Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tas camera op bovenbuis - Forum Wereldfietser

Tas camera op bovenbuis

Tot nog toe ging mijn fotocamera na een foto de voortas in. Kost een hoop tijd.
Een echte stuurtas is geen optie voor mij, nu zie ik tasjes in de handel die je op je bovenbuis monteert, vaak dmv klittenband. Ervaringen mee, en zo ja met welke?
Topeak Fuel Tank maat L op de racefiets. Beviel erg goed, moest heel soms wel de tas weer rechtzetten (ff met een knie er tegen aan duwen).

Kleine compactcamera paste er in.
Daar zat ik ook aan te denken, vandaar dat ik even aanhaak aan dit draadje.
Ik heb een 3/4 camera met aardige lens - die moet natuurlijk wel passen. Plus dat ik het tasje mee wil nemen als ik mijn fiets even alleen laat.
Je zou ook aan een "bikepacking-achtig" tasje aan je stuurpen kunnen denken:

Afbeelding
Waarom is een echte stuurtas geen optie als ik vragen mag?
Als je een compact camera meeneemt dan kan je ook een fototasje gebruiken. Vaak zit daar al klittenband aan dat je om het stuur kan bevestigen. Heb ik ook wel eens gedaan.
daulagari schreef:
ma 16 jul, 2018 23:03
Je zou ook aan een "bikepacking-achtig" tasje aan je stuurpen kunnen denken:

Afbeelding
Als je lak je lief is monteer je beter niks van tasjes aan je frame.
Dennis1987 schreef:
di 17 jul, 2018 03:18
Als je lak je lief is monteer je beter niks van tasjes aan je frame.
Ik heb niet veel gemerkt van lakbeschadigingen door de Fuel Tank. Tas moet natuurlijk niet continue heen en weer schudden dus moet wel goed gefixeerd kunnen worden.
daulagari schreef:
ma 16 jul, 2018 23:03
Je zou ook aan een "bikepacking-achtig" tasje aan je stuurpen kunnen denken:

Afbeelding
Deze had ik gekocht voor onze mtb-trip. Ik deed er telefoon en portemonnee in. Beviel matig. In- en uitnemen ging niet heel soepel. Fietsmaat had het Apidurastuurtasje. Weliswaar nog duurder, maar wel lichter, fijner en met lekgaatje onderin (want er komt geheid water in dit soort tasjes bij langdurige regen).
Ik vermoed dat een camera in een bovenbuistas meer aan trillingen en klappen is blootgesteld dan in een stuurtas. Ik zou een duurdere camera niet graag daaraan blootstellen. De stuurtas is toch de beste optie naar mijn idee.
Georg schreef:
di 17 jul, 2018 11:17
Ik vermoed dat een camera in een bovenbuistas meer aan trillingen en klappen is blootgesteld dan in een stuurtas. Ik zou een duurdere camera niet graag daaraan blootstellen. De stuurtas is toch de beste optie naar mijn idee.
Hetzelfde gedachten had ik ook. Een smarthone of robuste compact camera kan overleven.
Een zware SLR lens oveleefd ook maar na paar tochten is niet meer goed optisch /decentred/
https://www.lensrentals.com/blog/2012/0 ... -makeover/
Wat voor camera/lens heb je?
De DSLR gaat bij ons in de stuurtas. Omdat ik met gps op mn stuur rij, heb ik geen plek voor een stuurtas, dus ik heb de compactcamera. En die hangt (bijna) altijd om mijn nek zodat ik hem direct kan pakken. En anders toch in een klein frametasje bovenop de bovenbuis.
Voor een compact camera of opslag van een extra lens is een stem bag ideaal.
Zelf gebruik ik een waterdichte stem bag ( https://www.alpkit.com/products/stem-cell-dry ):
Afbeelding

Mijn DSLR gaat altijd in een tas aan het stuur.
Goede ervaringen met:
Revelate Designs Pocket (besherming tegen regen is matig, alleen i.c.m. met een handlebar roll)
Acepac Bar Bag (bescherming tegen regen is redelijk, alleen i.c.m. met een handlebar roll)
Ortlieb Accessosory pack (bescherming tegen regen is goed, werkt ook zonder een handlebar roll)

Om je lak te beschermen zou je gebruik kunnen maken van:
- speciaal voor dit doel type tape (Cantitoe Road shelter)
- isolatietape (evt. i.c.m. een oude binnenband)
- stuurlint
Poeh, tas op de bovenbuis voor je camera zou ik alleen maar doen als je altijd over mooie gladde wegen fietst en als er onderin de tas een hele zachte spons (of iets anders) ligt. Heb een tijdje met zo'n tasje gereden voor een battery pack (voordat we de forumslader hadden) en de battery packs waren flink gedeukt uit de strijd gekomen.
Waarom niet gewoon boven in je tas?
Of je kiest een leuk cameraatje als de Sony RX100. Past gewoon in je fiets shirtje. En dat is ast echt een dempende omgeving.
Een camera in een achterzak van een fietsshirt is wel blootgesteld aan (veel) zweet en zonnewarmte.
Klopt. In plastic puttie.... (sorry, Drenthese achtergrond...zakje).
Warmte is echt geen groot issue meer met moderne camera’s.
Bedankt voor de reacties!

Voortas kost me altijd veel tijd, vandaar de optie op de bovenbuis. Reacties geven bevestiging dat er meer twijfels zijn over de klappen die je camera te verwerken krijgt.

Bedankt iedereen voor het meedenken in ieder geval!

Ed
Al vier weken aan het reizen met een compactcamera in een Ortlieb cockpit pack op de bovenbuis. In dit waterdichte tasje wordt de camera beschermd door een klein cameratasje van Lowe. Gaat perfect zo.
nicolevelo schreef:
ma 30 jul, 2018 22:21
Al vier weken aan het reizen met een compactcamera in een Ortlieb cockpit pack op de bovenbuis. In dit waterdichte tasje wordt de camera beschermd door een klein cameratasje van Lowe. Gaat perfect zo.
Lijkt me idd prima kunnen. Zo'n Lowe tasje beschermt prima (heb mijn compactcamera meermaals laten vallen en door het tasje is dat altijd goed doorstaan).

De Topeak Fuel Tank heeft al een polstering. Evt. een dun laagje extra tussen bovenbuis en camera (of een cameratasje) zal prima beschermen. Het stuiteren zelf lijkt imho niet zo schadelijk, anders zou je de camera ook niet in een stuurtas of zijtas kunnen stoppen.