, ik zou voor een rugzak gaan, nooit last van rotsblokken naast je wielen, alleen een lage omgevallen boom is wel lastiger. 8) :lol:
Ga binnenkort met de volgende setup op pad: (+2 backrollers voor)
Afbeelding
Afbeelding

Klassieke randonneurtas die met een decaleur op het rekje leunt. Rijdt prima, ook met wat meer gewicht, maar het is aan te raden met meer gewicht om het wel met een spanbandje vast te maken aan de voorkant. Daar zijn ze echter ook op gemaakt.
Gisteren enkel met die tas naar mijn werk gegaan. Had op de terugweg er een kilo of 4 in zitten en dat ging prima.

Mogelijk kom ik er op terug en zet er toch een achterdrager op, maar vooralsnog werkt dit prima.
Leon schreef:
do 28 jun, 2018 21:41
Pat schreef:
do 28 jun, 2018 21:06
Bij veel offroad rijden heb ik altijd dat mijn spullen in stuurtas gaan dwalen en hierbij ook veel herrie. Als een soort wasmachine. Misschien dat een divider hiervoor bestaat.
Daarvoor heb ik altijd een plak polyetherschuim van 3cm dik onderin de tas. Dat scheelt veel. Mijn vriendin heeft altijd gerammel met een tas vol los spul. De loze ruimte volstouwen met iets volumineus zoals een truitje werk aanvullend ook nog. Losse dingen die liggen te springen in een tas beschadigen ook snel.
Afgelopen week was het niet nodig om een trui in de tas te stoppen. Het effect op de koekjes:
Afbeelding
Leon schreef:
za 30 jun, 2018 17:10
Afgelopen week was het niet nodig om een trui in de tas te stoppen. Het effect op de koekjes:
Afbeelding
Doe je er lekker lang mee :D
Fedor schreef:
za 30 jun, 2018 18:12
Leon schreef:
za 30 jun, 2018 17:10
Afgelopen week was het niet nodig om een trui in de tas te stoppen. Het effect op de koekjes :
Doe je er lekker lang mee :D
Jij weet niet hoeveel het er eerst waren :D
keesswart schreef:
wo 27 jun, 2018 12:53
Voor mij blijft een stuurtas ook onmisbaar om snel mijn camera te kunnen pakken (een onhandige grote en zware spiegelreflex, omdat ik met een lichte en compacte camera minder goed kan zien wat ik fotografeer en vooral snapshots maak). Mijn fiets stuurt nog prima met een volle stuurtas van 3 kg, maar ik fiets dan ook niet graag op paden waar je beter kunt wandelen (en waar ik als wandelaar schrik van fietsers die met 30 km/uur voorbijscheuren). Op iets bredere onverharde wegen, waaronder diverse Alpenpassen (zie hier en hier) en het binnenland van IJsland (waar helaas steeds meer toeristen in terreinwagens de rust verstoren, vooral rond Landmannalaugar) kwamen we prima vooruit met conventionele tassen.
Ik haak hier ff op in (omdat ik momenteel in twijfel zit ;)). Mijn stuurtas gebruik ik voor de Nikon P900 (net zo groot als een spiegelreflex). Ik merk wel dat op veel onverharde wegen de stuurtas behoorlijk schudt. En dan heb ik er maar ruim één kilo (het gewicht van de camera plus wat klein grut) in zitten. Ik vraag me af of dat geen impact hebt op de ophanging en of die daardoor zou kunnen breken. En goed voor de zware zoomlens is het misschien ook niet.

Opties: Stuurlas lichter maken... of juist heel zwaar ;)
Of weg doen natuurlijk, maar dan moet er wel een kleinere camera komen.
Fedor schreef:
vr 04 okt, 2019 15:55
...
Ik merk wel dat op veel onverharde wegen de stuurtas behoorlijk schudt. En dan heb ik er maar ruim één kilo (het gewicht van de camera plus wat klein grut) in zitten. Ik vraag me af of dat geen impact hebt op de ophanging en of die daardoor zou kunnen breken. En goed voor de zware zoomlens is het misschien ook niet.
...
Zie ook mijn recente review van de Timtas stuurtas:
viewtopic.php?f=23&t=30712&start=40#p344560
Vroegah reed ik met een Ortlieb stuurtas maat L met daarin een Canon 20D spiegelreflex, drie lenzen (kaliber f/2.8 of f/4) en nog wat meuk. Totaal drie kilogram, als het daar niet boven zat. Ophanging is nooit gebroken, wel moet je de staaldraad volgens de handleiding om je stuur/voorbouw wikkelen anders zakt (rotereert) je stuurtas geheid naar beneden...

Minder gewicht aan je stuur en/of het gewicht veel lager op een decaleurrekje fietst fijner.
Mijn camera, een Nikon D50 met 18-250 all in one zoomlens (begin daar geen discussie over alsjeblieft) heeft in zijn leven (al bijna 15 jaar) al de nodige slechte wegen voor zijn kiezen gehad, het grootste deel van die tijd in een stuurtas met camerainzet, en de rest in diezelfde camerainzet in een trunkbag (op een afgeveerd achterwiel).
Ik heb in die tijd niets van mechanische slijtage vast kunnen stellen. Eén keer wel een vreemd iets meegemaakt dat doordat de lens niet goed in de passing zat de camera met de melding kwam dat de accu leeg was, door een truuk toe te passen is dat inmiddels verholpen en heeft zich ook niet meer voorgedaan. Degene die de oplossing bedacht heeft krijgt hiervoor wel een pluim want die lag nu niet direct voor de hand.
Om terug te komen op de tas, zolang deze enigszins afgeveert aan het stuur hangt, zoals bij de ortliebs, loopt het met schade oplopen wel los is mijn ervaring. Een directe montage van een tas aan het stuur zoals bij bikepacking wordt toegepast zorgt er wel voor dat die vering (hoe weinig ook) wegvalt.
jaccow schreef:
za 30 jun, 2018 11:50
Ga binnenkort met de volgende setup op pad: (+2 backrollers voor)

Klassieke randonneurtas die met een decaleur op het rekje leunt. Rijdt prima, ook met wat meer gewicht, maar het is aan te raden met meer gewicht om het wel met een spanbandje vast te maken aan de voorkant. Daar zijn ze echter ook op gemaakt.
Gisteren enkel met die tas naar mijn werk gegaan. Had op de terugweg er een kilo of 4 in zitten en dat ging prima.

Mogelijk kom ik er op terug en zet er toch een achterdrager op, maar vooralsnog werkt dit prima.
Let wel even op de maximale belastbaarheid van de vooras, dat Frank van Rijn het zo doet betekent niet dat iedereen dat straffeloos ook kan doen.