Additionally, paste this code immediately after the opening tag: All About The Best Bikepacking Panniers For Off-Road Adventures - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

All About The Best Bikepacking Panniers For Off-Road Adventures

De expedition serie van Apidura is waterdicht.
Met de gespen hebben we tot nu geen probleem gehad.
Heeft iemand toevallig al de nieuwe Vaude Aqua Light-tassen kunnen proberen? Ze zijn inmiddels te koop op verschillende sites en verrassend genoeg is het gewicht ten opzichte van de eerste berichten nog steeds hetzelfde (520 gram per stuk) maar lijkt het volume ineens toegenomen van 18 tot 24 liter per stuk! Zal er wel mee te maken nemen dat het volume te beïnvloeden is door het vaster of minder vast draaien van de rolsluiting. 24L zou de tassen voor mij een stuk interessanter maken, want dan hoef ik geen spullen meer thuis te laten als ik wil overstappen vanaf mijn oude Ortliebs.

(Update: Verschillende sites lijken het met elkaar oneens te zijn over de precieze maten. Sites als Bergfreunde of Rose hebben het over 24 liter per stuk. De Fietstassenwinkel denkt nog steeds 18 liter. Extra benieuwd dus of er al gebruikservaringen zijn!]
Hoi Rob, wij hebben twee setjes liggen maar nog niet mee gefietst. Op de keukenweegschaal weegt een tas 545 gram. Je kan de tas inderdaad groter of kleiner maken. Maar of het echt 24 liter is waag ik te betwijfelen. Binnenkort gaan we ze aan de tand voelen.
Ha Marco,

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen! Is je indruk dat er wel minstens net zo veel inpast als in een standaard Ortlieb backroller?
Poeh, lastig. Wellicht dat het net zoveel is. Maar het is een andere vorm en dan kan ik moeilijk zeggen of je spullen erin passen. Nadeel van de tassen is wel dat ze van een veel zachter materiaal zijn gemaakt en niet uit zichzelf rechtop staan. Ik zal ze dan ook gewoon op de fietsen laten denk ik. De uitbouw aan de onderzijde zal ik denk ik niet zo snel gebruiken. dan komen de tassen lager te zitten en dat wil ik bij bikepacken juist niet. Maar goed, als je even veel mee wilt nemen is het wel een uitkomst.
Plaats toch maar even deze link hier, overzicht van zgn micro panniers:
https://bikepacking.com/index/panniers-for-bikepacking/

En daar horen deze ook nog bij:
https://bikepacking.com/gear/north-st-b ... -panniers/

Smitty
Ik heb ooit wel eens de inhoud getest door steeds een liter water in een tas te gieten tot hij vol was.

Dat is eigenlijk de ultieme test (al kan het natuurlijk ook rekenkundig als je de stelling van Phytagoras kent in verband met de schuine kanten :D :D )
Eric Schuijt schreef:
zo 28 apr, 2019 20:38
Ik heb ooit wel eens de inhoud getest door steeds een liter water in een tas te gieten tot hij vol was.

Dat is eigenlijk de ultieme test (al kan het natuurlijk ook rekenkundig als je de stelling van Phytagoras kent in verband met de schuine kanten :D
Misschien een 30 liter jerry-can vullen met pingpong-ballen, de balletjes tellen en daarna een praktijk-volume bepalen aan de hoveelheid pingpong ballen die in de tas gaan (als het kleinere tas is) of het aantal dat je overhoudt even tellen (als het een grotere tas is).
Je hebt op deze wijze een mooie, bescheiden, correctie voor de "verloren" hoekjes, een correctie die dus de 30 liter jerry-can als "standaard" ziet, en die zwaarder gaat wegen naar mate de tas kleiner is (mijns inziens een goede inpak-praktijk-correctie).

Nee .. ik ben geen pingponger.

Groeten BSM
Het heet ook Tafeltennis (zoals een tafeltennissende collega van mij meerdere keren per week moest uitleggen)
Smitty schreef:
zo 28 apr, 2019 20:25
Plaats toch maar even deze link hier, overzicht van zgn micro panniers:
https://bikepacking.com/index/panniers-for-bikepacking/
Eigenlijk zijn die van Revelate en Alpkit in mijn ogen klein genoeg voor het label 'micro-pannier'.
Ook naar zulke kleine tassen zitten kijken, maar ben ook eens kritisch door mijn spullen gegaan. :D Resultaat: zijtassen niet nodig voor zo'n 8 dagen op de fiets.
Hoewel de Vaude Front Light een inhoud van 2 x 15 l zouden moeten hebben, lijken ze kleiner als de Ortlieb Frontrollers van 2 x 12,5 l. Heeft iemand ook deze ervaring, of doe ik iets verkeerd?
Hoi Bert, de tassen kan je uitvouwen. Ik heb helaas geen plaatje van de voortassen. Maar op deze site site je de tassen ingevouwen en uitgevouwen.
https://www.lismarq.com/post/technotip- ... ing-tassen
Ik vermoed dat de 15 liter de uitgevouwen toestand is (uitvouwen is wellicht geen goede omschrijving. In het artikel heb ik het iets beter omschreven)
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zie ik op Marco's website bij een van de foto's "uit-de-oude-doos" een paar Karrimor (Universal?) voortassen. Misschien waren de weegschalen toen nog niet zo precies,of misschien heeft men niet de moeite genomen die tasjes te wegen, ik heb het wel gedaan en kan melden dat die Karrimor Universal voortassen per set van twee minder dan 1100 gram wegen, dus 550 gram per stuk. Ja, het volume is misschien iets minder als de nieuwe Vaude's, en ja, dat bevestigingselastiek aan de onderkant was/is natuurlijk belabberd (maar een riem of spin eromheen en het zit weer muurvast).

Nog een voorbeeld; Bach (of Bever) had ook zo een mooie serie fietstassen, gemaakt van zwart Cordura (dus sterk). In de voortassen gaat +/-30 liter, en die tassen wegen op mijn weegschaaltje, zelfs met een extra versterking (aluminium strip bij de haken) exact 1150 gram per paar.

Helaas zijn beide merken in de vergetelheid geraakt of maken in het geheel geen fietstassen meer. Waarom weet ik niet, maar aan de kwaliteit én het geringe gewicht kan het niet gelegen hebben.

Dan vraag ik me toch af wat die Vaude tassen zo bijzonder maakt...
Die Karrimors waren niet erg waterdicht geloof ik.
Overigens wegen Arkel Dry Lites 540 gram. PER TWEE.
https://www.arkel-od.com/dry-lites/
Ik heb die, maar dan omgebouwd met een setje ortliebhaken; dan zijn ze iets zwaarder. Niks mis mee.
Die Karrimors waren inderdaad niet waterdicht vooral op de naden niet, dat betekende dus dat het meeste in plastic zakken moest. Dat maakt de tassen misschien wel mooi licht maar door de extra tassen was dat voordeel ook weer weg. Carl Denig had eind jaren '70 een vergelijkbare tassenset, alleen veel goedkoper en nog iets minder waterdicht. En dan heb je AGU nog met zijn dure Quorum serie (midden jaren '80), na een paar jaar liet de coating die voor de waterdichtheid moest zorgen los en naar garantie kon je fluiten. De zware Ortliebs waren toen ook net op de markt geloof ik en nog duurder (Ik had die laatste meteen moeten kopen)
AGU Quorum serie (midden jaren '80), na een paar jaar liet de coating die voor de waterdichtheid moest zorgen los
Wellicht dat Agu daarom begin jaren negentig die zwarte Quorum tassen produceerde waar al een regenhoes in was geïntegreerd...

Ik zeg ook helemaal niet dat die Karrimor tassen die ik aanhaalde ideaal zijn/waren. Maar blijkbaar waren er al lichte/lichtere tassen voordat Vaude met met dit "nieuwe" idee kwam. :wink:

Ook vraag ik me weleens af of waterdichtheid bij bike-packers een thema is. Je ziet vaak/altijd foto's waar de durfals slechts onder een tarp of in een bivakzak slapen. Spatborden laat men ook liever thuis, en om al die kleine tasjes op het frame waterdicht te krijgen lijkt mij ook nogal wat gedoe.