Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De stuurtas is dood, leve de handlebar bag :) - Forum Wereldfietser

De stuurtas is dood, leve de handlebar bag :)

Wij hebben het altijd ondingen gevonden, stuurtassen. Reuze handig om de belangrijke zaken als portemonnee, camera en persoonlijke bezittingen mee te nemen maar een ramp als je veel onverhard fietst. Het blokkeert het zicht en door het gewicht ver voor het centrum van je stuur te plaatsen lijkt het alsof je stuur alle kanten op gaat.
En om het nog een tikkie erger te maken is de trend de afgelopen jaren geweest om twee tasjes lekker laag aan de voorvork te hangen. Bij elk blokkerend rotsblok kom je daarmee pijlsnel van 30 km/h naar stilstand. Niet mee gerekend de snelheid die je zelf maakt als je over je stuur de afgrond in stort.
Nee, het is niks, helemaal niks.

Oef, even een statement. Natuurlijk is het niet zo erg. Jarenlang hebben we hiermee gefietst en de hele setup heeft ook zo zijn voordelen. Tassen die laag aan de lowrider hangen geven een goed stabiel weggedrag op geasfalteerde wegen. En ja, stuurtassen blijven ondingen maar het gemak waarmee je tas even onder je schouder het terrasje mee op neemt is natuurlijk reuze handig.

Maar toch is het niet altijd zo geweest. De eerste jaren reden we met de bagage lekker hoog. Op onze omgebouwde tweedehands racefietsjes. Bij elkaar gespaard met krantenwijken en vakantiebaantjes.

Afbeelding

Maar al snel gingen ook wij over op lage tassen en een stevig blok voor op het stuur. En daarmee hebben we toch heel wat landen doorkruist.

Afbeelding

Twee tassen achter, een baal op de achterdrager, twee tassen voor en een stuurtas vol met zaken die we niet uit het zicht wilden hebben. Maar helaas bleek in landen als Pakistan en Nepal dat niet alle wegen glad geasfalteerd zijn en eindigende we met veel gebonk, gevloek en getier in een landschap vol met kloven, slechte wegen en single tracks. Maar goed, als je niet beter weet dan vind je alles leuk, zo ook wij.
Maar na vele gebroken voordragers en onvermijdelijke valpartijen moest het roer om. Weg stuurtas en de voortassen omhoog.

Afbeelding

Wat een verademing. Dat begon er een beetje op te lijken. Fietsen werden steviger, banden breder, voorvering en tassen die hoog torende boven elke stevige rotsblok. Afdalen kon weer op maximale snelheid.
De truck bij de voortassen was dat we gebruik konden maken van de onvolprezen Tubus Swing drager. De drager voor verende voorvorken. Als je goed zoekt kom je er misschien nog wel eentje tegen maar helaas heeft Tubus ze van de markt gehaald. Ding had ook wel wat problemen. Met teveel bagage in je voortassen boog de drager door en knapten de boutjes. Ach, onderweg even lassen en we konden weer verder maar natuurlijk niet een product wat je lang op de markt kan houden.

Afbeelding

Dus werden we gedwongen om weer LOW te gaan. De lowrider en dito tassen weer op de fiets. En in eerste instantie ging dat redelijk. Onze uitrusting is terug gegaan naar een schamele 14 kilo en dat trek je nog wel even snel over een rotsblok heen.
Maar toch wilden we we weer de vrijheid terug van ongedwongen over trails kunnen rijden zonder dat je bang hoeft te zijn achter een rotsblok te haken.

Afbeelding

De oplossing voor ons is simpel. Lowrider weg, voortassen weg, minder bagage mee en alleen een handlebar bag.
Vrij vertaald, een stuurtas. terug van weg geweest.
Maar dan wel een stuurtas op de juiste plek. Niet vooruitstekend aan het stuur. Maar hangend direct onder het stuur tegen de stuurpen aan. Een daarmee bijna tegen het centrum van de draaiing van het stuur.
En dat gaat verrassend goed. Wij testen de Apidura Expedition Handlebar Bag. En ja, dat klinkt toch anders dan 'stuurtas'. Eigenlijk niets anders dan een rolzak die je met bandjes aan je stuur en je voorbouw kunt klemmen. Ding is superlicht, 275 gram, en biedt plaats aan je tent (tas van Marco) of je slaapzak, matje, kleding (tas van Lisette).
Bij het bevestigen moet je even goed opletten waar alle bandjes lopen. Rem- en versnellingskabels mogen uiteraard niet afgeklemd worden. Geen tas die je er continue op en afhaalt. gewoon laten zitten als je fiets bij je tentje staat.

En het fietsen?
Dat gaat erg goed. Wij zijn verbaasd. 3 kilo aan het stuur voel je nauwelijks.
En onverhard? Geen probleem. Als je fiets erdoor kan kan jij dat ook.

PS: tas is gewoon aangeschaft....niets gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.marcolisettesport.com/singl ... dlebar-bag
Gegrepen door het bikepacking-virus dus ;)

Leuk verhaal weer :D
Waarom trouwens geen harnass?
Traditionele Franse stuurtassen met decaleur deden het altijd al zo: zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de balhoofdbuis, op een klein rekje. Verder helpt het als je fiets/vork in diezelfde Franse traditie een geringe naloop heeft.
Geef mij maar een stuurtas, maar ik rijd dan ook niet over onmogelijke bospaadjes.
91 landen gedaan, maar nog nooit problemen ondervonden.
Soms ben je blij met een fabrikant die de kabels en leidingen idioot lang laat, nietwaar :wink: ?

Waar laat je nu je cameraspul?
Deze rollen zijn bovendien veel te breed voor een racestuur.
Ik kjjk er ook wel eens naar maar voor mij is de essentie van een stuurtas dat je er je kleine belangrijke spullen in kwijt kunt en dat hij er in een beweging af kan als je een winkel in gaat of zo.
Marco,
Na "de stuurtas is dood" was je me al kwijt. :-)
Leon
Wim, ik ken de breedte van je stuur niet maar wellicht is dit iets?
Handlebar_Pack_Dry_14L_Perspective_On_Bike-390x212.png
Handlebar_Pack_Dry_14L_Perspective_On_Bike-390x212.png (74.91 KiB) 6003 keer bekeken
Ander argument van je klopt uiteraard. Daar zijn ook weer tasjes voor maar daar moet je van houden.
Travelmaster, camera zat altijd al in de achtertas. Daar is die gebleven. Als we flink off road gaan gaat er een kleinere camera mee.

Volgens mij deden velen al aan 'bikepacking lang voordat de naam bestond. We noemden dat gewoon fietsen over onmogelijke paden. Maar ik vind het wel erg leuk om te zien dat er een hele nieuwe club mensen bij is gekomen die vroeger echt niet aan fietsvakanties dachten en daarnaast met leuke oplossingen komen. De een wat meer geslaagd dan de ander maar er gebeurt tenminste wat. De 4 tasjes-met-stuurtas-opzet kennen we nu wel.
Nu zie ik mensen uit onze fietsclubjes reizen maken met een achtergrond als wielrenner of mountainbiker. Die hebben geen zin om rustig naar Frankrijk te fietsen maar willen of snelheid hebben, flink offroad gaan of meer avontuur beleven. Al is het maar het gevoel van avontuur te hebben. Zij kijken weer met een frisse blik tegen datgene aan wat wij al een tijdje doen. En heel misschien kunnen we wat van elkaar leren.

Maar inderdaad, als je alleen over relatief goede wegen fietst dan heb je aan de oude opzet waarschijnlijk genoeg.
Marco Meijerink schreef:
wo 27 jun, 2018 09:55
Die hebben geen zin om rustig naar Frankrijk te fietsen maar willen of snelheid hebben, flink offroad gaan of meer avontuur beleven. Al is het maar het gevoel van avontuur te hebben.
Altijd leuk, een controversiële kei in de conservatieve vijver.

Maar; Flink offroad staat op gespannen voet met snelheid, heel snel fietsen kan in Frankrijk uitstekend (7 juli begint het weer), en meer avontuur beleven is afhankelijk van wie je (als single) tegenkomt, niet van je fietstassen. :D

Ik ken het gevoel wel hoor, van zo'n suffe stuurtas, maar wat is het ding functioneel; het fungeert als mijn "handtas" zoals hierboven ook al gezegd. Niet te missen kortom, anders moet ik daar weer iets op verzinnen, "a solution looking for a problem". Maar offroad geloof ik het voordeel direct, maar dat schiet mij te weinig op; ik wil nl "snelheid hebben". 8)
Een nadeel van de handlebar bag dat hier nog niet is genoemd, is de hoge luchtweerstand vergeleken met een gewone stuurtas (zie hier).
Voor mij blijft een stuurtas ook onmisbaar om snel mijn camera te kunnen pakken (een onhandige grote en zware spiegelreflex, omdat ik met een lichte en compacte camera minder goed kan zien wat ik fotografeer en vooral snapshots maak). Mijn fiets stuurt nog prima met een volle stuurtas van 3 kg, maar ik fiets dan ook niet graag op paden waar je beter kunt wandelen (en waar ik als wandelaar schrik van fietsers die met 30 km/uur voorbijscheuren). Op iets bredere onverharde wegen, waaronder diverse Alpenpassen (zie hier en hier) en het binnenland van IJsland (waar helaas steeds meer toeristen in terreinwagens de rust verstoren, vooral rond Landmannalaugar) kwamen we prima vooruit met conventionele tassen. Alleen op de Rallarvegen (zie hier) en op een bergpad tussen Macedonië en Kosovo moesten de voortassen eraf om een sneeuwveld over te kunnen steken. Sinds een paar jaar rij ik ook niet meer met voortassen (in IJsland moest het wel omdat we daar voor een hele week voedsel bij ons hadden) vanwege het extra gewicht en de hogere luchtweerstand. Corrie neemt nog wel altijd voortassen mee op kampeertochten omdat ze dat in bergachtig terrein fijner vindt fietsen. En zij fietst toch sneller dan ik.
Als ik die test zo lees gaat de tester (test-Kees?) nooit van het asfalt af.
Marco Meijerink schreef:
wo 27 jun, 2018 09:55
Die hebben geen zin om rustig naar Frankrijk te fietsen maar willen of snelheid hebben, flink offroad gaan of meer avontuur beleven. Al is het maar het gevoel van avontuur te hebben. Zij kijken weer met een frisse blik tegen datgene aan wat wij al een tijdje doen. En heel misschien kunnen we wat van elkaar leren.
Zeker. Wel zijn veel bikepackers (vooral in de USA "overnighters": trips met 1 overnachting zodat ze echt minimaal bepakt kunnen gaan (bivakzak of microtent). Daarnaast vrijwel altijd wildkamperen zodat je je niet aan "kampeerregels" hoeft te houden (slapen onder een afdakje is voldoende... maar dat lukt niet op een camping). Er zijn maar weinig bikepackers die meerweekse tochten doen.

Neemt niet weg dat deze extra loot aan de fietsreisboom uiteraard heel welkom is. En bikepacken is lekker puur met de minimalistische en sportieve insteek.
Leuk stukje Marco. Lekker iedereen weer eens wakker schudden.

Maar doe mij toch nog maar steeds een stuurtas - wel lekker dicht op het stuur geplaatst. Net als bij Kees zit er ook bij mij de camera in. Lekker makkelijk en vlug gepakt. Voortassen soms net wat hoger is soms makkelijker maar die woeste paden die jullie rijden kom ik, nog, niet.

En 14 kg bagage haal ik ook niet - zit denk ik nu rond de 20 kg (zonder gewicht tassen) en vooralsnog gaat dat prima.
Vraag: is die 14 kilo per persoon/fiets of totaal met z'n tweeën?

Hier wel een stuurtas (vrijwel geheel gevuld met de camera overigens) maar die hangt best laag, dus kan goed voor me kijken. Optie is een riser-stuur (bij. 50 mm), kan de stuurtas nog lager t.o.v. de handvatten.

Bij mij kan de tas overigens niet veel lager meer want dan moet de koplamp wijken. Met een handlebar bag is een normale koplamp ook niet mogelijk.
Ooit een keer met een stuurtas gefietst met inhoud, daarna snel besloten dat ik maar geen spiegelreflex camera ging kopen om erin te stoppen. Zo hoefde er geen stuurtas meer mee =)

Vervolgens volgden al snel de voortassen die zelfde weg. Om vervolgens weer terug te komen toen de uitrusting compact genoeg was om in 2 Front Rollers te passen achterop. Werd een stuk offroad ook weer fijner fietsen.

De Back Rollers gebruik ik alleen bij dagtemperaturen onder het vriespunt, en thuis voor veel boodschappen :wink:
Leuk om een gebruikerservaring te lezen, en met zulke prachtige foto's.
Een voordeel lijkt me ook het geringe gewicht van de tas t.o.v. het volume dat er in kan. Wel zou ik graag willen weten hoe praktisch die setup is.
@Marco:
- past die tas ook met voorlicht op de fiets?
- hoe gedraagt de rol zich als die niet vol is?
- of als er harde losse bagage in zit ipv zachte materialen zoals tent/matras?
- is de sluiting handig? Snel te openen en sluiten?
- is de tas eenvoudig te verwijderen van de fiets? Of laat je die er permanent op?
- kan je er op de ene of andere manier een externe hoes aanhangen voor bvb kaart/kompas?
Zelf heb ik de variant van Ortlieb. Ik heb een racestuur van 40cm breed en door die afmeting is die rol compleet onbruikbaar voor mij.
Op een mtb of reisfiets met recht stuur zal het wel een uitkomst zijn.

Frametas half/compleet vind ik dan weer wel bruikbaar al dan niet in combinatie met een kleine bikepacking-stuurtas.
https://www.apidura.com/product/expedit ... cket-4.5l/
Trouwens, wat een uiteenzetting voor een handlebar roll, zeg.

- past die tas ook met voorlicht op de fiets?
Bij mij niet

- hoe gedraagt de rol zich als die niet vol is?
strak oprollen en laten zitten

- of als er harde losse bagage in zit ipv zachte materialen zoals tent/matras?
Gewoon dichtrollen dat ding, opvullen met zachte spullen
- is de sluiting handig? Snel te openen en sluiten?
Opent zeer makkelijk, als een drybag.

- is de tas eenvoudig te verwijderen van de fiets? Of laat je die er permanent op?
De tas monteren neemt meer tijd in beslag. Een pannier met haken heb je natuurlijk zo van je rekje gewipt. Ik laat ze zitten en haal de inhoud eruit.

- kan je er op de ene of andere manier een externe hoes aanhangen voor bvb kaart/kompas?
Meeste van die dingen hebben wel een elastiek waar je wat onder kunt klemmen.
Klopt inderdaad Fedor. Veel bikepackers doen het heel gericht een aantal dagen.
Ik heb ooit geprobeerd als test alles in een bikepacking set (handlebar bag, saddle bag, framebag) te stoppen maar dat ging mis zodra de camera erbij kwam. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik even in een fase zit dat echt alles minder moet maar wel met hetzelfde comfort (stoeltje heb ik nog mee:)). Maar alles moet wel zodanig zijn dat ik er een jaar mee zou kunnen fietsen. Met de huidige setup gaat dat zonder problemen. De achtertassen zijn maar voor 60% vol. Wilde die eigenlijk ook wel doen (fietstassen zijn zwaar! per tas 1150 gram, gewogen). Toch houden we de fietstassen voorlopig omdat je ruimte nodig hebt voor flink wat eten en water.

@Kees, zeker. daar heb je een punt. Luchtweerstand is uiteraard hoger. Ding is ook breder. Maar als je je voortassen ook weg doet dan vermoed ik dat het geheel weer minder luchtweerstand heeft. Niet gemeten overigens. Met enthousiasme om zaken lichter en kleiner te maken gaat niet zo ver dat ik een windtunnel heb aangeschaft voor een hele goede meeting :lol:

14 is per persoon.....Lisette heeft nog niet iets minder.

@Nicole, jwkeij heeft het prima verwoord. Mee eens. Voorlicht heb ik niet dus dat punt zou ik niet weten maar ik vermoed dat bij kleine fietsen dat problemen geeft.
Geringe gewicht van de tas is wel top. De laatste jaren zijn de fietstassen flink steviger geworden maar ook een heel stuk zwaarder. Zou de industrie uit willen dagen om de tas stevig EN licht te maken. Stevig en zwaar kan iedereen wel.
Ik probeerde ook alles in mijn bikepacking set te proppen, maar dat lukte mij net niet voor anderhalve week fietsen.
Vond 2 panniers toch wel handiger.

@marco Ortlieb heeft ook de gravelpacks 1150 per setje. Geloof wel ‘maar’ 25L. Houd je wel scherp met wat je inpakt.😉
Als je op zoek bent naar alles een beetje lichter zou je een kunnen kijken bij Rockbross. Ze hebben heel goed gekeken naar Ortlieb, maar alles net iets lichter (en misschien iets minder hufterproof?) uitgevoerd. Stuurtas (gemodificeerd met Klickfix bevestigingsplaat) voldoet erg goed.